Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 ilmastointi ..kylmäaineetko kateissa ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • veku
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6326
    • P-Pohjanmaa

    E61 ilmastointi ..kylmäaineetko kateissa ?

    Jees eli tuli tänään ajettua tuollainen launtai ajelu ns phjosen keikka eli n 600 km
    Menomatka meni ok,tullessa takaisin huomasin viimeiset 150 km että ilmastoinnista ei tule lähellekään niin kylmää kun aiemmin..vaan koko ajan tuli lämpimämpää.
    Vielä siis tulee viileetä mutta ei kylmää kuten sieltä pitäs tulla jos esim 20 asteen säätö.

    Onkohan niin että kylmäainetäytöllä selviää vai onko jotain muuta ?
    Auto 535d vm 05 aj 175 tkm ja laajalla ilmastoinilla
    F11 M550D
    E39 M5
    F26 3.0 Da M-Sport
    E61 535D M-Sport
  • viktor
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1272
    • ...

    #2
    Voisi viitata vähiin aineisiin jollet saa mitään säätöjä muuttamalla viileämpää puhallusta. Kennokin taitaa olla niin hyvin suojassa välijäähyn takana, ettei ihan ekana kivi tms tee reikää.
    ///M5
    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7531
      • Jyväshyvä

      #3
      Mulla kans lakkas ilmastointi tänään pelittämästä, E61 2008 530dT, 175 tkm.
      Pistin auton käyntiin ja jäähdytyksen täysille, jätin käymään n. 5 min.
      Auto oli selvästi jäähtynyt, ajaessa huomasin että ei jäähdytä enää ollenkaan.

      Laajennetulla ilmastoinnilla.

      Inpa antaa vikakoodiksi
      0x9C6A Kompressorkupplung

      kein Signal oder Wert

      eli kompuran kytkimeltä ei singaalia/arvoa...

      Sulakkeet jo katsoin, kontista löyty 3 sulaketta,
      kaikki oli OK.

      Koodin saa nollattua mutta tulee muutaman sekunnin jälkeen uudestaan sama koodi.

      Sen verran jo selvitin netin syövereistä että vissiin jostain löytyy rele kompuran ohjaukseen, vika voisi olla siinä?
      Tai tietysti johdoissakin.


      Mistäköhän vikaa lähtis etsimään?

      Tuskin kylmäaineiden vähyys heittäisi vikakoodia,
      ainakaan jos ilmastointi ei edes ole päällä,
      nyt nakkaa koodin silloinkin...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • syncro^^
        BTCF Member
        • Jan 2011
        • 765
        • Keski-Pohjanmaa, Räyrinki- Pohjois-Pohjanmaa Oulu

        #4
        Originally posted by veku View Post
        Jees eli tuli tänään ajettua tuollainen launtai ajelu ns phjosen keikka eli n 600 km
        Menomatka meni ok,tullessa takaisin huomasin viimeiset 150 km että ilmastoinnista ei tule lähellekään niin kylmää kun aiemmin..vaan koko ajan tuli lämpimämpää.
        Vielä siis tulee viileetä mutta ei kylmää kuten sieltä pitäs tulla jos esim 20 asteen säätö.

        Onkohan niin että kylmäainetäytöllä selviää vai onko jotain muuta ?
        Auto 535d vm 05 aj 175 tkm ja laajalla ilmastoinilla

        kenno jäätyy..itellä kävi noin v70 volvossa viime kesänä kun tulin kalareissusta lapista, ulkona tais olla sillon +30 ja auton säätö +21 ni rupes pukkaamaan viimeset 100km ihan lämmintä ilmaa ja vesihöyryä
        Sininen savu on sitkeyttä, musta on voimaa.

        BMW G31 540D x-Drive
        BMW F11 530DA -12

        Ex:
        BMW E61 535da individual -10 340/680nm
        BMW F11 520Da Alpinweiss III -13
        BMW F30 320Da -12
        Bmw E70 3.0DA -07
        Bmw F10 525DA -10
        Bmw 530Da e60 Pre-Lci -317/718 -03

        Comment

        • veku
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 6326
          • P-Pohjanmaa

          #5
          Originally posted by syncro^^ View Post
          kenno jäätyy..itellä kävi noin v70 volvossa viime kesänä kun tulin kalareissusta lapista, ulkona tais olla sillon +30 ja auton säätö +21 ni rupes pukkaamaan viimeset 100km ihan lämmintä ilmaa ja vesihöyryä
          Joo eilen oli tosiaan +29 ja todella kostea sellainen " trooppinen ilma"
          Kokeilin nyt auton käyntiin ,ilmastointiin pyynti 16 ja ilma on kylmää mutta mitä auto tuossa paikallaan kävi niin puhallusta tuo ei nostanut vaikka autossa sisälämpötila oli varmaan +20.

