Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Side window antitrap function

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dädi
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2012
    • 348
    • Seinäjoki

    #16
    Originally posted by BeamR View Post
    Se lasin lapsilukko on siinä kuskinoven ohjauspaneelissa, mutta silloinkin sen lasin pitäisi toimia siitä kuskin ovesta.
    tiedetään,mut en ihan niin peukkukeskelkämmentä sentään ole.
    Eikä tuntunu tuo kaukkarin kaikkilasitalas toiminto auttavan.Sulakkeet nii syväl hanskalokeros ett saa odottaa Oittaan campingiin asti..ja siis ennen ku vettä väkevämpää aletaan nauttia.
    E39 528iA

    Comment

    • BeamR
      BTCF Member
      • Jul 2007
      • 13363
      • Espoon takametsät

      #17
      Originally posted by dädi View Post
      tiedetään,mut en ihan niin peukkukeskelkämmentä sentään ole.
      Eikä tuntunu tuo kaukkarin kaikkilasitalas toiminto auttavan.Sulakkeet nii syväl hanskalokeros ett saa odottaa Oittaan campingiin asti..ja siis ennen ku vettä väkevämpää aletaan nauttia.
      vaikuttaa vahvasti mekaaniselta vialta... ei siellä kuitenkaan ole neljää lasien sulaketta, vaan kaikki saman alla.
      F46 Gran Tourer -20
      Boxster 2.5 -97

      Comment

      • dädi
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2012
        • 348
        • Seinäjoki

        #18
        Vika selvisi...sähkölaite ei toimi ilman sulaketta Taannoin meinasin ottaa sulakkeet pois ajovalonpesimeltä ja eihän se onnistunu.Siinä sivussa olin ottanu takalasilta sulakkeen pois...tai pikemmin laittanu väärään paikkaan.Hanskalokeron sulakepesissä kun ei ole numerointia..paitsi ohjeissa.Lets party begin..listalla ois Skrillex ja David Guetta...Livenä..in Weekend festival only
        E39 528iA

        Comment

        • tabasco
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2007
          • 851
          • fin

          #19
          Pukkasi omakin auto tuon "Side window anti-trap function failure" -virheilmoituksen kuskin ikkunaa avatessa. Lasi liikkuu n. 3 cm kerrallaan kumpaankin suuntaan, eikä one-touch -toiminto toimi. Virheilmo tulee aina auton käynnistyksen yhteydessä, vaikka lasia ei yritä liikuttaakaan.

          Tässä E60:n 2004-mallissa etuovien sähkölasin ohjaus on ko. oven ovimoduulissa, INPA:n kielellä "Safety modules" -> "Satellite front door left E60". Moduulilta ei löydy koodeja error memoryn puolelta, mutta information memorystä löytyy oheiset, eivätkä suostu nollaantumaan. INPAlla käskienkään kuskin ikkuna ei toimi, nytkähtelee vaan. Samasta syystä INPAlla ei voi ajaa opetusrutiinia läpi, kun lasi ei suostu liikkumaan kuin pätkän kerrallaan.

          No, ainakin se selvisi, että lasin käyttökytkin toimii ok ja vika on jossain muualla.

          Toki ennen tätä kokeilin foorumilta löytyneet ohjeet lasin raja-arvojen resetoimiseksi ikkunan käyttökytkimeltä käsin, mutta ei lähde tekemään opetusrutiinia. Myöskään keskuslukituksen kautta avaimella käskien kuskin lasi ei liiku.

          Käytin ovipahvin auki ja irrottelin+puhdistin liittimen lasinnostimen moottorilta, mutta ei tullut silläkään kuntoon (akku oli toki irti operaation aikana).

          Tokihan nuo etu- ja takaoven moottorit voisi vaihtaa ristiin ja katsoa, siirtyykö vika toiseen oveen. (Edit: eipäs varmaan voikaan, kun ovat eri varaosanumerolla.)

          Mistähän tuota lähtisi seuraavaksi kopaisemaan? Ikkuna on kyllä pelannut jouheasti ja nytkin liikkuu tuon 3cm matkan vaivatta, eli ikkunahissin koneisto tuskin niin pahasti tahmaa, että se tätä aiheuttaisi.

          Last edited by tabasco; 11-08-2019, 22:20.

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4627
            • Tampere

            #20
            Originally posted by tabasco View Post
            Pukkasi omakin auto tuon "Side window anti-trap function failure" -virheilmoituksen kuskin ikkunaa avatessa. Lasi liikkuu n. 3 cm kerrallaan kumpaankin suuntaan, eikä one-touch -toiminto toimi. Virheilmo tulee aina auton käynnistyksen yhteydessä, vaikka lasia ei yritä liikuttaakaan.

