E61 -04 530d pakolämmöt nousee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Anzafin
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 3749
    • Kajaani

    #16
    Originally posted by kvt View Post
    Jos kerran softalla saadaan muutettua sitä mitä anturit näyttää, niin eikö sitten vois olla niin, että koska mun softa on DPF autoon tehty, on jotenkin tuota pakopaine lukemaa rukattu, ettei virityksen takia kasvanut pakopaine aiheuta vikakoodeja. Nyt sitten kun pakopaine laski DPF-pöntön ropelluksessa, alkoi auto näyttämään pakopaineeksi nolla.
    Tuntuu vaan oudolta yhteensattumalta, että juuri samaan aikaa kun tyhjensin osittain DPF-pöntön niin paineanturi meni paskaksi.
    Pakko varmaan vaan mennä sinne hariselle penkittämään ja tutkia, että löytyiskö softasta tai autosta jokin vika mikä nämä aiheuttaa.
    Vai tuleeko jollekin jokin vika mieleen, mikä vois noita pakolämpöjä nostaa?
    En tiedä voiko liittyä asiaan mitenkään, mutta yritä lukea lukemat ahtoilman lämpötila-anturilta. Tai ota joltain vastaavan auton omistajalta anturi lainaan ja kokeile sillä. Tosi helppo ottaa irti ja vaihtaa.

    Osa 10:


    Tiedän muutaman auton (kaikissa ei aiheuttanut mitään oireita, toisissa liittyi DPF:n herjoihin), joissa ko. anturi on ollut rikki ja näytti aivan liian korkeita lukemia.

    - Antti -

    Comment

    • kvt
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2009
      • 236
      • Satakunta

      #17
      Originally posted by ockelbo4500 View Post
      Onko tämä 285hv / 605 Nm sellanen tehty speciaaliohjelma. Harisen sivuilla tuohon luvataan 258hv / 600Nm. Jotenkin muistelen, että näissä 530d koneissa alkoi ekana vakiosuuttimet ahistaa lastutusta.

      Ongelmahan tulee siinä, että ruiskutus menee pienillä suuttimilla "pitkäksi", jonka seurauksena pakolämmöt mielestäni nousevat.



      Suojasysteemistä en tiedä, mutta mielestäni reilusti lastutetulla autolla ei koskaan kannata ihan täysillä vetää pitkiä matkoja. Täysillä tehoilla palotilan paineet ja luultavasti lämpötilatkin on kuitenkin lastutellu aina kovempia mitä valmistaja on ajatellut. Kuulemani mukaan Saksassa jotkut on saaneet poltettua mäntiä joistakin 3-sarjan dieseleistä, kun on lastutettu rankasti ja sitten huudatettu kilometritolkulla lappu lattiassa pitkin autobahnaa. Suomen teillä tuskin kukaan saa niin pitkiä vetoja että todellista riskiä olisi olemassa.
      En tuosta ohjelmasta tiedä, mutta ei ainakaan ollut puhetta mistään speciaaliohjelmasta. Tuo nettisivuilla oleva teholukema on kuulema vaan sellainen mikä näistä ainakin lähtee ja autokohtaisesti on aika paljon vaihtelua. Mun autosta kyllä lähti ilmeisesti aika kärkilukemat ja tuolloin penkissä oli vielä DPF:kin paikallaan, mutta niin kuin tuossa kirjoitin oli lähtötehotkin normaalia kovemmat, jonkin lievän ohjelmamuutoken takia. Jospa tuota jo valmiiksi rukattua ohjelmaa muutettiin ja nyt auto saa soppaa vähän turhan paljon ja lämmöt nousee sen takia, vai laitetaankohan näihin vaan jokin valmiiksi tehty ohjelma?

