Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suosituksia E60 kesärenkaiksi 18"-koossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MSam
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 181
    • Länsi-Suomi

    #46
    Originally posted by Vanquish View Post
    Luulempa, että ajot keskittyy pk seudulle. Mulla myös tapana napata dsc offille, jos on lumipeite. Polkimesta löytyy asentoja muitakin kuin on ja off ja sehän on juuri sitä ajamisen iloa kuin voi pienessä luistossa viedä koko ajan ja tuntea renkaiden toiminnan. En ymmärrä miksi tämä nyt olisi niin vaikeaa kun 80-luvulla kaikki oli käytännössä pakotettu ajamaan ilman dsc:tä, oli auto iso tai pieni. Onko nykykuskit huonompia?

    Ja mitä taas renkaisiin tulee, niin renkaissa on huomattavaa eroa miten lähtee taipumaan mutkaan. Nykytrendi suosii rauhallista ja aliohjaavaa rengasta -->ei hyvä! Erittäin tylsä ajettava. Tästä ei saa tietoa oikein rengastesteitäkään, miten herkkä tuntuma on.
    TKU-TRE-HKI kolmion sisäpuolella pääasiassa, mutta ei pelkästään pääväylillä, vaan myös huonosti hoidetuilla (=joskus auraamattomat, jäiset, uraiset) sivuteillä.

    Kun on ajanut kortin 1988 ja ensimmäiset vuodet käsittämättömillä rimpuloilla, ilman mitään apuvälineitä, niin kai sen vuoksi on joku käsitys siitä, miten autot käyttäytyvät talvella. Seuraava talvikausi on 20. ilman nastarenkaita. Tämäkin on varmaan kamala järkytys joillekin.

    Ennakkoluuloista pääsee parhaiten eroon kokeilemalla. Vielä yli 30v. voi oppia ajamisestakin: Kalevi "Kilu" Aholta opin, että radalla tai talvella kannattaa valita pykälää isompi vaihde mutkaan, mitä ensin ajatteli. Rauhoittaa kummasti auton käytöstä, koska vääntöä on (ei koske mitään huippuviritettyjä dieseleitä, joissa automaattilaatikko) vähemmän tarjolla vetäville pyörille. Lisätään vielä, että ajonopeutta ei nosteta, vaan ajetaan vain isommalla vaihteella. Aho totesi, että tämä liian pienellä vaihteella mutkaan ajaminen on yksi yleisimpiä "virheitä", mitä hän näkee joka kerta ajokoulutuksissa.

    Olen toista mieltä, mitä Balle, E60:n ajettavuudesta "huonossakin" talvikelissä. Osa tästä varmasti menee keppivaihteen ja helpommin ajettavan bensamoottorin piikkiin. Ja sillä rengasvalinnalla voi vaikuttaa paljon siihen, miten auto ohjaa tai taka-akseli seuraa. Esimerkiksi RSi:llä huojui ja heilui, Conti CVC5:llä toimii jo vähintään tyydyttävästi. Rengaspaineet kannattaa myös säätää kunnolla, joku Esson baarin yleisohje ei päde. Michelinillä ja Contilla on Saksan sivuillaan rengasmallikohtaisesti (ja automallin mukaan) painelaskurit. Kannattaa kokeilla. 0,2 liian alhainen paine vaikuttaa jo selvästi käytökseen.

    Maahantuojan tilaisuudessa Ahvenistolla (E46 320d:llä) tuli slalom-radalla kokeiltua myös kelloa vastaan, miten käy, kun ajaa ilman DSC:tä. Osa lenkistä oli kasteltu ja bonuksena kääntöpaikka, jossa vielä saippuaa veden joukossa. Muu ryhmä ajoi DSC:llä, minä ilman. Jäin toiseksi ja ainoa paikka, missä DSC:llä olisi saanut hyötyä, oli tuon kääntöpaikan keilan kiertäminen (ts. 180 astetta ja takaisin). Aikaero oli kuitenkin vain pari kymmenystä nopeimpaan (ja suorituksen kesto noin 30s.). Harjoituskierrosta ei ajettu, vaan kaikki saivat suorittaa yhden kerran.

