memebuy23buy

E61 530 D lämpötila !?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarkka
    Bimmer Rookie
    • Jul 2010
    • 70
    • Pks

    #46
    Originally posted by Veikka View Post
    Kuinkas nopeasti lämmöt pitäisi nousta?

    En ole päässyt vielä yli 83 asteen salavalikosta katsottuna.
    Kestää aikalailla saavuttaa edes tämä lämpö, ainakin 20km seka-ajoa vaikka edes pakkasia ei edes ole ollut. Mitään lisälämppäriä ei vielä ole.
    ...pitkillä moottoritie vedoilla en ole vielä kokeillut.

    Päätermari vaihtoon(ko) aluksi?

    Auto siis E61 530d A -04.
    Sama ongelma. Lämmöt päätyy aina n. 81-83C ja vaatii maantieajoa (Kehä 1) n. 15 km. Sama vaikka on taajama tai moottorie, oli matka sitten 20km tai 200km tai ulkolämpö 0 tai +10. Kerran tai pari taitaa olla jäänyt satunnaisesti 70C pintaan 20km matkalla.

    Molemmatko termarit vaihtoon jo suosiolla?
    F15 X5 50i

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1341
      • Kajaani

      #47
      Originally posted by Veikka View Post
      Kuinkas nopeasti lämmöt pitäisi nousta?

      En ole päässyt vielä yli 83 asteen salavalikosta katsottuna.
      Kestää aikalailla saavuttaa edes tämä lämpö, ainakin 20km seka-ajoa vaikka edes pakkasia ei edes ole ollut. Mitään lisälämppäriä ei vielä ole.
      ...pitkillä moottoritie vedoilla en ole vielä kokeillut.

      Päätermari vaihtoon(ko) aluksi?

      Auto siis E61 530d A -04.
      Termareista on ollut paljon juttua myös E90:ien kohdalla.

      Oman E90:en kohdalla piti vaihtaa tosiaan molemmat termarit ennenkuin lämmöt nousi 90 asteeseen.(salavalikosta katsottuna)
      aikaisemmin juurikin tuo 83-84 ja ei juuri muuttunut EGR termarin vaihdolla mutta päätermarin vaihdon jälkeen nousee pakkasillakin muutaman kilometrin ajon jälkeen 90 asteeseen.
      Lienee varmempi vaihtaa molemmat ettei käy niinkuin minulla että sitten erikseen niitä vaihdellaan peräjälkeen... ei ne niin paljoa maksa.
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • Weuli
        BTCF Member
        • Feb 2008
        • 1169
        • Turku

        #48
        lämpenemisaikoja

        E61 525da vm.02/06
        Ekat 2km taajamaa + 8-12km motaria eli yht. 10-14km ja lämmöt näyttää 87-92 astetta kelistä riippumatta! Oli sitten tehdaswebastoa pyöritetty ennen ajoa tai ei..

        Vaihdettu vuoden sisällä ensin EGR-termostaatti ja sitten päätermostaatti, ennen vaihtoja 77 astetta eikä yhtään enempää.

        Kulutuslukemia en ole seurannut riittävän tarkasti että osaisin sanoa onko ollut vaikutusta..
        F10 530da xDrive -14
        ----------------
        E92 330d -09
        E93 325i -08
        E92 330d -08
        E61 535d -06
        E91 320d -08
        E46 330Ci -01
        E61 525d -06
        E90 320i -05
        E46 325i -01
        E46 318i -99
        E36 316i -91

        Comment

        • eeja
          Newbiemmer
          • Sep 2010
          • 15
          • Salo

          #49
          Nyt vaihdettu sekä termari että EGR.
          Lämmöt moottoritiellä tasaisella nopeudella Salo-HKI-Salo välillä n. 77 astetta.
          Ko. reissun aikana HKI kaupunkiajon jälkeen (n. 15 km) parkissa tyhjäkäynillä
          lämmöt nousi reilusti yli 90 asteen, jopa 97 näytti salavalikko maksimissaan.
          Oliko lämmöt jo liian korkealla?
          Koitan saada vielä laatikon lämmönvaihtimen vaihtoon.

          Comment

          • Veikka
            Newbiemmer
            • Feb 2007
            • 13
            • Tampere

            #50
            Benkaralla käyty ja suositeltiin EGR-termarin vaihtoa koska on halvempi ja helpompi laittaa. Eipä auttanut.
            Lämmöt nousi arviolta 2-4 astetta mutta edelleenkään ei nouse yli 80 asteen.

            Eipä kait tässä muu auta kuin laittaa seuraavaa eli pää-termaria vaihtoon.