      Anzafin: Voikohan tuo ahtoilman lämpötila-anturi sentään tuollaisia koodeja aiheutta, kun eihän se pakopaineisiin pitäisi vaikuttaa. Tuo pakopaineanturikin olis kyllä helppo vaihtaa kokeeksi, jos jollakin vaan olis ylimääräinen mitä vois kokeilla.
      -12 F11 530Da

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #18
        Originally posted by kvt View Post
        En tuosta ohjelmasta tiedä, mutta ei ainakaan ollut puhetta mistään speciaaliohjelmasta. Tuo nettisivuilla oleva teholukema on kuulema vaan sellainen mikä näistä ainakin lähtee ja autokohtaisesti on aika paljon vaihtelua. Mun autosta kyllä lähti ilmeisesti aika kärkilukemat ja tuolloin penkissä oli vielä DPF:kin paikallaan, mutta niin kuin tuossa kirjoitin oli lähtötehotkin normaalia kovemmat, jonkin lievän ohjelmamuutoken takia.
        Jos haet googlella "harisen penkki" niin se saattaa valaista asiaa hieman. Harisella nimittäin saa yleensä suurempia tehoja kuin muiden penkeissä. Vinoilevat Esson baari dynolapuiksi niitä. Harinen on nykyään kimpassa Turbotecin kanssa (Karala) ja sivusto on osin suoraan niiltä, samoin ohjelmat.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 926
          • Sotkamo--Oulu

          #19
          Tuskinpa siinä sitten mitään ohjelmassa on, jos kerran ihan sen "perusohjelman" sinne pukanneet. Ja kyllähän se liiallinen soppa pitäisi näkyä savunakin jossain vaiheessa.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • kvt
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2009
            • 236
            • Satakunta

            #20
            Joo olen myös kuullut että softat olisivat Harisella samoja kuin Karalalla. Kysyinkin silloin kun ohjelma laittettiin, että onko se valmisohjelma vai mikä (en suoraan kyllä kysynyt, että onko Karalan ohjelma) ja Harinen sanoi sen olevan omaa tekoa. Kertoi myös perehtyneensä nimen omaa bemarin 3.0d dieselin ohjelmointiin lähiaikoina jonkin kaverin auton virityksen takia ja keksineensäkin siihen ihan toimivia kikkoja, mikä tuntui näkyvän munkin auton tehoissa. Vaikka penkki näyttäiskin päin persettä niin irtos multa kuitenkin 54hv enemmän vakioon verrattuna, eli kyllä yli 270 pitäis jokatapauksessa olla sitten tehoa, mikä on kyllä mun mielestä ihan hyvin. Oli siinä kyllä penkityksen jälkeen puhetta, ettei penkkikään vaikuttais väärin näyttävän vaikka tehot olikin noin kovat, koska väännöt oli ihan ne mitä ohjelmaan määriteltiinkin. Eikös tehot lasketaan mitatusta väännösta kierrosten avulla, niin voihan olla tietenkin että se penkki on ohjelmoitu laskemaan tehot yläkanttiin, että saadaan tulemaan niitä "Esson baari tehoja".

            Tuosta savutuksesta vielä, niin mulla alkaa lappu lattiassa ajaessa puskemaan mustaa putkesta yläkierroksilla. Ennen 3000:ia tai niille paikkeille ei mustaa tule mutta sen jälkeen alkaa pikku hiljaa lisääntyen tulla. Ei sitä savua mitään paljon tule, mutta sen verran että takalasista näkee ohuen mustan pilven seuraavan. Tuleeko muilla yläkierroksilla mustaa putkesta, kun DPF on puukotettu, vai onko tuossa syy lämpöjen nousuun, että saa liikaa soppaa yläkierroksilla.
            -12 F11 530Da

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3120
              • Välisuomi

              #21
              Joskus on syytä aloittaa ajamalla autoon ensin vakio-ohjelma ennen sen muokkaamista. Moni lastuvirittely on tehty ihan oudolla logiikalla jolloin tehot on saatu kyseenalaisilla muutoksilla jotka eivät toimi oikein kaikissa tilanteissa. Jos tuollaista valmisohjelmaa muokkaa tutuilla resepteillä, tulee usein ongelmia.

