Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 mutta mikä malli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7424
    • Oulu

    #16
    Originally posted by andretti View Post
    et sattuis petri tietämään, mistä sais mainitsemas testit - ne teknikes värld - digitaalisena?
    Uudemman testin jossa oli 523i saa tästä: http://www.teknikensvarld.se/documen..._s80/index.xml
    Eli ilmeisesti PDF tulee suoraan tästä: http://www.teknikensvarld.se/files/T...anstebilar.pdf

    Vanhempi testi jossa oli mukana 520i löytyy taas tästä: http://www.teknikensvarld.se/documen...520i/index.xml
    Eli PDF suoraan kai tämä: http://www.teknikensvarld.se/files/T...i_e240_s80.pdf

    TV on testaillut paljon 5-sarjaa, kaikki testit näkyy: http://www.teknikensvarld.se/test_pr...erie/index.xml
    Last edited by Petri.Kekkonen; 30-10-2009, 19:52.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      Eipä ole oikein kokemusta, mutta näihän se varmaankin on. 3-litrainen ois jo ehkä tyydyttävä.
      Ainakin vanhempi 2,5l bensakone vaati hiukan liikaa kierrättämistä eli vääntöä puuttui. Uudemmista moottoreista ei ole kokemuksia. 2,5l diesel varmaankin olisi parempi tuossa suhteessa mutta se on sitten eri juttu kestääkö kuskin pää sitä ääntä ja muita dieselin "ominaisuuksia". 535i olisi varmaan kiva laite mutta eipä sitä Euroopassa ole myynnissä.
      E39 528iA

      Comment

      • andretti
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 53
        • kari s alias hurd

        #18
        kiitos petri. näköjään ruåtsalaiset antaa lukaista ilmaiseksi nuo jutut. ei vaan kotoinen tekniikanmaailma. nyt pitää vääntää kieli solmuun ja alkaa tavamaan
        1.Datsun 120A -79 :think 2.Nissan Cherry (sgl?) 1.5 (turbo look) -85 3.BMW 520 E12 -77 :think 4.BMW 316 E30 -85 5.Honda civic CRX 1.6doch kat -90 6.Chevrolet Van Starcraft LX 6.2dsl -87 7.Nissan 200sx 1.8T -90 8.Volvo S40 T4 -99 9.Volvo V40 classic 1.8 -2004 (edelleen kakkosena) 10.BMW 520d E61 2/07

        Comment

        • Johan Dark
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2005
          • 334
          • Espoo

          #19
          Kaveri osti tossa vuosi sitten 520d ja kehui alkuunsa moottorin ominaisuuksia. Pikkuhiljaa alkoi mieli muuttumaan ja kuvioihin tuli mahdollinen lastutus. Lastutus kuitenkin jäi tekemättä mm. jälleenmyyntiarvon takia. Nyt sitten on virheet myönnetty ja hakusessa on 530d. Suoraan vaan 530i tai 530d

          Comment

          • Animali
            Bimmer Rookie
            • Nov 2008
            • 37
            • Nurmijärvi

            #20
            Itsellä 530dA -04 ja tuossa huollon aikan 3 päivää tuli rullattua uudella 520dA -09:llä, niin kyllä heti vaihtaisin tuohon uuteen 520:seen, jos olisi varaa.

            Ihan oli riittävät tehot ja ei jäänyt yhtään omaa kaipaamaan, varsinkin kun automaatti pelasi hyvin yhteen sen koneen kanssa. Paikaltaan lähti jopa paremmin ja ehkä hävisi vain suuremmassa vauhdissa kiihdyttäessä.
            Vai onko omassa sitten jotain häikkää :think

            Ainoa miinus oli toki tuo koneen äänimaailma joka oli hirveää rääkymistä verrattuna kutoskoneen kehräykseen.

            Kulutuskin pysyy niin maltillisena ja hinta ero bensakoneeseen saattaa tehdä kiisselin kannattavaksi pienilläkin kilometreillä.
            520dA täältä.
            _________________
            BMW E61 LCI 530xdA -08
            Toyota Avensis -04

            ex:
            BMW E60 530dA -04
            Ford Mondeo 2.0 TDi
            MB R171 SLK350 -04
            MB W203 C220CDI -01
            Toyota Avensis -01
            Toyota Corolla -93
            Opel Ascona -86

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7527
              • Jyväshyvä

              #21
              Originally posted by Johan Dark View Post
              Kaveri osti tossa vuosi sitten 520d ja kehui alkuunsa moottorin ominaisuuksia. Pikkuhiljaa alkoi mieli muuttumaan ja kuvioihin tuli mahdollinen lastutus. Lastutus kuitenkin jäi tekemättä mm. jälleenmyyntiarvon takia. Nyt sitten on virheet myönnetty ja hakusessa on 530d. Suoraan vaan 530i tai 530d
              Miksi tyytyä vähempään kun parempaakin on tarjolla ;-)

              Osta multa 535dTA LCI ;-)
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Trout Mask Replica
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 123
                • Aalen, Baden-Württemberg, Deutschland

                #22
                Sori nyt vielä tämä dieselin tyrkytys, mutta:

                Jos ottaa tosiaan tuohon koriin sen 2.0:n, niin en kyllä itse ottas harkintaankaan bensaa.

