Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d turbo hajalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kvt
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 236
    • Satakunta

    #31
    Ei vika sittenkään ollut turbossa vaan imuputkessa juuri ennen turboa on tällainen osa, mistä puuttuu pari siipeä.



    Siivet ovat sellaista joustavaa muovia, että eivät ole ilmeisesti edes mennessään vahingoittaneet turboa. Se kyllä olikin siinä äänessä omituista, että se kuului vain tietyillä kierroksilla kaasua lisättäessä, mutta kai nuo puuttuvat siivet vaan aiheuttivat sopivassa ilmanvirtauksessa virinän/ujelluksen.
    Joku muukin muuten tässä topicissa valitti vinkuvasta turbosta, joten syy voi olla siinäkin noin yksinkertainen.
    Last edited by kvt; 31-03-2010, 16:14.
    -12 F11 530Da

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #32
      Hmm, millainen vaikutus tolla osalla on turbon käyttäytymiseen, heräämiseen tms(jos on mitään)? Jos pystyt kokeilemaan ilman tota ja sit uuden kanssa, olis mielenkiintoista tietää. :think
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Jamppa1983
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 739
        • Pirkanmaa

        #33
        Originally posted by Thuppu View Post
        Tottakai turbon voi huollattaa. Senkun kiikuttaa sen ammattitaitoiseen ahdinhuoltoon. Huollossa siihen sit vaihdetaan siihen kuluneet osat ja "shimmataan" välykset oikeiksi.
        Tarkoitin hyötyä/sitä että kuuluuko huolto ohjelmaan/itse huollettavaissa. Onhan niitä turbon huoltoliikkeitäkin niin on se tiedossa että "huollettava=korjattava laite se on".
        Onko siitä oikeasti sitten hyötyä? Eli saatko todella rahallesi vastinetta jos mitään ongelmia ei ole. Esim: edellisessä autossa mittarissa oli myynti hetkellä 470tkm ja turbolle ei oltu tehty yhtään mitään ja nykyisessäkin 330d 300tkm eikä merkkejä turbon huollon tarpeesta.
        Last edited by Jamppa1983; 31-03-2010, 21:42.
        Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

        M3 e90 & "M3" e30 turbo

        Comment

        • Jamppa1983
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 739
          • Pirkanmaa

          #34
          Originally posted by [Riku] View Post
          Ei tuo ahdin kyllä kovan rääkin jälkeen valkkaa sitä että oliko bensa vai diesel. Jälkikäyttö molemmille hyvin suositeltavaa. Jos ahdin on vesijäähdytetty, ei jälkikäytön ole niin väliä. Mikäli ahdin jää kuumana sammuksiin, voi sen pakopesä haljeta lämpötilaerojen vuoksi, tai turbiinista lämpö johtua akseliin ja laakereihin, joissa niihin jäänyt öljy "palaa" kiinni.
          No niinhän se kyllä on. Mutua... Mutta taitaa silti "perus" diisselit olla nykyään niin vähäistä lämpöä tuottavia että, ei varmaan niin ranttuja. Kun sellainen bensa missä pakolämmöt pyörii max: 900c. Mutta tottakai jos vetää diisselillä kaasu pohjassa niin hyvähän se vähän on jälkikäyttää, ei siitä ikinä haittaa oo.
          Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

          M3 e90 & "M3" e30 turbo

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #35
            Originally posted by Jamppa1983 View Post
            Onko siitä oikeasti sitten hyötyä? Eli saatko todella rahallesi vastinetta jos mitään ongelmia ei ole. Esim: edellisessä autossa mittarissa oli myynti hetkellä 470tkm ja turbolle ei oltu tehty yhtään mitään ja nykyisessäkin 330d 300tkm eikä merkkejä turbon huollon tarpeesta.
            No harva nyt huvikseen turboa huollattaa... Mutta jos on selvästi kulunut laakerointi tai lohkeillut paloja turbiinisiivistä tms. niin huollattaminen voi olla edullisempaa kuin uusi vastaava ahdin. Itellä esim. tämä 530d on ajettu nyt reilu 300tkm ja turbo ujeltaa kylmänä melko voimakkaasti ja välykset on jo hyvin reilut, niin tämän vois ehkä olla järkevä huollattaa.
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • Jamppa1983
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 739
              • Pirkanmaa

              #36
              Originally posted by Thuppu View Post
              No harva nyt huvikseen turboa huollattaa... Mutta jos on selvästi kulunut laakerointi tai lohkeillut paloja turbiinisiivistä tms. niin huollattaminen voi olla edullisempaa kuin uusi vastaava ahdin. Itellä esim. tämä 530d on ajettu nyt reilu 300tkm ja turbo ujeltaa kylmänä melko voimakkaasti ja välykset on jo hyvin reilut, niin tämän vois ehkä olla järkevä huollattaa.
              Niin tottakai tälläisssä tapauksessa järkevämpi vaihtoehto kun uusi. Erillaisilla ihmisillä vaan eri käsitteet eri sanoista. Huolto=puhdistus, rasvaus, tarkistus... Korjaus=akselin/siiven/osan vaihto.
              Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

              M3 e90 & "M3" e30 turbo

              Comment

              • kvt
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2009
                • 236
                • Satakunta

                #37
                Originally posted by Thuppu View Post
                Hmm, millainen vaikutus tolla osalla on turbon käyttäytymiseen, heräämiseen tms(jos on mitään)? Jos pystyt kokeilemaan ilman tota ja sit uuden kanssa, olis mielenkiintoista tietää. :think
                Joo nyt parhaillaan auto on ajossa ilman tuota osaa. Täytyy tarkkailla kun haen huomenna tai pääsiäisen jälkeen uuden imuputken, että muuttuuko käytös kun siivet ovat taas ehjät.
                -12 F11 530Da

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #38
                  Originally posted by kvt View Post
                  Joo nyt parhaillaan auto on ajossa ilman tuota osaa. Täytyy tarkkailla kun haen huomenna tai pääsiäisen jälkeen uuden imuputken, että muuttuuko käytös kun siivet ovat taas ehjät.
                  Eli tota osaa ei saa erikseen, vaan on osa imuputkea? Yritin hieman RealOEM:sta kattella mut ei tosiaan tollasta osaa löydy... Eikö toi nyt kuitenki tuu ton holkin nro. 7 etupuolelle putken sisään? http://www.realoem.com/bmw/showparts...52&hg=13&fg=20
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • kvt
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 236
                    • Satakunta

                    #39
                    Joo tuo holkki tai oikeammi tiiviste pitää sen paikallaan putken sisällä. Tuossa osassa on lukee kyljessä varaosanumerokin, mutta kuitenkaan sitä ei saa muuten kuin samassa paketissa imupuken kanssa. 90e maksaa uusi putki, että ei se sentään mikään ihan älyttömän hintainen ole.
                    Last edited by kvt; 01-04-2010, 07:42.
                    -12 F11 530Da

                    Comment

                    • MrBubbles
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2009
                      • 799
                      • Seinäjoki

                      #40
                      Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että useimmat ahdinrikot johtuu siitä että niitä ei jälkikäytetä.. se jos joku rikkoo ahtimen.. samaten kylmä öljy. Tiedän.. On perseestä odotella se minuutti pari kun on parkkeerannut mutta jos sillä säästää tonnin jossain kohtaa niin onko se nyt sitten niin kamalaa? Liukulaakeroitu ahdin voi pyöriä puoli minuuttia sammutuksen jälkeen ja tässä kohtaa jos jossain päätyhela ja laakerit ottaa turpaansa.. Garrett käyttää vielä ihan liian monessa ahtimessa 270º laakeria.. eli se ei siis ole rinkula vaan siitä puuttuu varttirinki tavaraa.. Tehtaalle helvetin iso säästö mutta minusta nyt jos joskus on säästetty väärässä paikassa Tämä ei ole maksettu mainos mutta käyttäkää Holset:ia niin alkaa pysyä ehjänä ja kompuratkin on toimivampia
                      No life, no friends, just motorsport!

                      -Dodge Ram 2500 4x4 SLT Laramie.
                      -jokunen e30.
                      -e28

                      Comment

                      • MarttiKK
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 1637

                        #41
                        Originally posted by kvt View Post
                        Ei vika sittenkään ollut turbossa vaan imuputkessa juuri ennen turboa on tällainen osa, mistä puuttuu pari siipeä.



                        Siivet ovat sellaista joustavaa muovia, että eivät ole ilmeisesti edes mennessään vahingoittaneet turboa. Se kyllä olikin siinä äänessä omituista, että se kuului vain tietyillä kierroksilla kaasua lisättäessä, mutta kai nuo puuttuvat siivet vaan aiheuttivat sopivassa ilmanvirtauksessa virinän/ujelluksen.
                        Joku muukin muuten tässä topicissa valitti vinkuvasta turbosta, joten syy voi olla siinäkin noin yksinkertainen.
                        Niin, E60/E61 dieseleitä on tuotu maahan varsin paljon ja aika vähän raportoidaan turborikoista verrattuna esim. E39:hein.

                        Tuollaiset järjettömät viritystehot rikkoo mitä tahansa, mutta käyttötapa vaikuttaa myös paljon kestävyyteen.

                        Nimim. lastuttamaton E61 ja pysyy sellaisena.

