Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 kattoluukun vuoto-ongelma ja ratkaisu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • harriba
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2010
    • 420
    • Espoo

    E61 kattoluukun vuoto-ongelma ja ratkaisu

    Eräänä sadepäivänä tulet huomaamaan että lasikattoisen E61:si takakontti lainehtii vettä. Syynä on lähes varmasti se, että panodraamakaton poistoputket ovat tukossa. Vesi valuu tällöin kattoverhoilua pitkin esimerkiksi tavaratilan sivukaukaloihin, ja sieltä edelleen vararenkaan alle. Vuodon jatkuessa veden pinta saavuttaa parkkitutkan ja vetokoukun sähköboksit, jolloin odotettavissa on käynti Laakkosella.

    Diagnoosi on helppoa, avaat katon ja kippaat kastelukannulla vettä sisempään uraan. Ura on todnäk näyttää kuivalta, ellet ole sateessa. Vesi tulee ulos joko takapuskurin kulmissa sijaitsevista poistoputkista, tai sitten se valuu takakonttiin. Onneksi kuitulevystä laadittu kattoverhoilu ei ime vettä itseensä.

    Ratkaisu 1: Vedä vaseliinilla lasikaton tiivisteen raot umpeen. Itse laitoin paremman puutteessa rakoihin Muurikan tuubisilavaa. Sika on hieno eläin.

    Ratkaisu 2: Putsaa poistoputket. Poista ensin takapilarien (=kaikkein takimmainen ts. D-pilari) suojapaneelit. Poista katossa olevat taaemmat nipsukat joihin tavaratilan verkko ripustetaan. Tämän jälkeen voit varovasti raottaa kattoverhoilua takaa käsin, jolloin panodraaman kasetin takaosa ja poistoputket (yksi molemmin puolin) tulevat näkyviin. Vedä poistoputki irti, ja puhalla se paineilmalla tai keuhkoilla auki.

    Hyvin todennäköisesti itse putki ei ole tukossa, vaan tukos on kasetin ja putken liitoskohdassa. Putken pään voi ronkkia rautalangalla auki, tai sitten sinne ehkä voi puhaltaa paineilmaa ja todeta että märät smäidät lentelivät pitkin autoa ja katon liukumekanismeja. Tukoksen poistuessa huomaat että kasetissa majaileva loppuvesi valuu rinnuksillesi.


    Sikaa rakoon:



    Apparin puolen akvaario tulee tänne:



    Kaksi ruuvia irrotettu tästä, lisäksi tavaratilan peiton kiskon pohjalla on kolme irrotettavaa ruuvia lisää:



    Muovilärpäkkeen reuna on jemmattu takaluukun ja sivuikkunoiden tiivisteiden alle. Ylhäällä on peltiklipsi...



    ...ja alhaalla valkoinen muovineppari joka kannattaa kammeta ruuvarilla irti:



    Tavatilan valon ja verhon vapautinmekanismin johdot pitää vielä nyppiä irti.

    Sama operaatio toiselta puolelta, jonka jälkeen kattoverhoilun voi irrottaa takaluukun tiivisteen alta. Keskellä kattoa katon takareunan lähellä verhoilua paikallaan pitämässä on lisäksi kaksi muoviklipsiä, jotka ovat hiukan hankalia. Kattoverhoilu on reunoistaan kiinni sivuikkunan tiivisteen huulen alla, mutta lähtee sieltä pienellä suostuttelulla irti:



    Riittää että kattoverhoilua saa pudotettua n. 15 senttiä. Raottamisen kanssa kannattaa olla varovainen ettei verhoilu taitu vekille. Kuvassa näkyy poistoputken liitos kasettiin. Putken päässä on lärpäkkeet jolla sen saa vedettyä irti:



    Heleppoa ja halpaa, aikaa menee max. kolmisen varttia.
    Last edited by harriba; 29-08-2010, 11:44.
    Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
    X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid
  • jharju
    Newbiemmer
    • Sep 2009
    • 6
    • Espoo

    #2
    Hei,

    Osaatko yhtään auttaa oman vuoto-ongelmani kanssa? Kattoluukku sinäänsä lienee täysin identtinen, mutta vesi tulee eri paikkaan. Poistoputket tuntuu olevan täysin auki, mutta siitä huolimatta vettä on sisällä sateen jälkeen aivan tarpeeksi.