    Sitten kun samaisessa tilaisuudessa kokeiltiin "hirviväistöä" kuivalla, niin DSC oli suureksi hyödyksi. Kesällä DSC saa siis olla rauhassa päällä - normaaliajossa se ei koskaan puutu mihinkään. Mutta talvella sen turhat jarrutukset pitkissä mutkissa (kiihdytettäessä) ovat häiritseviä, jos se nyt ei ole tullut vielä selväksi.

    Ne, jotka vannovat DSC:n ylivoimaan, niin yksinkertainen kysymys: Haluat kiihdyttää ja painat kaasua. Sitten DSC havaitsee "liikaa luistoa" ja alkaa jarruttaa ja vähentää vetoa. Miten tämä edistää kiihdytystäsi? Mitä etua saat siitä, että kun haluat kiihdyttää, niin auton tekniikka alkaa jarruttamaan?

    Vanquishin kysymykseen nykykuskeista. Pelkään, että harva on ikinä päässyt jääradalle tai muullekaan radalle kokeilemaan. Todella harva on ajanut koskaan "huonolla" autolla, kuten ne, jotka ovat ajaneet 70- tai 80-luvulta lähtien. Isäni ajoi kilpaa jääradalla kavereidensa kanssa. Se oli silloin normaali harrastus terveelle heteromiehelle. Nykyään jäärata-ajo taitaa olla ympäristörikos ja paheksuttava ilmastoteko. Seuraukset näkyvät sitten maanteillä, kun iskee se "kauhea keli" Ilta-Sanomien mukaan.
    E60 523i

    E10 kiitos ei.

    Comment

    • Pex
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2010
      • 353
      • Kuusamo

      #47
      Originally posted by Hemi View Post
      Ne "laadukkaammat" itse asiassa kestävät itse asiassa varmuudella vähemmän kuin nuo NS2:et, ei suinkaan enempää.
      Nykyään ei ole mikään ihme että korkean nopeusluokan runsaasti pehmeää silicaa sisältävä 18" "premiumrengas" voi olla loppu jo alle 15tkm:n ajolla.
      100%:sti just näin! Tuohan on aivan selvä fysikaalinen fakta.

      Kovasti arvostamani rengasasiantuntija, merkkirengasliike (Continental, Nokian, Michelin, Goodyear) K-rengas Oulussa totesi pari vuotta sitten kun kyselin kumeja heiltä ko. koossa, että on ihme jos pääset lähellekään 20 tonnia millään heidän merkeillään. Edelliset nokialaiset tuli ostettua heiltä (tosin 17 tuumasina) ja siinäkin heidän arvionsa piti mainiosti paikkansa eli alle 20 tonnia pääsin.
      Nykyään mennään Volkkarilla

      Ex. E61 520dA 2006

      Comment

      • Pex
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2010
        • 353
        • Kuusamo

        #48
        Originally posted by MSam View Post
        tästä syystä en käytä talvella DSC:tä, koska se pilaa auton ajettavuuden ja estää hyvän renkaan ominaisuuksien hyödyntämisen.
        Originally posted by MSam View Post
        Parempi pieni luisto, kuin pieni DSC:n käskyttämä jarrutus keskellä kiihdytysramppia. Tämä oli DSC-maininnan pointti. Haluan tietää, mikä on oikeasti tuntuma tiehen, enkä olla DSC:n armoilla. Näin ei se kuuluisa liukas keli pääse yllättämään...
        Originally posted by Vanquish View Post
        Mulla myös tapana napata dsc offille, jos on lumipeite. Polkimesta löytyy asentoja muitakin kuin on ja off ja sehän on juuri sitä ajamisen iloa kuin voi pienessä luistossa viedä koko ajan ja tuntea renkaiden toiminnan. En ymmärrä miksi tämä nyt olisi niin vaikeaa kun 80-luvulla kaikki oli käytännössä pakotettu ajamaan ilman dsc:tä, oli auto iso tai pieni. Onko nykykuskit huonompia?
        Originally posted by MSam View Post

