Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60LCI:n akuutti lämppäri ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    #31
    Kun miettii tuota työn määrää kennon vaihdossa, niin kokeilisin kyllä ensin huuhdella konehuoneen puolelta letkujen kautta. :think
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • arne525
      Bimmer Rookie
      • Dec 2004
      • 97
      • 02600

      #32
      Totta sekin, mutta ilmeisesti tuo huuhtelu ei irrota sitä monjää joka siellä on. Onko ehdotuksia toimivasta menetelmästä joka ei riko paikkoja?

      Comment

      • Clavurion
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 9159
        • Oulu

        #33
        Originally posted by arne525 View Post
        Totta sekin, mutta ilmeisesti tuo huuhtelu ei irrota sitä monjää joka siellä on. Onko ehdotuksia toimivasta menetelmästä joka ei riko paikkoja?
        Onhan noita jäähdytysjärjestelmän huuhteluun tarkoitettuja aineita. Pieni pumppu (esim. Weban vesipumppu), jolla pumpataan puhdistusliuosta vastakarvaan kennon paluulinjaan. Paluu tulolinjoista keruuastiaan, josta pumppu ottaa nesteen uudelleen kiertoon (mielellään suodattimen läpi). Tuonhan voi jättää rauhassa kierrättämään huuhtelua vaikka yön yli. Jos käyttää jyrkempää pesuainetta (esim. astianpesuaine, kristallisooda) alumiiniset osat voi ottaa nokkiinsa.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          #34
          Puutarhaletku suoraan lämppärin letkuun kiinni ja pari kuutiota vettä läpi paineella

          Comment

          • jip
            Newbiemmer
            • Aug 2004
            • 22
            • Turku

            #35
            jep, mulle tehtiin tiistaina juuri tuo pumppaus vastakarvaan. Paskaa oli irronnut ihan tolkuttomasti. Lopputulema oli se, että pakko vaihtaa. Olen ajanut tiistain jälkeen yhden tankillisen. Tulin juuri Ruotsista ja kävin tankilla. Ei paljon lämpöä irronnut kuskin puolen suulakkeista, mutta matka oli suht lyhyt, auto lämmittämätön enkä laittanut Eberiä päälle.

            Huomenna pitäisi ajaa 1100 km. Luvattiin, että auto toimii em. toimenpiteellä tämän keikan ja lämpöä pitäisi riittää, mutta ... Pahoin pelkään, että kylmää piisaa.

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #36
              Näitkö ite että sieltä oli irronnut paskaa? Jos siellä oikeasti on sitä niin paljon että kennot tukkeutuu, herää kysymys mistä sitä oikein irtoaa ja mikä sen irroittaa. Mäskit pussiin ja labra-analyysi. Toisaalta jos se on itse nesteen lisäaineet mikä sakkautuu, niin...

              E38:ssa on lämppärivikoja, mutta kennojen tukkeutumisesta en ole kuullut, onkohan mennyt ohi :think
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • jip
                Newbiemmer
                • Aug 2004
                • 22
                • Turku

                #37
                Originally posted by Cell View Post
                Näitkö ite että sieltä oli irronnut paskaa? Jos siellä oikeasti on sitä niin paljon että kennot tukkeutuu, herää kysymys mistä sitä oikein irtoaa ja mikä sen irroittaa. Mäskit pussiin ja labra-analyysi. Toisaalta jos se on itse nesteen lisäaineet mikä sakkautuu, niin...

                E38:ssa on lämppärivikoja, mutta kennojen tukkeutumisesta en ole kuullut, onkohan mennyt ohi :think
                En nähnyt. Luottamus koko BMW serviceen on täysi nolla. Tässä meneillään olevassa asiassa on annettu niin paljon väärää tietoa, etten vielä aikaisemmin ole vastaavaan törmännyt. Luulisi näiden kohta tajuavan, että jos edustaa 12 automerkkiä niin menee näillä nykyisillä resursseilla aika vaikeaksi ymmärtää aina vain elektronisesti monimutkaisempien kokonaisuuksien hienouksia. Mutta ei auta. Myyjä (=myyjän myöntämä takuu eli vakuutusyhtiö) kertoo missä, mitä ja koska tehdään. Eihän ne raukat edes tiedä, mitä toimintoja tässä automaatti-ilmastointilaitteessa on tai pitäisi olla.

                Tässä havaintoja lauantain ajoista:

                Pakkasta koko ajon n. -2,5 - -8,5 välissä.

                Autoa ei esilämmitetty. Salavalikko auki ja lukema oli +5. Ajoa Itäharjun Prismalta Ravattulan kautta ohikulkutielle ja sieltä Tampereen moottoritielle. Lämmöt +81 moottoritielle siirryttäessä. Ennen Liedon aseman liittymää +96. Tässä ne pysyivät seuraavat 500 km. Lämppäri puhalsi ilman eberin avustusta. Kuski sai kaikista kojelauta ja alasuulakkeista kylmää/haaleaa. Hanttimiehelle tuli lämmintä.

                500 km kohdalla moottorinlämmöt nousi yht äkkiä 100 pintaan ja kävi jopa yli sen. Tämä teki sen, että ratin oikealla puolella oleva suulake alkoi puhaltaa lämmintä. Samoin ratin vasemmalla puolella ilma muuttui siten, että hyvällä tahdolla siinä saattoi tuntea lämpöä. Jalkatilassa ei muutosta parempaan. Nyt ongelmaksi alkoi muodostua se, että yläpää alkoi kuumeta aivan liikaa (Rovaniemen 6 viikkosen korjaamo käynnin aikana niin oikea kuin vasen lämpötilan säädin lakkasi toimimasta) ja alapää pysyi kylmänä.