    Comment

    • K70
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2009
      • 503
      • Vantaa

      #3
      Pikkasen aikaa ihmettelin, että nyt on tehty luukulle kiinteä asennus, kun on laitettu Sikaa väliin...luin vain kuvatekstit
      ...kunnes luin alkupään tekstit ja tajusin että nythän puhuttiin eläimestä, ei tuotteesta
      S212, E350CDI, -11

      Comment

      • harriba
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 420
        • Espoo

        #4
        Originally posted by jharju View Post
        Hei,

        Osaatko yhtään auttaa oman vuoto-ongelmani kanssa? Kattoluukku sinäänsä lienee täysin identtinen, mutta vesi tulee eri paikkaan. Poistoputket tuntuu olevan täysin auki, mutta siitä huolimatta vettä on sisällä sateen jälkeen aivan tarpeeksi.
        Jos ei muu auta niin verhoiluja irti mahdollisimman paljon, autoon sisään väijymään kun kaveri suihkuttelee vettä puutarhaletkulla. Pieni tippanoro ei oikein muuten näy kuin valuessaan.

        Wanhan mesen takajalkotila lainehti, koska tuulilasin tiivisteen reuna falskasi ja pienen pieni vesinoro valui peltejä pitkin sinne. Tuo selvisi hyvin nopsaan kun lattiamatot, pilarien verhoilut ja kodelaudan alusta oli purettu.
        Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
        X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

        Comment

        • MLehto
          Bimmer Rookie
          • Nov 2008
          • 61
          • Espoo

          #5
          Sama ongelma

          Terve,
          itsellä sama ongelma eli vedet tulee sisälle.

          Tarkoitatko tuossa kuvassa 3 "Kaksi ruuvia irrotettu tästä, lisäksi tavaratilan peiton kiskon pohjalla on kolme irrotettavaa ruuvia lisää:", että tuon kiskon pohjalla on 3 ruuvia lisää?

          Näkyvissähän on vain 1 ruuvi tuon lampun lähellä. Mihin ne 2 muuta on piillotettu...:think ?

          Edit: eroavaisuus johtuu siitä että meikäläisen autossa on automaattinen tavaratilan peitto.

          Mlehto
          Last edited by MLehto; 23-09-2010, 11:57.
          F11 520xd 2015
          Ex: E61 530d m-sport 2006
          Ex: E36 318is 1996
          Ex: E30 316i 1989

          Comment

          • harriba
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 420
            • Espoo

            #6
            Originally posted by MLehto View Post
            Terve,
            itsellä sama ongelma eli vedet tulee sisälle.

            Tarkoitatko tuossa kuvassa 3 "Kaksi ruuvia irrotettu tästä, lisäksi tavaratilan peiton kiskon pohjalla on kolme irrotettavaa ruuvia lisää:", että tuon kiskon pohjalla on 3 ruuvia lisää?

            Näkyvissähän on vain 1 ruuvi tuon lampun lähellä. Mihin ne 2 muuta on piillotettu...:think ?


            Mlehto
            Hmm. Minulla on näkyvissä kolme ruuvia. Kyseessä siis se ura tuon tavaratilan valon yläpuolella D-pilarin sisäpuolella (kyseessä siis ura eikä kisko niinkuin jostain syystä kirjoitin) mitä pitkin tavaratilan peiton pää liukuu.

            Voipi olla että ajan saatossa ovat säätäneen ruuvvien määrää.
            Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
            X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

            Comment

            • Bergeri
              Bimmer Rookie
              • Jul 2010
              • 70
              • Etelä-Suomi

              #7
              Päätin tuossa itsekin kokeilla omaan kärryyni tuota veden valumista kastelukannua käyttäen. Halusin vielä varmistaa, että olihan kyseessä nimenomaan luukun sisempi kouru, jonne vettä piti lorotella?

