Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 tasonsäädön solenoidit ei vedä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    e61 tasonsäädön solenoidit ei vedä?

    Tässä olis yks e61:nen jossa epäilys et tasonsäädön moduli on epäkuntoinen... Eli ongelma on sllainen et pumppu(uusi) yrittää kyllä pumpata ja pumpun solenoidi aukeaa mutta ilmapussien ohjaus-solenoidit ei vaan vedä. Ulkoisen jännitteen syöttämällä suoraan solenoideihin ne aukeavat. DIS ei anna mitään vikakoodia mistään muusta kuin ylitetystä täyttöajasta. Kaikki testit menee periaatteessa läpi mut solenoidit ei vaan aktivoidu eikä perä nouse, DIS ei siis näe mitään muuta vikaa kuin et perä ei vaan nouse..? Modulin liitin on tarkistettu ja putsattu. Jos liittimen vetää irti solenoidipöydästä jää vikakoodi muistiin, eli yhteys toimii mutta ohjausjännitettä ei sinne tuu.

    Merkkihuoltoon tolla on aika varattuna ens keskiviikoksi. Ennen sitä pitäis kokeilla koodata toi moduli uusiks jos se vaikka resetoituis täysin. Mutta jos jostain sais ensin lainamodulilla kokeiltua et pelittääkö..?

    Elikkä olisko ketään Seinäjoen alueelta joka uskaltais antaa kokeiltavaksi omasta e61 Touringista tota modulia? Pitäis toimia heittämällä ilman mitään koodauksia, eikä sitä tietenkään koodaaman aleta. Testaamiseen ei yli puota tuntia mee ja varmasti omistaja korvaa vaivan jollain tavalla.
    Last edited by Thuppu; 12-04-2010, 12:43.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • Pex
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2010
    • 353
    • Kuusamo

    #2
    vie johonki nyrkkipaja-autosähkökorjaamoon aluksi arvioitavaksi. Merkkiliikkeessä ne vaihtaa takuuvarmasti kaiken mahdollisen uuteen, sen uuden pumpunkin todennäköisesti..ei ne siellä mitään halua korjata, mielellään ne kuitenkin osia vaihtaa ja laskuttaa.
    Voipi maksaa tuhottomasti.

    Omassa lullassani alustava kustannusarvio tasonsäädön vian korjaamisesta oli merkkiliikkeessä 1300 euroa. Korjasin ite 5 eurolla + pari tuntia töitä päälle.
    Nykyään mennään Volkkarilla

    Ex. E61 520dA 2006

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #3
      Kyllä tätä on jo ihmetelty vallan kattavasti, mutta artisti se lopulta päättää asioiden kulkusuunnan.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Tän päivän aikana taas jotain selvinnyt. Omistaja oli vielä mitaillut noita solenoideille tulevia jänniteitä ja tarkistellut maakontakteja ja näyttää siltä et kyllä sinne tulee parhaimmillaan yli 13V mut ei silti solenoidit vedä..? Aiemmin oli tosiaan syöttänyt hyppyjohdoilla suoraan akusta virtaa niin toimi ok. :think

        Vanhan pumpun elvyttämisyrityksissä oi ruiskutettu crc:tä imuottoon joten olisko noi venttiilit voinu tahmata kiinni jotenki? Vai voiko ne vaurioitua jos liian kauan syöttää jännitettä? DIS varmaan olis sulaneeseen kelaan reagoinut..?
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • Clavurion
          BTCF Member
          • Feb 2005
          • 9157
          • Oulu

          #5
          Kylläpäs menee sekavaksi sopaksi.

          En usko, että sinne sisään ruiskutetuilla aineilla on saatu vahinkoa aikaan, kun siinä on välissä kuivain ja sen molemmin puolin huopasuodattimet. Ellei nyt sinne ole purkillista holvattu. Niiden venttiilien kelojen vastuksen voi toki mitata, mutta olettaisi tosiaan diagnostiikan herjaavan viallisista venttiileistä, jos kela olisi poikki. Toisaalta pelkkä jännite ei täysin poissulje purkin vikaa, jos se ei kuitenkaan jostain syystä saa pukattua riittävästi virtaa venttiilien avaamiseen. Ja mitähän iloa tästäkin viestistä taas oli?
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • viktor
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1272
            • ...

            #6
            Originally posted by Clavurion View Post
            Kylläpäs menee sekavaksi sopaksi.

