Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 takalasin mikrokytkimen irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tunari
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 10
    • Suomi

    E61 takalasin mikrokytkimen irroitus

    Takaluukun lasin mikorkytkin on tullut tiensä päähän ja olis vaihdon aika. Pyyhkijänsulka irtosi pienellä suostuttelulla, mutta itse kytkin ei hievahdakkaan. Pyyhkijän akseli on myös irti. Näyttäisi siltä, että mikrokytkin on jämähätänyt siihen lasin läpi tulevaan "reikätappiin" jonka sisällä pyyhkijän akseli on. Tämä siis 06 E61.ssä, mutta varmaan samaa tautia löytyy muistakin. Mites olette maanitelleet tuon kytkimen irti??
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7544
    • Jyväshyvä

    #2
    Originally posted by Tunari View Post
    Takaluukun lasin mikorkytkin on tullut tiensä päähän ja olis vaihdon aika. Pyyhkijänsulka irtosi pienellä suostuttelulla, mutta itse kytkin ei hievahdakkaan. Pyyhkijän akseli on myös irti. Näyttäisi siltä, että mikrokytkin on jämähätänyt siihen lasin läpi tulevaan "reikätappiin" jonka sisällä pyyhkijän akseli on. Tämä siis 06 E61.ssä, mutta varmaan samaa tautia löytyy muistakin. Mites olette maanitelleet tuon kytkimen irti??
    Hmm. Ei ne mitenkään äärettömän tiukassa mulla ole olleet, kolme noita on tullut irroitettua. Pyyhkijä on siis irti ja se alla oleva iso mutteri,
    puritko jo alapuolelta (lasin toistelta puolelta) muovisuojien alta kaksi mutteria pois ja irroitit sen kiinnityksen siltä puolelta jotta saat sen johdon irti liittimestä?

    Nupin alumiiniputki lienee hapettunut kiinni siihen pyyhkijän akselin läpivientiin,
    ruutaa sinne väliin jotain irroitusöljyä.

    Kannattaa samalla myös purkaa se akselin läpivienti (vai joko teit sen) ja puhdistaa ja laittaa uudet vaseliinit, mulla meni koko varsi jumiin kun hapettui siitä välistä...
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • Tunari
      Newbiemmer
      • Apr 2009
      • 10
      • Suomi

      #3
      Joo kyllä mutterit toiselta puolen on irti. Johdot on irti ja akseli läpiviennin sisältä on irti. Kytkimen alumiinirengas ja akselin läpivienti tuntuu olevan aika napakasti naimisissa keskenään. Kaiken maailman liemillä olen sitä marinoinut. Paskamainen paikka kun ei oikein tohtisi iskuakaan antaa

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7544
        • Jyväshyvä

        #4
        Originally posted by Tunari View Post
        Joo kyllä mutterit toiselta puolen on irti. Johdot on irti ja akseli läpiviennin sisältä on irti. Kytkimen alumiinirengas ja akselin läpivienti tuntuu olevan aika napakasti naimisissa keskenään. Kaiken maailman liemillä olen sitä marinoinut. Paskamainen paikka kun ei oikein tohtisi iskuakaan antaa
        Sulla lienee jo uusi kahva? Saisiko sen vanhan sahaamalla rikki,
        ja sen jälkeen levittämällä sen alumiiniputken pätkän irti?
        Siinähän oli muistaakseni halkio...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • Tunari
          Newbiemmer
          • Apr 2009
          • 10
          • Suomi

          #5
          Lähti loppujen lopuksi niin, että sähkövingulla muoviosat päreiksi. Alumiiniputkessa ei ole halkiota, mutta siinä on klo 6 suuntaan kolo, josta sen sitten jyrsinterällä varovasti availin. Kannattaa olla tarkkana ettei jyrsi pyyhkimen läpiviennin jengoja. Itse joudui vähän uudelleen viilamaan kierteen lähtöjä

          Comment

          • -vellu
            Bimmer Rookie
            • May 2011
            • 47
            • Vantaa

            #6
            Sain vaihdettua omaani tänään tuon mikrokytkimen. Auto on ollut minulla vasta pari kuukautta, eikä kytkin ole toiminut sinä aikana koskaan. Nyt viimeisen viikon rankkasateiden jälkeen on lasi ponnahdellut auki muutaman kerran autoa käynnistäessä. Toiveikkaana olen pitänyt sen jälkeen tarvittavia työkaluja ja uutta mikrokytkintä mukana, jotta vaihto olisi helpompi kun lasi olisi auki.