              Laskin nimittäin ko. kouruun n. 2dl vettä ja perästä ainoastaan oikealta puolelta tiputteli hieman ulos. Noh, loput laskikin sitten kontin vasemman takanurkan lodjuun. Kusi siinä samalla myös videomoduulin päälle, joka on ollut jo entuudestaan ainakin osittain hajalla, todennäköisesti juuri tästä johtuen.

              Osaako joku sanoa, mitä kaikkea muuta sähköroipetta tuolta kontin potentiaalisilta tulva-alueilta löytyy? Omastani ei nimittäin meinannut kastelukannuoperaation jälkeen mennä kattoluukku kiinni enää lainkaan, vaan jäi aina jumiin puoliväliin. Vasta sen jälkeen kun auoin tuon vasemman takanurkan auki vesiä kuivaillessa, alkoi luukkukin taas toimia. Eli ilmeisesti kattoakin ohjaavaa elektroniikkaa siellä on. Kuivui kaiketi siinä samalla.

              Itse putkien avaamisoperaatio meni iisisti niihin kattoverhoilun yläosan muoviklipseihin saakka. Ei perkele, millä ne pitäis oikein saada auki?? Sain raotettu verhoilua vain noin 2-3 senttiä, enkä enempää uskaltanut, ettei mene vekille eikä siitä välistä yletä mitenkään niihin klipseihin... Mulla oli näköjään myös kaiutinritilät siinä muoviklipsien läheisyydessä (kyseessä Logic7, onko muissa?) - oiskohan niitä pitänyt repiä myös edestä irti? Auto on muutenkin menossa kohta pajalle, niin saavat aukoa nuo putket siellä samalla.
              Last edited by Bergeri; 12-09-2010, 17:30.
              e61 530da m-sport 2006
              ex. e46 330xd -04, e36 323 -95, e30 316 -88, 1502 -75

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1400
                • Kuopio

                #8
                Kaiutinritilöiden alla varmaan ruuvit, joilla verhous+kaiutin kiinni pellissä veikkaan mä.

                Ajattelin itsekin tehdä kyseisen operaation jahka aikaa perheeltä irtoaa.

                Tässä jo pohdiskelin jotta verhovaijeri (siis se muovilla päällystetty mukavan taipuisa mutta työntöjäykkä) olisi hyvä rassi tähän hommaan..
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • harriba
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 420
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by Bergeri View Post
                  Päätin tuossa itsekin kokeilla omaan kärryyni tuota veden valumista kastelukannua käyttäen. Halusin vielä varmistaa, että olihan kyseessä nimenomaan luukun sisempi kouru, jonne vettä piti lorotella?

                  Laskin nimittäin ko. kouruun n. 2dl vettä ja perästä ainoastaan oikealta puolelta tiputteli hieman ulos. Noh, loput laskikin sitten kontin vasemman takanurkan lodjuun. Kusi siinä samalla myös videomoduulin päälle, joka on ollut jo entuudestaan ainakin osittain hajalla, todennäköisesti juuri tästä johtuen.

                  Osaako joku sanoa, mitä kaikkea muuta sähköroipetta tuolta kontin potentiaalisilta tulva-alueilta löytyy? Omastani ei nimittäin meinannut kastelukannuoperaation jälkeen mennä kattoluukku kiinni enää lainkaan, vaan jäi aina jumiin puoliväliin. Vasta sen jälkeen kun auoin tuon vasemman takanurkan auki vesiä kuivaillessa, alkoi luukkukin taas toimia. Eli ilmeisesti kattoakin ohjaavaa elektroniikkaa siellä on. Kuivui kaiketi siinä samalla.

                  Itse putkien avaamisoperaatio meni iisisti niihin kattoverhoilun yläosan muoviklipseihin saakka. Ei perkele, millä ne pitäis oikein saada auki?? Sain raotettu verhoilua vain noin 2-3 senttiä, enkä enempää uskaltanut, ettei mene vekille eikä siitä välistä yletä mitenkään niihin klipseihin... Mulla oli näköjään myös kaiutinritilät siinä muoviklipsien läheisyydessä (kyseessä Logic7, onko muissa?) - oiskohan niitä pitänyt repiä myös edestä irti? Auto on muutenkin menossa kohta pajalle, niin saavat aukoa nuo putket siellä samalla.
                  Itse kippasin kastelukannulla suunnilleen sen tiivisteen raon kohdalle, joka muistaakseni juuri se sisempi kouru.

