Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lohkolämmittimen asentaminen E60/E61 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    #16
    Originally posted by Anzafin View Post
    Jos johonkin kauppaan pääset niin varmaan jonkinnäköistä moottorisilikonia löytyy. Esim. Loctite 5699.
    Voi helvetti, ei mitään silikonia nyt ainakaan.
    Jälleen kerran:
    Se öljypohjaan asennettava mötikkä EI OLE säteilylämmitin vaan lämmönjohtumiseen perustuva...jos tehdään oikein.
    On tullut muutama nähtyä korjaamolla, jotka on asennettu aivan päin persettä:
    1. likaa asennuspaikassa
    2. ei ollenkaan piitahnaa tai vain joko nökerö
    3. koko elementti puoliksi irti öljypohjasta

    Lämmittimen koko idea perustuu lämmön johtumiseen, ei säteilyyn. Siksi se öljypohja pitää puhdistaa todellä hyvin. Sitten se piitahna pitää laittaa niin, että, kun moduli liutetaan paikalleen, tahna on levittäyntynyt ihan joka paikkaan. lopuksi ruuvit kireälle, että on varmasti kiinni kunnolla.
    Jos väliin jää vähänkin ilmaa, teho putoaa murto-osaan.
    Aivan oma naurettava lukunsa on Calix.n elementti, jossa ei tule ollenkaan tahnaa mukana. Piitahnaa saa ainakin elektroniikkaliikkeistä.
    Paremman puutteessa varmaan joku alumiinitahnakin tai hopeatahna voisi käydä. Ne kuitenkin syrjäyttävät ilman sieltä välistä pois.
    Vinkkinä. ilma on erittäin hyvä lämpöeriste.
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      #17
      Originally posted by jaki View Post
      Voi helvetti, ei mitään silikonia nyt ainakaan.
      Jälleen kerran:
      Se öljypohjaan asennettava mötikkä EI OLE säteilylämmitin vaan lämmönjohtumiseen perustuva...jos tehdään oikein.
      On tullut muutama nähtyä korjaamolla, jotka on asennettu aivan päin persettä:
      1. likaa asennuspaikassa
      2. ei ollenkaan piitahnaa tai vain joko nökerö
      3. koko elementti puoliksi irti öljypohjasta

      Lämmittimen koko idea perustuu lämmön johtumiseen, ei säteilyyn. Siksi se öljypohja pitää puhdistaa todellä hyvin. Sitten se piitahna pitää laittaa niin, että, kun moduli liutetaan paikalleen, tahna on levittäyntynyt ihan joka paikkaan. lopuksi ruuvit kireälle, että on varmasti kiinni kunnolla.
      Jos väliin jää vähänkin ilmaa, teho putoaa murto-osaan.
      Aivan oma naurettava lukunsa on Calix.n elementti, jossa ei tule ollenkaan tahnaa mukana. Piitahnaa saa ainakin elektroniikkaliikkeistä.
      Paremman puutteessa varmaan joku alumiinitahnakin tai hopeatahna voisi käydä. Ne kuitenkin syrjäyttävät ilman sieltä välistä pois.
      Vinkkinä. ilma on erittäin hyvä lämpöeriste.
      Kävin eilen hakemassa ihan perinteisen piitahnan kun sattui Motonetista löytymään. Tuo piitahna ei vaan ole paras mahdollinen lämmönjohde. Elektroniikassa sitä paljon käytetään kun ei johda sähköä, mutta jos pelkästään lämmön siirtymistä haetaan niin parempiakin aineita on. Hopeatahnaa en taas lauantaina mistään lötänyt. Jos alumiinitahna olisi puhdasta alumiinia niin sehän olisi todella hyvää tavaraa lämmittimen asennukseen, mutta en uskaltanut ottaa kun en tiedä paljonko siinä on muita eristäviä aineita mukana. Ei tuota tahnaa kuitenkaan liikaakaan pidä laittaa. Sen tarkoitushan on täyttää vain epätasaisuudet ja mitä paremmin lämmitin on suorassa kosketuksessa öljypohjaan niin sitä parempi. Ja niinkuin jaki sanoi niin pintojen on oltava kiiltävät lämmitintä asennettaessa.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7527
        • Jyväshyvä

        #18
        Kannattaa myös ottaa huomioon että joku alumiinitahna voi sieltä välistä ajan saatossa hapettua ja silloinhan sen lämmönsiirtokyky heikkenee ajan saatossa...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Anzafin
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 3747
          • Kajaani

          #19
          Olette aivan oikeassa, hyvä ettet ostanut moottorisilikonia.

          En kysymystä lukiessani hoksannut, että tahna on tulossa nimenomaan öljypohjan ja vastuksen väliin, eikä vain reunoille kosteuden väliin pääsemistä ehkäisemään. En ole itse asentanut koskaan noita mallikohtaisia Calix/Defa -lämmittimiä eikä siis tullut mieleen että tokihan siellä välissä pitää olla lämmönjohtava tahna. Minulla kun on itsellä sellainen liimattava lätkä jonka reunoille tulee silikoni em. syystä.

