Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 -04 530d pakolämmöt nousee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kvt
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 236
    • Satakunta

    E61 -04 530d pakolämmöt nousee

    Auto alkoi jättämään lastutuksen jälkeen vikakoodia liian korkeista pakolämmöistä ennen kattia.
    Ensimmäisen kerran koodi oli tullut kilometrien perusteella penkityksessä ja samoihin aikoihin oli jäänyt vikakoodi myös tukkoisesta DPF:stä. Sen jälkeen tyhjentelin osan DPF:n sisuskaluista, mikä aiheutti sen että auto toimii normaalisti muuten mutta jää pari vikakoodia pakopaineista ja DPF:n toimimattomuudesta. Luulin että tuo DPF:n tyhjennys kuitenkin poistaisi tuon pakolämpöongelman, mutta ei. Edelleen kun ajaa pitempään laatta lattiassa (esim. 0-180) jää tämän näköinen vikakoodi INPA:lla katsottuna:



    Kävin merkkiliikkeessä luetuttamassa vikakoodit, jos siellä löytyis jokin vika. Mitään varsinaista vikaa autosta isvät löytäneet, mutta sanoivat että ohjelmassa varmaan on jonkinlainen vika. Kun olivat yrittäneet ajaa jonkin testiohjelman läpi, niin kone oli ilmoittanut ettei onnistu koska moottorin lämpötila on nolla. Diagnostiikan kautta tarkistaessa kuitenkin kaikki anturit näyttivät normaaleja lukemia ja paikallaan polkiessa ainakin pakolämmöt nousivat ihan normaalisti. Miettivät sitten vaan, että jospa tuon ohjelmavirheen takia auto vaan luulee, että pakolämmöt nousevat, mitä kyllä vähän epäilen koska tuossa INPAn vikakoodissa lukee selvät läpötilatkin.
    Soitin lastuttaneeseen firmaankin ja katsoivat koneelta mun autoon laitettua ohjelmaa, mutta ei siinäkään kuulemma näkynyt mitään virhettä tai muuta ihmeellistä, mikä vois nostaa pakolämmöt. Täytyy varmaan vaan varata aika tuolta lastufirmasta penkitykseen ja yrittää jollain lukea livedataa samalla jospa autosta tai ohjelmasta löytyis kuitenkin jokin vika.

    Onko kellään mitään hyviä ideoita mikä mahtaa olla vikana? Voiko esim. viallinen MAF sekoittaa auton niin, että pakolämmöt nousevat? Entä onko tässä autossa mitään suojasysteemiä, mikä vähentäis automaattisesti syöttöä tällaisessa tilanteessa, vai sulaako mulla nyt pitkässä vedossa turbo, kone vai molemmat. :think
    -12 F11 530Da
  • Metalgod
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2009
    • 201
    • Helsinki

    #2
    Moi! Mikä softa??? Paljon Nm ja hv?? Vertaan arvoja omaan 600Nm ja 260hv
    Last edited by Metalgod; 05-07-2010, 11:00.
    -530dA 600 Nm
    - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

    Comment

    • kvt
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2009
      • 236
      • Satakunta

      #3
      285hv 605nm näytti penkki. Lähtötehotkin kyllä oli 231/550 ja johtui kuulema siitä, että vakioohjelmastakin oli hieman vääntörajaa nostettu mutta ei muuta, en tiedä sitten mikä viilaus tuohon ohjelmaa oli alunperin tehty. Harisella tämä ohjelmoitiin, mutta ei tämä varmaan kyllä heidän vika ole, kun kyllä siinä firmassa nyt luulis tietotaidon olevan kohdallaan.
      Sellainen kyllä tuli mieleen, että voisko siinä vaiheessa kun ohjelma siirretään autoon siihen tulla jokin bugi, kun kuitenkin on tietokoneista kyse.
      -12 F11 530Da