            Tässä E60:n 2004-mallissa etuovien sähkölasin ohjaus on ko. oven ovimoduulissa, INPA:n kielellä "Safety modules" -> "Satellite front door left E60". Moduulilta ei löydy koodeja error memoryn puolelta, mutta information memorystä löytyy oheiset, eivätkä suostu nollaantumaan. INPAlla käskienkään kuskin ikkuna ei toimi, nytkähtelee vaan. Samasta syystä INPAlla ei voi ajaa opetusrutiinia läpi, kun lasi ei suostu liikkumaan kuin pätkän kerrallaan.

            No, ainakin se selvisi, että lasin käyttökytkin toimii ok ja vika on jossain muualla.

            Toki ennen tätä kokeilin foorumilta löytyneet ohjeet lasin raja-arvojen resetoimiseksi ikkunan käyttökytkimeltä käsin, mutta ei lähde tekemään opetusrutiinia. Myöskään keskuslukituksen kautta avaimella käskien kuskin lasi ei liiku.

            Käytin ovipahvin auki ja irrottelin+puhdistin liittimen lasinnostimen moottorilta, mutta ei tullut silläkään kuntoon (akku oli toki irti operaation aikana).

            Tokihan nuo etu- ja takaoven moottorit voisi vaihtaa ristiin ja katsoa, siirtyykö vika toiseen oveen. (Edit: eipäs varmaan voikaan, kun ovat eri varaosanumerolla.)

            Mistähän tuota lähtisi seuraavaksi kopaisemaan? Ikkuna on kyllä pelannut jouheasti ja nytkin liikkuu tuon 3cm matkan vaivatta, eli ikkunahissin koneisto tuskin niin pahasti tahmaa, että se tätä aiheuttaisi.
            Näkyikös virtamäärät tuolta livedatasta? Jos näkyy niin vertaa kuskin ja repsikan puolen virtamääriä keskenään. Samoin jos homma liittyy esim jonkun esim ohjurin/veijerin tms kuluneisuuteen niin mitä tapahtuu jos lasia koittaa avittaa samalla käsin alas/ylös?
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • tabasco
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 851
              • fin

              #21
              Originally posted by fraatti View Post
              Näkyikös virtamäärät tuolta livedatasta? Jos näkyy niin vertaa kuskin ja repsikan puolen virtamääriä keskenään. Samoin jos homma liittyy esim jonkun esim ohjurin/veijerin tms kuluneisuuteen niin mitä tapahtuu jos lasia koittaa avittaa samalla käsin alas/ylös?
              Käsin auttamisella ei ollut vaikutusta ja jännä on, että rele vetää aina justiinsa saman ajan (n. puolisen sekuntia), sitten katkaisee. Voisi olla juuri tuosta kyllä kiinni, että moottori ottaa aivan liikaa virtaa ja sitten syöttö katkaistaan heti kättelyssä (tai sitten ovimoduulissa on jotain häikkää). Pitääpä katsoa, saako sitä moottorin ottamaa virtaa livedatasta näkyviin. Aikansa kun ikkunaa nytkyttelee, lakkaa se kokonaan reagoimasta, auton sammuttamisen ja käynnistämisen jälkeen taas liikkuu pätkä kerrallaan.

              Tuo anti-trap -toiminnallisuus perustuu juuri moottorin ottaman virran mittaamiseen.

              Voisipa tähän alkaa katselemaan uutta akkuakin, koskaan en ole sitä vaihtanut ja auto kuitenkin ollut minulla yli kahdeksan vuotta...

              Comment

              • tabasco
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2007
                • 851
                • fin

                #22
                Ei ollut akussa vikaa, sitä en edes vaihtanut kun jännitteet ok.


                Ikkunamoottorissa näkyi olevan kuusi pinniä. Tutkailin TISsiä ja moottorissa sen mukaan on kaksi hall-anturia pyörimisen tunnistamista varten, näitä oletettavasti myös anti-trap -funktio hyödyntää. -> päätelmä: ehkä vika on hall-antureissa, vaikka itse moottori toimiikin. Kävin koppaamassa Fustilta käytetyn ikkunamoottorin, ja kas, vika poistui kun ikkunaa käytti pariin otteeseen ääriasennoissaan. Eli case closed.



                Vähän toki meinasi ärräpäitä päästää, kun osa oli päivitettyä versiota, jossa itse sähkömoottori on suurempi, eikä vanha bracket käy. "Drive for window lifter, front - only in conjunction with Clamping bracket, front left". Olisi pitänyt pyytää se bracket purkuosan mukaan. Tästä selvittiin kuitenkin pikku patentilla ja ikkuna toimiii moitteettomasti nyt.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