Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lohkolämmittimen asentaminen E60/E61 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Malcolm
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 20
    • Keski-Suomi

    Lohkolämmittimen asentaminen E60/E61 530d

    Onko kokemuksia minkälainen homma on asentaa kyseiseen autoon lohkolämmitin + sisäpistorasia. Lämmittimet lienee säteilytyyppisiä ja lämmittävät lohkon kylkeä eikä esim. öljypohjaa kuten esim. joissain Volvoissa.

    Mistä olette ostaneet lämmittimen/sisähaaroitus-sarjan ja mitä merkkiä? Ilmeisesti tuossa tuntipalkoille pääsisi kun merkkiliike pyytää luokkaa 500e hommasta. Osat ei kuitenkaan maksa ilmeisesti kuin alle puolet tuosta...

    Kiitoksia vinkeistä etukäteen!
  • joko
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1964
    • Seinäjoki

    #2
    Itse asensin motonetistä ostetun calix merkkisen letkulämppärin+sisäsarjan, ei mikään kummoinen homma ole tuo asennus. Mukana tuli tarvittavat vesiletkut ja asennusohjeet. Kaapelin veto sisälle tapahtuu apukuljettajan puolelta raitisilmasuodaatimen alle olevan laatikon kautta. Tuosta boxista löytyy jostain täältä kuviakin, kun tuota samaa aihetta on jo muutaman kerran ennemminkin käsitelty. Mielestäni tuo letkulämmitin on varsin tehokas ja mitään ongelmia ei ole tullut starttauksen kanssa. Joissain autoissa tahtoo olla sellainen murhe letkulämmittimen kanssa, että lämmittää koneen lämpötila-anturia jolloin kone luulee olevansa jo valmiiksi lämmin ja se vaikeuttaa käynnistymistä.

    Hinta oli viime syksynä kun tuon paketin asensin niin jotain ~200e muistaakseni. Käytetty on koko viimetalven ja ainakin vielä vastus pelaa.
    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
    W906 319 sprinter - 14

    Comment

    • TROCK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 435
      • Tampere

      #3
      Originally posted by Malcolm View Post
      Onko kokemuksia minkälainen homma on asentaa kyseiseen autoon lohkolämmitin + sisäpistorasia. Lämmittimet lienee säteilytyyppisiä ja lämmittävät lohkon kylkeä eikä esim. öljypohjaa kuten esim. joissain Volvoissa.

      Mistä olette ostaneet lämmittimen/sisähaaroitus-sarjan ja mitä merkkiä? Ilmeisesti tuossa tuntipalkoille pääsisi kun merkkiliike pyytää luokkaa 500e hommasta. Osat ei kuitenkaan maksa ilmeisesti kuin alle puolet tuosta...

      Kiitoksia vinkeistä etukäteen!
      "Lohkolämmitin", tässä tapauksessa säteilylämmitin, lämmittää nimenomaan öljypohjaa eikä lohkon kylkeä. Mulla on Defa ja asennus ainakin lämmittimen osalta erittäin helppoa. Sisähaaran kanssa saa vähän vääntelehtiä.
      - - - - - - -
      F10 520dA
      ex E61 530dA, ex E39 530dA

      Comment

      • foursquare
        Bimmer Rookie
        • Jun 2012
        • 76
        • Lahti

        #4
        Eilen tuli hahmoteltua calixin letkulämppärin asennusta e60 530d, ja tuli heti ihmetystä kun syyläristä lähtee sieltä vasemmalta laidalta(edestä ylhäältä katsottuna)se paksu alavesiletku joka menee sinne johonkin termostaatti kotelon luokse. Ja sitten vähän siitä ylempää lähtee peukalon paksuinen letku joka kiertää jäähdyttäjän alta ja tulee koneen oikealla laidalle johonkin pieneen rima boksiin. Kumpaan lämmittinen voi siis asentaa kun se calixsin liitännät ovat noin peukalon paksuiset. Siihen paksumpaan letkuun tarvitsisi ainakin jonkun letku kuristus sarjan..
        530dA E60 -orientblau metallic

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          #5
          Originally posted by foursquare View Post
          Eilen tuli hahmoteltua calixin letkulämppärin asennusta e60 530d, ja tuli heti ihmetystä kun syyläristä lähtee sieltä vasemmalta laidalta(edestä ylhäältä katsottuna)se paksu alavesiletku joka menee sinne johonkin termostaatti kotelon luokse. Ja sitten vähän siitä ylempää lähtee peukalon paksuinen letku joka kiertää jäähdyttäjän alta ja tulee koneen oikealla laidalle johonkin pieneen rima boksiin. Kumpaan lämmittinen voi siis asentaa kun se calixsin liitännät ovat noin peukalon paksuiset. Siihen paksumpaan letkuun tarvitsisi ainakin jonkun letku kuristus sarjan..
          Unohda MEKAANINEN asentaminen ja lue ensin tämä http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=290082
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • Kinner
            BTCF Member
            • Nov 2009
            • 99
            • jyväskylä