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Paljonko se pakoputken paine sitten tällä hetkellä on?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • kvt
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 236
          • Satakunta

          #5
          Pakoputken paineista ei ole tietoa. Saako INPAlla pakopaineita seurattua livenä? Jos pakopaineet olis kovat, niin eikö auto sitten ilmottaisi DPF:n olevan tukossa tai muuta vastaavaa?
          -12 F11 530Da

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #6
            No mitkä ne "pari koodia" on jota sinne jää? Saa niitä paineita sieltä seurattua.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #7
              Tuosta sinun kuvasta ei saa oikein mitään selkoa. Ne DPF:n vastapaineet katsoisin nyt ensin. Toisaalta jos DPF:n tyhjentää, liian pieni vastapaine saattaa paradoksaalisesti aiheuttaa sen, että regenerointi on melkein jatkuvasti toiminnassa ja se nostaa myös pakolämpöjä. Eli katsoisin testerillä, regeneroinnin tilan.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • kvt
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2009
                • 236
                • Satakunta

                #8
                Joo kuva on otettu kännykameralla, että on pikkasen huono. Regenerointi menee äänistä päätellen 400-500km välein päälle, että ei se kyllä koko aikaa päällä ole. Olen kyllä välillä huomannut sen menevän päälle tuollaisen kovan vedon jälkeen, mutta ei kai tuo nyt täyskiihdytyksessä päälle voi mennä ja nostaa pakolämpöjä sen takia.
                Tässä on ne pari muuta vikakoodia ja otettu vähän paremmalla kameralla.



                -12 F11 530Da

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #9
                  Sehän näyttää tuossa vastapaineiksi 0 mbar, mikä ei voi pitää paikkaansa edes poistetuilla sisuskaluilla. Itse paineanturihan on turbon yläpuolella, ennen DPF:ää lähtee putki/letku anturille. KLIK(B2389) Onko ne ehjät? Näkyykös tuo paine INPAn live-datalla?
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • kvt
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 236
                    • Satakunta

                    #10
                    Mulla on varmaan sitten lähtenyt/jäänyt tuo letku irti tai hajonnut, koska otin tästä keväällä turbon irti vuotavan tubon laipan tiivisteen takia. Samoihin aikoihin silloin myös avarsin DPF-pönttöä ja luulin vikakoodien tulleen sen takia, mutta vika taitaakin sitten olla tuossa letkussa tai vioittuneessa anturissa. Ihmettelinkin kun ei kukaan muu ole valitellut vikakoodeista pöntön tyhjennyksen jälkeen.
                    Tosin tuo mahdollinen viallinen letku ei taida kyllä pakolämpöjä nostaa, eli siihen kun vielä löytäis syyn.

                    edit: Niin ja en ainakaan ole löytänyt INPAsta kohtaa mistä sais seurattua pakopaineita.
                    Last edited by kvt; 05-07-2010, 17:15.
                    -12 F11 530Da

                    Comment

                    • kvt
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2009
                      • 236
                      • Satakunta

                      #11
                      Ei ollut sittenkään letku irti pakopaineanturista tai katin päästä, eikä mistään näyttänyt vuotavankaan. Otin vielä letkun irti anturista ja kaveri kaasutti, niin sormeen tuntui letkusta pieni puhallus, eli kyllä paine tuntuu tulevan anturille asti. Kun eikö tuossa pakopaineessa puhuta kuitenkin muutamasta sadasta millibaarista, eli ei sieltä kovaa puhallusta varmaan kuulu tuntuakaan. Kokeilin vielä ottaa liittimen irti anturilta ja laittaa auton käymään, niin tuli uudenlainen vikakoodi, eli ei johdoissa tai liittimessäkään ole vikaa. Kai tuo anturi sitten vaan on voinut hajota, vai mikä mahtaa olla vikana?
                      Voiko tuo että auto luulee pakopaineiden olevan nolla, vaikuttaa jotenkin syöttöihin tai muuta, että siitä voi johtua pakolämpöjenkin nousu? Toisaalta ensimmänen herja tuli pakolämmöistä jo ennen DPF:n avarrusta ja ilman noita pakopaineherjoja, mutta samoihin aikoihin kyllä oli tullut ilmoitus tukkeutuneesta DPF:stä, että saattoi silloin kyllä johtua siitäkin vai?
                      Millä noita pakolämpöjä ja -paineita sais seurattua livenä?
                      -12 F11 530Da

