Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 530d polttoainetta öljyssä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by kt0510 View Post
    Kertokaas tyhmälle miten DPF:n tukkoisuus mahdollistaa pö:n pääsyn moottoriöljyn joukkoon :think?
    Tuossa nuo jo tulikin, mutta se on siis yleisestikkin tiedossa että juuri DPF:llä varustetuilla systeemeillä tuota naftaa siirtyy moottoriöljyn joukkoon selvästi enemmän kuin niissä joissa DPF:ää ei ole.

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #17
      Jep, mutta pääasia että kaikki tämä säästää luontoa.
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #18
        Originally posted by VolvoTDi View Post
        Sitikassa dpf pöntölle menee lisäainetta (kaiketi ylikallista dieseliä) ja lisäaine "polttaa" hiukkaset pöntössä. Yhteistä näissä edellisissä on, että ahdot ohjataan polton ajaksi ohi coolerin ja taas saadaan lämpöjä ylemmäksi.
        Pieni tarkennus PSA (Citroen peugeot) fap:in lisäaineen käyttöön. Se ei mene suoraan pöntölle vaan lisätään automaattisesti polttoaineen sekaan aina tankkauksen jälkeen, eli sitä lisäainetta on koneessa kokoajan. Ei ilmeisesti ihan turhaan koska poltto onnistuu ja suodattimet pysyy auki kohtuullisen pitkään. Aine on muuten kokolailla ureaa.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #19
          Originally posted by Esal View Post
          Pieni tarkennus PSA (Citroen peugeot) fap:in lisäaineen käyttöön. Se ei mene suoraan pöntölle vaan lisätään automaattisesti polttoaineen sekaan aina tankkauksen jälkeen, eli sitä lisäainetta on koneessa kokoajan. Ei ilmeisesti ihan turhaan koska poltto onnistuu ja suodattimet pysyy auki kohtuullisen pitkään. Aine on muuten kokolailla ureaa.
          Näin se siis tosiaan on!! Pönttö pysyy muita merkkejä kaemmin puhtaana, mutta lisäaine lopulta tukkii pöntön ei hiukkasien määrä n.200tkm.
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #20
            Mihis se perustuu että urea auttaa nokipöntön aukipysymistä? Onkohan mulla jääny kemiantunnilla jotain välistä, sivistäkääpä kun ei nyt tajua :think
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • dumpi
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 46
              • Salo

              #21
              En tiedä tarkkaan miten ranskanpullan järjestelmä toimii, raskaassa kalustossa käytetään AdBlue systeemiä.
              Dieselin pakokaasupäästöissä koitetaan hallita typen oksideja sekä näkyvää savua eli partikkeleja. Kun typen oksidit vähenee niin näkyvä savu lisääntyy ja päinvastoin. Yksinkertaistetusti ko. asiaa voidaan säädellä palotapahtuman lämpötilalla.


              AdBlue on kauppanimike urean ja veden seokselle. Seos ruiskutetaan pakoputkeen ennen katalysaattoria. Pakokaasujen lämpö muuttaa urean ammoniakiksi ja hiilidioksidiksi. Tämän jälkeen ammoniakki reagoi typen oksidien kanssa katalysaattorissa pelkistäen ne typpikaasuksi ja vesihöyryksi.
              Myös mahdolliset ammoniakkijäämät muuttuvat typpikaasuksi ja vedeksi integroidussa katalysaattorissa.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #22
                Originally posted by Cell View Post
                Mihis se perustuu että urea auttaa nokipöntön aukipysymistä? Onkohan mulla jääny kemiantunnilla jotain välistä, sivistäkääpä kun ei nyt tajua :think
                Se "kusi pullosta" toimii putkistossa pelkistysaineena. BTW haiseekin aivan kuselle. En tiedä toimisko jos heittäs kepillisen säiliöön.

                EDIT: tossahan se tulikin edellisviestissä
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #23
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Se "kusi pullosta" toimii putkistossa pelkistysaineena. BTW haiseekin aivan kuselle.
                  Juu, tiedän kyllä että pelkistää typpeä mut mitä se nokipöntölle tekee :think
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Esal
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1344
                    • Lempäälä

                    #24
                    Originally posted by Cell View Post
                    Juu, tiedän kyllä että pelkistää typpeä mut mitä se nokipöntölle tekee :think
                    Tuossa linkissä on vanha pösö asiakaslehti, sivusta 14 alkaen on tuosta suodattimesta ja lisäaineesta. Muistin ton jutun kun on ollut yksi mulla tuolla suodattimella.

