Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60LCI:n akuutti lämppäri ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jip
    Newbiemmer
    • Aug 2004
    • 22
    • Turku

    #16
    Originally posted by juhani75 View Post
    Saako kysäistä että millä koneella sun bemusi on? Itselläni e60 LCI 523 ja myös harrasteltu suutin vaihtoja
    BMW 523iAE60LCI sedan business.

    Satu kuului seuraavasti:

    "Hankkimasi BMW Premium Selection -auto on valmiina tarjoamaan Sinulle ajamisen iloa ja luotettavuutta vuosiksi eteenpäin. Osa nautinnollisuutta on BMW Premium Selection -takuun tuoma mielenrauha."

    Saksasta tuomani E39 on toiminut ilman mitään ongelmia. Toimii edelleen !

    Tämän saitin löysin josain vaiheessa. http://forums.5series.net/topic/4060...s/page__st__75. Ei harrasteta yksin. Kavereita löytyy !

    Niin ja äsken löysin seuraavan keskustelun. Sulla varmaan N53 motti, joten kannattaa ottaa yhteyttä marmoritiskille asian tiimoilta:

    Last edited by jip; 30-12-2011, 19:53.

    Comment

    • saccer
      Newbiemmer
      • May 2005
      • 2
      • Oulu

      #17
      Korjaantuiko tämä ongelma jotenkin?

      Itsellä nyt samaa vikaa e61 525d LCI:ssä, kuskinpuolelle ei tule välistä kuin kylmää vaikka miten säätäisi tuota "hienoa" automaaatti-ilmastointia". Pelkääjän puolella kyllä tarkenee. Pahimmillan ilmiö maantiellä ja motarilla, pysähtyessä tyhjäkäynnillä alkaa taas pikkuhiljaa lämpöä tuleen sitten kuskillekkin??? Eli kaupungissa pyöriessä kuskikin tarkenee paremmin. Pelkän webaston käydessä tulee mielestäni yhtä hyvin lämmintä molemmille puolin.

      En ole ehtinyt tutkiin vielä sen tarkemmmin mutta epäilen, että toi venttili, jonka kautta nesteet tulee lämppärin kennoille, jumittaa tai muuten vain ei toimi. Vai olisiko vika sittenkin sitä ohjaavassa päässä....

      Comment

      • m5 lemans
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 190
        • espoo

        #18
        Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan miten tässä meni. Alla on E60 S85 ja sama ongelma...(= "kylmät jalat")...

        Comment

        • jip
          Newbiemmer
          • Aug 2004
          • 22
          • Turku

          #19
          Originally posted by m5 lemans View Post
          Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan miten tässä meni. Alla on E60 S85 ja sama ongelma...(= "kylmät jalat")...
          Päivitetäänpä tätä uskomatonta tarinaa.

          Auto hinattiin pajalle 1.1.2012 ja on siellä edelleen. Muistaakseni auto pääsi vikakoodien lukuun 5.1.2012 ja siinä kävi niin, että vika ei enään ollut aktiivinen. Väittivät, että jokin määrä kilometrejä tai jokin ajallinen määre eliminoi aktiivisen vian. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että eivät tienneet mitä korjata ?!?!? Näkivät kuitenkin, että autolla oli ajettu 10 km sen jälkeen kun vika oli iskenyt.

          Sovittiin, että ajelevat autolla niin pitkään, että vika aktivoituu uudelleen ja siitä sitten saavat samantien piuhoihin. Viaksi diagnosoitiin korkeapainepumppu. Syvällinen analyysi vikapolkuihin kertoi myös, että korjaamalla tämä saadaan luultavasti myös lämppäriasia ja mahdollisesti myös ajovalojen pissapojat kuntoon.

          Tarkastivat myös N53 moottoreita koskevan huoltokäskyn mukaisesti suuttimet. Kaikki suuttimet olivat niitä uusia eli helmi-kesä 2011 välisenä aikana nämä kaikki on näemmä onnistuttu vaihtamaan toimiviin.

          Pumppu vaihdettiin ja auto päivitettiin. Lopputulos ei ollut ihan niin hyvä kun "vikapolku"-tutkielma antoi odottaa.

