Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys, kulutuskestävyys ja rengasvalinta E61

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Asa74
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 13
    • Tampere

    #31
    Kumpi vai kampi

    Moi, E61 vakioalusta 530dA kesärenkaat hankinnassa (vanteet on jo, 17', 8' ja et20) ja pitäisi tehdä valintaa seuraavista kumiseteistä, molemmat Barum Bravuris 2:

    225/50R17 98W XL

    235/45R17 94W

    - Kummalla pitäisi mennä? Riittääkö 94 kantavuus autooni? (akselipainojen puolitusmetodin mukaan riittää, mutta vanhat renkaani ovat 98)?

    - Lisääkö ekan setin XL/extra load jotenkin "jämäkkyyttä"? Antaako 235 matalampi profiili saman efektin ilmankin XL?

    - Leveydessähän eroa ei ole kuin sentti, mutta mikä sen käytännön ero on? Kanttaako 235 mutkissa jämäkämmin vai ostanko vain sentin edestä uraherkkyyttä?

    Haen nimenomaan terävästi ohjautuvaa autoa, inhoan vanhoja velttoja kumeja joiden päällä auto huojuu kuin ilmatyynyillä ja perä seuraa ohjausliikkeitä puolen sekunnin viiveellä!

    Kiitos jo etukäteen!
    E61 530dA Touring -04

    Ex:
    Nissan Primera 2.0i -01
    E46 328i M-Sport -00
    E30/5 324td Touring -92

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Originally posted by Asa74 View Post
      -
      Haen nimenomaan terävästi ohjautuvaa autoa, inhoan vanhoja velttoja kumeja joiden päällä auto huojuu kuin ilmatyynyillä ja perä seuraa ohjausliikkeitä puolen sekunnin viiveellä!

      Kiitos jo etukäteen!
      Ota suosista sitten 18" ja jää yksi turha välivaihe kokeilematta.

      Comment

      • Pex
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 353
        • Kuusamo

        #33
        Originally posted by Pex View Post
        no joo..
        tähänpä täytyy todeta, että tähän mennessä olen ajanut vain Conteilla, Misukoilla ja Nokialaisilla, kun ajot työn puolesta + omat kilsat on vuodessa 50-60t olleet jo 10 vuotta. Olen ajatellut, että pannaan vain "parasta" alle.. Sen verran kilsoja tulee rullattua, että on alkanut vähän sylettämään laittaa joka kesä yli tonnin setti alle. Joskus ei kestä edes koko kesää, kun on jo sakoilla. Ei ne testeissä kehutut ajo-ominaisuudet meikäläisellä pysy kuin muutaman viikon...eikä sakkorenkailla etenkään. Kuluneista Nokialaisista tai Michelineistä ei liene oikein testituloksia saatavilla. Noiden ns. "merkkirenkaiden" hinnalla ostan 2 settiä keskihintaisia kesässä ja silloin VARMASTI ominaisuudet keskimäärin on paremmat kuin kuluneissa kalliissa..

        En jaksa uskoa, että joku keskiluokan hintatason kumi NIIN paljon huonompi olisi etteikö kannattaisi kokeilla. Ainakin nuo Hankookit nyt parin päivän ja 500 kilsan jälkeen ovat olleet positiivinen yllätys. Helkkarin hiljaiset ja jämäkät ajettavat. Eilen tuli ajettua kunnon sateessakin ja eipä noussut vesiliirtoon tai muutenkaan tuntuneet huonoilta..

        GT Radialit ehkä (?) olisivat olleet kulutusta paremmin kestävät ja ne olisin laittanutkin ellei tuosta naapurin puolelta Hankookeja olisi saanut vieläkin halvemmalla..ehkäpä jos Hankookit kulahtaa ennen syksyä loppuun niin laittelen seuraavaksi nuo Radialit.

        Laittelenpa kokemuksia tänne kesän mittaan miten nuo Hankookit pelaa niin ollaan sitten viisaampia oliko hengenvaarallinen sijoitus
        e61:n alla Hankookin k110 ventus v12 evo, 245/40-18. Ajettu nyt 5500km. Vaihdoin etu- ja takarenkaiden paikkaa 3500 km:n kohdalla. Mauserilla silloin mittasin ja kaikki kumit oli leveysuunnassa aika symmetrisesti kuluneet. Edessä pintaa jäljellä keskellä 7mm ja molemmilla laidoilla 6,5mm. Takakumit keskellä 6mm, laidoilla 5,5mm. Eli tämän mukaan paineet on liian alhaiset. Sekä edessä että takana 2,9 bar, omalla tarkkuuspainemittarilla mitatut.
        Kuinkahan paljon korkeammat nuo paineet pitäisi oikein olla?

