Originally posted by kt0510
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60 530d polttoainetta öljyssä?
Collapse
X
-
Originally posted by VolvoTDi View PostSitikassa dpf pöntölle menee lisäainetta (kaiketi ylikallista dieseliä) ja lisäaine "polttaa" hiukkaset pöntössä. Yhteistä näissä edellisissä on, että ahdot ohjataan polton ajaksi ohi coolerin ja taas saadaan lämpöjä ylemmäksi.*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Originally posted by Esal View PostPieni tarkennus PSA (Citroen peugeot) fap:in lisäaineen käyttöön. Se ei mene suoraan pöntölle vaan lisätään automaattisesti polttoaineen sekaan aina tankkauksen jälkeen, eli sitä lisäainetta on koneessa kokoajan. Ei ilmeisesti ihan turhaan koska poltto onnistuu ja suodattimet pysyy auki kohtuullisen pitkään. Aine on muuten kokolailla ureaa.Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
Check: www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
Tampere 044-5867096
Comment
-
-
Mihis se perustuu että urea auttaa nokipöntön aukipysymistä? Onkohan mulla jääny kemiantunnilla jotain välistä, sivistäkääpä kun ei nyt tajua :think325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
En tiedä tarkkaan miten ranskanpullan järjestelmä toimii, raskaassa kalustossa käytetään AdBlue systeemiä.
Dieselin pakokaasupäästöissä koitetaan hallita typen oksideja sekä näkyvää savua eli partikkeleja. Kun typen oksidit vähenee niin näkyvä savu lisääntyy ja päinvastoin. Yksinkertaistetusti ko. asiaa voidaan säädellä palotapahtuman lämpötilalla.
AdBlue on kauppanimike urean ja veden seokselle. Seos ruiskutetaan pakoputkeen ennen katalysaattoria. Pakokaasujen lämpö muuttaa urean ammoniakiksi ja hiilidioksidiksi. Tämän jälkeen ammoniakki reagoi typen oksidien kanssa katalysaattorissa pelkistäen ne typpikaasuksi ja vesihöyryksi.
Myös mahdolliset ammoniakkijäämät muuttuvat typpikaasuksi ja vedeksi integroidussa katalysaattorissa.
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostMihis se perustuu että urea auttaa nokipöntön aukipysymistä? Onkohan mulla jääny kemiantunnilla jotain välistä, sivistäkääpä kun ei nyt tajua :think
EDIT: tossahan se tulikin edellisviestissä2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostSe "kusi pullosta" toimii putkistossa pelkistysaineena. BTW haiseekin aivan kuselle.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by Cell View PostJuu, tiedän kyllä että pelkistää typpeä mut mitä se nokipöntölle tekee :think
*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
Niin, tosiaankin sen partikkelifiltteri pitäis vaihtaa siinä 200tkm paikkeilla (mitä en ole tehnyt, tuntuu tuo merkkiliikkeen 1700€ aika suolaiselta hinnalta). Nyt sitten tutkiskeltu realOEM kuvia pumpusta ja ihmetelty (ei löydy ns. räjäytyskuvia ko. pumpusta).
Soitto yhteen diesel- huoltamoon ja samaa epäilivät, eli akselin tiivisten vuotoa. Toisessa huoltamossa kävin kyselemässä samaa ja edelleen samaa diagnoosi (ei kuulemma oikein muusta paikasta voi pa. sekoittua öljyyn, toisin kuin E39, jossa pumpun kiinnityslaipan pultit saatoivat löystyä ja täten päästää polttoainetta öljyn joukkoon).
Samaisessa huoltamossa oli E60 pumppu irrallisena, joten pääsin hipelöimään/ihmettelemään laitosta. Pumpun, kun saa pois niin sen jälkeen homma vaikuttais kohtalaisen simppeliltä. Vaan taidan suosiolla kiikuttaa koko auton kerralla huoltamoon, enkä ala ite räpeltää pumppua irti (se pumpun käyttöketju, kun pitää saada "lukittua", ettei ketjunkiristin räpsäytä ketjua tavoittamattomiin).
Että näillä mennään...
Comment
-
-
...Jees...
Sitä en sitten tiedä ollanko/olenko loppupeleissä asiasta viisastunut, mutta seuravaa tuli tehtyä ja havainnoitua:
*PDF irti. Liottelin pö-seoksessa pari päivää. Mustaa moskaa sieltä tuli, mutta suurin yllätys oli, kun pistin painepesurin kera liuotinpesuaineen laulamaan. Kuvailisin sitä PDF:n ulostulopään tapahtumaa sanalla "mutavyöry", eli niin tukossa ko. kapistus oli. Toki olisihan se pitänyt vaihtaa siinä 200tkm kohdalla ja tällä omalla koslalla oli mittarissa pikkasen vajaa 230tkm (lähinnä toi hinta ~1700 euroa alko hirvittää ja herättämään kysymyksiä).
