Unohtunut vastata itselleni. Mulla ulina lakkasi kun käytin sen täytöllä.
Täällä taas ulina alkoi kun kävi kylmäainetäytöllä. Oli talven aikana aineet hävinneet niin, ettei tullut kylmää ollenkaan. Mikään iso vuoto ei ilmeisesti ole kun kone ei sitä havainnut ja ilmastointi toiminut täytön jälkeen jo muutaman viikon.
Vielä yksi havainto ulinasta. Aamulla yön jäljiltä puolen tunnin ajon jälkeen ääni kuuluu selvimmin pienillä kierroksilla ja taas iltapäivällä kun auto on ollut auringossa ja tuskin pystyy pekille istumaan, niin ääntä ulinaa ei kuulu:think Onko jollain jo ratkaistu tama ulina?
Täällä taas ulina alkoi kun kävi kylmäainetäytöllä. Oli talven aikana aineet hävinneet niin, ettei tullut kylmää ollenkaan. Mikään iso vuoto ei ilmeisesti ole kun kone ei sitä havainnut ja ilmastointi toiminut täytön jälkeen jo muutaman viikon.
Vielä yksi havainto ulinasta. Aamulla yön jäljiltä puolen tunnin ajon jälkeen ääni kuuluu selvimmin pienillä kierroksilla ja taas iltapäivällä kun auto on ollut auringossa ja tuskin pystyy pekille istumaan, niin ääntä ulinaa ei kuulu:think Onko jollain jo ratkaistu tama ulina?
Täällä ulina loppui täyttöhuollossa.Syyksi paljastui edellisen omistajan aikana tehty ylitäyttö.
Tekijä kertoi, että aineen määrä on merkattu autoon kahdella eri mittayksiköllä ja omassa autossa ylitäyttö vastasti melko tarkasti väärän mittayksikön mukaan tehtyä täyttöä.
Täällä ulina loppui täyttöhuollossa.Syyksi paljastui edellisen omistajan aikana tehty ylitäyttö.
Tekijä kertoi, että aineen määrä on merkattu autoon kahdella eri mittayksiköllä ja omassa autossa ylitäyttö vastasti melko tarkasti väärän mittayksikön mukaan tehtyä täyttöä.
Osaako joku kertoa, mikä on oikea kylmäainemäärä autoon: 2008 E61 LCI 525dA 3.0 koneella. Josko vaikka syynä ulinaan olisi liikatäyttö.
samaa ulinaa ihmettelin, täältä hyvä vinkki kokeilla ilmastointi offilla ja verenpaine laski samantien melkein normaaliksi. olihan se ilmastointi melkein tyhjä, täytöllä lähti auton aiheuttamat ulinat
e61 530d 2004
ex e39 530d sedan 2001, e46 318i touring
Paikallinen BMW korjaaja etsi ulinan aiheuttajaa ja meinasi, että ulina voisi "johtua" ilmastoinnin putkistoa pitkin ohjaamoon. Meinasi että, kun ilmastointi on päällä ja kojelaudan alla olisi joku tiiviste tai pehmuste "väsynyt" joka sitten resonoi ja pitää tuota ulinaa. En oikein osaa selittää..
Onneks tämmönen aihe noussu ylös. Ulinaa ilmastointi pääällä kierrosten mukaan ja ilman ilmastointia ei kuulu mitään. Luulin jo että turbo on finaalissa.
Ulisee täälläkin. Tosin ei ole vaikutusta onko AC päällä vai ei ja ulina voimistuu kylmällä kelillä ja mutkissa. Syyllinen paikannettu puhallinmoottoriin. Itsellä ollu jo kolmessa edellisessä autossa sama homma, puhallinmoottorin laakerit tuntuu menevän järjestään tuossa 200-250tkm välissä aiheuttaen ulinaa. Ei se tosin kaikkia haittaa kun moni ei edes tajua kuunnella.
Hihna vaihdettu ja ilmastointi huollettu. Eikä mitään vaikutusta. Itse uskon jollakin tavalla, että koneen äänet jotenkin resonoivat/johtuvat ohjaamoon. Koska ääni muuttuu ja vaihtelee tosiaan kierroksien mukaan. Eikä konehuoneessa kuulu vastaavaa ääntä.
Onko tälle mahdolliselle ilmastoinnin ylitäytölle ja ulinalle laajempaakin kannatusta? Onko täyttöasteessa isoja eroja esim. E61 525/530 2006-2008. Eli onko mahdollista, että huoltolaitteeseen on valittu väärä BMW-tyyppi ja on tästä syystä väärä täyttöaste.
Onko tälle mahdolliselle ilmastoinnin ylitäytölle ja ulinalle laajempaakin kannatusta? Onko täyttöasteessa isoja eroja esim. E61 525/530 2006-2008. Eli onko mahdollista, että huoltolaitteeseen on valittu väärä BMW-tyyppi ja on tästä syystä väärä täyttöaste.
Varmaan aika harvinaista, vaikka omalla kohdalla tuosta löytyi selitys ääneen ja heikkoon tehoon.
Tuskin se hihnapyöristä tai magneettikytkimen laakerista kuuluu jos hiljenee kun ilmastoinnin pistää pois päältä. Nimittäin se hihnapyörähän pyörii kokoajan ja samoiten kyseinen laakeri, tietysti kuorma oli pienempi.
Mulla oli 175 tkm ajetusta LCI:stä ilmastoinnin kompuran hihnapyörän laakeri hajonnu ja sen takia oli lämmenny magneettikytkimen kela -> kelan lampösuojus oli paukahtanut...
Tiedoksi sitten muillekin että E39:n kompuran hihnapyörä & magneetitkytkin käy LCI malleihin, ainkain 3-litraisiin dieseleihin. On siinä yksi ura liikaa (4 vs. 5) mutta eipä se mitään haittaa... Johtoliitin on eri mutta ottaa vanhasta...
Jos laakeria tarvii, koko oli 62*40*22mm. Voi tietysti eri vehkeissä olla erikokoinen.
Saako näistä ilmastoinneista kaiken oleellisen diagnostiikalla selville? Kun tuo ulina käy psyykkeen päälle ja ilmatkin vaan lämpenee. Onko marmorille vienti rahanhaaskuuta? Luulisi tuon ylimääräisen ulinan jostain järjellisestä syystä johtuvan ja kompurasta se ei kuitenkaan tule. Sehän pyörii koko ajan vaikka ilmastoinnin ottaa pois päältä, häiritsevä ulina kyllä poistuu.
Saako näistä ilmastoinneista kaiken oleellisen diagnostiikalla selville? Kun tuo ulina käy psyykkeen päälle ja ilmatkin vaan lämpenee. Onko marmorille vienti rahanhaaskuuta? Luulisi tuon ylimääräisen ulinan jostain järjellisestä syystä johtuvan ja kompurasta se ei kuitenkaan tule. Sehän pyörii koko ajan vaikka ilmastoinnin ottaa pois päältä, häiritsevä ulina kyllä poistuu.
Ei LCI:ssä pyöri kompura, siinä on magneettikytkin...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment