Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60LCI:n akuutti lämppäri ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jip
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 22
    • Turku

    E60LCI:n akuutti lämppäri ongelma

    Tulipa eilen ajettua Etelän sateista tänne Lapin pakkasiin. Rankkasateesta -20 asteen pakkaseen.

    Auto on e60LCI, "jossa 534 Automatic Air Conditioning" sekä Eberi, jonka olemassa olosta ei myyjäliike edes tiennyt. Suomessa jälkiasennettu ! Automaatti-ilmastointi on kyllä tosi surkea verrattuna mun e39:n vastaavaan tai sitten siinä on ollut koko ajan vika.

    Tossa loppumatkasta, kun pakkanen alkoi nousta, aloin kiinnitttämään huomiota siihen, että jalat palelee ihan per...leesti. Lämpöä ei tuntunut riittävän kuskille lainkaan.

    Tänään tutkittuani -15-20 asteen pakkasessa asiaa, kävi selväksi, että kuskin puolelle ei tule jalkatilan, ratin oikealla ja vasemmalla puolella olevista suulakkeista lainkaan lämmintä ilmaa ! Hanttimiehen suulakkeista tulee ihan normaalista jopa kuumaa ilmaa.

    Muuta en keksinyt kun katsoa sulakkeet tuolla ulkona. Silmämääräisesti eivät näyttäneet olevan rikki. Hanskalokerosta löysin "neljän siipipyörän" kuvakkeen sulakkeen nro 3 (40A), mutta nro 11 (10A) ei ollut lainkaan ?!?!? Takakontissa kaikki sellaiset sulakkeet, joissa kylmää tai lämpöä ilmaisevaa eli nrot: 54, 57, 61, 63, 64 näytti silmämääräisesti olevan kondiksessa.

    Kysymys kuuluu, että mikä mättää ? Onko jossain joku sensori, joka ei ymmärrä kylmän ja kuuman eroa kuskin puolella. Katsoinko ihan vääriä sulakkeita ?

    Kuskikaan ei käynyt niin kuumana, että tarvitsisi jatkuvaa jäähdytystä ! Pitäisi roikkua täällä vielä tämä ja ensi viikko, joten tarttis tehdä asialle jotain ja nopeasti. Muuten iskee hypotermia.

    Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Huomenna on valoisaa taas muutaman tunnin ajan )))
  • Phaedrus
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1888
    • Helsinki

    #2
    Onko iDrivesta säädetty lämmityksen asetukset (Climate) kuntoon?

    Comment

    • jip
      Newbiemmer
      • Aug 2004
      • 22
      • Turku

      #3
      Originally posted by Phaedrus View Post
      Onko iDrivesta säädetty lämmityksen asetukset (Climate) kuntoon?
      Moro, jos tarkoitat sitä, että olenko laittanut puhaltamaan sinisen sijaan punaista niin kyllä olen.

      Comment

      • zanta
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 2908
        • Oulu

        #4
        Ja oot laittanu kuskinpuolelle puhaltamaan?
        Siellähän on ne säädöt myös siihen että kuinkapaljon puhaltelee miltäkin tasolta...
        Mutta eipä tuo omakaan bensapihi enää pahemmin lämpöä kabiiniin tuota kun ylitetään -20°C, kun ei ole hukkalämpöä moottorilta jaettavana..
        LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

        eksälista:
        E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5446
          • S:t Karins

          #5
          Weba huutaa koko ajan kun auto käy pakkasessa (-15 - -20 C )...

