Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 diesel-koneen hehkutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #46
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Saisko tälle "mutulle" jotain faktaakin.
    Muistaakseni istassa oli sanottu että maksimi esihehkutus on muutaman sekunnin luokkaa ja oliko raja jotain -xx astetta jolloin ollaan maksimissa,
    ja ainakin itse kun näillä 25-30 asteen pakkasilla pistän LCI mallin käyntiin niin hehkuvalo palaa sen 2-3 sekunttia ennenkuin starttaa...
    Minulla se kiekura vilahtaa sekunnin kaksi näytössä -20 tai siitä ylöspäin.
    Jos roikassa ollut ei kiekuraa näy vaikka olisi -30. Tärähtää kerrasta käyntiin joka kelillä.

    Jälkihehkutus näissä saattaa olla jopa 10sek luokkaa startin jälkeen.

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17528
      • Turku

      #47
      Originally posted by MajorDrake View Post
      Saisko tälle "mutulle" jotain faktaakin.
      Muistaakseni istassa oli sanottu että maksimi esihehkutus on muutaman sekunnin luokkaa ja oliko raja jotain -xx astetta jolloin ollaan maksimissa,
      ja ainakin itse kun näillä 25-30 asteen pakkasilla pistän LCI mallin käyntiin niin hehkuvalo palaa sen 2-3 sekunttia ennenkuin starttaa...
      Minulla toimii samoin sigun autossa.
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • jukkae
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 3506
        • 70800

        #48
        Preface E9X tekee just noin että jos roikassa niin ei hehkuta edes -35 pakkasella, tai ei näy hehkun kuvaa. Jos ei roikassa niin jossain -15....-20 välillä tulee kiekura mittaristoon ennen käynnistystä.

        Comment

        • Huliganez
          Newbiemmer
          • Mar 2009
          • 6
          • Leppävirta

          #49
          -04 530D seisoi muutaman päivän 25-30 asteen pakkasessa. Ei lähtenyt käyntiin ilman apuvirtaa ja apuvirrankin kanssa pitkän hankaamisen jälkeen. Käynnistyessään kuullostikin siltä, kuin olisi käynyt viidellä.

          Käytin roikan päässä, kutospytyn hehku pimeänä.

          Uusien hehkujen vaihto ei niin paha homma ollutkaan, joskin suhteellisen työläs mutta ei missään tapauksessa vaikea. Tähän hommaan löytyy youtubesta varsin oiva video.

          Jälleen sama homma, auto seisoi pari päivää reilun parinkympin pakkasessa.
          Vain tällä kertaa käynnistyi kuin palmun alta ja käynnistyessään pyöri kuin ei olisi pakkasta nähnytkään.

          Voiko yksi hehku oikeasti vaikuttaa noin paljon?

          Comment

          • Nettipepe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1341
            • Kajaani

            #50
            Originally posted by JarnoE36 View Post
            Minulla ei edes vilahda hehkutussymboli kojetaulussa mutta ovat kunnossa. Tänään -28 ja auto tosin 4h piuhan päässä ja lähti hyvin mutta ei näyttänyt hehkutusta mutta pakkohan sen oli näin kovalla pakkasella lähti käyntiin..

            Kylmästartillakaan ei näy symbolia. Hehkuttaako nämä ennakkoon ennenkun painaa nappia?
            Tästä tuntuu täälläkin liikkuvan urbaania legendaa.
            Nyt en ole bmw kirjallisuuden äärellä,mutta ulkomuistista about näin.
            Hehkutus ajat on Pirun nopeita, oliko maksimi jotain 2 sekuntia kovassa pakkasessa.
            Lauhemmassa ilmassa sekunnin kymmenesosia.
            Tämä lauhempi ilma on myös silloin kun konetta lämmitetään jollain tavalla.
            Lohkolämmitin, webasto yms.
            Varmaan se sekunnin kymmenesosan hehkuttaa,mutta valo ei mittaritaulussa ehdi käydä päällä.
            Ei siinä mitään oven avausta tarvitse kytätä kun hehku ajat tuota luokkaa.
            F30 320xia
            Ex E90 325da
            Ex E90 320da
            Ex E46 330D

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #51
              Hehkutuksen alun hyvin lyhyt lämmitysvaihe 12 V:lla ja sitten lämmön ylläpito ja jälkihehkutus 5 V:lla.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • e46touring
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1327
                • Tornio

                #52
                BMW diesel hehkutus

                Originally posted by MajorDrake View Post
                Saisko tälle "mutulle" jotain faktaakin.
                Muistaakseni istassa oli sanottu että maksimi esihehkutus on muutaman sekunnin luokkaa ja oliko raja jotain -xx astetta jolloin ollaan maksimissa,
                ja ainakin itse kun näillä 25-30 asteen pakkasilla pistän LCI mallin käyntiin niin hehkuvalo palaa sen 2-3 sekunttia ennenkuin starttaa...
                olisiko tässä faktaa? DDE 5 / 6

                Preheating
                At coolant temperatures below 25°C, there is a preheating period of 0.5 seconds. The preheating period increases as the temperature falls, reaching a maximum of 2.7 seconds at a coolant temperature of less than -25°C.