                Autossa on aina yöajat Ctek suoraan akulle.

                Nyt kolmena aamuna olen esilämmittänyt eberillä 30 min. Käynnistämisen jälkeen automaattiilmastointi aloittaa aina yläsuulakkeilla. Kestää aika turkasen kauan tämä huurteenpoistovaihe, yli 15 min, jonka jälkee ylä- ja kojelautasuulakkeille jää puhallusta muutama täppä ja alapää alkaa paahtaa täysillä. Aina sama kuvio. Sinällään ihan ymmärrettävä kuvio, koska ylätilaa on paljon, lämpö nousee, ei häiritse jos on vielä viileää, jne. Lämpöanturi taitaa olla siinä vaihdekepinnupin tasolla, joten kyllä sinne ylös saa aika pitkään puhaltaa ennen kuin alhaalla oleva sensori huomio tämän. Kun nesteet ovat lämmenneet, niin sen jälkeen alkaa syöttämään suoraan iholle, ala- ja kojelautasuulakkeista.

                Autossa oleva automaatti-ilmastointilaitteen tilausnumero on ollut 534. Mites teillä muilla tuo automaattiohjelma nämä kylmänä/esilämmitettynä käynnistämisen jälkeiset kuviot tekee ?
                Last edited by jip; 21-02-2012, 20:58.

                Comment

                • arne525
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2004
                  • 97
                  • 02600

                  #38
                  Tänään sain auton (E60530i LCI) takas kennon vaihdosta. Ennen jaloille tuli vain tosi haaleaa ilmaa ja oli jalat jäässä ja ikkunat huurtu. Nyt kuskin ja apparin jalkatilan suuttimesta tulee lämmintä ihan eri tavalla kuin aikaisemmin. Tänään oli vain -2 mutta ero silti tuntuva. Veikkaan että tällä se vika korjaantui. Irroitetussa kennossa ei mitään näkynyt, mutta täytyy leikata se auki ja selvittää mitä on syönyt. Koska kennon vaihto on noin suuren duunin takana sitä ei varmasti kukaan ihan huvikseen tee, mutta uskon että monessa tapauksessa siellä se vika piilee.

                  Comment

                  • jip
                    Newbiemmer
                    • Aug 2004
                    • 22
                    • Turku

                    #39
                    Hienoa ja hauska kuulla !

                    Pitää toivoa, että meikäläisen auton vika korjaantuu samalla tavalla. Eilen ajoin taas tuon 1100 km. Hiukan oli tuskainen olo kotiin päästyä, kun yläpää oli koko matkan saunassa ja alapää ihan jäässä. Osa on kuitenkin tullut ja aika marmorilta saatu joten nyt vaan toivotaan parasta ja pelätään pahinta.

                    Comment

                    • jip
                      Newbiemmer
                      • Aug 2004
                      • 22
                      • Turku

                      #40
                      Lämppärin kenno on nyt vaihdettu. Pääsin testaamaan lämppärin toimintaa noin -10 asteen keleissä ja auto toimii lämppärin osalta kuin unelma. Lämpöä pukkaa ylös, alas ja keskelle. Lienee ollut paskana koko sen ajan kun olen auton omistanut. Automaatti-ilmastointi ohjelmat toimii nyt ihan eri tavalla kun olen aikaisemmin tässä jonossa kuvannut.

                      Olen pohtinut tätä asiaa urakalla ja suorittanut ajankulukseni testejä.

                      Muistanko oikein: BMW ei suosittele tähän pirssiin jälkiasennettavaa webastoa ja/tai eberiä ?

                      Onko ne teidän autot, joissa tätä vikaa on ilmennyt, olleet jälkiasennetulla webastolla tai eberillä varustettuja ?

                      Comment

                      • m.n.
                        Newbiemmer
                        • Apr 2008
                        • 2
                        • Tuusula

                        #41
                        Itselläni on 523i LCI, jossa samanlainen lämppärivika kuin muissakin postauksissa. Kuskin puolelle ei tule lämmintä, vänkärin puoli ok. Autossa ei ole eberiä/webastoa.

                        Käytin autoa merkkiliikkeessä, jolta ostin auton vajaa vuosi sitten. Tuomio oli yksinkertainen: kenno tukossa ja se pitää vaihtaa. Viikon päähän on sovittu vaihtoaika. Onneksi autossa on BPS-takuu ja korjaus menee sen piikkiin. Muiden kommenttien perusteella auton luulisi tulevan kuntoon.

                        Comment

                        • mr81
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2010
                          • 300
                          • PK-seutu

                          #42
                          Täällä kanssa yksi jolta vaihdettu kenno. Avasin sen vanhan kennon ja semmoista vihreää limaa löyty reunoista. Keskeltä ihan puhdas. Tehtaalla laittaneet jotain puolalaista jäähdytysnestettä?
                          E65 730d '08 Monaco blue
                          Ex: E60 523iA '08

                          Comment

                          • skeeny
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2011
                            • 44
                            • Vantaa

                            #43
                            Jep..mulla 523 Lci ja jalkatilaan tulee vaan kylmää eli kenno sitten varmaan tukossa täälläkin ..Mitäköhän maksanut tuo kenno+vaihto teillä joiden autolle se on tehty?

                            Comment

                            • Kesäromu
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2011
                              • 232
                              • Espoo

                              #44
                              Missä tämä kenno sijaitsee,edessä kardaanitunnelin päällä kuskin ja apparin välissä vai..?
                              F10 -11
                              E21 315 -83

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