          Pitää käydä vähän ajamassa tuolla jossain vaiheessa ja ekaksi kokeilla ainakin suorittaa täyttö tuolle ilmastoinnille,E46:ssa oli aineet kateissa ja voi sitä kylmän määrä kun auto tuli ilmastointihuollossa
          F11 M550D
          E39 M5
          F26 3.0 Da M-Sport
          E61 535D M-Sport

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5438
            • S:t Karins

            #6
            Originally posted by MajorDrake View Post
            Mulla
            Sen verran jo selvitin netin syövereistä että vissiin jostain löytyy rele kompuran ohjaukseen, vika voisi olla siinä?
            Tai tietysti johdoissakin.


            Mistäköhän vikaa lähtis etsimään?

            Tuskin kylmäaineiden vähyys heittäisi vikakoodia,
            ainakaan jos ilmastointi ei edes ole päällä,
            nyt nakkaa koodin silloinkin...
            Onko tuossa kompurassa magneettikytkin joka voisi olla "sönder"?
            Kylmäaineen vähyydestä tai jopa tyhjästä järjestelmästä ei tullut mitään vikakoodia mun vanhassa kulkineessa (höyrystin puhki kojetaulun sisällä)...
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7531
              • Jyväshyvä

              #7
              Originally posted by kt0510 View Post
              Onko tuossa kompurassa magneettikytkin joka voisi olla "sönder"?
              Kylmäaineen vähyydestä tai jopa tyhjästä järjestelmästä ei tullut mitään vikakoodia mun vanhassa kulkineessa (höyrystin puhki kojetaulun sisällä)...
              Mutu on että näissä uudemmissa on muuttuvaiskuinen kompura.
              Eli ei ole magneettikytkintä lainkaan.

              Ainakin TIS:in mukaan ei saa pistää käyntiin järjestelmän ollessa tyhjä...

              Pitänee ihan ensimmäiseksi tarkistaa kompuralle menevä johto,
              toivottavasti siinä olis vikaa niin pääsis helpommalla (lue halvemmalla)...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5438
                • S:t Karins

                #8
                Originally posted by MajorDrake View Post
                Pitänee ihan ensimmäiseksi tarkistaa kompuralle menevä johto,
                toivottavasti siinä olis vikaa niin pääsis helpommalla (lue halvemmalla)...
                Pidetään peukkuja että on pikkuvika ettei käy niin kuin allekirjoittaneelle...
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #9
                  Kompressorityypin tuntien, niin kompressori sieltä on sökö. Ammattitaitoinen ilmastointikorjaamo kyllä selvittää onko niin...
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7531
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Originally posted by Jürgen_ View Post
                    Kompressorityypin tuntien, niin kompressori sieltä on sökö. Ammattitaitoinen ilmastointikorjaamo kyllä selvittää onko niin...
                    Toivottavasti ei.

                    Mm. Fordeista on mennyt tuo ilmastoinnin painekytkin,
                    joka näissä muuttuvaiskuisissa on viissiin kompurassa.



                    Täytyy katsella saisko tähänkin jostain sen painekytkimen erikseen.
                    Mulla ei yleensä ole tapana mennä heti ostamaan tonnin osaa
                    kun melkein aina joku kiertotie löytyy ;-)

                    Tutkailin jo WDS:ää ja löysin kyllä reitit mitä kautta piuha kulkee,
                    ei äkkiseltään näyttäisi piuhassa olevan vika.
                    tosin 12 versiosta ei näköjään löydy LCI:n liittimiä,
                    kävin jo nyppäämässä yhden irti, piti olla 8 nastaa mutta olikin reilusti enemmän...

                    Pitää vielä mitata se kunhan pääsen käsiksi
                    piuhaan, se liitin kun on sen varta hankalassa paikassa
                    siellä kompuran päällä...

                    Tietääkö joku minkälaista arvoa sen kompuran anturin pitäisi antaa?

                    Kiinasta tilaamalla saisi näköjään sopivaa anturia,
                    hintaluokka muutama kymmenen USD+postit.

