Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 mutta mikä malli?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andretti
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 53
    • kari s alias hurd

    E61 mutta mikä malli?

    terve

    veikkaan että täältä saisin valmiiksi pureskeltua tietoa ja kokemusta, joten päätin rekisteröityä.

    elikkäs, olen ensivuoden puolella ostamassa pirssiä. bemari ois merkki ja todennäköisin ostospaikka tukholman seutu - itse asun siis suomessa. auto saisi maksaa siis sen 25k€ plus verot noin kympin. sillä saa tällähetkellä noin -07 mallisia 525/523 mallisia, vähän ajettuja (<50tkm). nyt kuitenkin kun energia kallistuu, samoin auton huoltokaan ei ilmaista ole sekä co-arvoihin pannaan käyttöveroja taulukon mukaan alkoi mietityttää tuon kolmilitraisen järkevyys. siinähän vakuutuksetkin on muutaman satkun kalliimpia kuin kaksilitraisessa, samoin kulutus. huollotkin maksaa varmaan enemmän. saman voinee sanoa 523:sta?
    ajatuksena olisikin muuttaa hankintakohde 520 farkku malliin.
    näin päällisin puolin en ole eroa juurikaan huomannut. varusteissa mulle tärkeitä ovat xenonit, nahat, parkkitutkat kaikkiin päihin. niitä näyttää olevan joko vakiona tai lisävarusteasennettuna useissa kaksilitraisissakin.

    eli kertokaas, mistä jään paitsi (tehon lisäksi) jos otankin 520sen? onhan se yhtä hiljainen? mitä muuta huomioitavaa? miten paljon kone kiertää matka-ajossa satasen vauhdissa? sana on vapaa ja kysymys ympäripyöreä, mutta asiast saa vapaasti laittaa mielipiteitä.

    kiitos
    Last edited by andretti; 29-10-2009, 21:54. Reason: A BUG
    1.Datsun 120A -79 :think 2.Nissan Cherry (sgl?) 1.5 (turbo look) -85 3.BMW 520 E12 -77 :think 4.BMW 316 E30 -85 5.Honda civic CRX 1.6doch kat -90 6.Chevrolet Van Starcraft LX 6.2dsl -87 7.Nissan 200sx 1.8T -90 8.Volvo S40 T4 -99 9.Volvo V40 classic 1.8 -2004 (edelleen kakkosena) 10.BMW 520d E61 2/07
  • Petri.Kekkonen
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2006
    • 7418
    • Oulu

    #2
    Originally posted by andretti View Post
    saman voinee sanoa 523:sta?
    Muuten ehkä, mutta ei se ole tietenkään kolmelitrainen.

    Originally posted by andretti View Post
    eli kertokaas, mistä jään paitsi (tehon lisäksi) jos otankin 520sen?
    No käyntiäänissä varmasti häviät jos otat tuoreemman N43-neloskoneella olevan version. Välitykset varmaan riippuu vähän siitäkin ajattelitko automaattia vai manuaalia.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 29-10-2009, 22:07.
    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
    E39 523i M Sport '00, Titansilber

    Comment

    • andretti
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 53
      • kari s alias hurd

      #3
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      No käyntiäänissä varmasti häviät jos otat tuoreemman N43-neloskoneella olevan version.
      niin juu, sen unohdin lisätä listaan. mutta se ei kamalan kauaa "aikuista" miestä jaksa innostaa. kakarat kun möykkää kuitenkin yli sen
      1.Datsun 120A -79 :think 2.Nissan Cherry (sgl?) 1.5 (turbo look) -85 3.BMW 520 E12 -77 :think 4.BMW 316 E30 -85 5.Honda civic CRX 1.6doch kat -90 6.Chevrolet Van Starcraft LX 6.2dsl -87 7.Nissan 200sx 1.8T -90 8.Volvo S40 T4 -99 9.Volvo V40 classic 1.8 -2004 (edelleen kakkosena) 10.BMW 520d E61 2/07

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7418
        • Oulu

        #4
        Originally posted by andretti View Post
        niin juu, sen unohdin lisätä listaan. mutta se ei kamalan kauaa "aikuista" miestä jaksa innostaa. kakarat kun möykkää kuitenkin yli sen
        Kai sillä nyt ilman lapsiakin tulee ajettua? Aikuisena pidän itseänikin ja silti V8:n äänimaailmasta haaveilen vaikkei mitkään teinipörinät kiinnostakaan yhtään. Yksilöllistä tietysti miten paljon näitä juttuja arvostaa.