          Autoa on korjattu viimeksi tänään. Moottorin/voimansiirron suhteen kaikki on kunnossa (koeajo suoritettu), mutta ilmastoinnin/sisätilan lämpötilan kanssa on edelleen ongelmia kuskinpuolella.

          Nyt ne purkaa kojelaudan alaosan, eli jalkatilan yläpuolelta löytyvät suojat pois, jolloin he pääsevät käsiksi ilmakanavien läppien säätömoottoreihin, joissa tuntuisi olevan vikaa. Nämät mitattuaan he varmistuvat siitä, että onko vika läppämoottorissa/mittareissa vai ei. Kertoivat myös, että he ovat nykyisin yhteyksissä BMW:n tekniseen tukeen, jonka ohjeiden perusteella korjausta suoritetaan.

          Voin kertoa, että V-käyrä on melkoisen korkealla. Auto on ollut kuukauden pajalla noin 900 km päässä kotoa. Hyvää on se, että myyjä on antanut 2010 mallisen 300 sarjalaisen käyttöön päivittäisten rutiinien hoitamiseksi.

          Päivitän heti, kun jotain uutta selviää tästä lämppäriviasta.
          Last edited by jip; 27-01-2012, 23:04.

          Comment

          • repsa
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1367
            • Lempäälä

            #20
            ihan kuriositeettina voisin heittää ilmoille että kannattaisi kokeilla koputtaa sitä vesiventtiilipakettia siellä rattiakselin tietämillä konehuoneessa.

            Siitä haarautuu matkustajalle ja kuskille omat letkunsa - ja niistä voisi sitten myös kokeilla tuleeko sieltä kuumaa vettä kennolle jos lämpötila-asetukset on samat.
            5c jetta 1.2TSI 140/220
            530e m-sport alpinweiss3 vakio
            a4 cabi 220/300
            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

            Comment

            • jip
              Newbiemmer
              • Aug 2004
              • 22
              • Turku

              #21
              Originally posted by repsa View Post
              ihan kuriositeettina voisin heittää ilmoille että kannattaisi kokeilla koputtaa sitä vesiventtiilipakettia siellä rattiakselin tietämillä konehuoneessa.

              Siitä haarautuu matkustajalle ja kuskille omat letkunsa - ja niistä voisi sitten myös kokeilla tuleeko sieltä kuumaa vettä kennolle jos lämpötila-asetukset on samat.
              Tuosta nuo aikanaan tämän lämppäriin liittyvän projektin aloitti.

              Soitin eilen ja kyselin tilannnetta, kun yksi viikko taas täyttyi. Ei ollut auto valmis. Lämppärin läppämoottorit on kuulemma tilattu ja ne ovat tulossa joko ma tai ti. Paikalleen laitto ei sitten ota pitkään.

              Jään mielenkiinnolla odottamaan.

              Comment

              • bemarikari5
                Bimmer Rookie
                • Dec 2004
                • 167

                #22
                Kyllä on miehellä hyvät hermot! Itsellä olis kyllä jo vehje lähtenyt kiertoon.
                -04 e60 530da
                ex bemmit: 1502, 318i, 535i, 730i, 850i, 530dx2

                Comment

                • saccer
                  Newbiemmer
                  • May 2005
                  • 2
                  • Oulu

                  #23
                  Originally posted by saccer View Post
                  Korjaantuiko tämä ongelma jotenkin?

                  Itsellä nyt samaa vikaa e61 525d LCI:ssä, kuskinpuolelle ei tule välistä kuin kylmää vaikka miten säätäisi tuota "hienoa" automaaatti-ilmastointia". Pelkääjän puolella kyllä tarkenee. Pahimmillan ilmiö maantiellä ja motarilla, pysähtyessä tyhjäkäynnillä alkaa taas pikkuhiljaa lämpöä tuleen sitten kuskillekkin??? Eli kaupungissa pyöriessä kuskikin tarkenee paremmin. Pelkän webaston käydessä tulee mielestäni yhtä hyvin lämmintä molemmille puolin.