                  Pitkänokkapihdeillä (pitkä nokka ja pitkät kahvat) painetaan se kattoon menevä klipsin osa suppuun ja sitten kammetaan klipsi ulos.

                  Jotain kaiuttimia mullakin tuolla oli, mutta niiden ritilät oli kattoverhoilussa ja itse kajarit katossa -> ei tarvinnut irroitella.

                  Jos otit verhoilun reunat irti niin on hyvin mahdollista että sun logic 7 kajarit tai niiden ritilät himmaavat kattoverhoilua kiinni.
                  Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                  X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                  Comment

                  • harriba
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 420
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by Ceeray View Post
                    Kaiutinritilöiden alla varmaan ruuvit, joilla verhous+kaiutin kiinni pellissä veikkaan mä.

                    Ajattelin itsekin tehdä kyseisen operaation jahka aikaa perheeltä irtoaa.

                    Tässä jo pohdiskelin jotta verhovaijeri (siis se muovilla päällystetty mukavan taipuisa mutta työntöjäykkä) olisi hyvä rassi tähän hommaan..
                    Jos olet sen verran jonglööri että saat sen pään ujutettua kattoluukun puolelta tyhjennysputken sisään, niin voi olla että välttyy koko purkamiselta.

                    Jossain claesulssonilla taisi olla joku kätsä halpisendoskooppi millä ehkä näkis onko temppu edes mahdollinen
                    Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                    X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                    Comment

                    • Bergeri
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2010
                      • 70
                      • Etelä-Suomi

                      #11
                      Eräs tyyppi tuossa mainosti pianolangalla puhdistelevansa nöitä röörejä kerran vuoteen. Esim. tuossa:



                      Siitä ei tosin ollut puhetta, purkaako samalla myös konttia auki vai ei :think
                      e61 530da m-sport 2006
                      ex. e46 330xd -04, e36 323 -95, e30 316 -88, 1502 -75

                      Comment

                      • Ceeray
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1400
                        • Kuopio

                        #12
                        Dodi, sain sen verran aikaa itselleni että sain putsattua nuo putket. Ei ollut mitään tukkoja missään.

                        Tuolta kattopaneelejen kautta tuo homma oli aika helppo, nyt tekisi varmaan alle puolen tunnin ton homman.

                        Paineilmalla puhaltelin röörit läpi.

                        Nyt vain jäi takaraivoon ajatus jotta muistinko saatana laittaa sen oikean puolen letkun paikalleen...
                        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                        Comment

                        • MLehto
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2008
                          • 61
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by harriba View Post
                          Hmm. Minulla on näkyvissä kolme ruuvia. Kyseessä siis se ura tuon tavaratilan valon yläpuolella D-pilarin sisäpuolella (kyseessä siis ura eikä kisko niinkuin jostain syystä kirjoitin) mitä pitkin tavaratilan peiton pää liukuu.

                          Voipi olla että ajan saatossa ovat säätäneen ruuvvien määrää.
                          Mulla poistettiin tulpat puskurin sisältä eilen ja nyt röörit vetää taas hyvin. Samalla yritettiin korjata automaattista tavaratilan peittoa. Homma osaksi tyssäsi siihen että D-pilarien muovisuojia ei saatu irroitettua, vaan ne menivät osaksi päreiksi...

                          Näissä D-muoveissa on siis kahta eri kiinnitystapaa:
                          Ilman automaattista peittoa olevissa nämä torxit auki ja vähän kampeamista - kuten edellä kuvattiin, niin irti on.