        Tehoakin on tietysti 520i:ssä vähemmän, mikä sitten haittaa tai ei. Teknikens Värld 26/2006 -lehden vertailussa on E60 523i silloisella 130kW/177hv 2.5-litran 6-koneella. Auto saa tuossa lähinnä moitteita moottorista. On kuulemma poissaolevan oloinen ja osa perinteisestä BMW-tunnelmasta kuulemma katoaa tuon moottorin myötä. Näiltä osin haluaisin kyllä itse enemmän tehoa, varsinkin farkkuun, ja erityisesti automaatin kanssa.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • TFV
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 3080
          • Nurmijärvi

          #5
          Originally posted by andretti View Post
          niin juu, sen unohdin lisätä listaan. mutta se ei kamalan kauaa "aikuista" miestä jaksa innostaa. kakarat kun möykkää kuitenkin yli sen
          Oletko harkinnut dieseliä? Kokeile vaikka ihan 520d:tä. Takuulla yllätyt.
          Minun ajolla(melko surutonta menoa) keskikulutus 6.2l/100km.
          Vääntö ihastuttaa tässä pikkumoottorisessakin ja yllättävän hyvin kulkee.
          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

          Comment

          • K70
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2009
            • 503
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by TFV View Post
            Oletko harkinnut dieseliä?
            ...kannattaa sitten harkita tarkkaan.
            Itse päädyin edellisessä autonvaihdossa dieseliin, ja paluuta ei ole.
            Bensamalliin jos päädyn, täytyy konehuoneessa majailla kaksi neljän pytyn riviä.
            Sen verran on mukavaa ajaa vääntävällä automaatilla, ettei kovin herkästi tule bensavehkeitä ikävä.

            Tällä hetkellä ajokilsatkin on tippuneet itsellä radikaalisti ja auton vaihto kiikarissa, mutta ainoastaan dieseleitä olen etsinyt.
            En noita pienimpiä nakuja ole edes testannut, mutta jos vaihtoehtona olisi 2.0 bensa/diesel, niin veikkaan että diesel veisi pidemmän korren.
            S212, E350CDI, -11

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7418
              • Oulu

              #7
              Originally posted by K70 View Post
              Itse päädyin edellisessä autonvaihdossa dieseliin, ja paluuta ei ole.
              Tuokin riippuu dieselistä. Bemarin nykyiset on hyviä ja kesällä viikon ajeltu E91 320dA toimi kyllä moottorin ja vaihteiston osalta aivan loistavasti, vaikka puhtia ei lopulta niin paljon ollutkaan miltä hitaissa vauhdeissa usein tuntui. Varmasti myös E61 liikkuu tuolla kuoneella tyydyttävästi jos ei yritä +100 km/h vauhdeissa enää kummemmin kiihdytellä. Kulutus oli mulla kyllä reilusti yli 7 litraa jo 320dA:n kopassa.

              Nyt olen taas ajanut useamman viikon Mondeo 2.0TDCi:llä (myös automaatti) ja on jo todella ikävä oman 523i:n "ei-vääntävää" bensakonetta. Tehoton ja aivan käsittämättömän huonosti kaasuun reagoiva tuo Fordin kone. Ja syöppö.

              Mutta 2.0 bensanelonen on tietysti vähän eri asia vielä jos 520i/520d vertaillaan.

              Originally posted by K70 View Post
              Bensamalliin jos päädyn, täytyy konehuoneessa majailla kaksi neljän pytyn riviä.
              Siitähän täälläkin haaveillaan, dieselit jätän kyllä suosiolla muille.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #8
                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

                Nyt olen taas ajanut useamman viikon Mondeo 2.0TDCi:llä (myös automaatti) ja on jo todella ikävä oman 523i:n "ei-vääntävää" bensakonetta. Tehoton ja aivan käsittämättömän huonosti kaasuun reagoiva tuo Fordin kone. Ja syöppö
                Itse rohkenisin olla vähän eri mieltä.

