Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 K-CAN vika, hukkaa mm. virtoja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ptikkala
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 1571

    #16
    saatko laitettua sen kuolleen komponentin merkintöjä tänne? toki nuo nään omasta ylim. paneelistakin, mutta nyt olisin töissä ja voisin katella mistä niitä saapi...

    Comment

    • ihu412
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 263
      • Tampere/Rovaniemi

      #17
      Originally posted by ptikkala View Post
      saatko laitettua sen kuolleen komponentin merkintöjä tänne? toki nuo nään omasta ylim. paneelistakin, mutta nyt olisin töissä ja voisin katella mistä niitä saapi...
      Hienoa, laitahan tietoa sit tulemaan jos vastaava chippi löytyy. Tuskin on viimeinen ihka joka kärvähtää.
      Oliskohan tuo syyllinen takalasin lämmityksen puuttumiseen.Selailin foorumeita maailmalta niin vastaan tuli useita ratkaisemattomia takalasin lämmitys ongelmia.
      Last edited by ihu412; 15-10-2013, 23:03.

      Comment

      • vlu_1981
        Bimmer Rookie
        • May 2009
        • 50
        • Rovaniemi

        #18
        Yritin katsoa merkintöjä jo kun purkki oli auki, mutta siitä puuttuu xx merkkiä paloarpien takia

        Jos vain kehtaat katsoa, niin olisi hienoa. Itse en ymmärrä elektroniikasta niin paljoa, eli voiko tuollaisen prossun vaihtaa noin vain vai pitääkö sille opettaa jotain?
        Vikakoodin luvut/nollaukset, webasto testeri, Rovaniemellä
        EX:
        E60 525i 2005
        E46 330xi 2004
        E46 330i 2003
        E91 318i 2008

        Comment

        • Kosta87
          Bimmer Rookie
          • Jul 2013
          • 178
          • Finland

          #19
          Kyllähän noita vaihdetaan ihan tuosta vain.. Eli ei mitään temppuja tarvitse opettaa

          Comment

          • vlu_1981
            Bimmer Rookie
            • May 2009
            • 50
            • Rovaniemi

            #20
            No niin. Posti toi purkamolta käytetyn ihka paneelin. Mielenkiinnosta avasin senkin ja MITÄ IHMETTÄ! Sama chippi kuplii! Tuon vois jo varmaan merkitä tyyppiviaksi?

            Ei tästäkään saa numerosarjaa ylös täydellisenä.


            Valmistaja? ST

            90D449 alarivillä

            Ylärivillä palanu kökkö ja ...D810
            Olisko VND810, sama VND### on muissa piireissä.
            Vikakoodin luvut/nollaukset, webasto testeri, Rovaniemellä
            EX:
            E60 525i 2005
            E46 330xi 2004
            E46 330i 2003
            E91 318i 2008

            Comment

            • vlu_1981
              Bimmer Rookie
              • May 2009
              • 50
              • Rovaniemi

              #21
              VND810 haulla löytyy samannäköisiä piirejä, mutta mitä tuo alarivin merkintä meinaa. Sille ei löydy vastaavaa?

              ptikkala ja kosta87, apuja kiitos
              Vikakoodin luvut/nollaukset, webasto testeri, Rovaniemellä
              EX:
              E60 525i 2005
              E46 330xi 2004
              E46 330i 2003
              E91 318i 2008

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7531
                • Jyväshyvä

                #22
                Eiköhän takaluukun johtosarjat ole oikosissa tai poikki ja pätkii, en takia piirit palaneet?
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2978
                  • Uusimaa

                  #23
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Eiköhän takaluukun johtosarjat ole oikosissa tai poikki ja pätkii, en takia piirit palaneet?
                  Takalasin lämmitys on releen takana, eli takalasin johdot ei tuota piiriä käräytä. Vika on nyt jokin muu.
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • vlu_1981
                    Bimmer Rookie
                    • May 2009
                    • 50
                    • Rovaniemi

                    #24
                    Releen ohjaus, 2 piuhaa, tulee suoraa ihkan liittimeen. Chipin palanut kohta on juuri output jalkojen kohdalla.
                    2 ihka paneelia, 2 eri autoa.
                    Vikakoodin luvut/nollaukset, webasto testeri, Rovaniemellä
                    EX:
                    E60 525i 2005
                    E46 330xi 2004
                    E46 330i 2003
                    E91 318i 2008