                  En ole ehtinyt tutkiin vielä sen tarkemmmin mutta epäilen, että toi venttili, jonka kautta nesteet tulee lämppärin kennoille, jumittaa tai muuten vain ei toimi. Vai olisiko vika sittenkin sitä ohjaavassa päässä....

                  Tämä minun ongelma ratkesi. Webastoon oli vaihdettu joskus vesipumppu ja se oli kytketty letkuihin väärin päin. Vika paljastui kun tein tuon vastushuijauksen vesiventtiillle että webasto lämmittäisi hytän lisäksi konettakin. Sitä testaillessa sitten ihmetteilin kun kuumin letku konehuoneessa olikin se jota pitkin pitäisi tulla nesteet koneelta webastolle päin... Ei siis oikein nesteet kiertäneet lämppärissä kun pumppu yritti puskea vesipumpua vastaan nesteitä. Vähän kumma että nesteitä pelkääjän puolen kennossa johonkin suuntaan kuitenkin liikkui vaikka samalla tavalla rinnakkain kait se tuon kuskin puolen kennon kanssa on... No, nyt on kuitenkin pumppua pyöräytetty 180 astetta ja tuntuu lämppärikin pelaavan niinkuin pitääkin

                  Comment

                  • jip
                    Newbiemmer
                    • Aug 2004
                    • 22
                    • Turku

                    #24
                    Onnittelut ! On se vaan niin, että autoa on kiva ajaa, kun jalat pysyvät lämpimänä.

                    Täällä asiat eivät ole yhtä hyvin. Lähdin iltajunalla hakemaan autoa 10.2., kun minulle soitettiin 9.2. ja kerrottiin, että auto on kunnossa ja sen voi hakea pois. Yritin kysellä mitä sille on tehty 6 viikon aikana, mutta ko. työnjohtaja ei osannut kertoa, koska ei asiasta mitään tiennyt vaan ainoastaan soitti, kun oli pyydetty.

                    Perillä olin 11.2. n. 14 h junassa istumisen jälkeen. Liike aukesi klo 10. Löysin päivystävän työnjohtajan jolta sain auton avaimen. Yritin taas kysellä mitä on tehty. Kaveri alkoi itsekin epäilemään, kun lapussa ei ollut oikein mitään. Merkintöjen mukaan vain polttoainepumppu oli vaihdettu !!!! Lisäksi kasasta löytyi hirvittävästi erilaista tietokoneliuskaa yms. Ei mitää merkintaa alipainepumpusta, läppämoottoreista, jotka kaikki oli puhelimessa kerrottu tilatuksi Ruotsin keskusvarastolta ja jotka aina olivat tulossa silloin ja silloin. Alkoi nousta pienoinen pelko perseeseen, että onko homma hanskassa. Tämä työnjohtaja päätti kuitenkin soittaa asiasta vastaavalle työnjohtajalle. Soiton jälkeen kaveri oli hiukan hölmön oloinen, mutta kertoi, että paljon aikaa oli uhrattu, etsitty, etsitty ja etsitty. Kaikki mitattu ja todettu toimivaksi. Joku sähkö !?! vaihdettu. Peräsin muutaman kerran, että onko auto varmasti kunnossa, jotta voin ajaa turvallisesti 900 km kotio. Kaveri totesi, että kyllä on, koska auto on ilmoitettu kunnossa olevaksi ! Ennen kun lähdimme, kaveri kuitenkin totesi, että on häviävän pieni mahdollisuus, että lämppäri ei toimi.

                    Auto oli seissyt pihalla ainakin edellisen yön. Lähti hienosti käyntii. Ei muuta kun nokka kohti Turkua tankin kautta. Tankille oli noin 1 km. Tankki täytee ja menoksi. Puhallin toimi yläkautta kuten pitikin. Ajattelin, että ottaa oman aikansa ennen kun kone lämpee sen vertaa, että lämppäri kehtaa antaa lämpöä muualtakin.