          - Antti -

          Comment

          • JJtalo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2011
            • 350
            • Kokkola

            #20
            Onko kukaan tarkkaillut paljonko tuo säteilylämmitin lämmittää ? Omassani laitoin defan mukana tulleet tahnat väliin, ja puhdistin pinnat ennen asennusta, mututuntumalta tahnaa olis voinu laittaa enemmänki muttei siihen hätään ollu.
            Mitä viime talvena kyttäsin salavalikosta sillon tällön kun töistä lähdin (8h roikan nokassa firman parkkipaikalla) nosti tuo defan säteilijä 30 astetta verrattuna ulkoilmaan. Tiiä sitte paljonko vaikuttaa jos tuo on paremmin tai huonommin asennettu ?
            Aikanaan kun tietokoneita tuli kellotettua oli hopeatahna kuningas, tiiä sitten tänäpäivänä. Prosessorin lämmöissä oli tosin nähtävissä sekin jos tahnaa oli liikaa, oli sitte tarkkaa puuhaa

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #21
              Originally posted by JJtalo View Post
              Onko kukaan tarkkaillut paljonko tuo säteilylämmitin lämmittää ? Omassani laitoin defan mukana tulleet tahnat väliin, ja puhdistin pinnat ennen asennusta, mututuntumalta tahnaa olis voinu laittaa enemmänki muttei siihen hätään ollu.
              Mitä viime talvena kyttäsin salavalikosta sillon tällön kun töistä lähdin (8h roikan nokassa firman parkkipaikalla) nosti tuo defan säteilijä 30 astetta verrattuna ulkoilmaan. Tiiä sitte paljonko vaikuttaa jos tuo on paremmin tai huonommin asennettu ?
              Aikanaan kun tietokoneita tuli kellotettua oli hopeatahna kuningas, tiiä sitten tänäpäivänä. Prosessorin lämmöissä oli tosin nähtävissä sekin jos tahnaa oli liikaa, oli sitte tarkkaa puuhaa
              Juuri eilen katsoin Inpalla lämpöjä ennen käynnistystä. Ulkoilma -10 ja lämmitin oli päällä 1,5 tuntia. Öljyn lämpötila tällöin +28 astetta. Pari kilometriä kun ajoi niin laski sinä aikana 26 asteeseen ja sen jälkeen alkoi nousemaan. Eiköhän näissä asennuksissa yleisin virhe ole likaiset pinnat tai tahnaa liian paljon.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #22
                Originally posted by markok View Post
                Elektroniikassa sitä paljon käytetään kun ei johda sähköä, mutta jos pelkästään lämmön siirtymistä haetaan niin parempiakin aineita on. Hopeatahnaa en taas lauantaina mistään lötänyt.
                Elektroniikassa eristäminen tehdään muuten kuin tahnalla, mutta, toki, jos käyttäisi esim hopeatahnaa kera kiillelevyn, tarkkana pitäisi olla, että ei vaan pääse väärään väliin siltoja tekemään.

                Vielä asennuksesta: parastahan olisi, jos se elementti istuisi täydellisesti siihen öljypohjan kylkeen. Ja onhan siinä aina toki paljon puhdasta metalli-metalli liitostakin. Siksi samaa mieltä, että ei se elementti saa piitahnan päällä kelluakaan.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3018
                  • Kuopio

                  #23
                  Originally posted by jaki View Post
                  Elektroniikassa eristäminen tehdään muuten kuin tahnalla, mutta, toki, jos käyttäisi esim hopeatahnaa kera kiillelevyn, tarkkana pitäisi olla, että ei vaan pääse väärään väliin siltoja tekemään.
                  Joo eihän piitahna tietenkään yksistään eristeenä toimi. Hyvä täsmennys kun tuosta minun edellisestä postauksesta voisi sellaisen käsityksen saada.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • yrd3
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2013
                    • 163
                    • Ylistaro

                    #24
                    tuos mielenkiinnosta mittasin -16 asteen pakkasella auton öljypohjan pintalämmön, oli joku -16 astetta. annoin säteilylämmittimen olla tunnin päällä ja mittasin uudestaan niin lämpötila oli jo nollassa. ja nämä lukemat on otettu säteilijan/öljypohjan vastakkaiselta puolelta joten kyllä tuo tuntuu toimivan ihan ok. ja tosiaan mittarina toimi tälläinen inrapuna/pinta lämpömittari. mielenkiinnosta voisin kokeilla mitä se sanoo kun on kaksi tuntia piuhan päässä.
                    Last edited by yrd3; 05-01-2015, 11:45. Reason: täsmennyksiä

                    Comment

                    • Hustlerhoff
                      Newbiemmer
                      • Jul 2013
                      • 25
                      • JKL