            #6
            kiinostaisi tietää miten e61 -08 lci sisä läpivienti vedetään kun eikös ollut erillainen homma kuin vanhemmissa? ja jos joku osaa sanoa samalla minkä pituiset johdot tarvin. letkuistakin olis hyvä saada tietoa..lämmittimeksi tulee calix ph500
            Last edited by Kinner; 27-10-2014, 22:55.
            käyttis e61 530Da Touring Lci -08
            ex e39 530Da Touring M-Sport-02[/U]
            PärräSuzuki gsx-r 750-00
            ex e39 523i sedan-97
            ex Kawasaki zzr600-93
            ex e34 525tdsa Touring-92
            ex e34 524td sedan-90
            ex e30 324tdic sedan-88

            Comment

            • TheHaloN
              Newbiemmer
              • Aug 2012
              • 6
              • Uusimaa

              #7
              Originally posted by Kinner View Post
              kiinostaisi tietää miten e61 -08 lci sisä läpivienti vedetään kun eikös ollut erillainen homma kuin vanhemmissa? ja jos joku osaa sanoa samalla minkä pituiset johdot tarvin. letkuistakin olis hyvä saada tietoa..lämmittimeksi tulee calix ph500
              Itse asensin e61 -08 LCI:hin defan säteilijän ja sisähaaran viime viikonloppuna. Tuolle sisäpistokkeelle on valmis reitti hantin jalkatilassa.

              Irroita ensin konehuoneesta hantin puolelta raitisilmasuodatin sekä sen alla oleva isohko muovilevy (kiinni niillä muovisilla "muttereilla" sekä keskellä autoa olevalla muovikapulalla), sitten avaat tuon ison muovipeitteen alta paljastuvan sähköboksin mustan muovikannen ja alta paljastuu melkoinen johtoviidakko. Itse irrotin boksin sisällä olevan ecun kehyksen (kehys sähköboksin sisällä, jossa kiinni joku ecun näkönen mötikkä ja liittimiä) kotelostaan ja irrotin pari liitintä niin että sain nuo sisuskalut nousemaan sen verran että sain käden tuon sähköboksin pohjalle. Siellä sähköboksin pohjalla näkyykin sitten jo tyhjä läpivienti jalkatilaan ja pohjamuoviin muotoiltu ura johdolle.

              Jalkatilan puolelta hanskalokeron pohjamuovi pois jolloin läpivienti tulee auton sisäpuolelta näkyviin (lattiamatossa ja eristeessä on varausleikkaus jo valmiiksi läpiviennin kohdalla, itse revin tuon pienen matonpalan irti tuosta varauksen kohdalta). Itse painoin ruuvimeisselillä tuosta läpiviennin tulpasta sisäpuolelta jolloin se irtosi/murtui todella helposti.

              Sisähaaran piuha paikoilleen, sähköboksissa on ylimääräinen läpivientikumi tuolle lämppärin johdolle. tein siihen reijän ja survoin piuhan tuosta reiästä niin ei mene kosteutta tuonne sähköboksiin.

              Sisähaaran johto mulla oli 1,5m. Haaroituskappale minulla lähellä kuskin puolen etuiskaritolppaa, siitä 1m johto puskuriin minipistokkeelle ja 1m johto säteilijälle öljypohjaan.

              ...ja pohjastahan pitää purkaa sekä etummainen että taaempi pohjamuovi sekä niiden alta paljastuva metallinen "pohjapanssari".
              Letkulämppärin asennusta varten ei tarvitse varmaan tuota pohjapanssaria irroittaa.
              e61 525dA LCI sport edition -08 alpineweiss3
              e46 330d m-sport II
              nissan s14

              Comment

              • wql
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 113
                • JKL

                #8
                Huh huh! Voitko asentaa mullekki..

                Ja voi kun oisin aamulla kattellu nettiä puoltuntia pidempään ni oisin nähnyt tämän viimeisimmän ohjeen. Purin tuon raitisilmakotelon mutta en uskaltanut koskea siihen sähkökeskukseen. Löin takas kasaan ja luovutin (tosin ei ollu paljon aikaakaan ennen iltavuoroa).

                No.. tulipahan putsattua noi putsarikotelot..

