Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 ratin oikaisu?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pekuz
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 687
    • Pirkanmaa

    #16
    Originally posted by Clavurion View Post
    Ja DSC/DTC kuvittelee auton kulkevan kaiken aikaa kylkimyyryä, ellei asentoanturia nollata tuohon uuteen kohtaan.
    Originally posted by Hemi View Post
    Juuri näin. Rattia ei todellakaan pidä mennä kääntelemään pooreissaan, vaan säätö tapahtuu AINA alustakulmia muuttamalla...jotka siis nyt ovat pielessä.
    Ja ainakin E39sissä tämä ratti vinossa ongelma aiheutti edellämainitun takia vikavalon syttymisen pitkissä kaarteissa ajettaessa.

    Joten mieluummin pyöränkulmien säätöön. Sitten kun syttyy tämän takia vikavalo niin taas menee aikaa ja rahaa turhan takia hukkaan..

    Tämän takia yleensä vältellään kulmien takuukorjailua, koska pykälät sen mahdollistaa.



    Kohta 11:
    "Korjaamon takuu ei koske säätöjä eikä työn kohteen normaalia kulumista. "
    Last edited by Pekuz; 02-03-2011, 15:46.
    ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

    Comment

    • Tommix
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 5448
      • S:t Karins

      #17
      Minulle väitettiin marmorilla että ratti sopii vain yhteen asentoon. Joten lienee turha irroitella rattia... Ja nyt oikean ongelman kimppuun.
      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

      Comment

      • Metalgod
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2009
        • 201
        • Helsinki

        #18
        Onnistuisikohan tuo esim Vianorilla??

        Ja auto on mammalla ajossa ja sehän ei paljoa ratin asentoja katsele...
        -530dA 600 Nm
        - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

        Comment

        • arska86
          BTCF Member
          • Jan 2008
          • 309
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by Metalgod View Post
          Onnistuisikohan tuo esim Vianorilla??

          Ja auto on mammalla ajossa ja sehän ei paljoa ratin asentoja katsele...

          Pitäisi onnistua kaikissa kulmia säätävissä paikoissa. Ei tuossa mallissa mitään ihmeellistä ole.

          Comment

          • mikkod
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 5202
            • Stadi

            #20
            Originally posted by Metalgod View Post
            Onnistuisikohan tuo esim Vianorilla??

            Ja auto on mammalla ajossa ja sehän ei paljoa ratin asentoja katsele...
            Mulla on säädetty Vianorilla. Ratti suorassa säädönkin jälkeen.
            Helkama S3000
            Myydään kutosen alustaosia
            This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

            Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

            Comment

            • vekkuli
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 1333
              • Liminka

              #21
              Originally posted by kt0510 View Post
              Minulle väitettiin marmorilla että ratti sopii vain yhteen asentoon. Joten lienee turha irroitella rattia... Ja nyt oikean ongelman kimppuun.
              Ratti ei todellakaan mene kuin yhdessä asennossa akseliin, joten turha sitä on irroittaa.
              E93 ///M3
              E60 530dA aka M5
              F11 525dA Xdrive
              Tesla model 3 LR MY22

              Comment

              • Metalgod
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2009
                • 201
                • Helsinki

                #22
                Originally posted by vekkuli View Post
                Ratti ei todellakaan mene kuin yhdessä asennossa akseliin, joten turha sitä on irroittaa.

                Jep joo... tämä selvisi minullekin muutama päivä sitten.

                Jännä homma sinänsä, että muutama Vianor Helsingin seudulla sanoi suoraan, että ei onnistu aurausten säätö heillä. (perusteluja ei tullut)
                Ohjasivat soittamaan Hertsikan Vianoriin.
                Täytyy ihmetellä kunhan saan kesänakit alle. Nyt ei kiinnosta kun on suht huonot talvinastat.
                -530dA 600 Nm
                - BENSALLA PESTÄÄN PENSSELIT, DIESELILLÄ TEHDÄÄN VOIMAA -

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #23
                  "E60 ratin oikaisu?"

                  Ratti oikaistaan niin että ohjauskulmat tarkastetaan ja säädetään. Ohjauspyörää ei E60:ssä eikä missään muussakaan hammastangolla olevassa autossa saa asentaa kuin yhteen asentoon. Se asento on ratti suoraan , suhteessa keskitettyyn hammastankoon.
                  Muuten etupäässä on geometriat vituillaan, vaikka kuinka säädettäisiin kulmia sen jälkeen.

                  Eli on ihan sama sopiiko se monessa eri asennossa rattiakselille vai ei .
                  Last edited by petrolhead; 03-03-2011, 20:03.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Tomi T
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 3870
                    • Nokia

                    #24
                    Originally posted by Metalgod View Post
                    Nelipyöräsuuntaus ja ei ole tarkastettu rattia. Normi kuvio merkkihuollossa.
                    Kannattaa nyt vähän ryhdistäytyä ja lopettaa se itku täällä ja mennä sinne tiskille ja kertoa miten asiat on. Heillä on kyllä siitä vastuu.

                    edit: ja poistaa tuo idioottimainen asenne myös
                    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
                    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                    ex. 54*BMW

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      #25
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Ratti oikaistaan niin että ohjauskulmat tarkastetaan ja säädetään. Ohjauspyörää ei E60:ssä eikä missään muussakaan hammastangolla olevassa autossa saa asentaa kuin yhteen asentoon. Se asento on ratti suoraan , suhteessa keskitettyyn hammastankoon.
                      Muuten etupäässä on geometriat vituillaan, vaikka kuinka säädettäisiin kulmia sen jälkeen.
                      Miten niin on geometriat vituillaan? Eikös hammastanko ole lineaarinen? Toki kääntösäde menee pieleen ja ratin slipring voi hajota... Mutta esim. E39:ssä boorit ovat tiheät eikä yhden pykälän kääntö aiheuta ongelmia.

                      Kannattaa muuten liimata rattiin ja ohjauspylvääseen maalarinteippiä ja piirtää niihin kohdistusviivat silloin kun ratti on keskellä. Tuollaiset teippimerkit sitten pariin kohtaan: ratin yläreunaan ja oven puoleiselle sivulle. Onnistumismahdollisuus saada ratti ekalla kerralla suoraan kasvaa aika merkittävästi.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16526
                        • Asikkala

                        #26
                        Originally posted by TJJ View Post
                        Miten niin on geometriat vituillaan? Eikös hammastanko ole lineaarinen? Toki kääntösäde menee pieleen
                        Jos raidetangot on eripituisia keskenään, toisella puolella bumb steering (aurauskulman muutos joustoliikkeen aikana) on erilainen kuin toisella. Vai mitä Petrol ?

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #27
                          Jos raidetangot on erimittaiset tulee ujo heitto mm Ackerman-haritukseen.
                          Jos raidetangon sisänivel (niin eli sisäpää ) ei ole linjassa tukivarren sisäpään nivelen kanssa se saa aikaan bump steeriä , tai siis erilaisen bump steerin (ainahan sitä on).
                          Jos hammastanko on "sivussa" suoraanajotilanteessa maksimi kääntökulma on toiseen suuntaan suurempi , toiseen suuntaan pienempi kuin pitäisi (niin no, olettaen että ei ole kääntökulman rajoittimia ohjausvaihteen ulkopuolella).

                          Niin ja sitten ohjauksen nopeus on keturallaan jos ei ole tasajaolla hammastangon hampaat.

                          Oli tossa jotain muitakin ilmiöitä mut ei jaksa kaivella.
                          Last edited by petrolhead; 04-03-2011, 16:45.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • Jesper
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 1447

                            #28
                            No mitenkäs se ratti saadaan suoraan jos on kulmat kohdallaan?
                            Akku meni tyhjäksi ja nyt on ratti sitten vinossa... Löysin myös ohjausvaihteesta piuhasarjan mikä oli oikosulussa, mutta se on nyt korjattu.
                            Eli siis mitään herjoja ei tule enään i-driveen.

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7544
                              • Jyväshyvä

                              #29
                              Originally posted by Jesper View Post
                              No mitenkäs se ratti saadaan suoraan jos on kulmat kohdallaan?
                              Akku meni tyhjäksi ja nyt on ratti sitten vinossa... Löysin myös ohjausvaihteesta piuhasarjan mikä oli oikosulussa, mutta se on nyt korjattu.
                              Eli siis mitään herjoja ei tule enään i-driveen.
                              Aktiiviohjauksella oleva auto ilmeisesti.

                              Kääntele rattia paikallaan ääriasennosta toiseen,
                              jos ei auta, käytä akun piuhaa irti ja
                              tee pyörittely silloin kun herjaa aktiiviojausta (herjaa aina kun virrat on käyny vähänä).

                              Ja tuosta pitäisi tulla aktiiviojaukseen vikatila ja koodi jos ratti ei ole keskittynyt oikein.
                              Eräässä 530dTA -04:ssa oli akunvaihdossa irronnut IBS:n anturipiuha (se sininen pieni liitin)
                              ja aktiviohjaus meni pienen ajon jälkeen vikatilaan ja keskitti välillä miten sattuu.
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