memebuy23buy

Sammutettu E61 naksuu, hurisee ja kuluttaa akun yön aikana tyhjäksi (RATKAISTU)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huppe
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 371
    • Suomi

    Sammutettu E61 naksuu, hurisee ja kuluttaa akun yön aikana tyhjäksi (RATKAISTU)

    Kun auton sammuttaa ja lukitsee ovet (tai jättää ovet auki) alkaa noin 5min päästä konehuoneesta kuulua naksuttavaa ääntä, niin pitkään kunnes akku on tyhjä. Noin 2 kertaa minuutissa, aivan kuin jotkut läpät aukeaisi (vähän kuin EGR läppä kääntyisi, mutta se se ei kait ole).

    Mitä ihmettä tuossa tällä kertaa on? Jos konepellin jättää auki, niin ääni ei ala kuulumaan, joten paikallistaminen on äärimmäisen vaikeaa.

    Takaluukku se ei ole, se kyllä naksahtelee auki aina joskus ajon aikana mutta ei ole tehnyt sitä hetkeen, eli se johtosarja ei ainakaan takaluukun napin kohdalta ole oikosulussa, tänään.

    EDIT: Ei ole webastoa.

    EDIT: Johtosarjat uusittu takakontin saranoihin, molemmin puolin olivat rikki, vika poistunut.

    EDIT2: Auto ei mene lainkaan nukkumaan. EDIT3: Tämä johtuukin takakontin lasin kytkimestä. Eli alkuperäinen väylän nukkumattomuusongelma on siis kuitenkin ratkennut.
    Last edited by huppe; 03-02-2012, 13:34. Reason: ratkaistu
    ex E61 530da 2004
  • huppe
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 371
    • Suomi

    #2
    Otetaas hieman takaisin. Odottelin nyt pidemmän tovin pelti auki niin kyllähän tuo naksutus alkoi kuulumaan. Nyt kuulostaa kuitenkin siltä että se olisi ehkä EGR läppä joka naksahtaa, mutta naksahtamisen jälkeen alkaa surina/hurina ja aivan kuin joku pieni sähkömoottori pyörisi muutaman sekunnin ajan, sitten kuuluu sellainen "solenoidin" ääni ja ääni lakkaa. 20sek ja sama äänisarja alkaa alusta. Niin pitkään kunnes akku on tyhjä, sitten ei aukea edes ovet avaimen napista.
    ex E61 530da 2004

    Comment

    • Vesper
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2010
      • 240
      • Vantaa

      #3
      Originally posted by huppe View Post
      Otetaas hieman takaisin. Odottelin nyt pidemmän tovin pelti auki niin kyllähän tuo naksutus alkoi kuulumaan. Nyt kuulostaa kuitenkin siltä että se olisi ehkä EGR läppä joka naksahtaa, mutta naksahtamisen jälkeen alkaa surina/hurina ja aivan kuin joku pieni sähkömoottori pyörisi muutaman sekunnin ajan, sitten kuuluu sellainen "solenoidin" ääni ja ääni lakkaa. 20sek ja sama äänisarja alkaa alusta. Niin pitkään kunnes akku on tyhjä, sitten ei aukea edes ovet avaimen napista.
      Olisiko turbon solenoidi?

      Comment

      • Maako1
        Newbiemmer
        • Sep 2011
        • 12
        • Lahti

        #4
        Tsekkaappas se takalasin kytkin jos kerran lasi(vai luukku?) aukeilee ajon aikana. Eikös se auto mennyt johonkin "valmiustilaan" kun esim. kahvoja räplää, niin naksunta vois olla sitä...

        Itellä ainakin oli kerran kello nollautunut jne. kun lasi oli avannut itsensä..

        Comment

        • huppe
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 371
          • Suomi

          #5
          Toi on oikosulussa koko auto. Akku ei lataudu lainkaan. Heti kun ottaa laturin irti, niin sisävalot sammuvat ja jos koittaa startata, kaikki valot syttyvät ja alkavat vilkkua. Myös HUD (tuulilasiin heijastus on NEONVIHREÄ iso neliö), ajovalot, kaikki mahdolliset varoitusvalot jne alkavat välkkyä. Mikä on outoa, koska esim. ajovalot ovat OFF-asennossa, silti ne alkavat vilkkua kun koittaa startata. Ei starttaa siis moottoria lainkaan, naksahtaa vain ja valot vilkkuvat.

          Kuuntelin tuota nyt iltasella kun ei ole liikennettä ja avasin konehuoneen suojamuovit. Eli pieni sellainen surina kuuluu JATKUVASTI. Lisäksi noin 20sek välein pieni naksahdus (solenoidi?) sekä pienen moottorin surina. Irrotin EGR:ltä virtapiuhan ja kaikki näkyvillä olevat muutkin pikaliittimillä olevat virtapiuhat, ei vaikutusta. Ääni todellakin kuulostaa tulevan EGR:n suunnalta (oikealta), paremminkin kuin turbon suunnalta (vasemmalla?).