              Hevosvoima ei ole koskaan riippumaton väännöstä. Penkki mittaa vääntöä (M) ja se suhteessa kierroslukuun (rpm) on hevosvoima (1,36*kW). P(kW)=(M*rpm)/9550. Eli jos penkki näyttää liikaa "hevosvoimia" niin se näyttää siis liikaa vääntöä ko. kierrosluvulla.

              Ja sitten se iänikuinen: Mikään penkki tuskin näyttää sitä absoluuttista totuutta vaan yhden penkin tuloksia pitää verrata tarkasti vain samaan penkkiin samoissa olosuhteissa.

              EDIT: Jos kierroksilla savuttaa, varsinkin jos savutti ennen uutta ohjelmointia, niin ohjelma ja ilmansuodatin ovat mielestäni tulilinjalla..
              ---

              Comment

              • kvt
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2009
                • 236
                • Satakunta

                #22
                Originally posted by -Tapi View Post
                Joskus on syytä aloittaa ajamalla autoon ensin vakio-ohjelma ennen sen muokkaamista. Moni lastuvirittely on tehty ihan oudolla logiikalla jolloin tehot on saatu kyseenalaisilla muutoksilla jotka eivät toimi oikein kaikissa tilanteissa. Jos tuollaista valmisohjelmaa muokkaa tutuilla resepteillä, tulee usein ongelmia.

                Hevosvoima ei ole koskaan riippumaton väännöstä. Penkki mittaa vääntöä (M) ja se suhteessa kierroslukuun (rpm) on hevosvoima (1,36*kW). P(kW)=(M*rpm)/9550. Eli jos penkki näyttää liikaa "hevosvoimia" niin se näyttää siis liikaa vääntöä ko. kierrosluvulla.

                Ja sitten se iänikuinen: Mikään penkki tuskin näyttää sitä absoluuttista totuutta vaan yhden penkin tuloksia pitää verrata tarkasti vain samaan penkkiin samoissa olosuhteissa.

                EDIT: Jos kierroksilla savuttaa, varsinkin jos savutti ennen uutta ohjelmointia, niin ohjelma ja ilmansuodatin ovat mielestäni tulilinjalla..
                Tuota edellisessä viestissä tarkoitinkin, että hevosvoimat nimenomaan riippuvat penkillä mitatusta väännöstä ja penkityksessä vääntö näytti mulla tarkalleen sellaisia lukemia kuin pitikin, eli ei nuo hepatkaan ihan väärin ole, jos ei niitä tarkoituksellisesti lasketa väärin.

                En tiedä savuttiko ennen uutta ohjelmointia, koska DPF olli silloin vielä ehjä ja ilmanputsarin olen kyllä vaihtanut vähän ennen ohjelmointia. Jos ei dieselin tosiaan kuuluisi savuttaa yläkierroksilla, niin syy saattaa olla sitten siinä. Tuossa mun autossa alunperin olleessa ohjelmassa ei kyllä kuulema ollut tehty muuta kuin vähän nostettu vääntörajaa, ja Harinen epäili että se voi olla vaikka ihan merkkiliikkessä laitettu päivitysohjelma, koska 4wd mallissa on jo kuulema lähtöjään pikkaisen enemmän vääntöä. Entä jos oletetaan että ohjelmassa ei ole vika, niin voiko jokin muu kuin ilmanputsari aiheuttaa ylkierroksilla savutusta ja pakolämpöjen nousua. Voiko vaikka viallinen MAF aiheuttaa tuon, kun eikö sen oireilu ole hankala todeta.
                -12 F11 530Da

                Comment

                • Esal
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2009
                  • 1344
                  • Lempäälä

                  #23
                  Originally posted by kvt View Post
                  penkityksessä vääntö näytti mulla tarkalleen sellaisia lukemia kuin pitikin, eli ei nuo hepatkaan ihan väärin ole, jos ei niitä tarkoituksellisesti lasketa väärin.
                  Yksi asia hieman mietityttää, ei yksin tässä tapauksessa. Nimittäin ei oteta ollenkaan huomioon sitä tosiasiaa että tässäkin kyse on 6 vuotta vanhasta autosta. Ainako se vaan antaa saman tehdastehon käytöstä riippumatta? Mitäpä jos se vakionakin mitattu teho heittää?