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Tässä nyt on tietysti sotkevana tekijänä tuo Harisen softa. Joissakin softissa vastapaine näyttää live-datallakin nollaa, jos lähtökohtaisesti DPF poistetaan. Niissä ei kuitenkaan anna siitä mitään vikakoodiakaan. Ainakin DIS:llä vastapainetta ja pakolämpöjä pääsee seuraamaan.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6325
                          • P-Pohjanmaa

                          #13
                          Eihän voi olla mahdollista ettö autoon ajettu harisella ns "ei dpf softa" ??
                          Tiedä sitä en että onko edes mahdollista ko juttu mutta tuli mieleen ..kun on näin lämmintäkin
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • kvt
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2009
                            • 236
                            • Satakunta

                            #14
                            Jos kerran softalla saadaan muutettua sitä mitä anturit näyttää, niin eikö sitten vois olla niin, että koska mun softa on DPF autoon tehty, on jotenkin tuota pakopaine lukemaa rukattu, ettei virityksen takia kasvanut pakopaine aiheuta vikakoodeja. Nyt sitten kun pakopaine laski DPF-pöntön ropelluksessa, alkoi auto näyttämään pakopaineeksi nolla.
                            Tuntuu vaan oudolta yhteensattumalta, että juuri samaan aikaa kun tyhjensin osittain DPF-pöntön niin paineanturi meni paskaksi.
                            Pakko varmaan vaan mennä sinne hariselle penkittämään ja tutkia, että löytyiskö softasta tai autosta jokin vika mikä nämä aiheuttaa.
                            Vai tuleeko jollekin jokin vika mieleen, mikä vois noita pakolämpöjä nostaa?
                            -12 F11 530Da

                            Comment

                            • ockelbo4500
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 924
                              • Sotkamo--Oulu

                              #15
                              Onko tämä 285hv / 605 Nm sellanen tehty speciaaliohjelma. Harisen sivuilla tuohon luvataan 258hv / 600Nm. Jotenkin muistelen, että näissä 530d koneissa alkoi ekana vakiosuuttimet ahistaa lastutusta.

                              Ongelmahan tulee siinä, että ruiskutus menee pienillä suuttimilla "pitkäksi", jonka seurauksena pakolämmöt mielestäni nousevat.

                              ? Entä onko tässä autossa mitään suojasysteemiä, mikä vähentäis automaattisesti syöttöä tällaisessa tilanteessa, vai sulaako mulla nyt pitkässä vedossa turbo, kone vai molemmat.
                              Suojasysteemistä en tiedä, mutta mielestäni reilusti lastutetulla autolla ei koskaan kannata ihan täysillä vetää pitkiä matkoja. Täysillä tehoilla palotilan paineet ja luultavasti lämpötilatkin on kuitenkin lastutellu aina kovempia mitä valmistaja on ajatellut. Kuulemani mukaan Saksassa jotkut on saaneet poltettua mäntiä joistakin 3-sarjan dieseleistä, kun on lastutettu rankasti ja sitten huudatettu kilometritolkulla lappu lattiassa pitkin autobahnaa. Suomen teillä tuskin kukaan saa niin pitkiä vetoja että todellista riskiä olisi olemassa.
                              Last edited by ockelbo4500; 06-07-2010, 22:40.
                              BMW E84 X1 18dXdrive -14

                              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                              Ex, E46 320 d Touring -01
                              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