          P.S. Ei kai Turun mies Saariselällä ole?
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • jip
            Newbiemmer
            • Aug 2004
            • 22
            • Turku

            #6
            Originally posted by zanta View Post
            Ja oot laittanu kuskinpuolelle puhaltamaan?
            Siellähän on ne säädöt myös siihen että kuinkapaljon puhaltelee miltäkin tasolta...
            Mutta eipä tuo omakaan bensapihi enää pahemmin lämpöä kabiiniin tuota kun ylitetään -20°C, kun ei ole hukkalämpöä moottorilta jaettavana..
            Jep kyllä olen. Molemmmin puolin lämpötilan pitäisi olla 22 astetta, mutta kuskin puolelle tulee kylmää kun taas hanttarille jopa kuumaa. Olen testaillut kuskinpuolella noita eri tasoja (3), mutta kaikista niistä tulee kylmää. Hanttarin puolella tasot (2) rulettaa niin kuin pitää.

            Turun mies on Ylläksellä.

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Originally posted by zanta View Post
              kun ei ole hukkalämpöä moottorilta jaettavana..
              En oikein tuohon usko. Jos siellä ei olisi lämpöä, miksi sinne keulalle olisi laitettu jäähdytin? Eiköhän syy ole liian pieni lämppärinkenno+etelään suunniteltu laitteisto.

              Comment

              • Tommix
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 5446
                • S:t Karins

                #8
                Originally posted by Bmw Master View Post
                En oikein tuohon usko. Jos siellä ei olisi lämpöä, miksi sinne keulalle olisi laitettu jäähdytin? Eiköhän syy ole liian pieni lämppärinkenno+etelään suunniteltu laitteisto.
                Kyllä se vaan niin on että kunnon pakkasessa ei nykydiisselissä moottorilta saa tarpeeksi lämpöä hyttiin. Sama ongelma merkistä riippumatta.

                Olisiko tuossa veden jakoventtiilissä häikkää. Erillien jako/säätö löytyy erikseen molemmille puolille?


                Originally posted by jip View Post
                Turun mies on Ylläksellä.
                Jaa, siellä etelässä
                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #9
                  Originally posted by Tommix View Post
                  Kyllä se vaan niin on että kunnon pakkasessa ei nykydiisselissä moottorilta saa tarpeeksi lämpöä hyttiin. Sama ongelma merkistä riippumatta.
                  Onhan siellä konehuoneessa kuuma ahdin ja kuumat öljyt josta sitä lämpöä saisi jos vaan haluttaisiin tehdä. Ja on se jäähdytysnestekkin yli 80 astetta joka kipossa tai sitten on termari rikki. Jos laitetaan iso kenno ja riittävästä ilmaa sen läpi hyttiin, niin varmasti tarkenee.

                  Comment

                  • jip
                    Newbiemmer
                    • Aug 2004
                    • 22
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Tommix View Post
                    Olisiko tuossa veden jakoventtiilissä häikkää. Erillien jako/säätö löytyy erikseen molemmille puolille?
                    Kyllä bensakoneista vielä sitä ylimääräistä energiaa on lämppäreihin löytynyt.

                    Mutta konehuoneen puolelta pitäisi löytyä joku venttiili, joka jakaa lämpöä ? Onko hajua mistä se löytyy ? Ohjeet se saa joko iDriven tai namiskuukkeleiden kautta.

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5446
                      • S:t Karins

                      #11
                      Originally posted by jip View Post
                      Kyllä bensakoneista vielä sitä ylimääräistä energiaa on lämppäreihin löytynyt.

                      Mutta konehuoneen puolelta pitäisi löytyä joku venttiili, joka jakaa lämpöä ? Onko hajua mistä se löytyy ? Ohjeet se saa joko iDriven tai namiskuukkeleiden kautta.
                      Kiisselissä tuo yksikkö sijaitsee edestä katsottuna oikean etuiskarin kohdalla ohjauksen hydraulisäiliön alla.
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • jip
                        Newbiemmer
                        • Aug 2004
                        • 22
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by Tommix View Post
                        Kiisselissä tuo yksikkö sijaitsee edestä katsottuna oikean etuiskarin kohdalla ohjauksen hydraulisäiliön alla.
                        Bemun lähin service on 200 km päässä. Mahdollisesti joku sähkömoottorilla ohjattava läppä nalkannut tai sitten ko. sähkömoottori tsipannut. Pitää tutkia vikakoodit. Sen jälkeen tilataan osat, joiden tulo kestää 2-3 päivää, kun näin harvinaisen oloisen vian kamaa ei hyllyssä ole. Eka aika ensi viikon loppupuolella, joten hypotermian riski on valtava.