                    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                    Comment

                    • va11y
                      Newbiemmer
                      • Apr 2010
                      • 6
                      • Seinäjoki

                      #25
                      Niin, tosiaankin sen partikkelifiltteri pitäis vaihtaa siinä 200tkm paikkeilla (mitä en ole tehnyt, tuntuu tuo merkkiliikkeen 1700€ aika suolaiselta hinnalta). Nyt sitten tutkiskeltu realOEM kuvia pumpusta ja ihmetelty (ei löydy ns. räjäytyskuvia ko. pumpusta).

                      Soitto yhteen diesel- huoltamoon ja samaa epäilivät, eli akselin tiivisten vuotoa. Toisessa huoltamossa kävin kyselemässä samaa ja edelleen samaa diagnoosi (ei kuulemma oikein muusta paikasta voi pa. sekoittua öljyyn, toisin kuin E39, jossa pumpun kiinnityslaipan pultit saatoivat löystyä ja täten päästää polttoainetta öljyn joukkoon).

                      Samaisessa huoltamossa oli E60 pumppu irrallisena, joten pääsin hipelöimään/ihmettelemään laitosta. Pumpun, kun saa pois niin sen jälkeen homma vaikuttais kohtalaisen simppeliltä. Vaan taidan suosiolla kiikuttaa koko auton kerralla huoltamoon, enkä ala ite räpeltää pumppua irti (se pumpun käyttöketju, kun pitää saada "lukittua", ettei ketjunkiristin räpsäytä ketjua tavoittamattomiin).

                      Että näillä mennään...

                      Comment

                      • va11y
                        Newbiemmer
                        • Apr 2010
                        • 6
                        • Seinäjoki

                        #26
                        ...Jees...

                        Sitä en sitten tiedä ollanko/olenko loppupeleissä asiasta viisastunut, mutta seuravaa tuli tehtyä ja havainnoitua:

                        *PDF irti. Liottelin pö-seoksessa pari päivää. Mustaa moskaa sieltä tuli, mutta suurin yllätys oli, kun pistin painepesurin kera liuotinpesuaineen laulamaan. Kuvailisin sitä PDF:n ulostulopään tapahtumaa sanalla "mutavyöry", eli niin tukossa ko. kapistus oli. Toki olisihan se pitänyt vaihtaa siinä 200tkm kohdalla ja tällä omalla koslalla oli mittarissa pikkasen vajaa 230tkm (lähinnä toi hinta ~1700 euroa alko hirvittää ja herättämään kysymyksiä).

                        Se pö-liuotus ei siis varsinaista apua tuonut, vaan se painepesuri. Kuivattelin pöntön hyvin ja nestekaasuliekillä oletin polttelevani loput paskat pois, vaan eipä se siihen jäänyt. Keskustelupalstoilla olleet tarinat PDF:n avartamisesta alkoivat kiinnostamaan (jotkut ovat porailleet n 15mm reikiä pituus-suunnassa). Itse tein PDF:lle ruumiinavauksen ja rälläköin koko yläpuolisen kannen auki. Sittenhän se "huopaan" kääritty suodatinmöykky irtosi helposti. Ajatuksena oli ottaa muutama "kennorivistö" pois, vaan sitten koko paketti olisi jäänyt väljänä kolisemaan pöntöön, joten tein radikaalin ratkaisun ja poistin koko suodatinosan. Migillä kansi kiinni ja täytin pöntön vedellä, kun tarkistin saumojen tiiviyden. Joutokäynti, sekä tasakaasulla ajelu ei äänimaailmaa muuttanut, mutta rajuissa kiihdytyksissä, kun kaasua höllää kuuluu hieman suurempi "metalllinen vihellys" (jota ei edes helpolla kuule).

                        * Auto pura ja kokoa, eli otin polttoainepumppun irti ja vein tarkistukseen (sain diesel huoltamolta lainaksi erikoistyökalun, jolla pumpun ratas lukittiin huollon ajaksi paikalleen). Ei ollut vuotoa akselin stefassa...mutta samalla se vaihdettiin, kun kerran pumppu irti oli. Muutenkin tarkistettiin pumpun kunto.

                        * Suuttimien irroitus ja tarkistus em. huoltamolla. Niidenkin kunto OK. Sitten alkoi ihmettely ja datan vertailu (olin käyttänyt ennen purku operaatioa autoani piuhan päässä kyseisellä huoltamolla). Ainoana vikakoodina oli tuo painetunnistimen antama herjaus, että paine-ero oli liian suuri ennen PDF:ää. Muuten suuttimien arvot olivat OK kunnosa, siis jo alun alkaen.

