Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 -04 530d pakolämmöt nousee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kvt
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2009
    • 236
    • Satakunta

    #31
    Tarkoitatko niitä johtoja siinä ilmanputsarikotelon alareunassa, mitkä ovat hyvin näkyvillä ilman minkään purkamista, kun ne ainakin näyttävät päälisin puolin ihan ehjältä mulla.
    -12 F11 530Da

    Comment

    • kvt
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2009
      • 236
      • Satakunta

      #32
      Soittelin tuonne firmaan missä auto lastutettiin ja sanoivat että se ainakin nostaa pakolämmöt heti jos ahtimen siivet jumittaa ja ahtoja tulee siten liikaa yläkierroksille. Tossa ohjelmassa ahtopiikki pitäis olla jossain 1.4-1.5 baarin paikkeilla ja tippua siitä yläkierroksilla 0.9-1.0 baariin. Tuota mun ahtolämpöjen vikakoodia kun katsoo, niin siinähän näyttäis olevan yli 1.4 baaria paineita 4440 kierroksessa, eli ahtaa ilmeisesti liikaa, vai tulkitsenko oikein tuota kuvaa? Toinen vaihtoehto on kuulema se että tyhjensin DPF-pöntöstä osan ja putkisto virtaa silloin paremmin ja ahdot nousee, mutta ei kai se noin paljon voi ahtoja nostaa ja vikakoodi tuli kyllä jo ennen pöntön tyhjennystäkin. Kai se sitten on vaan niin että tuossa jumittaa ahtimen siivet ja vika johtuu siitä, kun ei kuulema ahtovuoto tai viallinen MAF:kaan voi nostaa pakolämpöjä.

      Jos saavat hommattua lähiaikoina tuonne lastufirmaan laitteen millä näkee livedataa näistä uudemmista bemareista, niin menen sinne kyllä ensin penkkiin tutkimaan, että vika varmasti on ahtimessa, ennen kuin uutta ahdinta hommaan.

      Entä saisko tällaista VNT-ahdinta mitenkään elvytettyä, että siivet alkais liikkumaan, vai onko tuo uusi ahdin ainoa järkevä vaihtoehto?
      Last edited by kvt; 21-07-2010, 12:31.
      -12 F11 530Da

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #33
        Originally posted by kvt View Post
        Tarkoitatko niitä johtoja siinä ilmanputsarikotelon alareunassa, mitkä ovat hyvin näkyvillä ilman minkään purkamista, kun ne ainakin näyttävät päälisin puolin ihan ehjältä mulla.
        Jep, niitä juurikin.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5418
          • S:t Karins

          #34
          Originally posted by kvt View Post
          Entä saisko tällaista VNT-ahdinta mitenkään elvytettyä, että siivet alkais liikkumaan, vai onko tuo uusi ahdin ainoa järkevä vaihtoehto?
          Ainakin vag konsernin VNT:ä on tullut purettua, puhdistettua ja voila taas mennään muutama kymppi vanhalla kikkaralla...
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • kvt
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2009
            • 236
            • Satakunta

            #35
            Millä ohjelmalla tuota livedataa saisi luettua myös pakolämpöjen osalta ja saisi tulostettua sellaisen raportin mistä näkee anturitidot eri kierroksilla. Mulla on kyllä tuo INPA, mutta anturitietoja kun lukee, niin se näyttää järkeviä lukemia vain ajoittain ja pakolämpötietoja sillä ei näe. Jos hommais itselle kunnollisen ohjelman jostain, niin pystyis tutkimaan tuota vikaa ihan kotikonstein. Tai olisko tässä lähellä Euraa jollakin tuollainen ohjelma, että vois käydä vetämässä pari kiihdytystä ja ottamassa tidot talteen?

            Tuossa toista topiccia lukiessa huomasin, että alipainetoimisella VNT-ahtimella pystyi testaamaan jumittaako se. Eikö tätä sähköohjattua ahdinta pysty mitenkaaä testaamaan.
            -12 F11 530Da

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #36
              Ainakin meidän testerillä pystyy, inpahan ei tosiaan näytä tuota pakopainetta. Taisi olla informaatioarvo nolla tosin tälläkin postauksella
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • kvt
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2009
                • 236
                • Satakunta

                #37
                Pääsiskö Cell sun testerillä ottamaan kiihdytyksestä anturiarvot ylös Uudessakaupungissa, kun ei olis kyllä sinne pitkä matka.
                -12 F11 530Da

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #38
                  Sopiihan tuo, kahvikassaan kun heittää vaan pari lanttia ettei firman jehut oo nyreissään.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • kvt
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 236
                    • Satakunta

                    #39
                    Pistätkö vaikka privalla yhteystietoja, niin voitais sopia koska tulen käymään.
                    -12 F11 530Da

                    Comment

                    • kvt
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2009
                      • 236
                      • Satakunta