                  Tehon lisäys toki on jokseekin todistettavissa mittauksella. Automaatin kohdalla tilanne on vieläkin sekavampi jos käyrän kierrosluku otetaan rullilta, missä kohtaa ja kuinka se synkataan moottorin kanssa. Pienikin heitto tuossa (momentinmuunnin) aiheuttaa varsinkin yläpäässä tehovääristymää vaikka se kokoajan käy kiinteämmäksi. Alapäässä vääntökäyrä on ihan mitä sattuu. Käyn tehonmittauksessa tässä kohtapuoliin ja tutkailen vähän tuota prosessia.
                  *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                  Comment

                  • viktor
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1272
                    • ...

                    #24
                    Originally posted by kvt View Post
                    Tuota edellisessä viestissä tarkoitinkin, että hevosvoimat nimenomaan riippuvat penkillä mitatusta väännöstä ja penkityksessä vääntö näytti mulla tarkalleen sellaisia lukemia kuin pitikin, eli ei nuo hepatkaan ihan väärin ole, jos ei niitä tarkoituksellisesti lasketa väärin.

                    En tiedä savuttiko ennen uutta ohjelmointia, koska DPF olli silloin vielä ehjä ja ilmanputsarin olen kyllä vaihtanut vähän ennen ohjelmointia. Jos ei dieselin tosiaan kuuluisi savuttaa yläkierroksilla, niin syy saattaa olla sitten siinä. Tuossa mun autossa alunperin olleessa ohjelmassa ei kyllä kuulema ollut tehty muuta kuin vähän nostettu vääntörajaa, ja Harinen epäili että se voi olla vaikka ihan merkkiliikkessä laitettu päivitysohjelma, koska 4wd mallissa on jo kuulema lähtöjään pikkaisen enemmän vääntöä. Entä jos oletetaan että ohjelmassa ei ole vika, niin voiko jokin muu kuin ilmanputsari aiheuttaa ylkierroksilla savutusta ja pakolämpöjen nousua. Voiko vaikka viallinen MAF aiheuttaa tuon, kun eikö sen oireilu ole hankala todeta.
                    Tuo Anzan laittama imuilman lämpöanturi kannattaisi kyllä tsekata. Toki se vaikuttaa sopan määrään ja sitä kautta myös savutukseen ja pakolämpöihin. Nuohan vois olla oireita siitä että saa liikaa soppaa. Ilmeisesti myös alipainevuodot voi sekottaa ja aiheuttaa juurikin savutusta.
                    ///M5
                    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                    Comment

                    • kvt
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2009
                      • 236
                      • Satakunta

                      #25
                      Miten ton imuilman läpötila-anturin vois tsekata? Näkeeköhän INPAlla jostain imuilman lämpötilan ja jos ne näyttää järkeviä lukemia niin tuon vian vois siten sulkea poi vai? Minkä alipaineletkun vuoto vois tällaista aiheutta, kun en oikein tiedä mitä alipaineletkuja tässä autossa yleensäkään on.
                      -12 F11 530Da

                      Comment

                      • kvt
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2009
                        • 236
                        • Satakunta

                        #26
                        Tässä on parempi kuva pakolämpövikakoodista. Tämä tuli ilmeisesti kun kiihdytin n.50-150 kaasu pohjassa, eli ei ainakaan näillä keleillä edes pitkää kiihdytystä vaadi. Tossa näkyvä imuilman lämpötila kyllä näyttää ihan järkeviä lukemia.



