Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d täristää isolla vaihteella kiihdyttäessä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -PT-
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 580
    • Rovaniemi

    E61 530d täristää isolla vaihteella kiihdyttäessä

    Ongelma olis semmonen, että E61 530d -05 täristää 5 ja 6-vaihteella kun kiihdyttää nopeasti. Pienillä vaihteilla kiihdyttäessä ei tärinää huomaa. Mistä voisi vikaa lähteä etsimään. Oliskaan kardaanin tukilaakeri mennyt hajalle? Sillä autolla on nyt mittarissa 214tkm. Tilannetta pahensi aikalailla se, että asennettiin siihen vielä tehoboxi paikalle 283hp/590Nm.
    Peugeot 407 HDi 136 -04
    Ex: E46 320i -00
    Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93
  • AlpinWeiss
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2007
    • 927
    • West coast

    #2
    Ettei olis momentinmuunnin pelästyny uusia lukemia? edit: manuaali taisikin olla kyseessä....
    MBCLK240 -02
    E36 318 -93
    E46 320 Ci -01
    E46 330 CiA -01
    E60 520i -04
    E93 325i -07
    F36 420xi -16

    Comment

    • Pretoriaani
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2009
      • 3842
      • Hyvinkää, Finland

      #3
      Kardaanin tasapainotus? Rättinivel?
      I don't lose sleep over the opinion of sheep.

      Comment

      • -PT-
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2006
        • 580
        • Rovaniemi

        #4
        Originally posted by AlpinWeiss View Post
        Ettei olis momentinmuunnin pelästyny uusia lukemia? edit: manuaali taisikin olla kyseessä....
        Jep. Manuaali kyseessä.

        Originally posted by Pretoriaani View Post
        Kardaanin tasapainotus? Rättinivel?
        Pittääpä tutkia tuo rättinivel. Outo homma, että 1-4 vaihteilla ei esiinny tärinää. :think
        Peugeot 407 HDi 136 -04
        Ex: E46 320i -00
        Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5419
          • S:t Karins

          #5
          Kaksoismassavauhtipyörä antautuu. Varsinkin kun tuo tehoboxi tuonee järjettömän väännön alakierroksilla?
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • -PT-
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 580
            • Rovaniemi

            #6
            Originally posted by kt0510 View Post
            Kaksoismassavauhtipyörä antautuu. Varsinkin kun tuo tehoboxi tuonee järjettömän väännön alakierroksilla?
            Aijai kuulostaa kalliilta. Toivottavasti siinä ei olisi vika.
            Peugeot 407 HDi 136 -04
            Ex: E46 320i -00
            Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 924
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              Noilla väännöillä sekään uus kaksoismassa ei välttämättä oo kauheen pitkäikäinen. Onhan näissä toki uutenakin paljon vääntöjä, mutta ei niitä kaksoismassan jousia varmaan kauheesti oo ylimitoitettu.

              Oisko kuitenkin halvin ratkaisu toistaiseksi ajaa silleen, että et vedätä kaasu pohjassa isoille vaihteilla ainakaan alta 2000rpm:n. Saattaa kestää pitkäänkin.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • -PT-
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 580
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by ockelbo4500 View Post
                Noilla väännöillä sekään uus kaksoismassa ei välttämättä oo kauheen pitkäikäinen. Onhan näissä toki uutenakin paljon vääntöjä, mutta ei niitä kaksoismassan jousia varmaan kauheesti oo ylimitoitettu.

                Oisko kuitenkin halvin ratkaisu toistaiseksi ajaa silleen, että et vedätä kaasu pohjassa isoille vaihteilla ainakaan alta 2000rpm:n. Saattaa kestää pitkäänkin.
                Kuutos vaihteella alkaa kovasti tärisemään jo 100km/h nopeudessa jos menee polkasemaan kaasua. Tuo tärinä ongelma on ollut jo ennen tuo tuning boxia ja se paheni tuon boxin asentamisen jälkeen kun testailtiin sitä. Jos tuo kaksoismassavauhtipyörä olisi rikki niin pitäisikö se myös silloin täristää pienemmilläkin vaihteilla kiihdyttäessä ja myös silloin kun auto käy tyhjäkäyntiä?
                Peugeot 407 HDi 136 -04
                Ex: E46 320i -00
                Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                Comment

                • Thuppu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2007
                  • 3626
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Originally posted by -PT- View Post
                  Kuutos vaihteella alkaa kovasti tärisemään jo 100km/h nopeudessa jos menee polkasemaan kaasua. Tuo tärinä ongelma on ollut jo ennen tuo tuning boxia ja se paheni tuon boxin asentamisen jälkeen kun testailtiin sitä. Jos tuo kaksoismassavauhtipyörä olisi rikki niin pitäisikö se myös silloin täristää pienemmilläkin vaihteilla kiihdyttäessä ja myös silloin kun auto käy tyhjäkäyntiä?
                  Pahiten se tuntuu juuri suurilla vääntömomenteilla, eli iso vaihde pesässä, matalat kierrokset koneessa ja talla pohjaan.
                  BMW 740iA "ALPINA"
                  BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                  Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                  Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5419
                    • S:t Karins

