Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 ulina ilmastointi päällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KOMBI7
    Bimmer Rookie
    • Jul 2011
    • 82
    • Satakunta

    #61
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ei LCI:ssä pyöri kompura, siinä on magneettikytkin...
    Pitäisikö kompuran päässä oleva hihnapyörä-magneettikytkin-hässäkkä pyöriä koko ajan, vai pitäisikö tämän magneettikytkimen toiminta näkyä katkoina sen kytkeytyessä päälle-pois? Nyt tuo pyörii koko ajan.
    Olen tässä seuraillut kondenssiveden poistumista mutta näyttäisi olevan kovin vähäistä jos ollenkaan. Kylmää kyllä tulee kabiiniin, mutta ilmastointi päälle kytkettynä "ulina ja epämääräinen meteli" jatkuu edelleen. Vielä tuo kysymys, että mitä tietoja diagnostiikalla saadaan ilmastoinnista ja sen toiminnasta ulos?
    Toivottavasti kesäkelit menee nopeasti ohi

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7531
      • Jyväshyvä

      #62
      Originally posted by KOMBI7 View Post
      Pitäisikö kompuran päässä oleva hihnapyörä-magneettikytkin-hässäkkä pyöriä koko ajan, vai pitäisikö tämän magneettikytkimen toiminta näkyä katkoina sen kytkeytyessä päälle-pois? Nyt tuo pyörii koko ajan.
      Olen tässä seuraillut kondenssiveden poistumista mutta näyttäisi olevan kovin vähäistä jos ollenkaan. Kylmää kyllä tulee kabiiniin, mutta ilmastointi päälle kytkettynä "ulina ja epämääräinen meteli" jatkuu edelleen. Vielä tuo kysymys, että mitä tietoja diagnostiikalla saadaan ilmastoinnista ja sen toiminnasta ulos?
      Toivottavasti kesäkelit menee nopeasti ohi
      Taitaa kytkeä vai napista päälle pois... Ei taida kesken käytön katkoa...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • vatku
        Bimmer Rookie
        • Sep 2015
        • 46
        • Pirkanmaa

        #63
        5series.netistä bongattua:

        "It actually comes from a black box under the bonnet (although it's very audible from inside the car), the noise seems to be it pumping water through a pipe which eventually goes to the EGR thermostat. It happens even with the engine off if the AC is turned on, which makes it easy to find the offending component. It is intermittent though, and I'm not sure exactly what brings it into action."

        "It's probably the electric aux water pump. This is hung off the body with a rubber mount mid way down the right hand side of the engine bay. There is an improved mount available which cures, or at least reduces the noise. I jammed some foam between the rubber mount and the body which helped until my dealer changed the mount under warranty. noise is now gone"

        itselläni sama ääni. kuvittelin ensin ohjaustehostimen pumppua, sitten automaattilaatikon öljypumppua tai turbiinia ja päädyin tähän keskusteluun. täytynee tutkia asiaa tarkemmin kaverin kanssa.

        Comment

        • Heb3
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 33
          • Kokkola

          #64
          Tuliko tähän ratkaisuja? Itellä sama ulina kun ilmastointi päällä :think
          nyt:
          f11 LCI 520d xdrive (sophisto blau metallic)
          e46 330Ci cabrio M-Sport II (sapphire schwartz metallic)

          ex:
          f10 LCI 530xdA (sophistograu metallic)
          e90 LCI 320xdA (space grau metallic)
          e30 325i cabrio (brillantrot)
          e53 X5 3.0dA (silber grau metallic)
          e90 320dA (monaco blau metallic)
          e46 330Ci cabrio M-Sport II (orient blau metallic)
          e46 316i (low budget nigga) (sahara beige metallic)

          Comment

          • yason
            Bimmer Rookie
            • Feb 2016
            • 181
            • Helsinki

            #65
            Mä kans huomasin jurinaa nyt, kun ilmat lämpes. Luulin ensin, että vaihdelaatikossa on jotain, mutta kun vapaalla rullaamalla jurisi myös, niin koitin haarukoida jurinaa tasauspyörästöön. Noh, tulin sitten jossain vaiheessa huomanneeksi, että jurinaa kuuluu hieman tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla myös parkissa, ja ettei jurina riipu pyörän pyörimisestä vaan moottorin käyntinopeudesta. Nappasin ilmastoinnin pois päältä ja ääni suurimmaksi osaksi katosi. Ilmastointihuoltoonko vaan nyt ensin?