                    Lämmityslaite ei toiminut siten miten se oli toiminut ennen Marmorille joutumista ja mikä pahinta kuskin jalkatilaan virtasi edelleen kylmää/viileää ilmaa. Havaintoja 900 km matkan ajalta lämppärin/ilmastointilaitteen toiminnassa:

                    1) Vasen/oikea lämpötilan säätimen merkkivalot manuaalina ovat kadonneet ja ne toimivat nyt manuaalisesti puhaltimen tehoon vaikuttavasti. Vaikuttaa siltä, että näillä näppäimillä ei voi enää säätää lämpötilaa !
                    2) Suurin jäähdytysteho näppäin ei reagoi painallukseen (valo ei syty ja jäähdytys ei käynnisty, mutta kuuluuko edes pakkaskelillä ? = ei)
                    3) Etu- ja takaosan keskellä olevista suulakkeista tuli lämmintä ilmaa.
                    4) Etupään ikkunan viereisistä suulakkeista tuli lämmintä ilmaa vaihtelevasti. Kuskin puolelta pääsääntöisesti viileää ilmaa.
                    5) Kuskin jalkatilaan virtaa ainoastaan viileää/kylmää ilmaa. Hanttimiehen jalkatilaan ei virrannut ilmaa lainkaan.

                    Muuta huomioitavaa:

                    Moottorin tyhjäkäynti on nyt mielestäni 100 – 150 kierrosta/min alhaisempi. Onko OK ? = menee arvoihin.

                    Nyt auto tutkittu täällä. Lämmityslaitteen kenno todettiin tukkoiseksi. Pitää vaihtaa, mutta tässä vaiheessa huuhdeltiin, koska uusi piti tilata Saksasta asti. Vesiventtiilit ja ilmansekoitusläpät toimii kuten kuuluu.

                    Pitäis taas sunnuntaina ajaa tonne pohjoiseen. Voipi olla, että on kuoliot jalassa kun takaisin pääsen.

                    Tässä vaiheessa totean, että EI V....U VOI OLLA NÄIN VAIKEETA, mutta annan kuulua lämmityslaitteen kennon vaihdon jälkeen !
                    Last edited by jip; 15-02-2012, 17:39.

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #25
                      Tuleeko tuulilasille lämmintä kuitenkin molemminpuolin?

                      Jotenkin en usko lainkaan kennon tukkoisuuteen... Olisikohan mahdollista tutkia tätä muutaman tunnin joku päivä?
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • jip
                        Newbiemmer
                        • Aug 2004
                        • 22
                        • Turku

                        #26
                        Originally posted by Cell View Post
                        Tuleeko tuulilasille lämmintä kuitenkin molemminpuolin?

                        Jotenkin en usko lainkaan kennon tukkoisuuteen... Olisikohan mahdollista tutkia tätä muutaman tunnin joku päivä?
                        Piti tehdä empiirinen koe asian selvittämiseksi ja tässä tulokset:

                        Klo 7:20 Eberi lauloi 20 min. Lähtö viivästyi.

                        Klo 8:46 auto käyntiin. Ulkona pakkasta -5. Ilmastointilaite on toiminnolla "Auto" ja "automatic programmes" mediumilla. Käynnistin myös Eberin toiminnolla toist. Liikkeelle. Ottaa hetken ennen kun alkaa puskea ilmaa suulakkeista. "Air distribution" näytön mukaan ilmaa pukkaa ainoastaan koelaudan päällä olevista suulakkeista ja näin on myös käytännössä. Suulakkeista tuleve ilma lämpenee koko ajan.

                        klo 8:56 Jaloissa alkaa tuntua kylmältä vaikkei edes puhalla alas.

                        Klo 9:03 ilmanvirtaukset muuttuvat siten, että kojelaudan päällä olevat suulakkeet 3 täpän edestä, kojelaudan suulakkeet 2 täpän ja jalkatilan suulakkeet täysillä. Oikeasti lämmintä ilmaa tulee ylimmistä, kojelaudan keskeltä ja takapään keskeltä. Kuskin jalkatilaan haaleaa/kylmää ja ei selllaisella voimalla kun kuva antaa ymmärtää. Hanttimiehen jalkatilan virtaus on kovempaa ja lämpeempää. Lisäksi kojelaudan kuskinpuolen vasen suulake antaa ilmaa ulos eri paineella kun oikea puoli. Ajo ollut kaupunkiajoa. Päätän testata moottoritiellä. Lähden ajamaan kohti Saloa. Rajoitus 100 km/h.