                Omat kokemukset tuollaisesta olikos se nyt -06 2.0TDCi manuaali mondeo wagonista on hyvät. Suorituskyky riittävä siihen käyttöön mihin se on tehty, eli ei niinkään juppailuun. Tuohon kaasun vastaavuuteen en kyllä osaa sanoa mitään kun en ole pistänyt merkille.

                Ellen nyt ihan väärin muista niin kulutus taisi olla 6.5l/100km sekalaisella ajolla, ei niin kevyellä jalalla. Eli ei mikään ihan älytön, tosin saattaa olla "syöppö" moneen muuhun pikkukiisseliin verrattuna.

                Hyvä ajaa etuvetoiseksi fordiksi, ja laatu&melutaso hintansa väärtiä mielestäni, ja ennen kaikkea tilava.

                Ajonvakautus vähän toimi kyllä epämääräisesti.

                Mutta mitä vittua, vaatii muutaman sekunnin hehkutuksen kylmänä

                Comment

                • andretti
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 53
                  • kari s alias hurd

                  #9
                  jaahas, mites se fordi tähän eksyi? hyi hyi. :think

                  taitaa bemarin kaikki koneet olla ketjukäyttöisillä nokilla?

                  diisseli ois kyl kiva, mut meillä tulee niitä kilometrejä senverran niukasti per auto ettei ihan kannattais ja sitäpaitsi ne diisselit maksaa maltaita ruåtsinmaalla - lähes kympin enemmän mitä olen muutamia silmäillyt.
                  1.Datsun 120A -79 :think 2.Nissan Cherry (sgl?) 1.5 (turbo look) -85 3.BMW 520 E12 -77 :think 4.BMW 316 E30 -85 5.Honda civic CRX 1.6doch kat -90 6.Chevrolet Van Starcraft LX 6.2dsl -87 7.Nissan 200sx 1.8T -90 8.Volvo S40 T4 -99 9.Volvo V40 classic 1.8 -2004 (edelleen kakkosena) 10.BMW 520d E61 2/07

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7418
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Micce///M View Post
                    Ellen nyt ihan väärin muista niin kulutus taisi olla 6.5l/100km sekalaisella ajolla, ei niin kevyellä jalalla.
                    Saa toki olla eri mieltä tästä. Mulla 7.9l/100km ajotietokoneen lukema kahden tankin jälkeen, ja tankkauksista laskettuna tuntuu vievän tuotakin enemmän, eli 8.5 litran luokkaa. Automaatti kai tuota kulutusta nostaa ja kaasuvastetta heikentää, ja tehoakin siinä on vähempi kuin manuaalissa. Kaasuun reagoiminen on niin heikkoa että risteyksistä on vaikea päästä jonon väliin. Bensavaparia tulee ihan oikeasti ikävä ton kanssa. Mutta Bemarin dieselit on kyllä parempia.

                    Originally posted by andretti View Post
                    jaahas, mites se fordi tähän eksyi? hyi hyi. :think
                    Sori OT, en voinut olla kommentoimatta tuota dieselin ylivoimaa.

                    Originally posted by andretti View Post
                    taitaa bemarin kaikki koneet olla ketjukäyttöisillä nokilla?
                    Näin olen ymmärtänyt.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 30-10-2009, 17:42.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7418
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                      Teknikens Värld 26/2006 -lehden vertailussa on E60 523i silloisella 130kW/177hv 2.5-litran 6-koneella. Auto saa tuossa lähinnä moitteita moottorista. On kuulemma poissaolevan oloinen ja osa perinteisestä BMW-tunnelmasta kuulemma katoaa tuon moottorin myötä.
                      Lukaisinpa vielä toista lehtivertailua, Teknikens Värld 13/2003. Siinä on mukana E60 520i jossa moottorina on 2.2l 6-kone, jossa on tehoa 125kW/170hv. Tässä testissä myös moititaan heikkoa moottoria ja sen yhdistämistä liian pitkiin välityksiin. Ohittaminen vaatii kuulemma käytännössä usein vaihtoa kolmoselle.