        En huomannut mitata kulutuspintaa uutena. Lieneekö noissa 8mm vai kuinka?

        Kaikin puolin kumit on toimineet erinomaisesti. Hiljaiset, vakaat ajettavat, eivätkä vetele ollenkaan. Ostan kyllä seuraavanakin samanlaiset, ellei sitten tuo kulutuskestävyys tee tepposia.
        Nykyään mennään Volkkarilla

        Ex. E61 520dA 2006

        Comment

        • touring39
          BTCF Member
          • May 2005
          • 3901
          • Kaarina

          #34
          Originally posted by Pex View Post
          e61:n alla Hankookin k110 ventus v12 evo, 245/40-18. Ajettu nyt 5500km. Vaihdoin etu- ja takarenkaiden paikkaa 3500 km:n kohdalla. Mauserilla silloin mittasin ja kaikki kumit oli leveysuunnassa aika symmetrisesti kuluneet. Edessä pintaa jäljellä keskellä 7mm ja molemmilla laidoilla 6,5mm. Takakumit keskellä 6mm, laidoilla 5,5mm. Eli tämän mukaan paineet on liian alhaiset. Sekä edessä että takana 2,9 bar, omalla tarkkuuspainemittarilla mitatut.
          Kuinkahan paljon korkeammat nuo paineet pitäisi oikein olla?

          En huomannut mitata kulutuspintaa uutena. Lieneekö noissa 8mm vai kuinka?

          Kaikin puolin kumit on toimineet erinomaisesti. Hiljaiset, vakaat ajettavat, eivätkä vetele ollenkaan. Ostan kyllä seuraavanakin samanlaiset, ellei sitten tuo kulutuskestävyys tee tepposia.
          Tämä oli arvokasta tietoa! Jossain se halpa hinta siis näkyy.

          Omissa Goodyeareissa oli 7mm pintaa tasaisesti kun autoni hommasin. Rengaskoko on sama kuin sulla. 12 tkm jälkeen (kävin just oikein mittaamassa) eturenkaissa on 6mm ja takarenkaissa 5,5mm. Eli loppupeleissä kustannukset taitaa mennä samoihin "laatu"kumeilla ja Korean ihmeillä.
          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

          Ex:
          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

          Comment

          • mikkod
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 5202
            • Stadi

            #35
            Eka kesä Michelin PS2 245/35&285/30-20...takaata oli sakoilla kesän lopulla. Nyt toinen kesä Hankook Ventus **** jotain...ja kevyesti menee tämän kesän vielä....koko muuttui 245/30 ja 285/25
            Hintaero...oli muutamia satasia / sarja.
            Helkama S3000
            Myydään kutosen alustaosia
            This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

            Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

            Comment

            • Pex
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2010
              • 353
              • Kuusamo

              #36
              Originally posted by touring39 View Post
              Tämä oli arvokasta tietoa! Jossain se halpa hinta siis näkyy.

              Omissa Goodyeareissa oli 7mm pintaa tasaisesti kun autoni hommasin. Rengaskoko on sama kuin sulla. 12 tkm jälkeen (kävin just oikein mittaamassa) eturenkaissa on 6mm ja takarenkaissa 5,5mm. Eli loppupeleissä kustannukset taitaa mennä samoihin "laatu"kumeilla ja Korean ihmeillä.
              omasta kokemuksesta en sanois ihan noinkaan. Viime kesän alussa hommasin vanhoihin 17" kiekkoihin pirun kalliit Nokian Hakka Z 225/50-17. Reilusti ennen syksyä olivat ihan silestonet. Kankaat paistoi.

              Onko sulla mikä nopeusluokka noissa? Se lienee paljon enemmän vaikuttava tekijä.
              Mulla on aina ollut se käsitys, että kalliit ns. laatukumit kuluu paljon nopeammin kuin halpikset. Tämä on myös oma kokemus. Korjatkaa jos olen väärässä??? Ja johtuu juuri siitä, että kalliissa myös ajo-ominaisuudet on hiottu huippuunsa, parempi pito niin kuivalla kuin märällä mm. tulee juuri siitä, että kumiseos on pehmeämpää = kuluu nopeammin.