            Apulaitehihna, kiristin ja pari rullaa vaihdettu talvella: silloin, kun hihna oli irti ei ainakaan äkkiseltään kokeiltuna ollut mitään kummallisempaa välystä kompuran hihnapyörällä.

            Comment

            • samppa.re
              Bimmer Rookie
              • Mar 2015
              • 100
              • Oulu

              #66
              Ei ainakaan itsellä vaikuttanut ilmastoinnin täyttöhuolto tuohon ulinaan. Eikä kompuran vaihdollakaan ollut mitään vaikutusta kun se vuodon takia vaihtui uuteen.

              Mukava olisi kyllä tietää mistä tuo tulee. Ilmastoinnista se kuitenkin on riippuvainen koska häviää kun ilmastoinnin nappaa pois päältä. :think
              530d E61 Saphirschwarz

              Comment

              • Petsku333
                BTCF Member
                • Jun 2014
                • 349
                • Kerava

                #67
                Mulla auttoi ulinaan täyttöhuolto, ääni vaihtui häiritsevästä melkein huomaamattomaksi. Tämä siis viime kesänä. Aluksi luulin itsekkin äänen tulevan laatikosta.
                Seat Cupra 290

                Ex. F20 118i MHD Stage 2
                E60 2006 525i

                Comment

                • heinanen
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2012
                  • 67
                  • nakkila

                  #68
                  Terve! Mulla piti tossa omassa E60 530:ssä just tota kierrosten mukana voimistuvaa ulinaa ja vika oli siinä että kylmäainetta ei ollut. M-motorssissa Porissa täytettiin kylmäaineella ja toimii, ei vingu enää.

                  Comment

                  • yason
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2016
                    • 181
                    • Helsinki

                    #69
                    Originally posted by yason View Post
                    Apulaitehihna, kiristin ja pari rullaa vaihdettu talvella: silloin, kun hihna oli irti ei ainakaan äkkiseltään kokeiltuna ollut mitään kummallisempaa välystä kompuran hihnapyörällä.
                    Otin vielä kiinnostuksen vuokosi hihnan irti ja testasin kompuran hihnapyörää. Akselinsuuntaista välystä ei yhtään. Vasemmalle-oikealle, ei yhtään. Ylös-alas, ei yhtään. Mutta kallistamalla hihnapyörää pystysuunnassa (pitämällä hihnapyörän ylä- ja alaosasta kiinni ja painaen toista ja vetäen toista ja sit toisinpäin nitkuttaen) tuntui pientä välystä. Selkeesti hihnapyörä vähän "eli", mutta mihinkään muuhun suuntaan ei välyksiä tosiaan ollut.

                    Kysymys: onko E60:ssa magneettikytkin hihnapyörältä kompuran akselille ja minkälainen konstruktio se on? Realoemissakaan ei ollut kompurasta räjäytyskuvaa. Kuuluuko hihnapyörän vähän elää? Ja jos ei, niin voiko hihnapyörän laakeroinnin uusia ilman, että tarvii uusia koko kompressoria?

                    Comment

                    • yason
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2016
                      • 181
                      • Helsinki

                      #70
                      Originally posted by yason View Post
                      Kysymys: onko E60:ssa magneettikytkin hihnapyörältä kompuran akselille ja minkälainen konstruktio se on? Realoemissakaan ei ollut kompurasta räjäytyskuvaa. Kuuluuko hihnapyörän vähän elää? Ja jos ei, niin voiko hihnapyörän laakeroinnin uusia ilman, että tarvii uusia koko kompressoria?
                      Itse itselleni vastaten: hihnapyörän saa helposti irti, eikä sen kuulu elää. Laakerista löytyi pieni välys, pistin uuden tilaukseen. Saa sitten nähdä, lähteekö jurina sillä.