                      Veikkaisin että sama pätee pitkälti nykyiseen 4-koneiseenkin 520i:hin. Välitykset on varmaankin niin pitkät ettei korkeat kierrokset matka-ajossa ole ongelma, mutta kiihtyvyys isoilla vaihteilla voi olla. Tältä pohjalta lähtisin kyllä itse katselemaan noista alkuperäisistä vaihtoehdoista tuota 525i:tä. Siinä on kuitenkin tehoa ja vääntöä jo jonkinverran enemmän, vaikkei sekään tietenkään mikään 6-vaihteella ohittajan unelma-auto ole. Väännön lukemat muuttuu 520i 210Nm (4250rpm) -> 525i 270Nm (2400rpm), vaikka nuo tietysti ei kerro koko totuutta vaan pitäisi nähdä vääntökäyrän/tehokäyrän muotokin.
                      Last edited by Petri.Kekkonen; 30-10-2009, 18:09.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Lukaisinpa vielä toista lehtivertailua, Teknikens Värld 13/2003. Siinä on mukana E60 520i jossa moottorina on 2.2l 6-kone, jossa on tehoa 125kW/170hv. Tässä testissä myös moititaan heikkoa moottoria ja sen yhdistämistä liian pitkiin välityksiin. Ohittaminen vaatii kuulemma käytännössä usein vaihtoa kolmoselle.
                        Vaatiihan se käytännössä vaihtoa kolmoselle 2,8l koneellakin (siis E39:llä), en oikein edes tajua mikä tuossa on niin pahaa. Ensin autoon keksitään vaihteet mutta sitten sen kuitenkin pitäisi kiihtyä hyvin suurimmalla vaihteella. Tosin, olen toki sitä mieltä, että 2,5l bensakonekin on E60:ssä liian pieni ja pilaa ajonautintoa.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • andretti
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 53
                          • kari s alias hurd

                          #13
                          juu, se kuullostaa itseasiassa hyvältä minun korviini että on piiitkät välitykset. vihaan kärryjä jotka kiertää ku mummon dildo. itseasiassa aikomuksena onkin ottaa käsihämmentimellä varustettu vaunu.

                          et sattuis petri tietämään, mistä sais mainitsemas testit - ne teknikes värld - digitaalisena? olis kiva silmäillä

                          edit: nojuu, saahan heidän sivuiltakin jotain pintaa raapaisevaa tietoa - ei tietenkään kaikkea
                          Last edited by andretti; 30-10-2009, 18:51.
                          1.Datsun 120A -79 :think 2.Nissan Cherry (sgl?) 1.5 (turbo look) -85 3.BMW 520 E12 -77 :think 4.BMW 316 E30 -85 5.Honda civic CRX 1.6doch kat -90 6.Chevrolet Van Starcraft LX 6.2dsl -87 7.Nissan 200sx 1.8T -90 8.Volvo S40 T4 -99 9.Volvo V40 classic 1.8 -2004 (edelleen kakkosena) 10.BMW 520d E61 2/07

                          Comment

                          • Gonzalez
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 2632
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Käy koeajamassa samasta autosta vaikkapa 2.5-litrainen bensa ja sekä 4 ja 6-sylinteriset dieselit.

                            Olen aivan varma, että tuossa autossa tykkäät dieselin alaväännöistä ja sen jälkeen kun lähdet vertaamaan 4- ja 6-sylinterisiä dieseleitä keskenään päädyt 6-sylinteriseen sujuvamman kulun ja käyntiäänen perusteella. Vääntöä tuossa autossa pitää olla ja kutoskone, eli 525d tai 530d. Tai sitten se 3-litrainen bensa jos oikeasti niin vähän tulee ajeltua että dieseli ei kannata. Laatikko onkin sitten makuasia.

                            Älä ota mitään mehulinkoja pellin alle tuohon koriin niin ei kaduta jälkeenpäin. Tingi pykälä tai kaksi vuosimallista niin budjetti riittää hyvin.
                            530d GT F07 2010
                            325i E30 Cabriolet 1987

                            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7418
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Vaatiihan se käytännössä vaihtoa kolmoselle 2,8l koneellakin (siis E39:llä)...
                              Juu, niinpä toki myös 2.5l E39.

                              Originally posted by TJJ View Post
                              ...en oikein edes tajua mikä tuossa on niin pahaa.
                              Samaa mieltä.

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Tosin, olen toki sitä mieltä, että 2,5l bensakonekin on E60:ssä liian pieni ja pilaa ajonautintoa.
                              Eipä ole oikein kokemusta, mutta näihän se varmaankin on. 3-litrainen ois jo ehkä tyydyttävä.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