                          Automaattisella peitolla varustetussa on vai tuo yksi torx näkyvissä lähellä tavaratilan peiton uraa, parit siinä sivulla, mutta sitten tulee tenkkapoo... kampeaminen ei auta eikä vielä ole tiedossa miten ne saadaan irti ilman rikkoutumista. Kun tiedän miten saadaan irti niin päivitän tietoja.
                          F11 520xd 2015
                          Ex: E61 530d m-sport 2006
                          Ex: E36 318is 1996
                          Ex: E30 316i 1989

                          Comment

                          • Mikap
                            Newbiemmer
                            • Apr 2008
                            • 1
                            • Espoo

                            #14
                            LCI e61 ruikki myös vettä sateella sivukoteloihin, ja kattoverhoilusta kovalla sateella penkeille ja tavaratilaankin.

                            Purin tämän keskustelun ohjeiden mukaan sivupanelit, raotin kattoverhoilua ja puhalsin ja rassasin tuubeja puhtaaksi paineilmalla.

                            Ja eikun kokeilemaan:
                            - ulompiin panoraman uriin muutama desi vettä -> siististi lorotteli takapuskurin alle
                            - rankempi testi: reilusti puutarhaletkulla vettä (suljetun) kattoluukun päälle, ja kas perhanaa, nytpäs lorotteli takapuskurin alusen lisäksi molemmista kaukaloista kattoverhoilulle vettä. Eli vettä vuotaa ilmeisesti niin paljon luukun välistä kiskoille, että ei putkien kapasiteetti riitä.

                            No, seuraavan toimenpiteenä surffaamaan, ja tällainen vinkki löytyi:

                            Eli noiden takapään letkujen päässä on tuollaisilla nippeleillä kuristus (etukulmien letkuissa ilmeisesti ei sitä ole, joten ei tukkeudukaan niin helposti. Nuo kuristukset ilmeisesti merkittävästi hidastaa veden valumista jolloin kaukalot voi tulvia yli, ja putket ehkä tukketuukin helpommin.

                            Noi letkun päissä olevat kuristusnippelit putoaa pois kun letkun nykäisee ylöspäin irti ja nyprää sitten takaisin paikalleen. Apparin puoli on vähän hankalampi päästä käsiksi kun pitää irrotella sulakeboksia ja letkun saaminen takaisin on työläämpää.

                            Pikaisella puutarhaletkutestillä tuntui toimivan tämän operaation jälkeen paremmin, eikä vettä tulvinut enää kattoverhoilun päälle

                            Mutta mahtaako olla normaalia että vettä tulee luukun välistä niin paljon, ettei putket puhtaanakaan riitä vedenpoistoon? Vai pitäisköhän luukun tiivisteitä tutkia tai kenties mittailla vielä luukun välyksiä ja säätää tarvittaessa...? Onko muille tullut vastaavaa eteen?

                            Comment

                            • Evolveline
                              Newbiemmer
                              • Aug 2011
                              • 9
                              • Etelä-pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by MLehto View Post
                              Mulla poistettiin tulpat puskurin sisältä eilen ja nyt röörit vetää taas hyvin. Samalla yritettiin korjata automaattista tavaratilan peittoa. Homma osaksi tyssäsi siihen että D-pilarien muovisuojia ei saatu irroitettua, vaan ne menivät osaksi päreiksi...

                              Näissä D-muoveissa on siis kahta eri kiinnitystapaa:
                              Ilman automaattista peittoa olevissa nämä torxit auki ja vähän kampeamista - kuten edellä kuvattiin, niin irti on.

                              Automaattisella peitolla varustetussa on vai tuo yksi torx näkyvissä lähellä tavaratilan peiton uraa, parit siinä sivulla, mutta sitten tulee tenkkapoo... kampeaminen ei auta eikä vielä ole tiedossa miten ne saadaan irti ilman rikkoutumista. Kun tiedän miten saadaan irti niin päivitän tietoja.
                              Mitä tarkoitat automaattisella? Onko se sellanen joka nousee ylös kun avaa luukun, mulla on sellanen ja kolme ruuvia siinä urassa/kolme 8mm sivupaneelin alla. Itse sivumuovi lähtee yläreunasta vetämällä poikittain autoon nähden ja alareunasta nostamalla ylöspäin
                              BMW E61 535dA 2005

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