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #25
                      Missä rele sijaitsee? Onko päässyt vettymään?
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2978
                        • Uusimaa

                        #26
                        Originally posted by Supa View Post
                        Missä rele sijaitsee? Onko päässyt vettymään?
                        Sijaitsee kontin oikeassa reunassa sähkökeskuksessa. Kyllähän sinne periaatteessa voi vettä päästä, jos lasikaton reijät tukossa.
                        Kysymys kuuluu, onko tuossa ihan suunnittelumoka = piiri liian heppoinen, jos pitää takalasiin lämmitystä pidempään vai tuo kosteus. Kuvan pesuteella, onko siinä chipissä mitään jäähdytystä?
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • ihu412
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 263
                          • Tampere/Rovaniemi

                          #27
                          Originally posted by jaki View Post
                          Sijaitsee kontin oikeassa reunassa sähkökeskuksessa. Kyllähän sinne periaatteessa voi vettä päästä, jos lasikaton reijät tukossa.
                          Kysymys kuuluu, onko tuossa ihan suunnittelumoka = piiri liian heppoinen, jos pitää takalasiin lämmitystä pidempään vai tuo kosteus. Kuvan pesuteella, onko siinä chipissä mitään jäähdytystä?
                          Päällisinpuolin tuo sähkökeskus näytti hyvältä. Yritettiin Vlu:n kanssa katsoa sen taakse mut se on umpinainen purkki takapuolelta. Takaluukun johtosarjoja tutkittiin ja vlu korjaili poikkimenneitä johtoja ja rekisterikilven valot saatiin pelaamaan. Nyt ei tiedetä onko tuo chippi palanut rikkinäisten takaluukun johtojen seurauksena. Chipissä ei näytä olevan mitään jäähdytystä.Tuntuis äkkiseltään tuon chipin rakenteelliselta heikkoudelta. Voisko tuota chippiä varjella jollain elektroniikka mönjällä tai jäähdyttimellä että kestäisi pidempään jatkossa? Mietittiin myös että onko sähkökeskuksen sisällä jotain matoja jota kautta polttais tuon chipin.Tosin välissä on rele joka ei toimi kun tuo chippi on palanut vaikka lasinlämmityksen valo palaakin.
                          Kysymys: Miksi tuon takalasin lämmityksen pitää mennä jonkun chipin kautta? Eikö se vois napista painamalla kytkeä tuon releen toimimaan suoraan ja lasi lämpiäisi taas?
                          Last edited by ihu412; 22-10-2013, 19:48.

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #28
                            Originally posted by ihu412 View Post
                            Päällisinpuolin tuo sähkökeskus näytti hyvältä. Yritettiin Vlu:n kanssa katsoa sen taakse mut se on umpinainen purkki takapuolelta. Takaluukun johtosarjoja tutkittiin ja vlu korjaili poikkimenneitä johtoja ja rekisterikilven valot saatiin pelaamaan. Nyt ei tiedetä onko tuo chippi palanut rikkinäisten takaluukun johtojen seurauksena. Chipissä ei näytä olevan mitään jäähdytystä.Tuntuis äkkiseltään tuon chipin rakenteelliselta heikkoudelta. Voisko tuota chippiä varjella jollain elektroniikka mönjällä tai jäähdyttimellä että kestäisi pidempään jatkossa? Mietittiin myös että onko sähkökeskuksen sisällä jotain matoja jota kautta polttais tuon chipin.Tosin välissä on rele joka ei toimi kun tuo chippi on palanut vaikka lasinlämmityksen valo palaakin.
                            Kysymys: Miksi tuon takalasin lämmityksen pitää mennä jonkun chipin kautta? Eikö se vois napista painamalla kytkeä tuon releen toimimaan suoraan ja lasi lämpiäisi taas?
                            Jos nykyautoissa kaikki tehtäisiin fyysisillä kytkimillä ja jokaista asiaa varten oma piuhansa kuten ennenvanhaa niin olis kyllä semmonen johtoviidakko että huh huh
                            Onneksi nykyään voidaan ohjata asioita väylien kautta ja softalla
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • jaki
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2003
                              • 2978
                              • Uusimaa

                              #29
                              Originally posted by ihu412 View Post
                              Nyt ei tiedetä onko tuo chippi palanut rikkinäisten takaluukun johtojen seurauksena.
                              No, eihän se edes voi, koska siinä on se rele välissä. Vaikka kaikki takaluukun johdot olisi umpisolmussa mutta rele ehjä, siinä ei ole mitään kytkentää IHKA:aan.