              Porukkahan kuulostaa ajavan noilla kiinan kumeilla 3-4 kesää ihan heittämällä isoissakin kokoluokissa, mutta jos otat "laatukumin" alle niin se on max 25 tkm.
              Nykyään mennään Volkkarilla

              Ex. E61 520dA 2006

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Originally posted by touring39 View Post
                Tämä oli arvokasta tietoa! Jossain se halpa hinta siis näkyy.

                Omissa Goodyeareissa oli 7mm pintaa tasaisesti kun autoni hommasin. Rengaskoko on sama kuin sulla. 12 tkm jälkeen (kävin just oikein mittaamassa) eturenkaissa on 6mm ja takarenkaissa 5,5mm. Eli loppupeleissä kustannukset taitaa mennä samoihin "laatu"kumeilla ja Korean ihmeillä.
                Aivan puhdasta tarkoitushakuista romantiikkaa jossa ei ole todellisuuspohjaa hitustakaan.
                Tuon kulumisen suhteen on muuttujien yhdistelmiä satoja, jolloin suorat kulutusvertailut ilman kymmeniä/satoja otantoja on taas pelkkää itsepetosta.
                Oikeasti jos haluaa tänä päivänä löytää kulutuskestävän isomman vannekoon pyörän, valitsee tuotteen jonka silicapitoisuus on mahdollisimman pieni+nokipitoisuus suuri (=samalla kolikon kääntöpuolella kosteapito huono).
                Eli esim. GT-Radialilla märkäpidot eivät ole kaksiset, mutta käyttöikä moninkertainen verrattuna mihin tahansa tässä tarkoitettuun "laatukumiin".
                Tyypillisesti kuitenkin nämä "premium" eurorenkaat sulaa keskimäärin nimenomaan nopeammin alle kuin nämä halpisrenkaat(Hankook ei ole halpisrengas).

                Comment

                • Matson^
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2008
                  • 2113
                  • Seinäjoki

                  #38
                  Itse itseäni lainaten
                  Originally posted by Matson^ View Post
                  Ainakin S1:set on aivan loistavat ajolleen, mutta samalla tuo alle sulaminen on ihan todellisuutta. Tai sanotaanko näin että normaalissa ajossa varmasti kestävät siinä kuin muutkin (lue. edessä), mutta takarenkaista on vääntö tehnyt jo lähes selvät, ja ainoatakaan raitaa ei noilla ole maahan jätetty, mutta silti kohta vaihtokunnossa.
                  Originally posted by Matson^ View Post
                  Tämä kevät / kesä, että oliskohan jotain ~5000tkm.. ei tullu katottua mitä oli mittarissa kun vaihdoin.
                  Originally posted by Matson^ View Post
                  Ei mullakaan edessä, ilmeisesti aikamoista myrkkyä renkaille tuo suomen rajoitusten sisällä kiihdyttely, vaikka kertaakaan ei ole kumia poltettukaan tai paikaltaan nilkka suorana lähdetetty :think
                  Samanlaiset aion hankkia nytkin taakse, rengas kun on ihan unelma ajettava ja varmasti kestääkin nyt jo pidempään kun on saanut suurimmat uutuuden viehätykset kiihdyteltyä
                  Nopeasti siis jokatapauksessa tuntuu kuluvan vähänkin kovemmalla käskytyksellä vrt. Nankangeihin joilla viime kesä jurrutettiin!
                  | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                  | Nissan Navara TREK-1 |
                  ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                  Comment

                  • touring39
                    BTCF Member
                    • May 2005
                    • 3901
                    • Kaarina

                    #39
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Aivan puhdasta tarkoitushakuista romantiikkaa jossa ei ole todellisuuspohjaa hitustakaan.
                    Oliko tuo jotenkin nätimpi tapa sanoa, että puhun puuta heinää?