        Kun on ajanut kortin 1988 ja ensimmäiset vuodet käsittämättömillä rimpuloilla, ilman mitään apuvälineitä, niin kai sen vuoksi on joku käsitys siitä, miten autot käyttäytyvät talvella. Seuraava talvikausi on 20. ilman nastarenkaita. Tämäkin on varmaan kamala järkytys joillekin.
        Originally posted by MSam View Post
        Pelkään, että harva on ikinä päässyt jääradalle tai muullekaan radalle kokeilemaan. Todella harva on ajanut koskaan "huonolla" autolla, kuten ne, jotka ovat ajaneet 70- tai 80-luvulta lähtien. Isäni ajoi kilpaa jääradalla kavereidensa kanssa. Se oli silloin normaali harrastus terveelle heteromiehelle. Nykyään jäärata-ajo taitaa olla ympäristörikos ja paheksuttava ilmastoteko. Seuraukset näkyvät sitten maanteillä, kun iskee se "kauhea keli" Ilta-Sanomien mukaan.
        Nyt poijjilla on ihan väärä käsitys luistatuspaikoista. Eiköhän ole viisainta kun hankitte 70-luvun menopelit ja pysytte radalla. Turhakait sitä on 50-100 tonnia törsätä näillä turhilla hienouksilla varustettuihin menopeleihin..toivottavasti ette tule ainakaan minua vastaan sladissa tuolla liikenteessä.

        Minä ajoin korttini -93 ja muutaman eka vuoden liukastelin -72 takatuuppari tojotalla. Muutaman kerran oltiin ojanpohjalla ilman sen kummempia luistatuksia, onneksi ei tullu tapettua ketään eikä itteä. Ei ole tuon ajan kotteroita tosiaankaan ikävä.

        Ja tuohon kehäkolmosen kolariruuhkaan sen verran, että nastarenksut pitäis Jyväskylän alapuolella panna pakollisiksi. Huvittaa tosiaan seurata uutisia sadoista peltikolareista kun sattuu pikkusen satamaan lunta. Iso osa porukkaa ajaa kitkoilla. Tänne pohjoiseen ne kitkat paremminkin passais kun lumikelejä, jossa kitkat jotenkin saattaa toimiakin, on käytännössä melkein koko ajan talven läpi eikä ole nuita etelän pääkallokelejä, joissa ihan oikeasti tarvis nastat.
        Minäkin aikoinaan ajelin edellisellä autollani neljä talvea kitkoilla. Mutta sen jälkeen kun kaupungilla olin kolme kertaa mennyt saman talven aikana absit rytkyen punasia päin hiljasissa vauhdeissa peilijäällä (onneksi en törmänny keneenkään) niin totesin että nyt riitti. Nastat alle eikä ole tarvinnut peilikirkkaallakaan jännittää...sain muuten sakotkin yhestä kerrasta kun ei pysähtynyt punasiin, ja menee sitten muuten ihan päiväsakoille tuo punasia päin ajaminen, eikä auttanut vaikka perässä ajaneet polliisitkin oli nähneet jarruvaloista että yritin hyvissä ajoin jarruttaa. Nopeudeksi olivat kuulemma mitanneet 31 km/h neljänkympin alueella.

        Kovasti menee offtopiciksi, sori.
        Nykyään mennään Volkkarilla

        Ex. E61 520dA 2006

        Comment

        • MSam
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 181
          • Länsi-Suomi

          #49
          Originally posted by Pex View Post
          Nyt poijjilla on ihan väärä käsitys luistatuspaikoista. Eiköhän ole viisainta kun hankitte 70-luvun menopelit ja pysytte radalla.