                        Klo 9:56 Pysähdyn. Salossa pakkasta -8 astetta. Koko matkan suulakkeiden antama virtaus pysyy noin samana eli ylhäältä alaspäin 3,2 ja täysillä. Sammutan moottorin ja otan Eberin pois päältä. Näpyttelen salavalikosta moottorilämmön, joka on 90.

                        Lähden kohti Turkua. En laita Eberiä päälle. Jalat ovat jäätyneet kovaa vauhtia klo 9 alkaen. Ei helpota. Eberin poissaolo tekee sen, että sisäilman tuntu muuttuu. Kun tullessa näpeissä ja poskilla tuntui lämpimältä niin nyt tuntuu lievästi vilposelta. Suulakkeiden virtaus pysyy kutakuinkin samanlaisena koko paluumatkan kun tullessa. Vaikuttaa siltä, että virtaavan ilman lämpö on haaleampaa yläpäässä, mutta alapää on selkeästi kylmempää.

                        Räppään ohikulkutiellä salavalikosta moottorilämmöt esille. Lämmöt liikkuu välillä 90 - 96 asteen välillä loppumatkan, joka sisältää myös kaupunkiajoa Turun keskustassa.

                        Eli vastauksena kysymykseen, tuleeko lämmintä molemmille puolin tuulilasia ?: Kyllä
                        Last edited by jip; 16-02-2012, 11:35.

                        Comment

                        • Nettipepe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1341
                          • Kajaani

                          #27
                          voisiko olla noin iso ero automaatti ilmastoinnin asetuksilla?
                          ainakin minulla E90:ssä se on asennossa HIGH.
                          Kokeile!
                          Ja kerro kommenttia
                          F30 320xia
                          Ex E90 325da
                          Ex E90 320da
                          Ex E46 330D

                          Comment

                          • arne525
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2004
                            • 97
                            • 02600

                            #28
                            Ihan pakko osallistua keskusteluun.

                            Itsellä omassa E60 530i Lci:ssä ihan sama homma, jalat kylmänä pakkasella. Parin asteen pakkasella vaikea huomata lyhyillä matkoilla, mutta -20 asteessa ei ollu kivaa. Mulle kyllä tehtiin 30 min sisällä diagnoosi että lämpprin kenno tukossa. Se vaihtuu ens viikolla ja työmäärä on ihan tuntuva. Näitä ilmeisesti ollu just bensamalleissa, (eikö dieseleissä olekin sahkövastus rinnakkain tehoa tuomassa).

                            Voin sitten ilmoitella vaikuttiko mitään.

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #29
                              Mikäs sen kennon sitten on tukkinut? Kymmeniä vuosia vanhoja laitteita on ajossa pääasiallisesti vastaavin järjestelmin täysin ilman tukkeumaongelmia. Poislukien tietty ne onnekkaat, jotka ovat sekoittaneet riittävästi sopivia vihreän ja punaisen laatuja. Jotain irtotavaraa pitäis olla kierrossa että ne tukkoon menisivät. :think
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • arne525
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2004
                                • 97
                                • 02600

                                #30
                                Samaa mäkin mietin, mutta ilmeisesti sinne muodostuu mönjän tyyppistä tavaraa, joka vähitellen eikentää kiertoa. Putket on suht ahtaat ja aika harvoin kennon kautta menee täys virtaus. Kennolla on lisäks vielä useampi kierto jonka takia pelkääjän puolelle voi tulla lämpimämpää (munkin autossa pelkääjän puolelle tulee enemmän lämmintä kuin kuskin puolelle). E38 malleissa on näitä ollut melko paljon. Voisi äkkiä ajatella että se on tehokkaampien lämmityslaitteiden ongelma jotka toimii täydellä teholla harvemmin.
                                Kennon tukkeutumisia olen kuullut vain E60 LCI-bensamalleista.

                                Mä laitan tänne sit vaikka kuvan kennosta kun se on kaivettu esiin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