                    Ylläoleva toteamukseni on kyllä puhdasta faktaa, joka tosiaan pätee nyt näihin mun olosuhteisiini ja juuri näihin renkaisiin. Olen kerran tahkonut Contin Premium Contactit loppuun samalla ajotyylillä vain noin 10 tkm matkalla, eli Conteja en kyllä koskaan laita. Mutta niinkuin totesit, romanttista mutuahan tää on. Mun koko elämäni pyörii sen ympärillä, että voin netissä vakuuttaa ihmiset siitä, kuinka hyvät renkaat mulla on
                    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                    Ex:
                    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5424
                      • S:t Karins

                      #40
                      Kummeina alla nuo Nokian Z G2:t (kokoa 245/35-19). Vetelyä ei ole ollut nimeksikään. Nyt laitoin taakse a' 10 mm spacerit. Ajaessani Turku-Hesa motarilla tuntui että vetely kasvoi potensiin 2. Voisiko tuo takapään raideleveyden kasvattaminen vaikuttaa noin radikaalisti asiaan?
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Originally posted by touring39 View Post
                        Oliko tuo jotenkin nätimpi tapa sanoa, että puhun puuta heinää?

                        Ylläoleva toteamukseni on kyllä puhdasta faktaa, joka tosiaan pätee nyt näihin mun olosuhteisiini ja juuri näihin renkaisiin. Olen kerran tahkonut Contin Premium Contactit loppuun samalla ajotyylillä vain noin 10 tkm matkalla, eli Conteja en kyllä koskaan laita. Mutta niinkuin totesit, romanttista mutuahan tää on. Mun koko elämäni pyörii sen ympärillä, että voin netissä vakuuttaa ihmiset siitä, kuinka hyvät renkaat mulla on
                        Tarkoitin sitä että se renkaan valmistavan konsernin merkki ei todellakaan kerro yhtään mitään sen alla olevan renkaan kulutuskestävyydestä.
                        Karrikoiden suurin kulumisnopeuteen vaikuttava yksittäinen seikka on silicapitoisuus jota kasvattamalla saadaan renkaan märkäpitoa kasvatettua.
                        Eli mitä suurempi silicapitoisuus.... täysin sen valmistajasta riippumatta, sitä parempi märkäpito ja sitä nopeampi kuluminen.
                        Ilmaisia aterioita ei löydy siis täältäkään, vaan tälläkin testipisteitä keräävällä ominaisuudella on kääntöpuolensa.
                        Hankook S1 kuluu yhtä nopeasti/yhtä hitaasti kuin vastaavan silicapitoisuuden eurooppalaiset sisarensa Misukalta, Contilta ja Pirelliltä.
                        Taas esim.GT-Radial joka on vanhaa nokikoulukuntaa, kestää 18" kokoluokassakin Y-nopeusluokassa +50tkm.
                        Tämä pointti siis siksi, kun tässä nyt romattisesti kuviteltiin että kun renkaan kyljessä on jokin jo äidinmaidosta bongattu "luotettava" tuotemerkki, on kestoikäkin x3 verrattuna halpisrenkaisiin.
                        Käytännön tasolla tilanne on kuitenkin juuri päinvastainen josta hyvänä esimerkkinä tosiaan nuo Contit, jotka sulavat kankaille jo yhdessä kesässä jos ne otetaan käyttöön heti keväällä aikaisin karkeimman asfaltin aikana kun osa liikennevirrasta vielä kulkee nastapyörillä.
                        Lyhimmillään esim.18" contisport2 loppuu alta 10tkm ajolla...ja tosiaan vastaava GT-Radial kestää takuuvarmasti sen 40-50tkm.

                        Comment

                        • Pex
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2010
                          • 353
                          • Kuusamo

                          #42
                          Originally posted by Pex View Post
                          e61:n alla Hankookin k110 ventus v12 evo, 245/40-18. Ajettu nyt 5500km. Vaihdoin etu- ja takarenkaiden paikkaa 3500 km:n kohdalla. Mauserilla silloin mittasin ja kaikki kumit oli leveysuunnassa aika symmetrisesti kuluneet. Edessä pintaa jäljellä keskellä 7mm ja molemmilla laidoilla 6,5mm. Takakumit keskellä 6mm, laidoilla 5,5mm. Eli tämän mukaan paineet on liian alhaiset. Sekä edessä että takana 2,9 bar, omalla tarkkuuspainemittarilla mitatut.
                          Kuinkahan paljon korkeammat nuo paineet pitäisi oikein olla?

                          En huomannut mitata kulutuspintaa uutena. Lieneekö noissa 8mm vai kuinka?

