Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 virtapiuhan kontin läpivienti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juggie
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 199
    • Pohjois-Pohjanmaa

    #31
    Originally posted by Juggie View Post
    Olisikohan tämä paras ketju esittää kysymys, vaikkei äkkiseltään siltä kuulosta.
    Eli alkoi tuossa sigun autossa antamaan restraint systems erroria ja sitä ei saa nollattua pois.

    Koodit on 93fc, battery lead positive (monitoring of shielding) ja 93fd battery lead negative (monitoring of shielding). Muita koodeja ei ole.

    Olen koettanut tätä googlettaa ja ei hirveästi löytynyt, mutta paljon tulokset viittaa tuohon positiivisen akkukaapelin kolaritilanteissa irtikytkevään paukkuun (googleta BMW BST cable). Siellä on akun plus navassa kaksi anturikarvaa ja ilmeisesti jossain tapauksissa tuo vioittuu. Ovat maailmalla noita ohittaneet katkaisemalla johtimet ja juottaneet 2ohm vastuksen väliin.
    Itse en mielellään moiseen alkaisi, vaan korjaisin ihan oikeasti.


    Eli onko mielipiteitä johtuuko nuo koodit juuri tuosta irtikytkentäpaukusta, pluskaapelin läpiviennin hapettumisesta vai huonosta akusta? Tuo plus kaapeliläpiviennin takaisinkutsu tähän muistaakseni tehtiin muuan vuosi sitten.

    Äkkiseltään tuntuisi, että voisi olla jotain muuta kuin plus kaapeliin pelkästään viittaavaa, kun antaa tuota 93fd koodiakin.

    Akku?

    Akkujännitettä en ole mittaillut, mutta voisihan tuo näillä kilometreilla (283tkm) olla jo ehtoopuolella, kun alkuperäinen on :think


    Toki kokeilin käydä heiluttelemassa tuota plusnapaa akulla ja myös noita anturikaapeleita, enkä tiedä johtuiko siitä, mutta muutaman käynnistyksen ajaksi muuttui vika erilaiseksi. Normaalisti vikailmoitus hyppää heti, kun auton käynnistää, mutta tuon heiluttelun jälkeen sai ajaa hetken aikaa ennen kuin tuli takaisin.
    Tällaisen löysin WDS:stä:

    Safety battery terminal and monitoring of the battery cable (shielding)

    The battery cable is fitted with an electrically conducting shield, which is insulated against the body and against the battery cable. The shielding consists of a low-impedance metal mesh. A cable exits from each end of the shielding, i.e. at the safety battery terminal in the luggage compartment and at the battery earth point in the engine compartment. Both connection leads are connected to the airbag control unit.

    Safety battery terminal

    The battery safety terminal is installed in the positive lead from the alternator just in front of the positive terminal of the battery. The cable ends in a tapered plug. If the monitoring of the battery cable determines a short circuit, the safety battery terminal is triggered. This switches off the alternator and the fuel pump.

    It also deactivates the starter motor load circuit. The engine can no longer be started.

    The interrupted alternator line can be replugged provisionally to restart the engine. In this case, however, the battery terminal isolation function is no longer available as the priming cap has already been ignited. The priming cap and alternator line must then be replaced.

    Monitoring of battery cable (shielding)

    The potential of the battery cable is read in via two resistors of the same size at the input of the airbag control unit. If the battery cable is OK, half of the power supply (U_V = battery voltage) is measured. In the event of a fault, different measurement values result, as shown in the following table.

    State | Measured value at resistor 1 | Measured value at resistor 2

    Battery cable: OK | approx. U_V / 2 | approx. U_V / 2

    Battery cable: Break | approx. 0*V | approx. U_V

    Battery cable: Short circuit to earth | approx. 0*V | approx. 0*V

    Battery cable: Short to positive | approx. U_V | approx. U_V

    If an interruption or short circuit occurs, the relevant fault code memory entry is stored in the airbag control unit.

    Note:
    The battery cable is only cut by the safety battery terminal in the event of a short circuit. If, for example, the outer insulation of the battery cable is damaged but the shielding has no earth connection, the following case could occur:

    Moisture (e.g. rain) can gradually reduce the voltage. A short circuit to earth is detected, but the safety battery terminal is not triggered. The following defect location is set in the fault code memory entry of the airbag control unit: ”Battery cable (monitoring of shielding): implausible test result”. The airbag warning lamp in the instrument cluster is also activated.


    Eli saattaisi se ollakin tuo positiivisen kaapelin vaipan valvonta. WDS:n mukaan tuo olisi vain bensakoneisissa :think
    Pre LCI:ssä internetin mukaan tuossa mittauslinjassa näyttäisi olevan liitin akun lähettyvillä, mutta omasta en kyllä sitä löydä. Ei siis pääse mittaamaan jännitteitä yo. ohjeen mukaan katkaisematta johtoa. Jos olisi liitin, niin silloin olisi helppo kokeilla poistuisiko vika 2ohm vastuksella

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      #32
      Originally posted by Juggie View Post
      Eli saattaisi se ollakin tuo positiivisen kaapelin vaipan valvonta. WDS:n mukaan tuo olisi vain bensakoneisissa :think
      Pre LCI:ssä internetin mukaan tuossa mittauslinjassa näyttäisi olevan liitin akun lähettyvillä, mutta omasta en kyllä sitä löydä. Ei siis pääse mittaamaan jännitteitä yo. ohjeen mukaan katkaisematta johtoa. Jos olisi liitin, niin silloin olisi helppo kokeilla poistuisiko vika 2ohm vastuksella
      Valvottava suojavaippa on tosiaan vain bensamalleissa. B-pilarin sateliittihan tuon valvonnan toteuttaa, joten sieltä löytyy johdotus jos haluaa testata, mutta aika selvä tapaushan tuo on.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Juggie
        Bimmer Rookie
        • Jun 2007
        • 199
        • Pohjois-Pohjanmaa

        #33
        Originally posted by Clavurion View Post
        Valvottava suojavaippa on tosiaan vain bensamalleissa. B-pilarin sateliittihan tuon valvonnan toteuttaa, joten sieltä löytyy johdotus jos haluaa testata, mutta aika selvä tapaushan tuo on.
        WDS sanoo tuon B-pilarin satelliitin hoitavan valvonnan vain vuosimalliin 9/2005 asti, siitä eteenpäin näyttäisi olevan Crash safety modulessa. Missähän se on :think
        Joka tapauksessa, tarkoittaakohan tuon korjaaminen pluskaapelin vaihtamista?

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #34
          Originally posted by Juggie View Post
          WDS sanoo tuon B-pilarin satelliitin hoitavan valvonnan vain vuosimalliin 9/2005 asti, siitä eteenpäin näyttäisi olevan Crash safety modulessa. Missähän se on :think
          Joka tapauksessa, tarkoittaakohan tuon korjaaminen pluskaapelin vaihtamista?
          Juu, 9/2005-> ACSM-modulissa, joka löytyy keskikonsolin alta. Kaapelin uusimista se yleensä käytännössä tarkoittaa.

          Tuossa kaaviossa DIAG_BAT



          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Juggie
            Bimmer Rookie
            • Jun 2007
            • 199
            • Pohjois-Pohjanmaa

            #35
            Kiitos tiedosta!

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