                    Kompuran malli on Denso 7SBU17C - jotain ...
                    Last edited by MajorDrake; 24-07-2011, 14:53.
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #11
                      Tuo voortin paineventtiili on ihan muu osa kuin BMW:n kompressorissa.

                      Se kompressori ei anna mitään arvoa vaan auto ohjaa sitä kompressoria joko jännitettä tai taajuutta muuttamalla.

                      Sen kompressorin toiminnan voi testata tarkoitukseen soveltuvalla testauslaitteella. Kannattaa huomioida myös että kompressorissa on myös "turvakytkin" joka vapauttaa sen hihnapyörän kompressorin akselista kompressorin kiinnileikatessa, eli tarkasta myös se.
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • MajorDrake
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 7531
                        • Jyväshyvä

                        #12
                        Originally posted by Jürgen_ View Post
                        Tuo voortin paineventtiili on ihan muu osa kuin BMW:n kompressorissa.

                        Se kompressori ei anna mitään arvoa vaan auto ohjaa sitä kompressoria joko jännitettä tai taajuutta muuttamalla.

                        Sen kompressorin toiminnan voi testata tarkoitukseen soveltuvalla testauslaitteella. Kannattaa huomioida myös että kompressorissa on myös "turvakytkin" joka vapauttaa sen hihnapyörän kompressorin akselista kompressorin kiinnileikatessa, eli tarkasta myös se.
                        Koko illan räpelsin auton kimpussa. Katselin ne kompuran johdot,
                        ei niissä näyttänyt mitään vikaa olevan ainakana päällisin puolin.
                        Samalla tuli imusarjan läpät hukattua...

                        Auton ollessa sammuksiss imastoinnin kompuran hinapyörän sisäosa pyörii täysin vapaasti. Tosin 535d:ssä joka myös pihassa, se pyörii ihan samalla lailla... ei vain lähde pyörimään vaikka laittaa ilmastoinin päälle 530d:ssä,
                        535d:ssä lähtee ja pysähtyy jos sammuttaa ilmastoinnin...

                        Eli siellä on sittenkin mangeettikytkin.
                        Tässä on kuva saman näköisestä kopurasta:


                        Päältäpäin näyttää samalta ja malli on sama 7SBU17C 4g
                        Tosin en näe loppuja numeroita ilman kompuran irroittamista...
                        Tuolla ei olis enää kauheasti hintaa vs. suomesta n. 950€ ->
                        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                        Comment

                        • dumpi
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2010
                          • 46
                          • Salo

                          #13
                          Germaaniasta ainakin löytyy hihnapyörää/kytkintä (riemenscheibe) alle satkun kipale.
                          Schmiedmann kauppaa koko kompuraa hintaa 338,77€ veroineen.
                          Ei enään pahan hintaisia

                          Comment

                          • veku
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6326
                            • P-Pohjanmaa

                            #14
                            Joo sen verran ajettu nyt taas 535:lla ja 328:lla että näyttää siltä että kylmäaineiden täytöllä selviäis.

                            Kylmää puskee vitonenkin mutta ei lähellekään samalaista mitä 1000 km sitten uudet kylmäaineet sisään saanut 328.
                            Ilmeisestí viikonloppuna kenno tms jäätyi tai jotain koska tuon jälkeen on kylmää kuitenkin tullut

                            Ja senkin panin merkille että voi jeesus miten laiska tuo 328 on..oiskohan maffi vika kun tuntuu että vetoja ei ole ihan niin paljon kun tuossa pitäs olla
                            F11 M550D
                            E39 M5
                            F26 3.0 Da M-Sport
                            E61 535D M-Sport

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7531
                              • Jyväshyvä

                              #15
                              Originally posted by dumpi View Post
                              Germaaniasta ainakin löytyy hihnapyörää/kytkintä (riemenscheibe) alle satkun kipale.
                              Schmiedmann kauppaa koko kompuraa hintaa 338,77€ veroineen.
                              Ei enään pahan hintaisia
                              Laitatko linkkiä?

                              Schiedmann suomi myy oikealla numerolla olevaa kompuraa 913 €,
                              ja Saksalainen Schiedmann ei toimita Suomeen.

                              Vika näyttää tarkentuvan siihen magneettikytkimeen,
                              sitä olin juuri irroittelmassa, itse kompuraa en ajatellut irroittaa.
                              Pitää huomenna jatkaa kun ei olle levittäviä lukkorengaspihtejä...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