                Mut kiitti tarkennuksesta. Täytyy ottaa ajan kanssa uusiks tämä homma. Olikos ton säteilijän paikka myöskin apukuskin puolella jossain?
                Last edited by wql; 28-10-2014, 13:32.

                Comment

                • TheHaloN
                  Newbiemmer
                  • Aug 2012
                  • 6
                  • Uusimaa

                  #9
                  Originally posted by wql View Post
                  Olikos ton säteilijän paikka myöskin apukuskin puolella jossain?
                  Ei noita jaksa kyllä asennella kun yhden viidessä vuodessa, sen verran v*ttumaista puuhaa. 4h meni kaikkine kaljanjuonteineen ja ihmettelyineen Toki helpotti kun e46 330D:hen asensin kanssa saman säteilijän juurikin muutama vuosi sitten.

                  Säteilijä menee joo apparin puolelle, öljypohjan kylkeen siten, että liitin sojottaa eteenpäin. Sille ei ole kuin yksi looginen paikka siinä öljypohjan kyljessä (muotoiltu ko. kohdan mukaan se vastus, huomaat kyllä kun sovittelet)

                  Ja ne säteilijän paketissa tulleet metallitikut (L-muotoiset, jousiterästä..?) toimii jousina joilla se vastus puristetaan öljypohjaa vasten. öljypohjan 2 torxpulttia auki siitä säteilijän paikan yläpuolelta ja metallitikut noitten pulttien alle kiinni.

                  Jouduin vähän dremelillä tasoittamaan tuota öljypohjan laippaa toisen torxpultin vierestä että sain sen toisen metallitikun istumaan nätisti. En tiedä onko pakollista mutta itse en nähnyt muuta ratkaisua tuohon -> kannattaa ostaa hongkongista joku parinkympin dremelikopio+katkaisulaikka (tulee mukana jos ostaa sen setin) siihen ihan vaan varmuuden vuoksi, v*tuttaa aika paljon kun kaikki pohjapanssarit irti ja sitten ei saakaan sitä vastusta sinne paikoilleen. Dremelin teräsharjalla näppärästi putsautui tuo öljypohjankin kontaktipinta ennen sen sinkkitahnan levitystä. Ja dremelillä tein kaikki kolot ja varaukset noihin läpivienteihin ja puskurin ritilään pistokkeelle. Tuli parempi ku hyvä
                  Last edited by TheHaloN; 30-10-2014, 16:31.
                  e61 525dA LCI sport edition -08 alpineweiss3
                  e46 330d m-sport II
                  nissan s14

                  Comment

                  • foursquare
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2012
                    • 76
                    • Lahti

                    #10
                    Calix RE 485 asennutettu autoon ja kyllä se lämmittää moottorin oikein mukavasti. Tuulilasillekin sulattaa aina pienen aukon sinne ala laitaan kun lämmin kiertovesi-ilma nousee sieltä tuulilasin puhallus venttiileistä.
                    530dA E60 -orientblau metallic

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      #11
                      Piti omasta autosta käyttää säteilylämmitintä irti muiden remonttien tieltä ja samalla rapisi vanhat piitahnat välistä pois. Mitä luulette toimisiko alumiinitahna tuossa välissä? Periaatteessa alumiinilla on parempi lämmönsiirtokyky, mutta miten puhdasta alumiinia nuo tahnat on? Olisi huomattavasti helpompi saada tähän hätään kuin piitahnaa.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • Anzafin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 3747
                        • Kajaani

                        #12
                        Jos johonkin kauppaan pääset niin varmaan jonkinnäköistä moottorisilikonia löytyy. Esim. Loctite 5699.

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by Anzafin View Post
                          Jos johonkin kauppaan pääset niin varmaan jonkinnäköistä moottorisilikonia löytyy. Esim. Loctite 5699.
                          Onko tällaisella moottorisilikonilla riittävän hyvä lämmönsiirtokyky säteilylämmittimen ja öljypohjan väliin? Yritin vähän googlettaa tuon ko. aineen ominaisuuksia, mutta tästä asiasta ei puhuttu mitään. Jotakin punaista tiivistesilikonia löytyy ihan varastosta, jonka merkkiä en nyt muista, mutta ei tullut mieleenkään, että tuokin voisi ajaa asiansa tuolla.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • Anzafin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 3747
                            • Kajaani

                            #14
                            En osaa kyllä varmaksi sanoa.

                            Comment

                            • Jolli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 2556
                              • Virolahti

                              #15
                              Se silikooni on eriste siellä, ei suinkaan paranna lämmönjohtavuutta.

                              Hae atk-liikkeestä tuubillinen hopeatahnaa, ei kovetu kuten piitahna.
                              Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                              Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                              PM tavoittaa, puhelimella ei.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