                Ainakin uusissa lukemat näytti olevan:

                Bensa 170 hp, 210Nm4250r/min,
                Ohituskiihtyvyys 80 - 120 km/h 4./5. vaihteella 9.1 s

                Diesel 177 hp, 340Nm2000r/min,
                Ohituskiihtyvyys 80 - 120 km/h 4./5. vaihteella 7.0 s

                Mutta jos päädyt bensaan, niin en suosittelisi dieselin koeajamista jälkeenpäin...
                428i Gran Coupé
                “Things may come to those who wait, but only the things left by those who hustle.”
                ― Abraham Lincoln

                Comment

                • Ceet
                  Newbiemmer
                  • Jul 2009
                  • 28
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by Animali View Post
                  Ainoa miinus oli toki tuo koneen äänimaailma joka oli hirveää rääkymistä verrattuna kutoskoneen kehräykseen.
                  E60 520dA:n äänimaailma moottorin osalta on ainakin omasta mielestäni aivan hirveä verrattuna esim. E39 530dA:han. Se tyhjäkäynnin "volkkarimainen rallaralla" ei oikein sovellu 5-sarjaan :p
                  Muuten 520dA on varmasti varsin fiksu valinta (kulutus/verot suomessa/suorituskyky huomioon ottaen) jos kiikarissa on normaali suorituskyvyllä varustettu auto jolla on tarkoitus ajaa paljon kilometerejä suomessa.
                  2022 G21 330e LCI

                  Comment

                  • pmv
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 2032
                    • tornio

                    #24
                    Oon ite ajanu 2006 vuoden 520d ja 04 525ia:ta. Bensa-versio oli näistä mieleisempi. Itse tätä pyöritelly ja tossa nelipytttisessä dieselissä huonoa on oikeastaan vaan perkeleen käyntääni. Jos siis oletuksena, että ihminen ymmärtää että se on alle kaksi litrainen dieseli eikä vaadi mahdottomia. Ero vanhaan 530d:hen on pieni. Toki 6-v laatikko tuossa hämää. Oikeasti dieseleiden käyttöalue on liian kapea. Iskoneisessa pitemmällä perävälityksellä tätä voi onneksi kompensoida. Automaatti oikaisee myös näitä ongelmia.

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8972
                      • Kellokoski

                      #25
                      Originally posted by Trout Mask Replica View Post
                      Bensa 170 hp, 210Nm4250r/min,
                      Ohituskiihtyvyys 80 - 120 km/h 4./5. vaihteella 9.1 s

                      Diesel 177 hp, 340Nm2000r/min,
                      Ohituskiihtyvyys 80 - 120 km/h 4./5. vaihteella 7.0 s

                      Mutta jos päädyt bensaan, niin en suosittelisi dieselin koeajamista jälkeenpäin...
                      Bensamallista löytyy 3:nen tuota väliä varten

                      Oma valinta olisi 525i 3l moottorilla :think
                      Tuo olis herkku:
                      Last edited by _nixu_; 31-10-2009, 10:10.
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • Petri.Kekkonen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 7424
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by andretti View Post
                        itseasiassa aikomuksena onkin ottaa käsihämmentimellä varustettu vaunu.
                        Siinä tapauksessa ottaisin kyllä bensakoneen kuten olit suunnitellutkin.
                        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                        E39 523i M Sport '00, Titansilber

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7424
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by _nixu_ View Post
                          Bensamallista löytyy 3:nen tuota väliä varten
                          Ja riittää vielä pitemmällekin, jos on tarpeen...
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2978
                            • Uusimaa