                      #40
                      Kokeiltiin kaverin kanssa äsken mun INPAlla katsoa livedataa kiihdytyksessä. Nominal ahtiopaine ja actual ahtopaine näyttivät hyvin pitkälle samoja lukemia. 4000 kierroksessakin nominal oli reilu 2400mbar:ia ja samoja lukemia actualkin näytti. Onko tuo nominal se mitä ohjelmassa on pyynti, eli ohjelma pyytää noin kovia ahtoja, vai mikä tuo nominal on, kun actual kai nyt tarkoittaa sen hetkistä mitattua lukemaa.
                      -12 F11 530Da

                      Comment

                      • kvt
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2009
                        • 236
                        • Satakunta

                        #41
                        Olin tuolla Harisella tutkimassa vikaa, miksi pakolämmöt nousee. Ensin ajettiin penkissä virisoftalle ja tuli vikakoodi pakolämmöistä, niin kuin pitikin. Sitten ajettiin vakiosoftalla ja vikakoodi pakolämmöistä tuli silläkin, eli ei ollut ohjelmassa vika. Vika kyllä sitten löytyi, kun tehot katosivat kokonaan tuon vakiosoftalla penkityksen jälkeen. Purkivat siellä autoa ja turbosta oli mennyt laakerit ja pakosiivet vääntyneet yms.(tai en nyt muista tarkkaan mitä kertoivat hajonneen, mutta jotain tuollaista.), muttei onneksi lähtenyt ahtosiivistä paloja että kone säästyi. Kyselin että menikö turbo pakolämpöjen takia, vai nousiko pakolämmöt kokoajan turbovian takia. Kuulema siivet jumittavat ja vaurioistakin näkee, että turbo meni ylikieroksille siipien jumittamisen takia. Ilmeiseti nyt sitten pakolämmöt ovat nousseet kokoajan yliahtamisen takia, mitä on tässä on vähän epäiltykin.
                        Se tässä nyt vielä mietityttää, että näkeekö se varmuudella turbosta, mikä vaurion aiheutti ja minkänäköistä jälkeä tulee, jos turbo hajoaa liian kovien pakolämpöjen takia?
                        -12 F11 530Da

                        Comment

                        • jsr85
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 1375
                          • Oulainen

                          #42
                          Originally posted by kvt View Post
                          Kuulema siivet jumittavat ja vaurioistakin näkee, että turbo meni ylikieroksille siipien jumittamisen takia. Ilmeiseti nyt sitten pakolämmöt ovat nousseet kokoajan yliahtamisen takia, mitä on tässä on vähän epäiltykin.
                          Eikö tuossa aiemmin ollut jo testattu ettei "yliahda"?

                          Jännää jos auto toimi ennen ohjelmointia hyvin ja ohjelmoinnin jälkeen alkoi ongelmat, missä se vika oikeasti oli? Ei ois eka tapaus suomessa et säätäjä aiheuttaa vahinkoa ohjelmointi virheellään ja vieläpä joutuu korvaamaan.
                          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                          Comment

                          • kvt
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2009
                            • 236
                            • Satakunta

                            #43
                            Ajattelin ettei tuohon testaukseen välttämättä voi oikein luottaa, koska tuo mun inpan yhteys pätkii ja vähän väliä näyttää mitä sattuu. Se myös viittaa ahtimen jumittamiseen, että heti ekassa vedossa viriohjelmalla ahtopiikki oli kovempi mitä kuuluisi. Tuo että vika tuli vasta lastutuksen jälkeen saattaa hyvinkin johtua siitä, että vakiosoftalla vaati aika pitkän vedon ennen kuin pakolämmöt nousi, enkä ennen lastutusta mihinkään koviin nopeuksiin edes kiihdyttänyt ja sen takia vaan ei vika tullut ilmi.
                            Ei tuo kyllä tietenkään tässä vaiheessa mikään sataprosenttisesti varma asia vielä ole, että vika on turbossa, mutta pian se nähdään jos pakolämmöt nousee uudellakin turbolla, niin vika on jossain muualla. Tuohon ohjelmavikaan en oikein kyllä usko, koska lämmöt saatiin nousemaan vakio-ohjelmallakin ja ovat kuulema tuon saman ohjelmaversion laittaneet useampaan muuhunkin autoon, eikä ole ongelmia ollut. Voihan tietenkin olla, että mua kusetetaan siellä koko ajan, mutta ei mulla ainakaan vielä ole mitään syytä sellaista epäillä.
                            Last edited by kvt; 17-09-2010, 21:35.
                            -12 F11 530Da

                            Comment

                            • kvt
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2009
                              • 236
                              • Satakunta

                              #44
                              Nyt on uusi turbo paikallaan, eikä enää nouse pakolämmöt ja ahdotkin käyttäytyvät normaalisti. Olivat purkaneet vanhan turbon osiksi, niin näki selvästi että johdinsiivet siellä oli jumitelleet ja liikerata oli enää ollut hyvin pieni.
                              Se että miksei yläkierroksilla inpalla näyttänyt ahtavan liikaa vaikka ahtopiikkin huomasinkin käyvän ylhäällä, johtuu kuulema siitä ettei turbo vaan pysty enää kehittämään ahtoja kun koko paketti alkaa siinä vaiheessa ahdistamaan ja pakolämmöt vaan nousevat.
                              Last edited by kvt; 23-09-2010, 21:36.
                              -12 F11 530Da

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