Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 530da -05 jäähdytysneste häviää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eekuusyks
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 164
    • Pohjois-Pohjanmaa

    e61 530da -05 jäähdytysneste häviää

    Elikkä apua tarvittais.Kirjottelin tästä tuonne tekniikka-osastolle, mutta laitetaan nyt tänne ongelmiin jos jotain neuvoja tulis.

    Kaikki lähti siitä kun a) parisen viikkoa sitten tulppasin egr-termostaatin, b) pakkaset oli kovat joten en ajatellut tuosta koituvan mitään lämpöongelmia egr-lauhduttimelle.

    Pari päivää tulppauksen jälkeen tarkistin jäähdytysnesteen oli pikkusen vajausta, lisäsin pelkkää vettä n.5 dl koska nesteen kylmäkestoksi oli merkittu 39 astetta. noin viikko sen jälkeen auto ilmoitti ensimmäisen kerran että nestettä ei ole tarpeeksi, pakkaset oli edelleen joten lisäsin pelkkää nestettä 1.5 litraa eli suurinpiirein mitä paisari vetää.

    Sen jälkeen viikko ajoa taas ilmoitus nesteen vähyydestä, lisäsin taas paisarin täyteen seoksella 50 / 50.samalla irroitin tulpan egr-termarista, termari oli rikki eli puoliksi auki kokoajan, mutta siitä huolimatta lämmöt nousi tyhjäkäynnillä eka kertaa 88 asteeseen ja ajossa 92. johtunee varmaan lauhasta säästä. reissu ouluun n. 200 km ja taas neste vähissä. tayteen, n. 200 reissu ja taas vajaa.

    tyhjäkäynnillä nesteet ei katoa mihinkään vaikka lämmöt nousee tuonne 88 asteeseen, mutta näköjään ajossa häipyy, mikä tekee tuosta vian etsimisesta entisä hankalampaa.eilen illalla lisäsin nesteetä taas ja väänsin lämmönsäätimet täysille että varmasti sekottuu kunnolla.

    - neste koneessa samaten lisätty neste vihreätä
    - egr-termostaatti ei vuoda
    - paisuntasäiliö ei vuoda
    - paisuntasäiliön korkki 140
    - näillä näkymin sisätiloihin ei vuoda mitään, lattiat kuivat.
    - webasto päällä 0 asteessa puolituntia, ei hävitä nesteitä
    - syyläristä ei ainakaan tyhjäkäynnillä roisku mitään
    - kaikki näkyvät letkut, liitokset tiiviit

    ensimmäisenähän tästä tulee mieleen että järjestelmä ei kestä painetta silloin kun kierrokset on 2000 kieppeillä ja sitten ruikkaa jostain pihalle, miten tätä voi demota, tietääkseni automaattia ei saa paikoillaan kaasutella?

    kyssäreitä :

    1) mikä näissä on vesipumpun kesto, ei ainakaan pohjamuovissa näy jäämiä nesteestä.autolla ajettu 78 000km.

    2) onko ollut vuotoja päätermareissa?

    kuinka tarkkaa tuo jäähdytysnesteen seoksen kanssa pitää olla, suhteesta nyt en tiiä, mutta pakkaskestävyys on 30 astetta eli voiko kiehua niin paljon että nesteet häviää?
    Last edited by eekuusyks; 28-02-2010, 10:45.
  • _nixu_
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 8972
    • Kellokoski

    #2
    Johan siellä toisessa ketjussa oli vastattu? Eli johtunee siitä egr-termostaatin tulppaamisesta.
    Vaihda suosiolla uusi egr-termostaatti. Halpa osa, noin 37€ + helppo vaihtaa.
    E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

    Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

    Comment

    • eekuusyks
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 164
      • Pohjois-Pohjanmaa

      #3
      No tuo termostaatti on auki kokoajan joten miten mielestäsi vika voisi johtua tuosta termostaatista? nestehän kulkee sen läpi nyt kokoajan.

      Comment

      • sirkus
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 2195
        • kaustinen

        #4
        Tuleeko pakoputkesta tavallista voimakkaammin höyryä? Jos tulee niin egr lämmönvaihdin voi olla rikki ja nestettä vuotaa sitäkautta.
        Chrysler 300c crd touring 2010
        Daily driver
        Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
        Man cave on wheels
        Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
        Built not bought
        V8, only juice&milk come in 2 litres

        Kawasaki zzr1100 fighter


        Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Jos se egr-termari oikeasti olisi auki koko ajan, olisi pieni ihme että lämmöt nousisi noin korkealle. Ettei vaan perunakattila kiehuisi vieläkin siellä...
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • eekuusyks
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 164
            • Pohjois-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by sirkus View Post
            Tuleeko pakoputkesta tavallista voimakkaammin höyryä? Jos tulee niin egr lämmönvaihdin voi olla rikki ja nestettä vuotaa sitäkautta.
            Ohitin tuon lämmönvaihtimen lämmöt tippu nyt 70 asteeseen.
            Katotaan pysyykö nesteet nyt sisällä.
            Aika suolasen hintanen muuten tuo lämmönvaihdin ...