            En usko, että sinne sisään ruiskutetuilla aineilla on saatu vahinkoa aikaan, kun siinä on välissä kuivain ja sen molemmin puolin huopasuodattimet. Ellei nyt sinne ole purkillista holvattu. Niiden venttiilien kelojen vastuksen voi toki mitata, mutta olettaisi tosiaan diagnostiikan herjaavan viallisista venttiileistä, jos kela olisi poikki. Toisaalta pelkkä jännite ei täysin poissulje purkin vikaa, jos se ei kuitenkaan jostain syystä saa pukattua riittävästi virtaa venttiilien avaamiseen. Ja mitähän iloa tästäkin viestistä taas oli?
            Virtamittaus vois joo selventää. ja miten/mistä se jännite on mitattu, ettei ole mitään ihme katkoksia.
            ///M5
            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Thuppu View Post
              Tän päivän aikana taas jotain selvinnyt. Omistaja oli vielä mitaillut noita solenoideille tulevia jänniteitä ja tarkistellut maakontakteja ja näyttää siltä et kyllä sinne tulee parhaimmillaan yli 13V mut ei silti solenoidit vedä..? Aiemmin oli tosiaan syöttänyt hyppyjohdoilla suoraan akusta virtaa niin toimi ok. :think

              Vanhan pumpun elvyttämisyrityksissä oi ruiskutettu crc:tä imuottoon joten olisko noi venttiilit voinu tahmata kiinni jotenki? Vai voiko ne vaurioitua jos liian kauan syöttää jännitettä? DIS varmaan olis sulaneeseen kelaan reagoinut..?
              Onko tutkittu ettei olisi modulin maadoituksessa vikaa? Jos kerran 13V tulee liittimeen yleismittarilla mitattuna eikä solenoidi vedä niin onko mitään muuta mahdollisuutta kuin se, että kuormitettaessa jännite tippuu niin paljon ettei jaksa vetää? Siis jos kerran suoraan akusta otetulla 12V:n jännitteellä solenoidi kuitenkin vetää.

              En tiedä millaset magneettiventtiilit e61:ssä on, mutta jos on samanlaiset kuin e39:ssä niin en kyllä usko, että kelat palaisivat poikki vaikka pitäisi jännitettä kuinka kauan. Jos tuota epäilee niin kelan kuntohan on helppo mitata yleismittarilla.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Varsin epätodennäköistä tuo maadoitusongelma, kun kaikki asiaan liittyvät komponentit on maadoitettu samaan pisteeseen (X14191) ja itse kompura kyllä toimii iloisesti.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Pieni päivitys mystisistä mystisimpään ongelmaan. Eli enää ei aukea solenoidit suoraan akkuun kytkettynäkään. Vaikka tosiaan aluksi näin oli toiminu ja perä oli noussut. Auto seissyt jokusen päivän ton ekan testauksen jälkeen. Kelat on ok, 15Ohm kuulemma näyttää. :think

                  Niin ja noita solenoidejahan ei saanut erikseen ainakaan marmorilta. Ei kellään olisi ylimääräisenä tollasia solenoideja?
                  Last edited by Thuppu; 11-04-2010, 13:36.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3018
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by Thuppu View Post
                    Pieni päivitys mystisistä mystisimpään ongelmaan. Eli enää ei aukea solenoidit suoraan akkuun kytkettynäkään. Vaikka tosiaan aluksi näin oli toiminu ja perä oli noussut. Auto seissyt jokusen päivän ton ekan testauksen jälkeen. Kelat on ok, 15Ohm kuulemma näyttää. :think

                    Niin ja noita solenoidejahan ei saanut erikseen ainakaan marmorilta. Ei kellään olisi ylimääräisenä tollasia solenoideja?
                    Voiko nuo magneettiventtiilit mennä muuten rikki kuin että alkavat vuotamaan tai kela palaa poikki? Tuossa nyt varmaan on kyse siitä, että solenoidin ohjaama kara on hapettunut kiinni. Nyt siis puhun e39:n vastaavasta osasta enkä edes ole nähnyt millainen e61:ssä on, joten valistakaa minua jos tuon uudemman toiminta poikkeaa oleellisesti vanhemmasta. Itse hankin silloin aikanaan e39:iin tämän http://www.nic.fi/~marko80/kompura/ surullisen kuuluisan kompuran ja vaikka tuossa magneettiventtiileiden luistit olivat todalla tiukkaan ruostuneet kiinni niin nekin vielä irtosivat CRC käsittelyn jälkeen ja ainakin siltä osin toimivat nyt. Tiiveydestä en tosin tiedä kun en ole niitä käyttänyt.

                    Voisiko koko vika siis johtua siitä, että magneettiventtiilit tahmaa ja siksi välillä toimii ja välillä ei? Ainakaan e39:iin noita ei saanut irtaallaan. Nuo e39:n venttiilit minulla on kaapissa, mutta ne tuskin on täsmälleen samanlaiset kuin e61:ssä. Ainahan tuota luistin puhdistusta ja herkistelyä voi kokeilla jos sille näyttää, että vika on siinä. 15 Ohm:n vastus näyttää olevan myös e39:n solenoidissa.
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • Thuppu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2007
                      • 3626
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Alkaa ratkeamaan tämä juttu. Kaveri oli avannu noi solenoidit/venttiilit(pistehitsattu kiinni) ja siellä on kumiset tiivisterenkaat jota vasten venttili sulkeutuu... Eli oli noi kumirenkaat paisunu niin hillittömästi ettei ilma kulkenut. Ilmeisesti noi venttiilit oli periaatteessa aukiasennossa koko ajan mutta paisunut kumi esti niiden liikkumisen ja ilman kulun. CRC:tä oli siis ruiskutettu suoraan kompuran imuottoon eli ohi ton kuiva-aine patruunan. Noi kumitiivisteet ei sit ainakaan kestä CRC:tä ja tuskin muitakaan öljyjä/kemikaaleja.

