Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 virtapiuhan kontin läpivienti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tompula
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 34
    • Kouvola

    E60 virtapiuhan kontin läpivienti

    Moro,

    Lueskelin tuossa noita startti-/latausongelmia, ja totesin, että voisinpa laittaa kuvan millanen tuo läpivienti oli samoista ongelmista kärsivässä 2004 520 iivarissa. Kaavahan oli tässä myös tyyliin testattiin akku/startti ja niissä kun ei vikaa, jatkettiin jännitehäviön mittailua virtakaapelista, ja selvis että tuohon läpivientiin ne hukkuu.

    Ei se kauhean pahalta näyttänyt, mutta kun aloin sitä puhdistelemaan, oli aika selkee mistä kyse..

    BMW 523 1997
    BMW 316 1984
  • bemarikari5
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 167

    #2
    Taitaa olla tossa tai IBS:ssä vikaa omassanikin. Miten ton saa korjattua? Pitääkö ostaa uusi koko pluskaapeli, vai saako ton muuten ehjättyä?
    -04 e60 530da
    ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2

    Comment

    • bemarikari5
      Bimmer Rookie
      • Dec 2004
      • 167

      #3
      Voisiko joku ystävällisesti kertoa, mistä kohdasta toi piuha mätänee?:thin
      -04 e60 530da
      ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2

      Comment

      • bemarikari5
        Bimmer Rookie
        • Dec 2004
        • 167

        #4
        Onko kyseessä piuha nro:9?
        -04 e60 530da
        ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2

        Comment

        • Mlatvala
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 3553
          • Kuopio

          #5
          Tähän ei ole tullut vastauksia...

          Eli jos piuha on takakontin alta tuon näköinen, niin vaihdetaanko letku laturilta takakonttiin vai mitä?
          E61 535d alkuunsa viritetty.

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7531
            • Jyväshyvä

            #6
            Originally posted by Mlatvala View Post
            Tähän ei ole tullut vastauksia...

            Eli jos piuha on takakontin alta tuon näköinen, niin vaihdetaanko letku laturilta takakonttiin vai mitä?
            Kuvia tulkkaamalla ja käytännön kokemukseen vertaamalla:

            Läpivienniltä keulaapäin lähtevä kaapeli (3, Battery cable, positive, below-floor). Tuossahan hapettuu tuo auton alalla oleva läpiviennin "mutterikappaleen" ja
            latta-kaapelin välinen liitos joka on osa osaa numero 3 (ks. 1. postauksen kuva jossa oletettavasti tuo suojakotelo nro. 11 on jo irroitettu).
            Ei varsinainen läpivienti hapetu joka on siis "pultti".

            En äkkiseltään menisi uusimaan koko piuhaa kun näkyy yli 200 maksavan,
            käyttää piuhan irti ja vie johonkin pajalle jossa putsaavat hapettumat ja juottavat lisää tavaraa tuohon saumaan,
            selvinnee kympeillä... Lopuksi päälle kutistesukkaa jos noin isoa vaan jostain löytää...


            Edit: Tällä ei siis ole mitään tekemistä IBS:n kanssa.
            Last edited by MajorDrake; 06-02-2012, 13:13.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Tulipa juuri korjattua tällainen...

              Piuha tosiaan hapettuu liitoksesta alapuolelta, kontin puolella oleva osa ei kärsi. Puristettu liitos on suojattu todella tökerösti = olemattomasti, jolloin kosteus pääsee sinne ja kaapelin suojakuoren alle. Kun se hapettuu ja vastus kasvaa, alkaa se myös kuumeta melkoisesti. Tästä yksilöstä oli palanut kaapelin kuorta n. 5cm matkalta, ja muoviseen läpivientiin sulanut melkoinen paise.

              Kaapelia ei saa pois kokonaan ilman mittavaa purkamista, ja ilman tuon puristetun liitoksen avaamista ei taatusti saa kontaktia pelaamaan. Juottamiset voi mun mielestä unohtaa, kuoret sulaa pitkältä matkalta ennenkuin tuo 120mm^2 kaapeli lämpeää tarpeeksi eikä sellaiseen syöpyneeseen töhnäiseen klönttiin saa mitään kiinnikään ottamaan. Ainakaan sisäpuolelle, päälle saa varmasti pallon.

              Lisäksi tuossa kaapelissa on eristeen valvontaa varten tuplaeristys (ainakin bensakoneissa), joiden välissä on jännitehaistelija. Tuo vaurioituu lähes varmasti jos on sulanut alkupäästä, kannattaa käyttää ajatusta jos korjaa vanhaa kaapelia.

              Suosittelen, että vaihtaa sen kaapelin. Auton alla on tosi paskamaista yrittää korjata sitä vanhaa, kun ei uusia liitoksia oikein mahdu tekemään. Sitten jos sen purkaa pois, vaihtaa jo samaan vaivaan uudenkin eikä tee patentteja.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1400
                • Kuopio

                #8
                Onko tämä hapertunut kohta nähtävissä auton alta miten helposti, eli tartteeko purkaa mitä jotta näkee? Ihan vain tulevaisuutta varten kyselen , varmaan tulee tarkisteltua kunhan auton taas saan käsiini..