          Ja tuohon kehäkolmosen kolariruuhkaan sen verran, että nastarenksut pitäis Jyväskylän alapuolella panna pakollisiksi. Huvittaa tosiaan seurata uutisia sadoista peltikolareista kun sattuu pikkusen satamaan lunta.

          Iso osa porukkaa ajaa kitkoilla.

          Kovasti menee offtopiciksi, sori.
          Hmm. Ei ole ensimmäinen kerta, kun kirjoitettu teksti ei kohtaa. Joten, ilmeisesti off-topic jäädytetään tähän.

          Harmi vain, että iso osa ei aja kitkoilla (viimeiset prosentit taitavat olla 15/85). Jos ajaisi, niin turvavälit olisivat turvavälejä, eikä 5m päässä rekan perässä moottoritiellä. Ennakoitaisiin, pidettäisiin tilannenopeudet, eikä ulosmitattaisi auton ominaisuuksia ajamalla vasten elektronisia apuja.

          Neljä talvea kitkoilla on hyvä alku. Toivottavasti kokeilet vielä joskus nykyaikaisia, vaikka ystävän tai autoliikkeen esittelyautolla.

          Hyvää viikonloppua kaikille ja kesärengaskelejä - oli ne sitten millaiset tahansa.
          E60 523i

          E10 kiitos ei.

          Comment

          • Pex
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2010
            • 353
            • Kuusamo

            #50
            Originally posted by MSam View Post
            Neljä talvea kitkoilla on hyvä alku. Toivottavasti kokeilet vielä joskus nykyaikaisia, vaikka ystävän tai autoliikkeen esittelyautolla.
            joo, kokeiltu on ja usiampaan otteeseen. Viimesimpänä tuo uusi F10, josta piti todeta ettei saa mitään käsitystä käsiteltävyydestä kun renkaat oli kitkat ja keli jäinen. Pitänee koeajaa uudestaan kesällä. Kokemukset ei tuosta aikaisemmasta ole muuksi muuttuneet. Ja eihän tuota tarvi kuin kattoa vaikka kaikki tuoreimpien ja aikaisempien rengastestien tulokset kautta linjan niin näkee jarrutusmatkoista ja kaikista käsittelykokeiden tuloksista että paraskaan kitka ei pärjää edes huonoimmalle pilipalinastarenkaalle. Edelleen sitä mieltä että kitkat pitäis lailla kieltää vaikka sieltä sitä rotinaa alta vähän kuuluukin ja asfaltti kuluu nopeemmin...
            Nykyään mennään Volkkarilla

            Ex. E61 520dA 2006

            Comment

            • nupaha
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 275
              • Pohojanmaa

              #51
              Lainaan tätä topicia.

              Kertokaas mielipiteitänne. Hommaan uudet kesärenkaat ja -vanteet, niin meneekö 18" renkaat/vanteet vakioalustalla liian koviksi, ajatellen lähinnä kuinka hyviin tulee noi asvaltin poikkiraidat läpi. Itse en pelkää niinkään, mutta vaimo moittii jo välillä noita 16":kin. Muuttuuko tuo "ominaisuus" paljonkin vrt 16" vs 18" ?
              Kokemuksia ja mielipiteitä kiitos.
              työmatkakiiturina BMW 530e Xdrive ///M Performance
              kauppakassina Audi A3 sedan
              kesäkissana Jaguar XKR

              Comment

              • Pex
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2010
                • 353
                • Kuusamo

                #52
                Originally posted by nupaha View Post
                Lainaan tätä topicia.