                      Oli kumminki saanu nyt noi solenoidit kasattua ja pelittämään... illalla kuulee toimiiko auton alla ok.
                      BMW 740iA "ALPINA"
                      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Alkaa ratkeamaan tämä juttu. Kaveri oli avannu noi solenoidit/venttiilit(pistehitsattu kiinni) ja siellä on kumiset tiivisterenkaat jota vasten venttili sulkeutuu... Eli oli noi kumirenkaat paisunu niin hillittömästi ettei ilma kulkenut. Ilmeisesti noi venttiilit oli periaatteessa aukiasennossa koko ajan mutta paisunut kumi esti niiden liikkumisen ja ilman kulun. CRC:tä oli siis ruiskutettu suoraan kompuran imuottoon eli ohi ton kuiva-aine patruunan. Noi kumitiivisteet ei sit ainakaan kestä CRC:tä ja tuskin muitakaan öljyjä/kemikaaleja.

                        Oli kumminki saanu nyt noi solenoidit kasattua ja pelittämään... illalla kuulee toimiiko auton alla ok.
                        Hyvä, jos se nyt tuolla selviää. Se kuivain suodatinkankaineen on kompuran ja painelinjan välissä. Eli sitä CRC:tä on ilmeisesti holvattu ihan huolella. Joskus tuollaiset öljypohjaisella liuottimella turvonneet kumiosat palautuvat aika hyvin alkuperäiseen kuosiin, kun vähän aikaa liottelee esim. isopropanolissa.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Juho_P
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 313
                          • p-pohjanmaa

                          #13
                          miten tämä tarina päättyi?

                          ite vaihdoin kompuran about kk sitten ja sitte yks nätti iltapäivä kompura jäi hurisemaan ja hurisemaan ja perä ei noussut milliäkään.. olo oli ku pikkuoravalla ja aloin taas tutkia vikaa. kompura toimi mutta ilma ei vaan mee pusseihin. otin seuraavaksi irti sen venttilipaketin mistä lähtee letkut kumpaankin pussiin ja ilma ei vaan kule tasan mihinkään. avasin sen ja kaikki vaikutti olevan silmämääräisesti ok. liittimelle mittasin tulevan sitten 1v. eli tämä ei liene ihan oikein? venttiilejä en vielä ole testannut virralla.

                          todella pätevä systeemi tuo peränsäätö kun toimii mutta...

                          pakko oli perä saada ylös että autolla voi ajaa niin otin venttiilit pois paketin sisältä ja laitoin ihan renkaan venttiilin siihen jatkeeksi ja 6.5 bar tuntui että tarvi niin auto oli taas ryhdissään. typerää varmasti joo mutta toimii. tympäsee vaan tuon luokan autoa korjata 10 pennin osilla.
                          pistetään vehkeet paskaksi ja katotaan sitte miten se homma ois Pitäny tehdä..

                          Comment

                          • Gonzalez
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 2632
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Täällä samaa tarinaa...

                            Kompura käy aina kun on tarve, mutta ilma löytää pusseihin asti vaihtelevalla menestyksellä. Silloin kun perä sattuu nousemaan ylös asti niin mitään herjoja ei tule ja kaikki ok, näin tapahtuu 1 viidestä tai 1 kymmenestä kerrasta. Tällöin perä lähtee välittömästi nousemaan ja nousee nopeasti tavoitekorkeuteen. Muulloin kompura käy kyllä mutta mitään ei tapahdu tavoiteajan (1 min?) kuluessa ja herjaa puskee ruutuun.
                            Tätä jos tapahtuu riittävän monta kertaa niin kaikki paineet katoavat jossain vaiheessa ja perä on tontissa (kivireki). Sitten taas kun tulet kaupasta ulos niin perä on saattanut ruudussa nousta itsekseen oikeaan korkeuteen vaikka auto ei ole ollut edes käynnissä.

                            Eli mistä aloitan, onko nämä venttiilit/solenoidit kuvassa osa numero 4? Eivät ainakaan kalliit ole jos vika noissa on? Laittaisi uudet suosiolla kun könyää auton alle...vai?
                            530d GT F07 2010
                            325i E30 Cabriolet 1987

                            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #15
                              Merkkitiskiltä ei venttiileitä saa erikseen, eikä niitä ole tuossa osaluettelossa numeroitu. Toisaalta saa. KLIK
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