                              Chipissä ei näytä olevan mitään jäähdytystä.Tuntuis äkkiseltään tuon chipin rakenteelliselta heikkoudelta. Voisko tuota chippiä varjella jollain elektroniikka mönjällä tai jäähdyttimellä että kestäisi pidempään jatkossa? Mietittiin myös että onko
                              Voisiko olla noin yksinkertainen moka, miksei? Periaatteessa jääähdytysripa pitäisi saada todella tiiviisti tuon piirin pintaan, mutta ihan kaksikomponenttiliimallakin liimattu ripa varmaan auttaisi. Kokemusta on. Tuollaisia "hätä"jäähdytyksiä on tullut elämäni aikana tehty useampia.

                              Kysymys: Miksi tuon takalasin lämmityksen pitää mennä jonkun chipin kautta? Eikö se vois napista painamalla kytkeä tuon releen toimimaan suoraan ja lasi lämpiäisi taas?
                              Höh, onhan tuossa monta funktiota. Ensinnäkin se takalasin kytkin on painonappi, eli bistaabili kytkin. Tuo piiri toimii fliparina (päälle/pois) sille. Lisäksi se nollautuu aina, kun virrat laitetaan pois. Toiseksi, siinä on timeri, jotta takalasi ei ole liian kauaa päällä. Minulla on hämärä muistikuva, että siinä on myös joku lämpötilaankin liittyvä rajoitus.
                              Tässä tapauksesa tuo ei vaikuta johtojen määrään. Takakeskukseen menee releen ohjausjohto ja sitten releelle tietysti otetaan paksu 12V suoraan ohjauskeskuksesta.
                              Miinusta on se, että tuolle takalasin kytkennälle ei ole rakennettu diagnostiikkaa.
                              Last edited by jaki; 22-10-2013, 20:28.
                              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                              Comment

                              • ihu412
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2006
                                • 263
                                • Tampere/Rovaniemi

                                #30
                                Originally posted by jaki View Post
                                No, eihän se edes voi, koska siinä on se rele välissä. Vaikka kaikki takaluukun johdot olisi umpisolmussa mutta rele ehjä, siinä ei ole mitään kytkentää IHKA:aan.



                                Voisiko olla noin yksinkertainen moka, miksei? Periaatteessa jääähdytysripa pitäisi saada todella tiiviisti tuon piirin pintaan, mutta ihan kaksikomponenttiliimallakin liimattu ripa varmaan auttaisi. Kokemusta on. Tuollaisia "hätä"jäähdytyksiä on tullut elämäni aikana tehty useampia.



                                Höh, onhan tuossa monta funktiota. Ensinnäkin se takalasin kytkin on painonappi, eli bistaabili kytkin. Tuo piiri toimii fliparina (päälle/pois) sille. Lisäksi se nollautuu aina, kun virrat laitetaan pois. Toiseksi, siinä on timeri, jotta takalasi ei ole liian kauaa päällä. Minulla on hämärä muistikuva, että siinä on myös joku lämpötilaankin liittyvä rajoitus.
                                Tässä tapauksesa tuo ei vaikuta johtojen määrään. Takakeskukseen menee releen ohjausjohto ja sitten releelle tietysti otetaan paksu 12V suoraan ohjauskeskuksesta.
                                Miinusta on se, että tuolle takalasin kytkennälle ei ole rakennettu diagnostiikkaa.
                                Juu noita asioita Vlu:n kanssa pohdittiin ja kirjoitukseni tarkoituksena on ohittaa ns heikot rakenteet ja vähentää ihka paneelien jatkuvaa ostoa/vaihtoa. Jos ei kerran chipit kestä niin ohitetaan ne. Kaikki muu tuntuu pelaavan normaalisti😊Yritetään etsiä uusia chippejä noiden palaineiden tilalle ja koitetaan saisko niitä vielä kuntoon. 😊

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