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2757
                        • Tampere

                        #71
                        Originally posted by yason View Post
                        Itse itselleni vastaten: hihnapyörän saa helposti irti, eikä sen kuulu elää. Laakerista löytyi pieni välys, pistin uuden tilaukseen. Saa sitten nähdä, lähteekö jurina sillä.
                        Sopiiko tiedustella mikä ilmastointikompressori kyseessä (ilmeisesti Denso, mutta mikä Denson tuotenumero) ja millä koodilla hommasit laakerin?
                        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • yason
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2016
                          • 181
                          • Helsinki

                          #72
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Sopiiko tiedustella mikä ilmastointikompressori kyseessä (ilmeisesti Denso, mutta mikä Denson tuotenumero) ja millä koodilla hommasit laakerin?
                          Denson joku, en kattonu. Se, missä ei oo mutteria kompressorin akselin päässä vaan keskellä töröttävä 7mm kuusiokulma on itse asiassa itse akselin pää.

                          Laakeri on 35x52x12mm ja tarkka koodi laakerin tiivisteessä on 35BX5212DST2B1. Tilasin Laakerinetistä uuden tuon pelkän koon perusteella.

                          Comment

                          • yason
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2016
                            • 181
                            • Helsinki

                            #73
                            Originally posted by yason View Post
                            Itse itselleni vastaten: hihnapyörän saa helposti irti, eikä sen kuulu elää. Laakerista löytyi pieni välys, pistin uuden tilaukseen. Saa sitten nähdä, lähteekö jurina sillä.
                            Laakerin vaihto vähensi jurinaa vähän, mutta ei poistanut sitä. Kävin täyttämässä kylmäaineet 580g -> 810g ja kurnutus taas väheni, mutta ei kokonaan kadonnut. Nyt sitä ei välttämättä huomaa, jos ei tiedä, mitä kuunnella. Alimmilla kierroksilla kuuluu sitä tuttua urinaa, mutta 1500-2500 rpm ei enää kuulu sellaisia sivuääniä, joihin kiinnittäisi huomiota.

                            Osin väljistynyt laakeri tuonee oman lisäjurinansa soppaan, mutta konstruktio ainakin minun kompressorissani oli sellainen, että laakerin rikkoutuminen ei oikein voi rikkoa kompressorista laakereita tms. Kompressorin akseli oli lisäksi ihan timmi joka suuntaan, ei yhtään mitään välyksiä.

                            Näin jälkikäteen miettien tuo kurnuttava ääni kuulostaa lähinnä siltä, että kompressorin mäntä- tai siipipumppu on kulunut, ja kylmäaine pääsee jostain falskaamaan läpi. Tämän pitäisi oletettavasti näkyä esim. ohjearvoja pienempänä paineena korkeapainepuolella.

                            Comment

                            • zeizei
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 147
                              • Oulu

                              #74
                              Onko löytynyt oikeaa syytä ilmastoinnin ulinaan? Viime kesänä teetin ilmastointihuollon ja ulina pieneni mutta ei kokonaan. Nyt taas entistä voimakkaampana ulisee ja ulina loppuu kun ilmastoinnin sammuttaa. Kompressorin vaihto?
                              530D LCI -08
                              BMW X3 -15
                              BMW 530D -08
                              BMW 320D -99
                              BMW 525TDSA Touring -98
                              BMW 318IS -90

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2757
                                • Tampere

                                #75
                                Originally posted by zeizei View Post
                                Onko löytynyt oikeaa syytä ilmastoinnin ulinaan? Viime kesänä teetin ilmastointihuollon ja ulina pieneni mutta ei kokonaan.

                                Kompressorin vaihto?
                                530D LCI -08
                                Usein tilanne vaatii lopulta kompressorin vaihdon.

                                Mikäli tähän päädyt, niin esim. minulta löytyisi tilalle käytetty laite, ellei halua uuteen investoida.
                                IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