            Tänään kuitenkin päätin aloittaa vaihdon, vaikka en lasia saanutkaan auki. Purin pyyhkijän ja avasin kytkimen. Terävällä ruuvimeisselillä hankasin kytkimen piirilevykalvon rikki ja oikosuljin johdot - ja avot, lasi ponnahti auki. Sitten menikin varmaan tunti houkutellessa kytkintä irti. Liuotusta ja lopuksi lähti, kun kampesin ruuvarilla sivusta ja koputtelin kytkinkahvaa oikealle ja vasemmalle pikku vasaralla.

            Alla kuva mistä oikosuljin.
            Attached Files

            Comment

            • JKK
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2328
              • Uusimaa

              #7
              Jostain syystä en löydä tuon mikrokytkimen kuvaa ja varaosanumeroa räjäytyskuvista. Jaksaako joku muistaa mistä se löytyy? Jotta löytyisi oikea varaosanumero.
              BMW G30 545e M-Sport

              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

              Comment

              • Aspoi
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2006
                • 222
                • Ylöjärvi

                #8
                Originally posted by JKK View Post
                Jostain syystä en löydä tuon mikrokytkimen kuvaa ja varaosanumeroa räjäytyskuvista. Jaksaako joku muistaa mistä se löytyy? Jotta löytyisi oikea varaosanumero.
                61 31 9 218 995 --->http://realoem.com/bmw/showparts.do?...61&fg=45&hl=10
                Nyt: E36 323i M-Sport
                Ex: 1x E30,E31,E61 2xE46 3xE32 6xE34 6xE36 8xE39

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2979
                  • Uusimaa

                  #9
                  Mein Gott, mikä homma. Oliis pitänyt lukea tämä topikki ennen kuin aloitin "pikakorjauksen". Itsellä lähti tuo kytkin vasta, kun pilkoin muovin, porasin (ja samalla vahingoitin pyyhkimen akselikuorta) useita reikiä, jotta sain halkaistua tuota alumiinia. Sitten WD-40:lla ja nitkutellen lähti. No, jotain hyvääkin: koska tuo oli noin tiukassa, oli erittäin luultavasti orggis. Vaihdoin kytkimen vain varoilta, kun ei ollut tietoa onko joskus jo vaihdettu.
                  Eli vinkkinä tuohon prokkikseen, että kannattaa varautua hankalaan jobiin.
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • Mlatvala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 3553
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by jaki View Post
                    Mein Gott, mikä homma. Oliis pitänyt lukea tämä topikki ennen kuin aloitin "pikakorjauksen". Itsellä lähti tuo kytkin vasta, kun pilkoin muovin, porasin (ja samalla vahingoitin pyyhkimen akselikuorta) useita reikiä, jotta sain halkaistua tuota alumiinia. Sitten WD-40:lla ja nitkutellen lähti. No, jotain hyvääkin: koska tuo oli noin tiukassa, oli erittäin luultavasti orggis. Vaihdoin kytkimen vain varoilta, kun ei ollut tietoa onko joskus jo vaihdettu.
                    Eli vinkkinä tuohon prokkikseen, että kannattaa varautua hankalaan jobiin.

                    Itsellä meni 6 minuuttia sen vaihtoon, kun ei ollut jumissa.

                    Pyyhkimen akseli on kyllä "aika" likellä tuota napin alumiinireikää ja sorvatessa varmaan hipoo kyllä akselia..
                    E61 535d alkuunsa viritetty.

                    Comment

                    • jaki
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2003
                      • 2979
                      • Uusimaa

                      #11
                      Originally posted by Mlatvala View Post
                      ..
                      No, se oli kyllä vedetty pois ennen urakkaa. Akseliputki on kyllä sen näköinen, että sitä ei parane kenellekään näyttää
                      Katsoin Genuinen sivulta, että uusi maksaa n 60 eur. Se pitää vaihtaa jossakin vaiheessa, vaikka ihan yhan hyvin tuollakin sain kiinni.
                      Pyyhkimestä: miksi (teki on ennnen remonttia), pyyhin pyyhkii vain lasin uoliväliin ensimmäisen pyyhkäisyn? Toinen ja siitä eteenpäin, pyhkii ihan hyvin. Itse pyyhin liikkuu ihan kevyesti.
                      BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by jaki View Post
                        No, se oli kyllä vedetty pois ennen urakkaa. Akseliputki on kyllä sen näköinen, että sitä ei parane kenellekään näyttää
                        Katsoin Genuinen sivulta, että uusi maksaa n 60 eur. Se pitää vaihtaa jossakin vaiheessa, vaikka ihan yhan hyvin tuollakin sain kiinni.
                        Pyyhkimestä: miksi (teki on ennnen remonttia), pyyhin pyyhkii vain lasin uoliväliin ensimmäisen pyyhkäisyn? Toinen ja siitä eteenpäin, pyhkii ihan hyvin. Itse pyyhin liikkuu ihan kevyesti.
                        Voiskait ne repiä koko pyyhkimet ja moottorikin pois niin kulkis kovempaa. Eikä takalasi naarmuuntuisi