                Ja miten iso homma oli vaihtaa?
                Niinjoo , onko sama e61 kun e60?
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Auton alta pitää kaivaa läpiviennin muovikansi vaan pois, se on vaan paikalleen napsautettu ainakin tässä piuhaversiossa.

                  En vaihtanut kokonaan joten en osaa vastata, mutta veikkaisin että vittumainen jopi
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • bemarikari5
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2004
                    • 167

                    #10
                    Miten korjasit ?
                    -04 e60 530da
                    ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2

                    Comment

                    • Mlatvala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 3553
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by Ceeray View Post
                      Onko tämä hapertunut kohta nähtävissä auton alta miten helposti, eli tartteeko purkaa mitä jotta näkee? Ihan vain tulevaisuutta varten kyselen , varmaan tulee tarkisteltua kunhan auton taas saan käsiini..

                      Ja miten iso homma oli vaihtaa?
                      Niinjoo , onko sama e61 kun e60?
                      Etsittiin eilinen päivä sitä, kolme tuntia, ei tainnut olla omasta poikki, mitattiin ohmi alueella resistanssi konetilan lisävirran antopisteestä akun navalle, nollaa näytti.

                      Mut sitten käytettiin moottorin maadotus auki molemmista päistä, löytyy apukuskin puolelta ensimmäisen muovin alta, laitettiin tököttiä väliin ja mun startti ainakin on hurrannut kovilla kierroksilta tuolta asti, ennen ollut aina hidasta pyörimistä.

                      Joko jotain eilen tapahtui kun rassattiin nosturilla, tai sitten startilla on vain ollut hyvä ilta ja tämä aamu.

                      Millon katsotaan se egr arvo?
                      E61 535d alkuunsa viritetty.

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #12
                        Originally posted by Cell View Post
                        Auton alta pitää kaivaa läpiviennin muovikansi vaan pois, se on vaan paikalleen napsautettu ainakin tässä piuhaversiossa.

                        En vaihtanut kokonaan joten en osaa vastata, mutta veikkaisin että vittumainen jopi
                        Tuo muovikansi mekin eilen avattiin, mut ei me mitään hapettumaa sieltä löydetty. Onko 2006 autoissa eri virtakaapeli. Mun mielestä se muuttu sen kannen jälkeen eteenpäin heti lattakaapeliksi omassa.
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • BMW 320d
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2006
                          • 74

                          #13
                          Täälläkin ois kiinnostusta tietää miten ootte korjanneet kaapelin? Tarkotus vaihtaa kokonaan uusi tai siis se pätkä mistä se vika löytyy, mutta jos sais korjattua siten että toimisi sen aikaa kun saan uuden kaapelin.

                          Comment

                          • mek147
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2011
                            • 42
                            • Finland

                            #14
                            Niin se "pätkä" on sitten konetilan latauspisteeltä sinne perän yläpuolelle läpiviennille asti. Juurikin tästä liitoksesta johtuen on se kampanja jossa tarkistetaan/rasvataan liitos sieltä yläpuolelta takaluukun pohjalta, vaikka se vikapaikka on todellisuudessa siellä alapuolella.

                            Comment

                            • yason
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2016
                              • 181
                              • Helsinki

                              #15
                              Mites ton mutterin saa parhaiten irti, jolla pluskaapeli on kiinni juuri ennen bensatankin päälle sukeltamista?

                              Taka-apurunko / taka-akseliston kehto tai miksikö sitä nyt sanotaan on tossa näppärästi tiellä, mutterin ja runkopalkin välillä on ehkä pari senttiä tilaa. Ilmeisesti Gunther on laittanut akkukaapelin ensin auton pohjaan, jonka jälkeen Klaus on nostanut siihen ton kehdon, koska Herr Ingenieur on kaikessa viisaudessaan suunnitellut, että jos ihmisen on tarve irrottaa akkukaapeli, niin - Mein Gott! - silloin on käsillä jo suurempi ongelma kuin ahtaat tilat.

                              Kokeiltu jo kaikki 10-milliset lenkkiavaimet, piippuavaimet, yms mitä laatikosta löytyi. Pienin hylsy mahtuis, mutta siihen hylsyyn ei enää sitten mahdu mitään kiinni. Räikkävääntimiä on ihan turha edes yrittää. Niveljatkokaan ei palkin yläpuolelta mene, pitäis olla vielä pienempi hylsy. Lisäks toi mutteri on aika lähellä muovikotelon reunaa, eli osa avaimista ei edes mahdu. Eli... mitenkä tota nyt? :-o

                              Jos uhrais jonkin vanhan hylsyn ja rälläköisi siitä riittävän pienen? Äheltämistä lienee luvassa senkin kanssa.

                              Toinen vaihtoehto olis, että löysyttäis ton kehdon pultteja niin, että sitä koko hökötystä palkkeineen sais pari senttiä alemmas, että tuonne rakoon mahtuisi hetkeksi jokin työkalu. Vaan onkos viisaammat sitä mieltä, että sitten pitää ottaa jo kardaania irti ja vaikka mitä muuta, ettei muodostu vahingollisia pinteitä?
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