            Edelliselle :
            Kyllähän se tuon nesteen voi lämmittää jos tuo lämmönvaihdin vaikka vuotaa ,eli pakokaasut tekee paineen jäähdytysnesteeseen.

            Comment

            • eekuusyks
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 164
              • Pohjois-Pohjanmaa

              #7
              Antaako webaston vesipumppu virheilmoituksen jos on rikki?
              Missähän kohti kyseinen pumppu on?

              Tuli mieleen että voisko kiehuminen tapahtua webastossa ...

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Se sammuttaisi itsensä jos siellä kiehuisi.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • eekuusyks
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 164
                  • Pohjois-Pohjanmaa

                  #9
                  Voiko webaston sulakkeen napata irti ilman että webasto tykkää kyttyrää?

                  Tuolla sais pois sulettua sen että vesi kiehuu webastossa.

                  Comment

                  • eekuusyks
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 164
                    • Pohjois-Pohjanmaa

                    #10
                    Eli nyt näyttäs siltä että tuo egr-lämmönvaihdin vuotaa.

                    Eli missään nimessä ei kannata tukkia tuota egr-termostaattia, minun tapauksessa se paloi reilussa viikossa puhki kun siellä ei ollut nestettä vaikka oli kovat pakkaset.

                    Piti tuostakin oppirahat maksaa ...

                    Millähän tuota pystyis hitsaamaan, jos yrittäs putkittaa tuon uudestaan.

                    Lämmöt nyt tyhjäkäynnillä 70, ajossa 49 - 53.
                    Puran vielä tuon liitoksen millä ohitin lämmönvaihtimen ja tulppaan letkut jos lämmöt nousis edes vähän.

                    Onkohan tuota nyt isompaakin haittaa kun pakokaasut menee kokoajan jäähdyttämättömänä imuilmanmatkassa?

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Romikselta ehjä vaan, kurkkaa jos sopis jostain muusta mallista kanssa. Ei oo haittaa, muutaku päästöihin. Niin ne vanhemmissakin menee jäähdyttämättä.
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • eekuusyks
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2009
                        • 164
                        • Pohjois-Pohjanmaa

                        #12
                        Ei taho löytää purkaamoilta...

                        Onko näin että manuaalissa ei ole tuota lauhdutinta?

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2978
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by eekuusyks View Post
                          Eli nyt näyttäs siltä että tuo egr-lämmönvaihdin vuotaa.

                          Eli missään nimessä ei kannata tukkia tuota egr-termostaattia, minun tapauksessa se paloi reilussa viikossa puhki kun siellä ei ollut nestettä vaikka oli kovat pakkaset.

                          Piti tuostakin oppirahat maksaa ...

                          Millähän tuota pystyis hitsaamaan, jos yrittäs putkittaa tuon uudestaan.

                          Lämmöt nyt tyhjäkäynnillä 70, ajossa 49 - 53.
                          Puran vielä tuon liitoksen millä ohitin lämmönvaihtimen ja tulppaan letkut jos lämmöt nousis edes vähän.

                          Onkohan tuota nyt isompaakin haittaa kun pakokaasut menee kokoajan jäähdyttämättömänä imuilmanmatkassa?
                          Voi elämän kevät. Laita nyt vaan sinne se lämmönvaihdin, ennen kuin rikot mitään enempää. Ei sitä ole sinne alunperin huvikseen laitettu. katsoin realoem:stä, hinta näyttää olevan 456 $, eikös ole suurin piirtein saman euroissa. 05 78 t ajettu E61, ei varmaan ihan halpa, ja tuoko liikaa...
                          Last edited by jaki; 01-03-2010, 21:51.
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • eekuusyks
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 164
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            #14
                            Hoh hoi...

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8972
                              • Kellokoski

                              #15
                              Samaa osaa on kyllä muissakin, myös manuaaleissa:


                              Toki se 37€ EGR-termari olisi kannattanut vaihtaa ajoissa mutta tekemällä oppii

                              Kysäises jussi_r:ltä vieläkö löytyy tuo osa:
                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