                        Omaan silmään vaan takalasille kuuluu pyyhin, muuten liian alaston perä.. Miten että pyyhkii vain puoliväliin ensimmäisellä kierroksella? Jotain kait sieltä on sitten snurrattu liikaa
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2979
                          • Uusimaa

                          #13
                          Originally posted by Mlatvala View Post
                          Miten että pyyhkii vain puoliväliin ensimmäisellä kierroksella? Jotain kait sieltä on sitten snurrattu liikaa
                          Ei, vaan se teki niin jo ennen rempaa. Ihan kuin olisi joku sähköinen homma. Se pysähtyy todella napakasti keskelle lasia ja palautuu ihan normaalisti. Seuraava(t) pyyhkäisyt menevät ihan napakasti niin kuin pitääkin.

                          EDIT: Jos laittaa pyyhkimen pois päältä ja uudestaan päälle, pyyhii oikein. Eli ainoastaan ensimmäinen pyyhkäisy auton sammuttamisen jälkeen tekee tuon virheen. Enpä ole Inpalla kerennyt tutkimaan.
                          Last edited by jaki; 11-05-2012, 21:54.
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • teppo_h
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 337
                            • Finland

                            #14
                            Originally posted by Tunari View Post
                            Lähti loppujen lopuksi niin, että sähkövingulla muoviosat päreiksi. Alumiiniputkessa ei ole halkiota, mutta siinä on klo 6 suuntaan kolo, josta sen sitten jyrsinterällä varovasti availin. Kannattaa olla tarkkana ettei jyrsi pyyhkimen läpiviennin jengoja. Itse joudui vähän uudelleen viilamaan kierteen lähtöjä


                            Elikkäs tuolta tuo osa 6, joka on siis takalasinpyyhkijän akseli ja sen runko.
                            Eipä meinaa meikäläisellä lähteä tuo systeemi irti millään, ku on se alumiininen "holkki/putki" siinä akselin ympärillä.
                            Onko se kierteellä vai miten? Pitäs vissiin jotain soosia sinne laittaa ja kokeilla sitten uudestaan.

                            Voi kyllä olla että menee tuo koko osa 6 vaihtoon, kun se tappi mikä istuu pyyhkijän moottorin lautaseen on painunu sisään eikä tule ulos.:think
                            Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                            Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                            EX:
                            Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                            Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                            E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                            E36 320i Coupe, E21 318i
                            MB W115 240D

                            Comment

                            • teppo_h
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 337
                              • Finland

                              #15
                              Originally posted by teppo_h View Post
                              http://realoem.com/bmw/showparts.do?...20&hg=61&fg=45

                              Elikkäs tuolta tuo osa 6, joka on siis takalasinpyyhkijän akseli ja sen runko.
                              Eipä meinaa meikäläisellä lähteä tuo systeemi irti millään, ku on se alumiininen "holkki/putki" siinä akselin ympärillä.
                              Onko se kierteellä vai miten? Pitäs vissiin jotain soosia sinne laittaa ja kokeilla sitten uudestaan.

                              Voi kyllä olla että menee tuo koko osa 6 vaihtoon, kun se tappi mikä istuu pyyhkijän moottorin lautaseen on painunu sisään eikä tule ulos.:think
                              Ja taas kerran vastaan itselleni...

                              Sain takalasinpyyhkijän akselin irti (oli löysässä loppupeleissä ku älys kokeilla).
                              Ja sain myös sen tapin toimimaan ja voitelua väliin, niin pitäs toimia tulevaisuudessakin. Ei puutu ku mikrokytkin enää.

                              Näyttäs että se alumiininen "holkki/putki" on vaan painettu kiinni tuohon. Eikös? Ku se ei mahdu menemään läpi tuosta lasin reiästä, niin ei paljon oo vaihtoehtoa.
                              Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                              Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                              EX:
                              Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                              Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                              E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                              E36 320i Coupe, E21 318i
                              MB W115 240D

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