            Comment

            • MakeH
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1170
              • Vantaa

              #51
              Minä huomasin kahden auton kohdalla, että kun EGR-termari oli rikki, lämmöt oli n. 77 astetta ja kun päätermari oli rikki, lämmöt oli n. 82 astetta. Järjestys molemmilla kerroilla oli, että ensin helpompi, eli EGR kuntoon, sitten päätermari.

              Comment

              • eeja
                Newbiemmer
                • Sep 2010
                • 15
                • Salo

                #52
                EGR-termari meneen vaihtoon. Onnistunee odottaessa?

                Comment

                • Veikka
                  Newbiemmer
                  • Feb 2007
                  • 13
                  • Tampere

                  #53
                  Lämpö-ongelmia edelleen

                  Eli nyt on vaihdettu EGR termari ja lämmönvaihdin, eikä oikeastaan mitään muutosta.
                  Lämmöt pyörii taajama-ajossa 77-80 asteessa mutta ei nouse ylemmäs.
                  Moottoritieluukutusta en ole vielä kokeillut mutta kyllä lämmöt pitää nousta 30min taajama-ajossakin.

                  Lämmönvaihdin vaihdettiin pajan suosituksesta koska moottorin termarissa ei kuulemma vikoja yleensä ole.

                  On tää salatiedettä kun ei voi tietää mikä se noista on... yleensä aina se viimonen.

                  Comment

                  • MakeH
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1170
                    • Vantaa

                    #54
                    Originally posted by Veikka View Post
                    Eli nyt on vaihdettu EGR termari ja lämmönvaihdin, eikä oikeastaan mitään muutosta.
                    Lämmöt pyörii taajama-ajossa 77-80 asteessa mutta ei nouse ylemmäs.
                    Moottoritieluukutusta en ole vielä kokeillut mutta kyllä lämmöt pitää nousta 30min taajama-ajossakin.

                    Lämmönvaihdin vaihdettiin pajan suosituksesta koska moottorin termarissa ei kuulemma vikoja yleensä ole.

                    On tää salatiedettä kun ei voi tietää mikä se noista on... yleensä aina se viimonen.

                    Melkoista paskapuhetta korjaamolta, Benkarako oli niinkuin sun aiemmassa postauksessa?

                    Vaihdata vanha lämmonvaihdin takaisin ja käske laittaa uusi päätermari.

                    Comment

                    • Shappire
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 124
                      • Sisä-Suomi

                      #55
                      Originally posted by Veikka View Post
                      Eli nyt on vaihdettu EGR termari ja lämmönvaihdin, eikä oikeastaan mitään muutosta.
                      Lämmöt pyörii taajama-ajossa 77-80 asteessa mutta ei nouse ylemmäs.
                      Moottoritieluukutusta en ole vielä kokeillut mutta kyllä lämmöt pitää nousta 30min taajama-ajossakin.

                      Lämmönvaihdin vaihdettiin pajan suosituksesta koska moottorin termarissa ei kuulemma vikoja yleensä ole.

                      On tää salatiedettä kun ei voi tietää mikä se noista on... yleensä aina se viimonen.
                      Voi heranen aika noita korjaamoja. :thinkLämmönvaihtimen "vuotamisen" testaaminen kestää muutaman minuutin. Letkupihdeillä syyläriltä lämmönvaihtimelle menevä vesiletku tukkoon ja baanalle. Nostaa lämmöt muutaman kilometrin matkalla ylös jos vuotaa. Tosin jos laatikon öljyt on kuumat pitää termarin auetakin.

                      Jos lämmönvaihdin on ok, niin sitten EGR letku tukkoon koneen suojamuovin edestä.

                      Jos ei vieläkään lämpiä, niin sitten molemmat littuun.

                      Jos ei vieläkään lämpiä, niin päätermari vuotaa.
                      F11 530 xD LCI

                      Comment

                      • Veikka
                        Newbiemmer
                        • Feb 2007
                        • 13
                        • Tampere

                        #56
                        Kyllä, Benkara oli kyseessä jälleen.
                        Täytynee hieman keskustella aiheesta siellä. Nyt on palanut n. 500€ ilman muutosta mihinkään.

                        Mites tuo päätermari, onko se isokin homma verrattuna noihin muihin?
                        Josko vaatisi sen vaihdon ikäänkuin korvaukseksi turhasta työstä.

                        Off topic: huomasin tänään siellä odotellessa että itse mr. Benkara on kovin kiireinen uuden hallikiinteistön rakennusprojektin kanssa ja jäi kyllä sellanen fiilis että ei ole oikein ajatuksella mukana näissä "oikeissa" projekteissa. Oli esim. unohtanut hakea varaosan etukäteen vaikka oli sovittu työstä jo aiemmin. Eikä myöskään tehnyt itse työtä vaikka oli niin puhe.

