Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 LCI Webaston ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    #31
    Originally posted by Nettipepe View Post
    Nyt sitten kun ollaan ohjelmointi ketjun alla, niin kuka softaguru etsii paikan missä tuo +18 astetta on määritetty?

    Eikö tuo olisi ihan täys kymppi myös pohjoisen oloihin, jos saisi tuota lämpötilaa sisätiloissa pudotettua vaikkapa muutamaan plus asteeseen ja sitten venttiili auki konehuoneeseen????

    Mielestäni tuon jälkeen ei tarvitsisi tehdä mitään vastus tai ventiilin tiivisteen puukotuksia!

    Näinhän toi pitäiskin tehdä ja samalla nostaa se "apulämmitys" tonne 80 asteen kohdalle, missä vasta lopettais lämmittämisen.

    Noi puukotukset näin yhtäkkiä mietittynä vaan tarvis tehdä sinne itse weban softaan...
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

    Comment

    • Nettipepe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1341
      • Kajaani

      #32
      Originally posted by LeMansBlau View Post
      Näinhän toi pitäiskin tehdä ja samalla nostaa se "apulämmitys" tonne 80 asteen kohdalle, missä vasta lopettais lämmittämisen.

      Noi puukotukset näin yhtäkkiä mietittynä vaan tarvis tehdä sinne itse weban softaan...
      Onko varmasti noin?

      Joo... apulämmityksen varmaan määrää webasto! mutta luulen, että vesiventtiiliä ohjaa
      IHKA?

      Tietääkö kukaan varmasti...

      80 astetta varmaan voisi olla ihan ok, mutta sitten tullaan siihen tilanteeseen mikä minulla on!

      Eli kun termari hieman vuotaa ja koneen lämmöt 76-astetta maantieajossa... tuosta seuraisi että webasto pakkasilla aina päällä!
      nyt se näyttää lämmittävän jonnekin 74-75 asteen lämpötilaan webastolla.
      F30 320xia
      Ex E90 325da
      Ex E90 320da
      Ex E46 330D

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1400
        • Kuopio

        #33
        Itse olen aina autoa pikaisesti siirreltyäni painanut ilmastoinnin OFF asentoon (täysautomaattinen ilmastointi) ja tällöin auton käynnistyttyä ei weba ole lähtenyt päälle.

        Tai ainankin aina kun muistan painaa siitä..

        Ei tartte erillisiä kytkimiä silloin.
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • 338LM
          Bimmer Rookie
          • Dec 2006
          • 191

          #34
          Originally posted by Ceeray View Post
          Itse olen aina autoa pikaisesti siirreltyäni painanut ilmastoinnin OFF asentoon (täysautomaattinen ilmastointi) ja tällöin auton käynnistyttyä ei weba ole lähtenyt päälle.

          Tai ainankin aina kun muistan painaa siitä..

          Ei tartte erillisiä kytkimiä silloin.
          Hyvä niksi, kokeillaan. Kiitos!
          (Tai siis, jos esmes puhallustehon asettaa käsin, silloinhan automaattitila menee pois päältä -> webasto ei käynnisty? )
          Last edited by 338LM; 11-02-2012, 01:37.
          2007 E61 LCI 530xd M-sport

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7527
            • Jyväshyvä

            #35
            Originally posted by Nettipepe View Post
            Nyt sitten kun ollaan ohjelmointi ketjun alla, niin kuka softaguru etsii paikan missä tuo +18 astetta on määritetty?

            Eikö tuo olisi ihan täys kymppi myös pohjoisen oloihin, jos saisi tuota lämpötilaa sisätiloissa pudotettua vaikkapa muutamaan plus asteeseen ja sitten venttiili auki konehuoneeseen????