                          Kaikin puolin kumit on toimineet erinomaisesti. Hiljaiset, vakaat ajettavat, eivätkä vetele ollenkaan. Ostan kyllä seuraavanakin samanlaiset, ellei sitten tuo kulutuskestävyys tee tepposia.
                          ajettu nyt n. 11 500 km. Vaihdoin renkaiden paikkaa siis 3 500 km:n kohdalla, sen jälkeen en ole koskenut. Tänään mittasin ja takakumit kuluneet vain noin 0,5mm lisää ja etukumeista keskimäärin 0,3mm.

                          Ihmeellistä ettei nuo 6000 lisäkilsaa ole kuluttaneet tuon enempää. Eli alussa näytti kuluvan nopeammin mutta nyt näköjään tasoittuu. Lieneekö normaali ilmiö? Onko pinnalla joku pehmeämpi kerros kenties?

                          Nostin paineet muutama tonni sitten taakse 3,3 eteen 3,1.

                          Kumit toimivat edelleen kerrassaan mainiosti, sateellakaan ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.

                          Luulisi tätä menoa kumien kestävän ehkä jotain 20-25tkm (?)
                          Nykyään mennään Volkkarilla

                          Ex. E61 520dA 2006

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #43
                            Originally posted by Pex View Post
                            ajettu nyt n. 11 500 km. Vaihdoin renkaiden paikkaa siis 3 500 km:n kohdalla, sen jälkeen en ole koskenut. Tänään mittasin ja takakumit kuluneet vain noin 0,5mm lisää ja etukumeista keskimäärin 0,3mm.

                            Ihmeellistä ettei nuo 6000 lisäkilsaa ole kuluttaneet tuon enempää. Eli alussa näytti kuluvan nopeammin mutta nyt näköjään tasoittuu. Lieneekö normaali ilmiö? Onko pinnalla joku pehmeämpi kerros kenties?

                            Nostin paineet muutama tonni sitten taakse 3,3 eteen 3,1.

                            Kumit toimivat edelleen kerrassaan mainiosti, sateellakaan ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia.

                            Luulisi tätä menoa kumien kestävän ehkä jotain 20-25tkm (?)
                            Ei vaan nimenomaan näin se näiden kanssa menee. Tosin ihan viimeisessä millissä kulumisen nopeus taas lisääntyy, eli lineaarisesti nämä eivät kulu.

                            Comment

                            • VilleW
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 469
                              • Turku

                              #44
                              Hommasin omaan kärryyni (sigussa) vihdoinkin uudet renkaat. Arvoin pitkään ensin rengaskokoa (18 vai 19) ja sitten vielä rengasmerkkiä ja mallia. No ongelma ratkesi kun sattui sopivasti kohdalle Contin Sport Contact 2 orggis koossa 245/40-18.
                              Ja voi tätä ajamisen iloa...
                              Verrattuna siis loppuunajettuihin orggis runflatteihin auton ajettavuus muuttui kerralla paremmaksi ja mukavammaksi. Pintakovuus ja uraherkkyys häipyivät, mutta ohjauksen tarkkuus säilyi. Sama fiilis kuin vanhassa autossa ois alustarempan tehnyt! Kulutuskestävyydestä en osaa vielä sanoa, mutta n.400km jälkeen on ainakin pintaa vielä jäljellä
                              Suosittelen
                              Ex Bemut:
                              i3 REx -14
                              F15 xDrive40e -16
                              E71 X6 3.0 Sport -11
                              F10 525d x-Drive M-Sport -12
                              E70 X5 3.0sd -08
                              F36 418d Gran Coupe
                              F30 316d -12
                              E93 320i -08
                              E70 X5 3.0d Sport -07
                              E53 X5 3.0d Sport -04
                              E61 530dA M-Sport individual -06
                              E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                              E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                              E46 330i touring -01
                              E36 328i Coupe -97
                              E30 325i cabriolet -87
                              E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                              E21 318i -81

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2978
                                • Uusimaa

                                #45
                                Ihmeen vähän olette saaneet renkaat kestämään. Itsellä Bridgestone 050A runflatit edessä 245 ja takana 275, 18".
                                Vaihdoin juuri takarenkaat, kun pintaa oli n 2 mm. Edessä en ole mitannut, silmämääräisesti n 4 - 5 mm.
                                Autolla ajettu n 80 tkm ,joista kesärenkailla varmasti reilusti yli puolet (jo kesälomatka eurooppaan yksistään tekee n 7 tkm/kesä, ajettu jo kolmena kesänä).
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