                        ...noh toivotaan että hommat paranee kun pääsevät uusiin tiloihin Ylöjärven Elovainiossa.

                        Comment

                        • MakeH
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1170
                          • Vantaa

                          #57
                          Itse amatöörinä vaihdoin noin 45min tuota päätermaria, eli ammattilaiselle alle puolen tunnin juttu.

                          Comment

                          • vekkuli
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 1337
                            • Liminka

                            #58
                            Originally posted by Veikka View Post
                            Kyllä, Benkara oli kyseessä jälleen.
                            Täytynee hieman keskustella aiheesta siellä. Nyt on palanut n. 500€ ilman muutosta mihinkään.

                            Mites tuo päätermari, onko se isokin homma verrattuna noihin muihin?
                            Josko vaatisi sen vaihdon ikäänkuin korvaukseksi turhasta työstä.

                            Off topic: huomasin tänään siellä odotellessa että itse mr. Benkara on kovin kiireinen uuden hallikiinteistön rakennusprojektin kanssa ja jäi kyllä sellanen fiilis että ei ole oikein ajatuksella mukana näissä "oikeissa" projekteissa. Oli esim. unohtanut hakea varaosan etukäteen vaikka oli sovittu työstä jo aiemmin. Eikä myöskään tehnyt itse työtä vaikka oli niin puhe.

                            ...noh toivotaan että hommat paranee kun pääsevät uusiin tiloihin Ylöjärven Elovainiossa.
                            Voi se vika hyvinkin olla päätermarissa, itse vaihdoin viikonloppuna. Ennen lämmöt korkeintaan 84 astetta, nyt 93 - 95 astetta. Aikaa meni kaikkiaan noin 1,5 tuntia ihmetellessä.
                            E93 ///M3
                            E60 530dA aka M5
                            F11 525dA Xdrive
                            Tesla model 3 LR MY22

                            Comment

                            • kalevi67
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2010
                              • 47
                              • Pirkanmaa

                              #59
                              Hei

                              Itselläni on kärry ollut nyt muutaman viikon (530dA -04). Lämmöt oli aluksi jossain siellä 70-80 asteen välillä koko ajan. Vaihdoin ensin EGR-termarin itse, meni varmaan 15-20 min eli todella helppo vaihtaa eikä nesteitäkään valunut kuin muutama tippa kun ensi avasi paisuntasäiliön korkin ja päästi ne loputkin paineet ulos. Mutta lämmöt ei nousseet siitä huolimatta tai ehkä muutman asteen, vaikea sanoa. No päätermaria en ruvennut itse vaihtamaan vaan turvauduin Benkaraan. Ostin termarin (n.50e) ja menin vaihdattamaan. Kovasti koitti selittää että pitäisi vaihtaa lämmönvaihdin samalla että se on yleisin syy tms. (hoono enklantti), mutta sanoin että vaihdetaan vaan se päätermari ensin ja katsotaan sitten. No hommaan tuhrautui 1.5h (mikä on minusta vähän liikaa amattilaisilta), mutta homma tuli tehtyä. Kyllä kai se kaveri hommansa osaa, mutta ihan ei kaikelta osin kuitenakaan homma vakuuttanut.
                              Ajoin pienen koeajolenkin taajamassa mutta lämmöt eivät nousseet 80 astetta korkeammalle. No sitten suuntasin motarille ja johan alkoi nousemaan. Aika pian oli 90 ja vähän ylikin eli kyllä siinä päätermarissa jotain vikaa oli. No nyt olen seurannut lämpöjä päivittäin ja joka päivä se nousee sinne 90 yli, mutta kestää kyllä aika kauan, pitää ajella se 20-30 min että nousee tuonne tavoitteeseen. Mutta pääasia että nousee jossain vaiheessa ja poltaa ilmeisesti DPF:n noet. Voihan se olla että lämmönvaihdinkin vuotaa hiukan joka hidastaa lämpenemistä, mutta en ainakaan nyt tässä vaiheessa aio sitä ruveta vaihtamaan. Näkee sitten talvella lämpeneekö vai ei. Kova lämättäminen muuten laskee vaan hetkellisesti lämpöä kun ilmeisesti vesipumppu ottaa enemmän kierroksia ja lisää kiertoa (näinhän sen pitää kai olla).
                              E61 530dA -04

                              Comment

                              • Bergeri
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2010
                                • 70
                                • Etelä-Suomi

                                #60
                                Mullakaan ei egr-termarin vaihto vaikuttanut mitään, lämmöt max. 79-80c. Päätermarin vaihdon jälkeen lämmöt tasaisesti 89-93c.
                                e61 530da m-sport 2006
                                ex. e46 330xd -04, e36 323 -95, e30 316 -88, 1502 -75

                                Comment

                                Working...
                                X