Originally posted by Vanquish
View Post
Kun on ajanut kortin 1988 ja ensimmäiset vuodet käsittämättömillä rimpuloilla, ilman mitään apuvälineitä, niin kai sen vuoksi on joku käsitys siitä, miten autot käyttäytyvät talvella. Seuraava talvikausi on 20. ilman nastarenkaita. Tämäkin on varmaan kamala järkytys joillekin.
Ennakkoluuloista pääsee parhaiten eroon kokeilemalla. Vielä yli 30v. voi oppia ajamisestakin: Kalevi "Kilu" Aholta opin, että radalla tai talvella kannattaa valita pykälää isompi vaihde mutkaan, mitä ensin ajatteli. Rauhoittaa kummasti auton käytöstä, koska vääntöä on (ei koske mitään huippuviritettyjä dieseleitä, joissa automaattilaatikko) vähemmän tarjolla vetäville pyörille. Lisätään vielä, että ajonopeutta ei nosteta, vaan ajetaan vain isommalla vaihteella. Aho totesi, että tämä liian pienellä vaihteella mutkaan ajaminen on yksi yleisimpiä "virheitä", mitä hän näkee joka kerta ajokoulutuksissa.
Olen toista mieltä, mitä Balle, E60:n ajettavuudesta "huonossakin" talvikelissä. Osa tästä varmasti menee keppivaihteen ja helpommin ajettavan bensamoottorin piikkiin. Ja sillä rengasvalinnalla voi vaikuttaa paljon siihen, miten auto ohjaa tai taka-akseli seuraa. Esimerkiksi RSi:llä huojui ja heilui, Conti CVC5:llä toimii jo vähintään tyydyttävästi. Rengaspaineet kannattaa myös säätää kunnolla, joku Esson baarin yleisohje ei päde. Michelinillä ja Contilla on Saksan sivuillaan rengasmallikohtaisesti (ja automallin mukaan) painelaskurit. Kannattaa kokeilla. 0,2 liian alhainen paine vaikuttaa jo selvästi käytökseen.
Maahantuojan tilaisuudessa Ahvenistolla (E46 320d:llä) tuli slalom-radalla kokeiltua myös kelloa vastaan, miten käy, kun ajaa ilman DSC:tä. Osa lenkistä oli kasteltu ja bonuksena kääntöpaikka, jossa vielä saippuaa veden joukossa. Muu ryhmä ajoi DSC:llä, minä ilman. Jäin toiseksi ja ainoa paikka, missä DSC:llä olisi saanut hyötyä, oli tuon kääntöpaikan keilan kiertäminen (ts. 180 astetta ja takaisin). Aikaero oli kuitenkin vain pari kymmenystä nopeimpaan (ja suorituksen kesto noin 30s.). Harjoituskierrosta ei ajettu, vaan kaikki saivat suorittaa yhden kerran.
Sitten kun samaisessa tilaisuudessa kokeiltiin "hirviväistöä" kuivalla, niin DSC oli suureksi hyödyksi. Kesällä DSC saa siis olla rauhassa päällä - normaaliajossa se ei koskaan puutu mihinkään. Mutta talvella sen turhat jarrutukset pitkissä mutkissa (kiihdytettäessä) ovat häiritseviä, jos se nyt ei ole tullut vielä selväksi.
Ne, jotka vannovat DSC:n ylivoimaan, niin yksinkertainen kysymys: Haluat kiihdyttää ja painat kaasua. Sitten DSC havaitsee "liikaa luistoa" ja alkaa jarruttaa ja vähentää vetoa. Miten tämä edistää kiihdytystäsi? Mitä etua saat siitä, että kun haluat kiihdyttää, niin auton tekniikka alkaa jarruttamaan?
Vanquishin kysymykseen nykykuskeista. Pelkään, että harva on ikinä päässyt jääradalle tai muullekaan radalle kokeilemaan. Todella harva on ajanut koskaan "huonolla" autolla, kuten ne, jotka ovat ajaneet 70- tai 80-luvulta lähtien. Isäni ajoi kilpaa jääradalla kavereidensa kanssa. Se oli silloin normaali harrastus terveelle heteromiehelle. Nykyään jäärata-ajo taitaa olla ympäristörikos ja paheksuttava ilmastoteko. Seuraukset näkyvät sitten maanteillä, kun iskee se "kauhea keli" Ilta-Sanomien mukaan.
Comment