            Mielestäni tuon jälkeen ei tarvitsisi tehdä mitään vastus tai ventiilin tiivisteen puukotuksia!
            Olisi. Volvossa tuo toimii toisinpäin, koppiin annetaan lämpöä vasta kun nesteet on tarpeeksi lämpimät. Mielestäni paljon parempi että auto lähtee käyntiin ja sisällä on vähän viileämpää. Varsinkin kun sinne sisälle tulee lämmintä samantien kun nesteen valmiiksi lämpimät.
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #36
              Originally posted by Nettipepe View Post
              Eli kun termari hieman vuotaa ja koneen lämmöt 76-astetta maantieajossa... tuosta seuraisi että webasto pakkasilla aina päällä!
              nyt se näyttää lämmittävän jonnekin 74-75 asteen lämpötilaan webastolla.
              No tässä tapauksessa se termari kannattaa kuitenkin vaihtaa. Varsinkin jos autosa on partikkelisuodatin, poltto ei toimi kunnolla. Ja jos ei olekaan säästyy vaihdetun termarin hinta pian kuitenkin pienmpinä polttoianekuluina.

              Comment

              • WSE1
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 3242
                • Suomusjärvi

                #37
                Originally posted by LeMansBlau View Post
                Näinhän toi pitäiskin tehdä ja samalla nostaa se "apulämmitys" tonne 80 asteen kohdalle, missä vasta lopettais lämmittämisen.

                Noi puukotukset näin yhtäkkiä mietittynä vaan tarvis tehdä sinne itse weban softaan...
                Tuon 80C todellisen katkaisurajan saavuttaa varsin helpolla muuttamalla weban lämpöanturin sarjavastuksen arvoa siten että näyttää 5C pieleen todellisesta. Toki en suosittele. Kiehumisvara tulee turhan lähelle, ja näyttämä pitäisi mittaamalla varmistaa.

                Comment

                • Nettipepe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1341
                  • Kajaani

                  #38
                  Originally posted by WSE1 View Post
                  No tässä tapauksessa se termari kannattaa kuitenkin vaihtaa. Varsinkin jos autosa on partikkelisuodatin, poltto ei toimi kunnolla. Ja jos ei olekaan säästyy vaihdetun termarin hinta pian kuitenkin pienmpinä polttoianekuluina.
                  Kiitos huolenpidosta, mutta olen osannut huolestuneena seurata tilannetta ja onneksi poltot on päällä aikaajoin
                  Päätermarikin menee vaihtoon jossainvälissä juurikin polttoainetaloudellisuuden takia.
                  Karkeana omana päätelmänä olen huomannut, että kulutus muuttunee 100 km:lle about 2 desiä/10-koneen astetta...

                  Sitten tuohon koodaukseen...
                  Onko kukaan pystynyt todentamaan että vesiventtiili avautuisi jossain välissä jos webaa oikein kovasti käyttelee???
                  Joku guru epäili ettei avautuisi missään vaiheessa ennenkuin kone käynnissä... tai voi olla jopa eroja autojen ohjelmistoissa...
                  Itse huomasin, että webasto laskee lämmitystehoa senverran alhaiseksi ettei tuo sisätilan lämpötila taida nousta kovinkaan ylös ja kone ei lämpene yhtään.
                  Voi olla, että koodauksella ei onnistu vaikka hienointa olisi
                  Pitänee tyytyä vesiventtiilin tiivisteen poistoon?
                  F30 320xia
                  Ex E90 325da
                  Ex E90 320da
                  Ex E46 330D

                  Comment

                  • LeMansBlau
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1060
                    • Insomniac

                    #39
                    Originally posted by Nettipepe View Post
                    Onko kukaan pystynyt todentamaan että vesiventtiili avautuisi jossain välissä jos webaa oikein kovasti käyttelee???
                    Joku guru epäili ettei avautuisi missään vaiheessa ennenkuin kone käynnissä... tai voi olla jopa eroja autojen ohjelmistoissa...
                    Itse huomasin, että webasto laskee lämmitystehoa senverran alhaiseksi ettei tuo sisätilan lämpötila taida nousta kovinkaan ylös ja kone ei lämpene yhtään.
                    Voi olla, että koodauksella ei onnistu vaikka hienointa olisi
                    Pitänee tyytyä vesiventtiilin tiivisteen poistoon?
                    Näin talviaikaan:
                    Vilkase aluksi salavalikosta koneen nesteitten lämpö laittamalla virrat päälle (ei starttausta). Sitten erillisellä lisälämppärillä lämmität autosi sisätilan vaikka noin 30 asteeseen, jonka jälkeen webaston taukolämmitys puoleksituntia huutaan. Tän jälkeen ennen starttausta vilkaset salavalikoista koneesi lämmöt ja vertaat lukemaa lähtötilanteeseen.
                    Tällä konstilla saat helposti varmuuden oman autosi taukolämmittimen sielunelämästä.