          EGR läppä ei kuitenkaan liiku "naksahduksen" aikana vaan akseli/jousi pysyy paikoillaan.

          Takalasin kytkintä tosiaan kun painoi, kuului (ehkä sattumalta?) konehuoneesta samaan aikaan naksahdus. Mutta ei tuo jatkuva surina ja pienen sähkömoottorin ääni voi takalasin kytkimen ansiota olla?

          Vikakoodit olis mielenkiintoinen lukea, mutta se on vähän mahdotonta kun pitäisi hinata auto 100km päähän tuota varten.
          Last edited by huppe; 12-01-2012, 19:52.
          ex E61 530da 2004

          Comment

          • Maako1
            Newbiemmer
            • Sep 2011
            • 12
            • Lahti

            #6
            jeps.. tarkoitinkin vain sitä että jos se kytkin on viallinen niin se pitää auton "valmiustilassa" esim. koko yön...
            Mulla aukeili lasi ensiks vaan silloin tällöin mutta sitten alko olee joka päiväistä, sen kun avas ovet ja istu autoon niin lasi aukes ja ei kun ylös taas

            Sit olikin yhtenä aamuna virrat vähissä, mutta kun oli ilmeisesti ollut tarpeeks vähän aikaa parkissa, niin lähti vielä käyntiin.

            Täytyypäs kuulostella kuuluukos nyt mitään surinoita kun ovenkahvoja ropaa...

            Mulla oli ennen V70:nen ja siitä kun oli kerran akku ihan loppu niin startatessa startti ei pyörinyt yhtään, mutta releet naksu tai siis oikein rallatti ja mittarivalot vilkku.. tokeni kun vaihto akun...
            Last edited by Maako1; 12-01-2012, 20:09.

            Comment

            • huppe
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 371
              • Suomi

              #7
              Lisätieto: Akku on käytännössä uusi (Bosch, vai olikohan Varta), ollut vajaan vuoden. Paska akku ei kyllä selitä tuota surinaa ja ruksutusta konehuoneessa.
              ex E61 530da 2004

              Comment

              • E.K.
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 494
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by huppe View Post
                Lisätieto: Akku on käytännössä uusi (Bosch, vai olikohan Varta), ollut vajaan vuoden. Paska akku ei kyllä selitä tuota surinaa ja ruksutusta konehuoneessa.
                e39 530d uusi 100a varta kesti noin vuoden ja sitten oli täysin valmis... laitoin toisesta autosta 95a exiden ja talven tultua tyhjenee parin viikon välein ku webaa käyttää.. nyt kokeilussa ylivuotinen bosch. saa nähdä joutuuko laittaan exiden takas.

                Comment

                • janihannula
                  BTCF Member
                  • Jun 2006
                  • 740
                  • https://t.me/pump_upp

                  #9
                  Ettei vain olisi surullisen kuuluisa IBS kaapeli joka ei anna moduulien mennä "unille"? Eli älykäs akun miinus kaapeli joka ohjaa ohjausvirtoja?
                  https://t.me/pump_upp

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5478
                    • S:t Karins

                    #10
                    Originally posted by E.K. View Post
                    e39 530d uusi 100a varta kesti noin vuoden ja sitten oli täysin valmis... laitoin toisesta autosta 95a exiden ja talven tultua tyhjenee parin viikon välein ku webaa käyttää.. nyt kokeilussa ylivuotinen bosch. saa nähdä joutuuko laittaan exiden takas.
                    OT: Laita Bosch:n AGM akku niin kestää myös tuota weban ahkeraa käyttöä

                    Ja tuohon vikaan, olisiko niin ettei tosiaan auto mene nukkumaan tuon yllä mainitun vian takia.
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • huppe
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2004
                      • 371
                      • Suomi

                      #11
                      Originally posted by janihannula View Post
                      Ettei vain olisi surullisen kuuluisa IBS kaapeli joka ei anna moduulien mennä "unille"? Eli älykäs akun miinus kaapeli joka ohjaa ohjausvirtoja?
                      Mistäs sen tietäs? Miten vaihdetaan? Onko tietoa osanumerosta?
                      ex E61 530da 2004

                      Comment

                      • janihannula
                        BTCF Member
                        • Jun 2006
                        • 740
                        • https://t.me/pump_upp