                Kertokaas mielipiteitänne. Hommaan uudet kesärenkaat ja -vanteet, niin meneekö 18" renkaat/vanteet vakioalustalla liian koviksi, ajatellen lähinnä kuinka hyviin tulee noi asvaltin poikkiraidat läpi. Itse en pelkää niinkään, mutta vaimo moittii jo välillä noita 16":kin. Muuttuuko tuo "ominaisuus" paljonkin vrt 16" vs 18" ?
                Kokemuksia ja mielipiteitä kiitos.
                tokihan tuo 18" on kovempi ja ottaa railot äänekkäämmin vastaan. Paineetkin on 18" 40-sarjan kumeissa ihan toista luokkaa kuin 16":ssa.
                Itellä oli aiemmin 17" kesäkumit ja siirryin sitten tähän 18-tuumaseen. Tuntee kyllä että kovemmat nämä nykyiset on, mutta siitä huolimatta paremmat ajaa joka tapauksessa. Menee noilla kuin juna. Ei vetele yhtään kun on alusta kunnossa (vakioalusta mulla). Eikä nuo railot mitenkään häiritsevän kovaäänisesti iske ja ratissa sen kuitenkaan edes hädin tuskin huomaa.

                Talvikumit oli aikoinaan mulla 16-tuumaset ja ne oli kyllä selkeästi pehmeämmät ajettavat joka mielestäni talvikeleille ihan ok, kun on nimismiehen kiharaa ym. koloa ainakin näillä pohjoisen teillä. Nykyään talvella sitten 17", joka kovempi kyllä mutta ei ollenkaan paha vielä sekään.
                Nykyään mennään Volkkarilla

                Ex. E61 520dA 2006

                Comment

                • Vanquish
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2004
                  • 1961
                  • Hki

                  #53
                  Onko kokemuksia miten evo12 toimii reippaammassa ajossa. Normaaliajossa on testien mukaan huippurengas, mutta kovempaa ajettaessa lukuisten forum kommenttien perusteella tuntuu pehmeältä ja on tuntumaltaan vellova. Kaikkea ei tietysti voi saada yhdeltä renkaalta, mutta tämä taitaa olla evon12:n heikkous, muuten onkin kaikin puolin lupaava rengas.

                  Comment

                  • JSLA
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2009
                    • 64
                    • Oulu

                    #54
                    Mulla itetellä 18" ja on ollut ok, ei ongelmia renkaat Conti sport contact 3:set. Suosittelen noita 18":ia menee kuin juna...
                    F11 530 x-Drive -11
                    Ex. E61 530 xd -06

                    Comment

                    • inde
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2010
                      • 122
                      • LAHTI

                      #55
                      Vanquish: Mulla on evo v12 alla tosin vähän suurempana mutta viime kesänä tuli Saksassa ajeltua pitkiäkin pätkiä nostettua rajoitinta (300kmh) vasten ilman mitään ongelmia. Todella nätisti toimi! Kokona 245/30/19 ja 275/35/19.

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        #56
                        Varmasti suorallaan toimiikin mutta kaarteissa pehmeä tuntumaltaan, mutta pitää kyllä hyvin. Ongelma on siis tuntuma, ei niinkään absoluuttinen pito.

                        Comment

                        • Paha Arkkitehti
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2012
                          • 836
                          • World

                          #57
                          Originally posted by Pex View Post
                          Ja tuohon kehäkolmosen kolariruuhkaan sen verran, että nastarenksut pitäis Jyväskylän alapuolella panna pakollisiksi. Huvittaa tosiaan seurata uutisia sadoista peltikolareista kun sattuu pikkusen satamaan lunta. Iso osa porukkaa ajaa kitkoilla. Tänne pohjoiseen ne kitkat paremminkin passais kun lumikelejä, jossa kitkat jotenkin saattaa toimiakin, on käytännössä melkein koko ajan talven läpi eikä ole nuita etelän pääkallokelejä, joissa ihan oikeasti tarvis nastat.
                          Minäkin aikoinaan ajelin edellisellä autollani neljä talvea kitkoilla. Mutta sen jälkeen kun kaupungilla olin kolme kertaa mennyt saman talven aikana absit rytkyen punasia päin hiljasissa vauhdeissa peilijäällä (onneksi en törmänny keneenkään) niin totesin että nyt riitti. Nastat alle eikä ole tarvinnut peilikirkkaallakaan jännittää...sain muuten sakotkin yhestä kerrasta kun ei pysähtynyt punasiin, ja menee sitten muuten ihan päiväsakoille tuo punasia päin ajaminen, eikä auttanut vaikka perässä ajaneet polliisitkin oli nähneet jarruvaloista että yritin hyvissä ajoin jarruttaa. Nopeudeksi olivat kuulemma mitanneet 31 km/h neljänkympin alueella.