                    Tietämättä varmuutta asiaan, arvelisin, että tämäkin (venttiilin avautumislämpötila taukolämmityksen nestekierrossa) pitäis kyllä olla koodattavissa. :think
                    ///MADE IN FINLAND

                    sigpic

                    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                    F32 COUPE PERFORMANCE
                    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                    Comment

                    • LeMansBlau
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1060
                      • Insomniac

                      #40
                      Originally posted by WSE1 View Post
                      Tuon 80C todellisen katkaisurajan saavuttaa varsin helpolla muuttamalla weban lämpöanturin sarjavastuksen arvoa siten että näyttää 5C pieleen todellisesta. Toki en suosittele. Kiehumisvara tulee turhan lähelle, ja näyttämä pitäisi mittaamalla varmistaa.
                      Juu no toi alkup. noin 75c on kyllä varmasti tarkkaan mietitty, ettei kasvata riskiä liian korkeista lämmöistä. Mutta kunnossa oleva jäähdytys (syyläri+flekti) kyllä pakkaskeleillä (webastohan käy vaan pakkasella) torppaa melko tehokkaasti ton lämmön nousun sen 88 asteen jälkeen. Ja sinne 88 asteeseenhan asti toi pitäis kyllä olla ihan "safe play". Mutta toki tää nyt on jo vähän hipostelua sitten kun puhutaan 10 asteen sisällä tehtäviin muutoksiin.
                      ///MADE IN FINLAND

                      sigpic

                      TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                      E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                      F32 COUPE PERFORMANCE
                      F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1341
                        • Kajaani

                        #41
                        Originally posted by LeMansBlau View Post
                        Näin talviaikaan:
                        Vilkase aluksi salavalikosta koneen nesteitten lämpö laittamalla virrat päälle (ei starttausta). Sitten erillisellä lisälämppärillä lämmität autosi sisätilan vaikka noin 30 asteeseen, jonka jälkeen webaston taukolämmitys puoleksituntia huutaan. Tän jälkeen ennen starttausta vilkaset salavalikoista koneesi lämmöt ja vertaat lukemaa lähtötilanteeseen.
                        Tällä konstilla saat helposti varmuuden oman autosi taukolämmittimen sielunelämästä.

                        Tietämättä varmuutta asiaan, arvelisin, että tämäkin (venttiilin avautumislämpötila taukolämmityksen nestekierrossa) pitäis kyllä olla koodattavissa. :think
                        Pitääpä ensiviikonloppuna kokeilla tuolla keinolla.

                        Jos tuo vesiventtiili avautuu jossain lämpötilassa ja olisi ohjelmoitavissa niin
                        eikö tuon venttiilin avautumista säätäne sitte IHKA?
                        Sieltä sitä ohjausalgorytmiä pitäisi sitten ryhtyä etsimään...

                        Tuosta koodauksesta olisi kyllä aika moni kiitollinen jos tuon voisi toteuttaa
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • Nettipepe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1341
                          • Kajaani

                          #42
                          Originally posted by Nettipepe View Post
                          Pitääpä ensiviikonloppuna kokeilla tuolla keinolla.

                          Jos tuo vesiventtiili avautuu jossain lämpötilassa ja olisi ohjelmoitavissa niin
                          eikö tuon venttiilin avautumista säätäne sitte IHKA?
                          Sieltä sitä ohjausalgorytmiä pitäisi sitten ryhtyä etsimään...

                          Tuosta koodauksesta olisi kyllä aika moni kiitollinen jos tuon voisi toteuttaa
                          Nyt on kokeiltu vesiventtiilin toimintaa...
                          Sisätilanlämppärin ja webaston avulla autossa sisällä +26 mutta ainakaan tuossa vaiheessa ei kone ollut lämmennyt yhtään...
                          ei asteen astetta...
                          Eli ainakaan e90:ssä ei venttiili aukene kuin vasta auton käynnistyttyä.

                          Perus tiivisteen poisto siis edessä

                          Sitäpä ei sitten ohjelmoida ei... :-(
                          F30 320xia
                          Ex E90 325da
                          Ex E90 320da
                          Ex E46 330D

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