                        Comment

                        • Thuppu
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2007
                          • 3626
                          • Seinäjoki

                          #42
                          Originally posted by MrBubbles View Post
                          Tämä ei ole maksettu mainos mutta käyttäkää Holset:ia niin alkaa pysyä ehjänä ja kompuratkin on toimivampia
                          Ja Holset tekee minkälaisia VNT-ahtimia? Edit. löytyhän niitä VGT nimellä.

                          Originally posted by MarttiKK View Post
                          Niin, E60/E61 dieseleitä on tuotu maahan varsin paljon ja aika vähän raportoidaan turborikoista verrattuna esim. E39:hein.

                          Tuollaiset järjettömät viritystehot rikkoo mitä tahansa, mutta käyttötapa vaikuttaa myös paljon kestävyyteen.

                          Nimim. lastuttamaton E61 ja pysyy sellaisena.
                          Kattoo esim. nettiauton tarjontaa 3.0d e39:ä ja e60/61 niin kannattaa kattoa niitä km lukemia... Kyllä niitä ahdinrikkoja, laatikkorikkoja ym. aletaan raportoimaan parin kolmen vuoden päästä yhä enenevässä määrin e60:kin osalta.
                          Last edited by Thuppu; 03-04-2010, 11:11.
                          BMW 740iA "ALPINA"
                          BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                          Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                          Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                          Comment

                          • viktor
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2006
                            • 1272
                            • ...

                            #43
                            Originally posted by Thuppu View Post


                            Kattoo esim. nettiauton tarjontaa 3.0d e39:ä ja e60/61 niin kannattaa kattoa niitä km lukemia... Kyllä niitä ahdinrikkoja, laatikkorikkoja ym. aletaan raportoimaan parin kolmen vuoden päästä yhä enenevässä määrin e60:kin osalta.
                            Ei mikään ihme että ahtimia alkaa menemään, se nyt kuitenkin on kuluva osa.
                            Ei kyllä montaa E39 korista olla ajettuna yli 200tkm johon ei ahdinta ole vaihdettu? Uskoisin että E60/61 alkaa olemaan kohtuu paljon jo noilla kilometreillä. Tosin näiden autojen omistajat ehkä ei sitten huutele foorumeille jos menee osaa vaihtoon. Mutta lopulta se tonni on aika pieni raha, kun se kestävyys on kuitenkin sitten taas pitkäksi aikaa taattu.

                            Tuntuu kyllä alustakin kestävän näissä ihan eritavalla. Itse nyt ajanut 90tkm tolla suomen kamalia teitä, ja ei vielä yhtään niveltä tms vaihtoon. Ja epäilen ettei niitä saksassakaan oltu vaihdettu, ei ainakaan ollut merkintöjä muuten niin säntillisessä huoltokirjassa.
                            ///M5
                            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                            Comment

                            • kvt
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2009
                              • 236
                              • Satakunta

                              #44
                              Voi saakeli tuo ääni tuli takaisin ja tarkistin niin tälläkertaa siivekkeet ovat ainakin ehjät. Annoin tossa autolle pikkasen kenkää, eli kiihytin pari kertaa jonkin matkaa kaasu pohjassa ja sen jälkeen huomasin, että samanlaista vinkumista pitää taas. Ääni tuli taas mun mielestä silti vaikka otin ahtoputken imusarjan päästä irti. Uskomaton yhteensattuma, että viallisten siipien poisto poisti äänen vähäksi aikaa, vaikka ääni ei alunperinkään sitten tainnut tulla niistä. Olisko ideoita mikä tuossa voi päästää tuollaisen äänen?
                              -12 F11 530Da

                              Comment

                              • viktor
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1272
                                • ...

                                #45
                                Originally posted by kvt View Post
                                Voi saakeli tuo ääni tuli takaisin ja tarkistin niin tälläkertaa siivekkeet ovat ainakin ehjät. Annoin tossa autolle pikkasen kenkää, eli kiihytin pari kertaa jonkin matkaa kaasu pohjassa ja sen jälkeen huomasin, että samanlaista vinkumista pitää taas. Ääni tuli taas mun mielestä silti vaikka otin ahtoputken imusarjan päästä irti. Uskomaton yhteensattuma, että viallisten siipien poisto poisti äänen vähäksi aikaa, vaikka ääni ei alunperinkään sitten tainnut tulla niistä. Olisko ideoita mikä tuossa voi päästää tuollaisen äänen?
                                Pakosarja? Onko vaihdettu kun taitaa olla vielä "riskiryhmän" autoja? Sehän voisi kai sopivilla pakopaineilla ääntää, ehkä. AInakin E39 alkoi pitämään iloista vinkunaa ahdoilla, kun tuli vähän vajaa 2mm reikä pakoputken alkuosan paikkeille.
                                ///M5
                                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