Se pö-liuotus ei siis varsinaista apua tuonut, vaan se painepesuri. Kuivattelin pöntön hyvin ja nestekaasuliekillä oletin polttelevani loput paskat pois, vaan eipä se siihen jäänyt. Keskustelupalstoilla olleet tarinat PDF:n avartamisesta alkoivat kiinnostamaan (jotkut ovat porailleet n 15mm reikiä pituus-suunnassa). Itse tein PDF:lle ruumiinavauksen ja rälläköin koko yläpuolisen kannen auki. Sittenhän se "huopaan" kääritty suodatinmöykky irtosi helposti. Ajatuksena oli ottaa muutama "kennorivistö" pois, vaan sitten koko paketti olisi jäänyt väljänä kolisemaan pöntöön, joten tein radikaalin ratkaisun ja poistin koko suodatinosan. Migillä kansi kiinni ja täytin pöntön vedellä, kun tarkistin saumojen tiiviyden. Joutokäynti, sekä tasakaasulla ajelu ei äänimaailmaa muuttanut, mutta rajuissa kiihdytyksissä, kun kaasua höllää kuuluu hieman suurempi "metalllinen vihellys" (jota ei edes helpolla kuule).
* Auto pura ja kokoa, eli otin polttoainepumppun irti ja vein tarkistukseen (sain diesel huoltamolta lainaksi erikoistyökalun, jolla pumpun ratas lukittiin huollon ajaksi paikalleen). Ei ollut vuotoa akselin stefassa...mutta samalla se vaihdettiin, kun kerran pumppu irti oli. Muutenkin tarkistettiin pumpun kunto.
* Suuttimien irroitus ja tarkistus em. huoltamolla. Niidenkin kunto OK. Sitten alkoi ihmettely ja datan vertailu (olin käyttänyt ennen purku operaatioa autoani piuhan päässä kyseisellä huoltamolla). Ainoana vikakoodina oli tuo painetunnistimen antama herjaus, että paine-ero oli liian suuri ennen PDF:ää. Muuten suuttimien arvot olivat OK kunnosa, siis jo alun alkaen.
* Uusi PA- ja ilmansuodatin. Auto kasaan ja käyntiin. Edelleenkään eivät kierrokset nousseet yli 3200rpm...WTF! Lähdin kuitenkin testimielessä ajelemaan ja about 5km ajon jälkeen tehot löysivät tiensä takaisin ainakin tämän auton konepellin alle, jees! Vaan oliko jokin vikakoodi päällä, vai turbon johdesiivet jumissa, siitä ei ole tietoa?
SUMMA SUMMARUM:
Paljon tuli tehtyä (ehkä turhaakin, mutta nyt on sitten suuttimet ja PA-pumppukin huollettu ja tarkistettu). Kuitenkin olettaisin tuon PDF:n tukkoisuuden aiheuttaneen ko. ongelmat...siis polttoaineen pääsemisen öljyjen sekaan (vissiin se regenerointi häiriintyy tai estyy, kun PDF on täysin tukossa). Samalla putsailin jällen kerran imusarjan, joka oli kanssa aika sittainen, sekä EGR:n.
Itse pumpun irrotus ei niin vaikea homma ole. Pitää vaan saada se lukitustyökalu käyttöön, mutta se kaikki purkaminen ottaa oman aikansa (moottorin äänieristys, imusarja, tuuletin, vedet ja vesiletkut, alipaineletkuja nippu ym. ym.) romua on, kuin Raatteen tiellä, mutta taitaa tossa sitten muutaman juron säästää, kun ite purkaa ja kasaa...
Olisiko jollain mielipiteitä miksi tehot tulivat takaisin vasta kilometrien kengittelyn jälkeen...turbon johdesiivet jumissa, vikakoodi päällä, vai???
P.S. Mulla on kuvia ja dataakin saatavilla koko hommasta, eli jos auttamaan pystyn jotakuta joka samojen ongelmien kanssa painiskelee, niin viestiä vaan kehiin...
Comment
-
-
Ai niin unohtui mainita, että lopullinen sysäys pumpun, pdf:n ja suuttimien irroitukselle oli se, että autosta hävisi tehot. Paikallaan ollessa kiersi n. 3200rpm, mutta ajettaessa (4. tai 5. vaihde) hyytyi lopulta reiluun 2000rpm. Ensinmäisen kerran ko. vian havaitsin ohitustilanteessa, kun meno stoppasi, kuin seinään...
Comment
-
-
Eli oisko vikadiagnoosi ollut tukkeutunut DPF
Muuten onko polttoa vielä tullut voi nimittäin olla että siinä vaiheessa kaipaat sisuksia DPF:ään koska melu on suunnaton.
Kokeilin tuon aikoinaan suoralla putkella mutta polton aikana ääni oli niin karsee että kylälläkin päät kääntyi kun ajoi myös matkaajossa 6-vaihteella mukana oli bassomaista kuminaa:think
Tämän jälkeen porasin ko pönttöön 3 kpl 15mm reikiä ja ajoin sillä kokoonpanolla 50 tkm ilman ongelmia..F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
Comment