                            #28
                            Aikoinaan, kun olin ostamassa ensimmäistä E60.ta, koeajoin muutaman 520i:n. Sen 6-pyttyisen bensakoneisen. Aluksi tuntui, että tämähän kulkee ihan kivasti, mutta, kun siirryttiin maantielle, karu totuus paljastuu: tuo kone on aivan liian pieni E60:een. Sitä sai kiljuttaa ihan urakalla ohituksissa, silti ohitusvaraa piti jättää todella paljon.
                            Aikoinaan meillä oli myös Saksassa vuokralla sama peli automaattina: lopputulos vielä huonompi. Kone kiljui kuin viimeistä päivää joka ohituksessa. 525 on sitten ihan eri auto, vaikka koneen koko ei paljoa suurenekaan. En ole ajanut uusilla 523:lla, mutta veikkaan, ett äsilläkin pärjää oikein hyvin.
                            Päädyin 530d:n, joka kulkee enemmän kuin tarpeeksi.
                            Olet ilmeisesti ostamasa faceliftiä, joss siis on joku 4-kone vai? Tuskin muuttuu paremmaksi. Sen sijaan sama dieselinä on kuulemma ihan ok. Kaikki 4-dieselit raksuttaa sika kylmänä, mutta ääni muuttuu varsin pian lämmettyään.
                            Last edited by jaki; 01-11-2009, 21:55.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • andretti
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2009
                              • 53
                              • kari s alias hurd

                              #29
                              juu, kyllä diisseli ois poikaa, mutta sen hinta on senverran korkeampi että saa jättää ottamatta. meillä kun on ollut tapana pitää autoja suht pitkään - eli ei myynti heti mielessä osteta - niin ei viitsi ihan kamalasti ajettuun diisseliin rahoja laittaa. väkisin siinä saattaa tulla laittamista joten kyllä tuo alta kaksivuotinen lie turvallinen "sijoitus". ajotapani on melko rauhallinen ja ne harvat kerrat kun maantielle suunnataan ajan cruiseria vastaan melkolailla liikennevirran mukaan (epätavallinen bemarikuski kai ). ohituksissa jos pakko tehdä niitä tehoja olisi kai hyvä olla, mutta nykyiseen kalustoon -04 v40 1,8 classic ja 1,2 corsa -07 on kaksilitraisessakin käytön liukkauttakin enemmän.
                              entäs ne huoltohinnat sitten? miten paljon nelari säästää isolohkoisiin verraten?
                              oli muuten mielenkiintoista huomata miten bemarin ylläpito oli kallistunut verraten 06 mallisiin ja niihin tuoreimpiin. halvimmasta kokoluokan vertailuissa kalliimpaan siirtynyt - ei hyvä. tässä viittaan tekniikanmaailman testiin joskus -06 kai olli ja sitten niitä teknikensvärldin testejä mitä aiemmin tässä otettiin esille.
                              1.Datsun 120A -79 :think 2.Nissan Cherry (sgl?) 1.5 (turbo look) -85 3.BMW 520 E12 -77 :think 4.BMW 316 E30 -85 5.Honda civic CRX 1.6doch kat -90 6.Chevrolet Van Starcraft LX 6.2dsl -87 7.Nissan 200sx 1.8T -90 8.Volvo S40 T4 -99 9.Volvo V40 classic 1.8 -2004 (edelleen kakkosena) 10.BMW 520d E61 2/07

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                #30
                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                                Lukaisinpa vielä toista lehtivertailua, Teknikens Värld 13/2003. Siinä on mukana E60 520i jossa moottorina on 2.2l 6-kone, jossa on tehoa 125kW/170hv. Tässä testissä myös moititaan heikkoa moottoria ja sen yhdistämistä liian pitkiin välityksiin. Ohittaminen vaatii kuulemma käytännössä usein vaihtoa kolmoselle.

                                Veikkaisin että sama pätee pitkälti nykyiseen 4-koneiseenkin 520i:hin. Välitykset on varmaankin niin pitkät ettei korkeat kierrokset matka-ajossa ole ongelma, mutta kiihtyvyys isoilla vaihteilla voi olla. Tältä pohjalta lähtisin kyllä itse katselemaan noista alkuperäisistä vaihtoehdoista tuota 525i:tä. Siinä on kuitenkin tehoa ja vääntöä jo jonkinverran enemmän, vaikkei sekään tietenkään mikään 6-vaihteella ohittajan unelma-auto ole. Väännön lukemat muuttuu 520i 210Nm (4250rpm) -> 525i 270Nm (2400rpm), vaikka nuo tietysti ei kerro koko totuutta vaan pitäisi nähdä vääntökäyrän/tehokäyrän muotokin.
                                Jossain suomalaisessa autolehdessä (vai oliko peräti bemaristi?) oli e60 520i testissä, niin siinä kyllä kehuttiin tuo uusi moottori maasta taivaaseen. Pitäisi olla selvästi vanhaa parempi joka suhteessa... Tiedä sitten.
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