                Activation of the glowplug system on the instrument cluster only occurs at coolant temperatures below 0°C.

                After-heating
                At coolant temperatures below 30°C, there is a temperature-dependent after-heating period to improve idling and exhaust emission characteristics.

                Start preheating
                Start preheating takes place for approx. 10 seconds if after the preheating time has elapsed the engine is not started and the ignition remain on.

                The quick-start glowplugs are designed for a voltage of between 5.3 and 7.8 Volts. In the initial heating stage, system voltage may also be applied for a short time.
                __________________________________________________ ____________
                Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                Comment

                • hietase
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 559
                  • Espoo

                  #53
                  525d LCI eilen starttaus -26 asteessa, auto ollut ajamatta viikon pihassa pakkasen vaihdellessa -10 ja -26 asteen välillä. Lohkolämppäri oli päällä kaksi tuntia. Mitään hehkutussymbolia ei näkynyt, odotin joitakin sekunteja mokkulan pohjaan painamisen jälkeen ennen kuin painoin start. Käynnistyi hyvin työläästi eikä käynyt kaikilla pytyillä aluksi.

                  Mitään vikakoodeja hehkuista tai ohjaimesta ei Carlylla näkynyt.

                  Comment

                  • Shatter
                    BTCF Member
                    • Mar 2013
                    • 926
                    • Oulu

                    #54
                    Onko oikea lohkolämmitin vai öljypohjan säteilylämmitin? Jos kannessa lämmin vesi niin huijaa koneen lämpöä todellisuudesta eikä hehkuta kuten pitäisi?

                    Kuulostaisi kyllä siltä että ei hehkut pelaa jostain syystä jos ei heti käy kaikilla.
                    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                    E91 330dA xDrive M-Sport '09
                    VW Golf mk4 1.6 '03
                    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                    MB W108 250S '67 x2

                    Comment

                    • hietase
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2012
                      • 559
                      • Espoo

                      #55
                      Öljypohjassa on säteilylämmitin kyljessä. Voihan se olla, että hehkuja on rikki vaikkei Carly niistä kerro.

                      Comment

                      • Rattiukko
                        BTCF Member
                        • Nov 2022
                        • 614
                        • Uusimaa

                        #56
                        Kannattaa antaa hehkuttaa pidempään, 10 tai 15 sekuntia varsinkin noilla pakkasilla. Hehkuvalo tuntuu näkyvän vain silloin jos yrittää käynnistää liian aikaisin, hehkuvalo näkyy hetken ja sitten vasta starttaa. Ja minusta moottorin ohjain antaa startata liian aikaisin.

                        Jos säteilylämmitin on 300W tehoinen niin se saa olla neljäkin tuntia tai pidempään päällä ennen starttia noilla pakkasilla.

                        Pystyyköhän tuota hehkuvalon toimintaa muuttamaan koodauksella niin että se näyttäisi oikeasti hehkutuksen valolla ennen starttia aina jos hehkutus on päällä?

                        Mun mielestä tuo m57n2 moottorin heikoin lenkki on hehkusysteemi. Hehkubokseja ja hehkuja saa vaihtaa jatkuvasti. Haluaisin vaihtaa hehkujen johtosarjan boksilta hehkuille mutta en ole löytänyt uutta siihen enkä tiedä saako sitä vaihdettua erikseen. Kyllä se starttaa muttei aina "kuin palmun alta"

                        Jälkihehku on minuutteja.
                        Last edited by Rattiukko; 05-01-2025, 13:17.

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10057
                          • KVLA

                          #57
                          Aikoinaan oma ex E60 530xd lci 228tkm mittarissa, kun auto vaihtui tuoreempaan. Tuossa ajosuoritteessa ei ainuttakaan hehkua/ohjainboksia tarvinnut uusia.

                          Comment

                          • Rattiukko
                            BTCF Member
                            • Nov 2022
                            • 614
                            • Uusimaa

                            #58
                            Oliko sulla mikä lämmitin autossa? Luitko vikakoodeja?

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10057
                              • KVLA

                              #59
                              Tehdasweba oli lämppärinä. Kertaalleen jopa kokonaan uusittuna. Hehkuihin liittyviä koodeja ei koskaan tullut.

                              Comment

                              • Rattiukko
                                BTCF Member
                                • Nov 2022
                                • 614
                                • Uusimaa

                                #60
                                300w säteilylämppäri lämmittää vähän öljyjä eikä paljon muuta. Hehkut joutuu kovemmalle, jälkihehkukin kestää luultavasti pidempään. Ehkä sen takia niitä menee useammin. Webasto olisi kyllä hyvä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