                        Koko valoinen aika meni, kun yritin räplätä ohjeiden mukaan siniseltä punaselle ja punaselta siniselle jos vaikka antaisi periksi. EI ANTANUT !

                        Auton myynyt ja Premium Selection takuun myöntänyt taho ei ole edes ehtinyt vastata sähköpostiin. Mutta tätä menoa vehje päätyy ko. firman pihalle heti ensi vuonna. Tänä vuonna hinuri on sen sinne kipannut vasta viisi kertaa.

                        Pitää toivoa, että siellä monihuoltopisteessä on vielä joku sellainen palveluksessa, joka tietää ja hallitsee BMW merkkiset autot. Tuskinpa

                        Comment

                        • Phaedrus
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1888
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by jip View Post
                          Bemun lähin service on 200 km päässä. Mahdollisesti joku sähkömoottorilla ohjattava läppä nalkannut tai sitten ko. sähkömoottori tsipannut. Pitää tutkia vikakoodit. Sen jälkeen tilataan osat, joiden tulo kestää 2-3 päivää, kun näin harvinaisen oloisen vian kamaa ei hyllyssä ole. Eka aika ensi viikon loppupuolella, joten hypotermian riski on valtava.

                          Koko valoinen aika meni, kun yritin räplätä ohjeiden mukaan siniseltä punaselle ja punaselta siniselle jos vaikka antaisi periksi. EI ANTANUT !

                          Auton myynyt ja Premium Selection takuun myöntänyt taho ei ole edes ehtinyt vastata sähköpostiin. Mutta tätä menoa vehje päätyy ko. firman pihalle heti ensi vuonna. Tänä vuonna hinuri on sen sinne kipannut vasta viisi kertaa.

                          Pitää toivoa, että siellä monihuoltopisteessä on vielä joku sellainen palveluksessa, joka tietää ja hallitsee BMW merkkiset autot. Tuskinpa
                          Kylläpä vastustaa, ikävä juttu. Oikeasti: onko takuun alla oleva auto kuskattu viidesti hinurilla myyjälle korjattavaksi? Mitä nämä muut viat ovat koskeneet?

                          Comment

                          • jip
                            Newbiemmer
                            • Aug 2004
                            • 22
                            • Turku

                            #14
                            Originally posted by Phaedrus View Post
                            Kylläpä vastustaa, ikävä juttu. Oikeasti: onko takuun alla oleva auto kuskattu viidesti hinurilla myyjälle korjattavaksi? Mitä nämä muut viat ovat koskeneet?
                            jep, auto oli noin 45.000 km ajettu, kun ostin 02.2010. Helkutin hyvässä kunnossa päällisin puolin. Kaiken piti olla kunnossa. 2 vuoden takuu. Ongelmat alkoi noin 2 viikon kuluttua. Koko kevät meni kun kuskattiin hinurilla pajalle. Aina ongelmana suuttimet, puolat ja jossain vaiheessa sitten jouduttiin vaihtamaan molemmat katalysaattorit. Kesän toimi ihan ok, jollei Run Flat renkaita pidetä ajo-ominaisuuksien kannalta suurena ongelmana (minä pidän, mutta en sitten viitsinyt uusia kummeja vaihtaa).

                            Nyt mittarissa noin 65.000 km. Ainoa mikä on varmaa niin auto menee vaihtoon ennen kuin takuu päättyy.

                            Comment

                            • juhani75
                              Newbiemmer
                              • Nov 2011
                              • 26
                              • Kouvola

                              #15
                              Saako kysäistä että millä koneella sun bemusi on? Itselläni e60 LCI 523 ja myös harrasteltu suutin vaihtoja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