                        #12
                        Originally posted by huppe View Post
                        Mistäs sen tietäs? Miten vaihdetaan? Onko tietoa osanumerosta?
                        vikakoodit lukemalla ja yhden kikan voisit koittaa tehdä mikä auttoi meidän auton samassa viassa. Purkaat verhoilut ja kotelot akun päältä pois että näet sen miinus kaapelin joka akulta lähtee. Yksi vahva ja kaksi pienempää kaapelia lähtee akulta miinus kengästä. Toisessa näistä pienenmistä johdoista jossa on vain kaksi johdinta on sinisillä liittimillä tehty jatko/liitos 20cm päässä akkun miinus navasta. Sen kun nyppää irti niin tulee kyllä vikakoodi IBSistä mutta akku ei purkaannu yön aikana. Auton toimintaan se ei juuri vaikuttanut mutta sai sentään virrat pysymään alussa . Uusi IBS kaapeli taitaa maksaa 200-250e ja tarvii koodata samalla huollossa. Mutta tosiaan vikakoodin luvulla hommat selviää ja tuolla kikalla saat pysymään virrat melko varmasti siihen asti kun vaihdat kaapelin.
                        https://t.me/pump_upp

                        Comment

                        • huppe
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 371
                          • Suomi

                          #13
                          Originally posted by janihannula View Post
                          vikakoodit lukemalla ja yhden kikan voisit koittaa tehdä mikä auttoi meidän auton samassa viassa. Purkaat verhoilut ja kotelot akun päältä pois että näet sen miinus kaapelin joka akulta lähtee. Yksi vahva ja kaksi pienempää kaapelia lähtee akulta miinus kengästä. Toisessa näistä pienenmistä johdoista jossa on vain kaksi johdinta on sinisillä liittimillä tehty jatko/liitos 20cm päässä akkun miinus navasta. Sen kun nyppää irti niin tulee kyllä vikakoodi IBSistä mutta akku ei purkaannu yön aikana. Auton toimintaan se ei juuri vaikuttanut mutta sai sentään virrat pysymään alussa . Uusi IBS kaapeli taitaa maksaa 200-250e ja tarvii koodata samalla huollossa. Mutta tosiaan vikakoodin luvulla hommat selviää ja tuolla kikalla saat pysymään virrat melko varmasti siihen asti kun vaihdat kaapelin.
                          Kiitti vinkistä, mutta kun ei lähde takakontti auki. Ideoita miten tuon saisi avattua? Ei jaksaisi alkaa ryömimään penkkien ylikään.
                          EDIT: No, ryömittävähän se oli, nyt piuhat irti ja akku taas laturissa.

                          Eihän tässä nyt vain voisi olla niin että (uusi) Vartan akku on sanonut sopimuksensa irti? Joku kenno oikosulussa? Pitää käydä ostamassa patterit yleismittariin ja mitata kunhan tuo nyt on päivän ladannut. Tosin latauksesta ei ollut eilisen aikana muuta hyötyä kuin että latauksen aikana sai takakontin/ovet auki. Eli aivan sama kuin lataisi paperiliitintä.
                          Last edited by huppe; 13-01-2012, 07:33. Reason: Ryömintää
                          ex E61 530da 2004

                          Comment

                          • huppe
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 371
                            • Suomi

                            #14
                            Ei tuota uskalla ladata. Savu alkaa haista cabiinissa. Irrotin akun kokonaan ja pistin lataukseen mutta tuossahan on virtaakin jäljellä, laturi ei siis lataa enää "täysillä" amppeereilla tuota.

                            Joo, eiköhän peli ole pelattu. Pitää soittaa hinauspalveluun jotta vievät marmorille tuon 90km päähän.
                            ex E61 530da 2004

                            Comment

                            • e46touring
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1336
                              • Tornio

                              #15
                              auton lepotila??

                              Originally posted by huppe View Post
                              Ei tuota uskalla ladata. Savu alkaa haista cabiinissa. Irrotin akun kokonaan ja pistin lataukseen mutta tuossahan on virtaakin jäljellä, laturi ei siis lataa enää "täysillä" amppeereilla tuota.

                              Joo, eiköhän peli ole pelattu. Pitää soittaa hinauspalveluun jotta vievät marmorille tuon 90km päähän.
                              Ei se peli vielä ole pelattu. Päävirtakaapelin läpivienti kontin pohjasta auki ja tarkistukseen.
                              molemmilta puolin myös auton alta. EHKÄ pahasti ylimenovastusta ja paljon!!!!

                              tuo konehuoneen naksuminen tulee siitä EGR venttiilin kanssa samassa paketissa olevasta ns. kaasuläpästä. tuo läppä hakee joka kerta raja arvonsa kun auto herää ns. unilta.
                              eli JOS autosi EI pääse ns. uni tilaan vaan JOKU esim. viallinen takaluukun johtosarja, mikrokytkin takaluukussa yms. vakioviat aiheuttavat auton pakkoheräämisen niin
                              AUTOSI ei mene koskaan ns. unille. Automaatissa helposti todettavissa siitä vaihdekepin juuressa P merkin alla olevasta LEDistä jos ao. LED palaa niin auto EI ole 16min jälkeen lepotilassa. Manuaalissa jätä hanskalokero auki ja näet lokeron valosta meneekö auto unille vai ei.
                              __________________________________________________ ____________
                              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                              Comment

                              Working...
                              X