                        Katsoin vielä INPAlla niin imuilman lämpötila näytti tyhjäkäynnillä kuumalla koneella n. 46. Mulla tuo INPA kyllä jostain syystä näyttää noita livedatalukemia aina vain hetken normaalisti ja sitten ne sekoavat ja näyttävät mitä sattuu ja aina välillä näkyy taas hetken järkevät lukemat. Mutta ilmeisesti tuollaiset imuilman lämpötilalukemat ovat ihan normaalit. Vai ei kai tuolle imuilman lämpötilalle voi olla omaa anturia mikä noissa näkyy ja ahtoilman lukemia en ole vielä edes nähnyt mistään.

                        Olisko noista alipaineletkuista olemassa jotain kuvia, että osais käydä läpi ne, niin sais alipainevuodotkin suljettua pois mahdollisista vioista.
                        -12 F11 530Da

                        Comment

                        • kvt
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2009
                          • 236
                          • Satakunta

                          #27
                          Voisko ahtovuoto aiheuttaa pakolämpöjen nousua, jos saa liikaa soppaa suhteessa ahtoihin. Savutus alkaa 3500 kierroksen jälkeen, niin jospa jossain on pieni ahtovuoto, eikä ahdot nouse tarpeeksi. Merkkiliikkeessäkin juttelivat, että olivat joutuneet aika kauan etsimään yhden 535d:n savutuksen syytä ja lopuksi löytyi haljennut ahtoputki, mikä ei ollut ilmeisesti sitten edes aiheuttanut mitään vikakoodeja. Mullakin olis potentiaalinen vuotokohta ainakin ahtoputken ja imusarjan liitoskohdassa, kun aikoinaan imusarjan irroituksen yhteydessä katkesi osa siitä klipsistä mikä lukitsee ahtoputken imusarjaan, eikä se lukitse sitä kunnolla mielestäni kuin toiselta puolelta. Uusi ahtoputki maksaa BMW:llä muistaakseni lähemmäs 200e, eikä klipsiä saa erikseen. Tuon hinnan takia en sitä aikoinaan korjannut ja kun mielestäni se ei ainakaan paikallaan kaasutellessa vuotanut, eikä mitään vikakoodeja ilmaantunut. Ehkäpä se nyt kuitenkin vuotaa yläkierroksilla ja aiheuttaa savutusta, kun auto on ohjelmoitu ja ahtopaineet ovat korkeammat.

                          Olisko kellään ideoita, mistä tuon coolerilta imusarjalle menevän ahtoputken sais kohtuuhintaan? Vai onko vaan pakko maksaa siitä tuo lähes 200e, vaikkei vika välttämättä ole siinä?
                          Last edited by kvt; 18-07-2010, 11:23.
                          -12 F11 530Da

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #28
                            Tässäpä painiskelen erään samanlaisen yksilön kanssa, jonka pakopaineanturi on sulanut. Samalla on sulanut piuhoja imusarjan alta, mm. juuri lämpöanturien. Kannattaa kurkata sinne, voipi olla että ongelma löytyy hyvinkin äkkiä
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • kvt
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2009
                              • 236
                              • Satakunta

                              #29
                              Originally posted by Cell View Post
                              Tässäpä painiskelen erään samanlaisen yksilön kanssa, jonka pakopaineanturi on sulanut. Samalla on sulanut piuhoja imusarjan alta, mm. juuri lämpöanturien. Kannattaa kurkata sinne, voipi olla että ongelma löytyy hyvinkin äkkiä
                              Onko tuossakin ollut samankaltaisia oireita?
                              Onko siitä tosiaan sulanut se pakopaineanturi koneen kyljessä mihin se letku tulee katin perästä ja mikä sen anturin oikein on sulattanut saatika johtoja imusarjan alta, kun eihän noissa paikoissa ole edes kovin kuuma. Itsellä ainakin päälisin puolin tuo pakopaineanturi on ehjä, mutta imusarjan alla olevista johdoista ei ole tietoa. Joutuuko ottamaan imusarjan irti tarkistaakseen nuo johdot.
                              -12 F11 530Da

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #30
                                Oops, my bad, siis ilmanputsarin alta Tuossa on oireina järjetön pakopainearvo, jopa anturi irroitettuna, ym. pientä kivaa.
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X