                          Kovasti menee offtopiciksi, sori.
                          Kannattaisko hidastaa vielä aikaisemmin ennen risteystä jos se on aivan peilijäässä ja vihreetkin on palanu melko pitkään? Jos joudut normaalisti tekemään absit rytkyen hätäjarrutuksia niin eikö silloin joku ole ajamisessa pielessä? Olisiko tilanteita voinut ennakoida? Suomessa yli 90% uusista talvirenkaista myydään nastarenkaina joten ei ne sadat kolarit mitenkään renkaista voi johtua? Surkeat turvavälit, tilannenopeudet ja se kun ihmiset kuvittelee lämpimässä autossa että keskellä talvea voi ajaa ihan samalla tavalla kuin keskellä kesää. Tottakai nastarenkaat ovat tietyissä olosuhteissa kitkarenkaita paremmat, mutta ei se turvallisuus hitech renkaista riipu eikä myöskään niistä hitech ajonvakautusjärjestelmistä ja muista turvalaitteista. Siinä mielessä MSam:n kanssa samoilla linjoilla. Anteeksi jälleen offtopic!
                          Last edited by Paha Arkkitehti; 21-01-2013, 13:17.

                          Comment

                          • BemariAndy
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2012
                            • 230
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            #58
                            Kesärenkaiksi myös ääni minulta Hankook Ventus Evo (V12), todella hyvät ajaa ja hiljaiset. Hintakaan ei kovin paha. Itselläni on "välimallia" 18" / 235 / 40.

                            (Talvirenkaiksi olen ajatellut seuraavaksi 17" / 225 / 50 Kumho KW 22. Kuulema halvat ja hyvät ainakin mitä luin www.rengasvertailu.fi...)
                            * Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
                            * Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
                            Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta

                            Comment

                            • LasseE
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 416
                              • Kontiolahti/Joensuu

                              #59
                              Originally posted by nupaha View Post
                              Lainaan tätä topicia.

                              Kertokaas mielipiteitänne. Hommaan uudet kesärenkaat ja -vanteet, niin meneekö 18" renkaat/vanteet vakioalustalla liian koviksi, ajatellen lähinnä kuinka hyviin tulee noi asvaltin poikkiraidat läpi. Itse en pelkää niinkään, mutta vaimo moittii jo välillä noita 16":kin. Muuttuuko tuo "ominaisuus" paljonkin vrt 16" vs 18" ?
                              Kokemuksia ja mielipiteitä kiitos.
                              Eihän sulla ole vaan runflatit nuo 16" nimittäin niillä tuntuu pieninkin ura..

                              Originally posted by BemariAndy View Post
                              Kesärenkaiksi myös ääni minulta Hankook Ventus Evo (V12), todella hyvät ajaa ja hiljaiset. Hintakaan ei kovin paha. Itselläni on "välimallia" 18" / 235 / 40.

                              (Talvirenkaiksi olen ajatellut seuraavaksi 17" / 225 / 50 Kumho KW 22. Kuulema halvat ja hyvät ainakin mitä luin www.rengasvertailu.fi...)
                              Toista talvea mennään ko.renkailla samassa koossa ja hyvin on toimineet..
                              Ex. E46 330d -05
                              Ex. e61 530da -05
                              Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                              Member of Team EastAudio
                              Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