                        * Uusi PA- ja ilmansuodatin. Auto kasaan ja käyntiin. Edelleenkään eivät kierrokset nousseet yli 3200rpm...WTF! Lähdin kuitenkin testimielessä ajelemaan ja about 5km ajon jälkeen tehot löysivät tiensä takaisin ainakin tämän auton konepellin alle, jees! Vaan oliko jokin vikakoodi päällä, vai turbon johdesiivet jumissa, siitä ei ole tietoa?

                        SUMMA SUMMARUM:

                        Paljon tuli tehtyä (ehkä turhaakin, mutta nyt on sitten suuttimet ja PA-pumppukin huollettu ja tarkistettu). Kuitenkin olettaisin tuon PDF:n tukkoisuuden aiheuttaneen ko. ongelmat...siis polttoaineen pääsemisen öljyjen sekaan (vissiin se regenerointi häiriintyy tai estyy, kun PDF on täysin tukossa). Samalla putsailin jällen kerran imusarjan, joka oli kanssa aika sittainen, sekä EGR:n.

                        Itse pumpun irrotus ei niin vaikea homma ole. Pitää vaan saada se lukitustyökalu käyttöön, mutta se kaikki purkaminen ottaa oman aikansa (moottorin äänieristys, imusarja, tuuletin, vedet ja vesiletkut, alipaineletkuja nippu ym. ym.) romua on, kuin Raatteen tiellä, mutta taitaa tossa sitten muutaman juron säästää, kun ite purkaa ja kasaa...

                        Olisiko jollain mielipiteitä miksi tehot tulivat takaisin vasta kilometrien kengittelyn jälkeen...turbon johdesiivet jumissa, vikakoodi päällä, vai???

                        P.S. Mulla on kuvia ja dataakin saatavilla koko hommasta, eli jos auttamaan pystyn jotakuta joka samojen ongelmien kanssa painiskelee, niin viestiä vaan kehiin...

                        Comment

                        • va11y
                          Newbiemmer
                          • Apr 2010
                          • 6
                          • Seinäjoki

                          #27
                          Ai niin unohtui mainita, että lopullinen sysäys pumpun, pdf:n ja suuttimien irroitukselle oli se, että autosta hävisi tehot. Paikallaan ollessa kiersi n. 3200rpm, mutta ajettaessa (4. tai 5. vaihde) hyytyi lopulta reiluun 2000rpm. Ensinmäisen kerran ko. vian havaitsin ohitustilanteessa, kun meno stoppasi, kuin seinään...

                          Comment

                          • veku
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6325
                            • P-Pohjanmaa

                            #28
                            Eli oisko vikadiagnoosi ollut tukkeutunut DPF
                            Muuten onko polttoa vielä tullut voi nimittäin olla että siinä vaiheessa kaipaat sisuksia DPF:ään koska melu on suunnaton.
                            Kokeilin tuon aikoinaan suoralla putkella mutta polton aikana ääni oli niin karsee että kylälläkin päät kääntyi kun ajoi myös matkaajossa 6-vaihteella mukana oli bassomaista kuminaa:think
                            Tämän jälkeen porasin ko pönttöön 3 kpl 15mm reikiä ja ajoin sillä kokoonpanolla 50 tkm ilman ongelmia..
                            F11 M550D
                            E39 M5
                            F26 3.0 Da M-Sport
                            E61 535D M-Sport

                            Comment

                            • caltsu
                              BTCF Member
                              • Feb 2007
                              • 81
                              • orimattila

                              #29
                              Oliko Orimattilan lähellä ketään kuka voisi tehdä DPF putsaus/poraamis operaation 530d e60:een?

                              Edit: Putsaaminen tehty ja auto toimii hyvin.
                              Last edited by caltsu; 15-12-2010, 08:34. Reason: Edistystä..

                              Comment

                              • oo-pee
                                Newbiemmer
                                • Apr 2010
                                • 16
                                • Rovaniemi

                                #30
                                Originally posted by caltsu View Post
                                Oliko Orimattilan lähellä ketään kuka voisi tehdä DPF putsaus/poraamis operaation 530d e60:een?

                                Edit: Putsaaminen tehty ja auto toimii hyvin.

                                535d ajettu ilman dpf 20tkm ja mitään ongelmia ei ole ollut, eikä vikakoodeja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