                    #10
                    Originally posted by -PT- View Post
                    Aijai kuulostaa kalliilta. Toivottavasti siinä ei olisi vika.
                    Ja kannattaa miettiä löytyykö kiinteä vauhtis + kytkin pakettia...
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • Esal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1344
                      • Lempäälä

                      #11
                      Originally posted by -PT- View Post
                      Aijai kuulostaa kalliilta. Toivottavasti siinä ei olisi vika.
                      Niin ja onhan toi teitin "kakkos" Pösö vielä jonossa...
                      Kokemusta on 307 hdi 110, meni vauhtipyörä n.160tkm kohdalla. Kokeilin uudella vauhtipyörällä ja kytkimellä jotain lastua niin jyristi 4 ja 5 vaihteilla. Kaksoismassapyörän jouset pohjaa, ne on mitoitettu tietylle väännölle, eihän ne muuten niitä värinöitä poistaisi.
                      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                      Comment

                      • -PT-
                        Bimmer Fanatic
                        • Sep 2006
                        • 580
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Pahiten se tuntuu juuri suurilla vääntömomenteilla, eli iso vaihde pesässä, matalat kierrokset koneessa ja talla pohjaan.
                        Näin se tuntuisi olevan.

                        Originally posted by kt0510 View Post
                        Ja kannattaa miettiä löytyykö kiinteä vauhtis + kytkin pakettia...
                        Se vois olla hyvä ratkaisu jos tuosta joutuu vauhtipyörän vaihtamaan.

                        Originally posted by Esal View Post
                        Niin ja onhan toi teitin "kakkos" Pösö vielä jonossa...
                        Kokemusta on 307 hdi 110, meni vauhtipyörä n.160tkm kohdalla. Kokeilin uudella vauhtipyörällä ja kytkimellä jotain lastua niin jyristi 4 ja 5 vaihteilla. Kaksoismassapyörän jouset pohjaa, ne on mitoitettu tietylle väännölle, eihän ne muuten niitä värinöitä poistaisi.
                        Tuo E61 on minun kaverin auto. Lupasin kysellä täältä neuvoja tuohon tärinä ongelmaan. OT: Pösö on mulla nyt ainoa auto. Tarkotus olis laittaa tuohon pösöönkin tuning boxi. Pittää selvitellä,että miten tuossa 2.0HDi:ssä on vauhtipyörä kestänyt.
                        Peugeot 407 HDi 136 -04
                        Ex: E46 320i -00
                        Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                        Comment

                        • -PT-
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2006
                          • 580
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Enpä ollut muistanutkaan koko topickia. Pientä päivitystä. Tuohon on nyt vaihdettu kesällä kardaanin tukilaakeri ja ongelma ei poistunut. Seuraavaksi menee todennäköisesti vaihtoon kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin paketti.
                          Peugeot 407 HDi 136 -04
                          Ex: E46 320i -00
                          Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                          Comment

                          • Nenone
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2007
                            • 266
                            • Ruovesi

                            #14
                            Eipä se tärinä ainakaan allekirjoittaneella E39:ssä poistunu edes uudella vauhtipyörällä.. Ohjelmoitu 232hv/525Nm..

                            Kovaa vauhtipyörää en viittiny laittaa mukavuuden takia..

                            Helpoimmalla pääsee kun vaihtaa ohituksissa suosilla pienempää vaihdetta tai kiihdyttää tasaisesti kaasulla, eikä runttaa sitä heti pohjaan..
                            kertoo huomenna ilmestyvä huvudstadsbladet.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Originally posted by Nenone View Post
                              Helpoimmalla pääsee kun vaihtaa ohituksissa suosilla pienempää vaihdetta tai kiihdyttää tasaisesti kaasulla, eikä runttaa sitä heti pohjaan..
                              Halvemmalla pääsee kun tiputtaa vääntöä. Eipä kannata odottaa kovin pitkää elinikää jos vauhtis pohjailee Ei siitä kuitenkaan iloa ole kun ei sitä käyttää voi.

                              Ja tuonne aikaisempiin, jos kuvittelee ettei mistään huomaa onko autossa kova vauhtis vai kaksoismassa, on pahasti väärässä. En siis edes harkitsisi sellaista, niistä kun ei saa rahoja takaisin vaikka miten olis pettymys. Varsinkin noilla halpisbokseilla saa helposti pohjailemaan jousitetun kytkimenkin ja sitten on hupia.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