                      #25
                      Tulipa tänään omaan LCI 530i:een laitettua nimimerkki Ruut:n kanssa ka...hvin voimin Defan lämppäri sisähaaralla. Itse lämmitysvastuksen kanssa ei ollut mitään ongelmia, mutta se sisähaaran pujottaminen sisätilaan... minä kun luulin että E46:een oli työlästä joskus pujottaa sisähaara. Noh, koko homma sujui todella hyvin TheHaloNin ohjeilla, mutta se sähköboksin pohjalla oleva läpivientiosa, missä ihmeessä siellä sellainen piti olla? Nostettiin kyllä tuo ecun kehys irti, muttei silti löydetty pohjalta läpivientiä muutakuin se jalkatilan puhallinkanava. Kahden johtonivaskan päältä kyllä meni yksi vapaa läpivienti, mistä monen v***n ja prkleen saattelemana piuha saatiin viimein läpi hantin jalkatilaan tuhoamatta paikkoja. Tämä ei varmastikaan se ollut mitä tarkoitit, sillä se lähti boksin kyljestä ja milliäkään sitä kautta ei liikaa tilaa ollut mihinkään suuntaan, eli toivottavasti löydätte muut jatkossa ne oikeat läpivientireitit.
                      Nykyinen Mersumees.
                      Ex: E60 530iA LCI ///M-Sport Spacegrau Metallic
                      Ex: E46 320i Cabriolet Black Sapphire Metallic
                      Hankasalmi connection, vajailla pytyillä vuodesta 2005.

                      Comment

                      • Doni666
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2009
                        • 168
                        • Kotka

                        #26
                        Tuli eilen myös asennettua tämän ketjun ohjeiden mukaan Defan romut -04 530d touringiin. Aika kokonaisuudessa ~4,5h ja suurin työ pistokkeen läpiviennissä puskurin alta konehuoneeseen sekä sisäpistokkeen johdon läpivienti. Mulla ei mennyt kuin yksi nippu läpi ja viereinen paikka oli sopivasti vapaana defan johtoa varten.

                        Kaikki romut hain Motonetin hyllystä: säteilylämmitin, 1,5m johto mini-pistokkeella ja 1+1m sisähaaroitussarja.
                        1995 E38 740iAL
                        1994 E38 740iA
                        2004 E61 530d touring
                        1989 Nissan 200SX S13
                        1981 Datsun Sunny B310

                        Comment

                        • tommipommi
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2011
                          • 225
                          • sastamala

                          #27
                          Onko noista tt-thermo letkulämmittimistä kokemusta, missä olis tuo pumppukin kaiketi?

                          Comment

                          • bemari84
                            Newbiemmer
                            • Oct 2008
                            • 9
                            • Iisalmi

                            #28
                            Originally posted by tommipommi View Post
                            Onko noista tt-thermo letkulämmittimistä kokemusta, missä olis tuo pumppukin kaiketi?
                            Asensin viimetalvena 1000w tt-thermo lämmittimen e60 530d:hen.
                            Nopea ja tehokas

                            Comment

                            • tommipommi
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 225
                              • sastamala

                              #29
                              Originally posted by bemari84 View Post
                              Asensin viimetalvena 1000w tt-thermo lämmittimen e60 530d:hen.
                              Nopea ja tehokas
                              Hienoa! Mihinkääs letkuun se kuuluu automaatti 530d:ssa asentaa?

                              Comment

                              • mveskola
                                Newbiemmer
                                • Oct 2011
                                • 14
                                • Hyvinkää

                                #30
                                Originally posted by Hustlerhoff View Post
                                Tulipa tänään omaan LCI 530i:een laitettua nimimerkki Ruut:n kanssa ka...hvin voimin Defan lämppäri sisähaaralla. Itse lämmitysvastuksen kanssa ei ollut mitään ongelmia, mutta se sisähaaran pujottaminen sisätilaan... minä kun luulin että E46:een oli työlästä joskus pujottaa sisähaara. Noh, koko homma sujui todella hyvin TheHaloNin ohjeilla, mutta se sähköboksin pohjalla oleva läpivientiosa, missä ihmeessä siellä sellainen piti olla? Nostettiin kyllä tuo ecun kehys irti, muttei silti löydetty pohjalta läpivientiä muutakuin se jalkatilan puhallinkanava. Kahden johtonivaskan päältä kyllä meni yksi vapaa läpivienti, mistä monen v***n ja prkleen saattelemana piuha saatiin viimein läpi hantin jalkatilaan tuhoamatta paikkoja. Tämä ei varmastikaan se ollut mitä tarkoitit, sillä se lähti boksin kyljestä ja milliäkään sitä kautta ei liikaa tilaa ollut mihinkään suuntaan, eli toivottavasti löydätte muut jatkossa ne oikeat läpivientireitit.
                                Löytyikö lämmitysvastukselle paikka ohjekuvissa öljypohjan sivusta jostain öljyputkien vierestä? Eilen etsiskelin paikkaa vastukselle 530i LCI e61:stä enkä sellaista kyllä löytänyt. Mielestäni vastuksen pitäisi koodien ja ohjeen mukaan olla oikea.
                                -----------
                                e70 4.8i
                                EX e61 530i
                                Ex e61 520d
                                Ex e87 120d
                                Ex e34 520i
                                Ex e46 320d
                                Ex e36 320i
                                Ex e30 316i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