Elikkä apua tarvittais.Kirjottelin tästä tuonne tekniikka-osastolle, mutta laitetaan nyt tänne ongelmiin jos jotain neuvoja tulis.
Kaikki lähti siitä kun a) parisen viikkoa sitten tulppasin egr-termostaatin, b) pakkaset oli kovat joten en ajatellut tuosta koituvan mitään lämpöongelmia egr-lauhduttimelle.
Pari päivää tulppauksen jälkeen tarkistin jäähdytysnesteen oli pikkusen vajausta, lisäsin pelkkää vettä n.5 dl koska nesteen kylmäkestoksi oli merkittu 39 astetta. noin viikko sen jälkeen auto ilmoitti ensimmäisen kerran että nestettä ei ole tarpeeksi, pakkaset oli edelleen joten lisäsin pelkkää nestettä 1.5 litraa eli suurinpiirein mitä paisari vetää.
Sen jälkeen viikko ajoa taas ilmoitus nesteen vähyydestä, lisäsin taas paisarin täyteen seoksella 50 / 50.samalla irroitin tulpan egr-termarista, termari oli rikki eli puoliksi auki kokoajan, mutta siitä huolimatta lämmöt nousi tyhjäkäynnillä eka kertaa 88 asteeseen ja ajossa 92. johtunee varmaan lauhasta säästä. reissu ouluun n. 200 km ja taas neste vähissä. tayteen, n. 200 reissu ja taas vajaa.
tyhjäkäynnillä nesteet ei katoa mihinkään vaikka lämmöt nousee tuonne 88 asteeseen, mutta näköjään ajossa häipyy, mikä tekee tuosta vian etsimisesta entisä hankalampaa.eilen illalla lisäsin nesteetä taas ja väänsin lämmönsäätimet täysille että varmasti sekottuu kunnolla.
- neste koneessa samaten lisätty neste vihreätä
- egr-termostaatti ei vuoda
- paisuntasäiliö ei vuoda
- paisuntasäiliön korkki 140
- näillä näkymin sisätiloihin ei vuoda mitään, lattiat kuivat.
- webasto päällä 0 asteessa puolituntia, ei hävitä nesteitä
- syyläristä ei ainakaan tyhjäkäynnillä roisku mitään
- kaikki näkyvät letkut, liitokset tiiviit
ensimmäisenähän tästä tulee mieleen että järjestelmä ei kestä painetta silloin kun kierrokset on 2000 kieppeillä ja sitten ruikkaa jostain pihalle, miten tätä voi demota, tietääkseni automaattia ei saa paikoillaan kaasutella?
kyssäreitä :
1) mikä näissä on vesipumpun kesto, ei ainakaan pohjamuovissa näy jäämiä nesteestä.autolla ajettu 78 000km.
2) onko ollut vuotoja päätermareissa?
kuinka tarkkaa tuo jäähdytysnesteen seoksen kanssa pitää olla, suhteesta nyt en tiiä, mutta pakkaskestävyys on 30 astetta eli voiko kiehua niin paljon että nesteet häviää?
Kaikki lähti siitä kun a) parisen viikkoa sitten tulppasin egr-termostaatin, b) pakkaset oli kovat joten en ajatellut tuosta koituvan mitään lämpöongelmia egr-lauhduttimelle.
Pari päivää tulppauksen jälkeen tarkistin jäähdytysnesteen oli pikkusen vajausta, lisäsin pelkkää vettä n.5 dl koska nesteen kylmäkestoksi oli merkittu 39 astetta. noin viikko sen jälkeen auto ilmoitti ensimmäisen kerran että nestettä ei ole tarpeeksi, pakkaset oli edelleen joten lisäsin pelkkää nestettä 1.5 litraa eli suurinpiirein mitä paisari vetää.
Sen jälkeen viikko ajoa taas ilmoitus nesteen vähyydestä, lisäsin taas paisarin täyteen seoksella 50 / 50.samalla irroitin tulpan egr-termarista, termari oli rikki eli puoliksi auki kokoajan, mutta siitä huolimatta lämmöt nousi tyhjäkäynnillä eka kertaa 88 asteeseen ja ajossa 92. johtunee varmaan lauhasta säästä. reissu ouluun n. 200 km ja taas neste vähissä. tayteen, n. 200 reissu ja taas vajaa.
tyhjäkäynnillä nesteet ei katoa mihinkään vaikka lämmöt nousee tuonne 88 asteeseen, mutta näköjään ajossa häipyy, mikä tekee tuosta vian etsimisesta entisä hankalampaa.eilen illalla lisäsin nesteetä taas ja väänsin lämmönsäätimet täysille että varmasti sekottuu kunnolla.
- neste koneessa samaten lisätty neste vihreätä
- egr-termostaatti ei vuoda
- paisuntasäiliö ei vuoda
- paisuntasäiliön korkki 140
- näillä näkymin sisätiloihin ei vuoda mitään, lattiat kuivat.
- webasto päällä 0 asteessa puolituntia, ei hävitä nesteitä
- syyläristä ei ainakaan tyhjäkäynnillä roisku mitään
- kaikki näkyvät letkut, liitokset tiiviit
ensimmäisenähän tästä tulee mieleen että järjestelmä ei kestä painetta silloin kun kierrokset on 2000 kieppeillä ja sitten ruikkaa jostain pihalle, miten tätä voi demota, tietääkseni automaattia ei saa paikoillaan kaasutella?
kyssäreitä :
1) mikä näissä on vesipumpun kesto, ei ainakaan pohjamuovissa näy jäämiä nesteestä.autolla ajettu 78 000km.
2) onko ollut vuotoja päätermareissa?
kuinka tarkkaa tuo jäähdytysnesteen seoksen kanssa pitää olla, suhteesta nyt en tiiä, mutta pakkaskestävyys on 30 astetta eli voiko kiehua niin paljon että nesteet häviää?
Comment