Announcement

Collapse
No announcement yet.

N53 öljynkulutus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Björkka
    Bimmer Rookie
    • Jan 2012
    • 45
    • Helsinki

    N53 öljynkulutus

    Onko N53 moottoreilla ollut tapana syödä öljyä? Kyseessä on N53B25, 9/2008 valmistettu ja E61 korissa automaattina (523iA), mittarilukema nyt n. 154tkm. Noin 3000km sitten auton juuri hankittuani katsoin viimeksi (ja ainoan kerran) öljyn määrää ja silloin oli n. puolessä välissä palkit, ehkä yhden yli tai yhden ali. Pääasiassa ollut kaupunkiajoa ja nyt ilmoitti, että öljyt minimissä, lisää litra. Ei näy tippoja auton alla eikä pintapuolisella tarkastelulla konepellin puolelta näy vuotoja. Pitää yrittää piakkoin päästä myös alta varmistamaan, ettei se vuoda mistään.

    Myös kulutus on hieman korkea, alle kymppiä ei saa viemään kuin lähes pelkällä matka-ajolla varovasti. Siinä missä edellinen 1.8T A4 vei 8-9l vie tämä 9,5-10,5l. Päästöt kuitenkin 199g/184g BMW:n hyväksi, molemmat automaatteja ja nykyisellä olen yrittänyt pihistelemällä ajella jotta pääsis edes samoihin kuin Audilla ilman pihistelyä. Ruiskukampanja tekemättä, puolat vaihdettu, polttoaineen korkeapainepumppu ei kuulu kampanjaan.

    Bensan kulutuksen kanssa voi elää, mutta kun ei ole omaan silmääni sattunut juttua N53:n öljynkulutuksesta, niin se vähän häiritsee. Vaikka saa sitä öljyäkin kaupasta, pitääkin käydä ostamassa litra ensiavuksi ja kaataa koneeseen.
    i4 M50 ja ameriikkalainen akkuporakone...
  • E60JR
    Bimmer Rookie
    • Feb 2012
    • 57
    • Kuopio

    #2
    Öljyä menee. Itsellä meni ylärajasta alarajaan muutaman tuhannen kilometrin aikana. Laakkoselta sanottiin että tehtaan mukaan saa kuluttaa litran/1000km ja vielä on rajoissa.
    523 iA -08

    Comment

    • E39touring
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 203
      • Janakkala

      #3
      Voin yhtyä samaan, että öljyä kuluttaa 2006 523iA. Kilometrejä ei takana kuin n.85000km.
      1000km ajolla tippuu tasaisesti yhden "mittapalkin" verran. Ei vuoda ulos!!
      Tässä taannoin jopa pölläytti "sinisetsavut" putkesta,kun käynnisti n.tunnin parkissa olon jälkeen!! KOMEETA!!! =/

      Onko kellään kokemusta eri öljymerkeistä eli pysyykö joku paremmin koneessa??

      Comment

      • juhani75
        Newbiemmer
        • Nov 2011
        • 26
        • Kouvola

        #4
        Täällä menee myös öljyä tasaiseen tahtiin. Mallini 523 lci-07. Viimeksi 3tkm ja litra.
        Ruiskukampanja? Mitäs se pitää sisällään?
        Last edited by juhani75; 15-06-2012, 16:03.

        Comment

        • Vanquish
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1961
          • Hki

          #5
          Enpä ole huolissani öljynkulutuksesta. Aika tyypillistä isolle moottorille. Mulla menee 1l / 7000km kaupunkipainoitteisessa ajossa. Kokeilin teboilin diamondia josko menisi vähemmän..
          Last edited by Vanquish; 15-06-2012, 19:44.

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1961
            • Hki

            #6
            Originally posted by Björkka View Post
            Myös kulutus on hieman korkea, alle kymppiä ei saa viemään kuin lähes pelkällä matka-ajolla varovasti. Siinä missä edellinen 1.8T A4 vei 8-9l vie tämä 9,5-10,5l.
            A4 on paljon kevyempi (?). Tässä tilastoja (523iA)saksasta

            Count Fuel type min Ø max
            6 Gasoline 8,39 9,48 11,05

            ja jätetään e10 muille...
            Last edited by Vanquish; 15-06-2012, 19:43.

            Comment

            • Björkka
              Bimmer Rookie
              • Jan 2012
              • 45
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by juhani75 View Post
              Täällä menee myös öljyä tasaiseen tahtiin. Mallini 523 lci-07. Viimeksi 3tkm ja litra.
              Ruiskukampanja? Mitäs se pitää sisällään?
              Noissa suorasuihkubensoissa on ollut jotain ongelmia myös ruiskujen kanssa ja siitä on tehtaan kampanja. Moottorista tarkistetaan suuttimien sarjanumerot(?) ja jos osuu tiettyyn sarjaan niin vaihdetaan suuttimet.
              i4 M50 ja ameriikkalainen akkuporakone...

              Comment

              • psl
                Newbiemmer
                • Jul 2011
                • 21
                • Tampere

                #8
                Mulla N53 (N53B30) moottori E93:ssa, eikä ole tarvinnut öljyä lisäillä öljynvaihto väleillä. Castrolin öljyt on ollut aina koneessa.

                Kulutuslukema tippui kun suuttimet vaihdettiin viimeisessä huollossa. Kyseessä oli joku tehtaan kampanja.

                Nyt kulutus on myös ihan asiallisissa lukemissa, maantieajossa pääsee 6,4litraa/100km kulutukseen ja kaupunkiajossa 8,7litraa/100km.
                Koko tämän vuoden keskikulutus on 7,9litraa/100km.
                Tuo keskikulutus on laskettu tämän vuoden ajoista, eli on 7152km ajojen keskikulutuslukema.

                Auton paino tietysti myös vaikuttaa kulutukseen ja en tiedä E61:n painoa, mutta ei tuo E93 ole kuitenkaan mikään kevyt auto omamassa on 1760kg.

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  #9
                  Vaimon autossa syttyi öljyn keltainen varoitusvalo, ajettu öljyn- ja suuttimienvaihdon jälkeen 1v/17tkm. Koska seuraavaan huoltoon on vielä vuosi/10tkm niin mitä öljyä sinne kannattaisi lorauttaa litra vai kantsisiko tehdä oikea väliöljynvaihto? Mitä öljyä sinne voisi laittaa siinä tapauksessa, ei varmaankaan LL? Pitääkö e61LCI:lle kertoa öljynlisäyksestä/vaihdosta? e10 bensalla ajettu.
                  Last edited by 205/65-15H; 25-10-2012, 11:00.
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • mr81
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2010
                    • 300
                    • PK-seutu

                    #10
                    Lisäät sitä öljyä mitä ohjekirja sanoo eli ensisijaisesti LL-04 laadun öljyä ja myös LL-01 käy. Ei tarvitse ilmoittaa öljyn lisäyksestä koneelle mitään.
                    ihan normaalia et joutuu litran lisämään öljynvaihtojen välissä.
                    E65 730d '08 Monaco blue
                    Ex: E60 523iA '08

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #11
                      Itse kyllä vaihtaisin uudet öljyt kyllä sisään jo 17tkm kohdalla, eikä mitään lisäyspelleilyjä. Ei ne vuoden vanhat 17tkm ajetut ölpät enää mitkään hyvät ole. Varsinkin kun on talvi tulossa.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • mr81
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2010
                        • 300
                        • PK-seutu

                        #12
                        Tottakai öljynvaihto on paras ratkaisu, mutta jos nyt ei ajatellut samantien vaihtaa niin ohjekirja sanoo tämmöistä. Tota kilometrimäärää ei muistaakseni ilmoiteta siinä idriven viestissä.

                        Add oil within the next 125 miles/200 km, otherwise the engine could be damaged.
                        E65 730d '08 Monaco blue
                        Ex: E60 523iA '08

                        Comment

                        • kemo81
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2010
                          • 1248
                          • ylöjärvi

                          #13
                          Itse ajellut nyt omalla e91 n53b30 teiniikalla keväästä asti ja n10tkm.Nyt näyttäs olevan seuraava huolto 2/2013 tai 7000km.Osto hetkellä öljy taso näytti täyttä.Viikon ajon jälkeen oli yksi palkki tippunut mittaristossa alaspäin.Ajattelin siinä kohtaa ettei nää ole kauaksi puusta pudonneet(n52)..
                          Noh nyt autossa ollut pitkään mittariston jana puolessavälissä.Tänään lähein tien päälle ja taas näytti mittaristo olevan puolessavälissä(ok).Ajettuamme n200km ja sammutettuamme auton syttyi keltainen kannu palamaan merkki äänineen.Nyt +1l.En tiä mitä sekoilee mut nyt huutelee tosiaan lisäämään.Nopeeta laski tuon viimeiset 2 pykälää mittaristossa.Saas nähdä onko jotain pahemmin vinossa..?
                          Tottunut toki olen asiaan.Edellinen e91 n52b25 haukkasi n2,5d/1000km.Bmw:n raja arvo oli muistaakseni 0,7dl/1000km mitä saa kuluttaa ennen kuin olisi poikkeavaa.Tuota nykystä en ole viellä päässyt siis mittaamaan mitä se viä.Tuolla bmw:n arvolla longlife huoltovälillä auto saa syödä 24litraa öljyä ja se on täysin normaalia ja vallan ekolookistaLitrahinnatkaan kun ei ole mistäänkotoisin noille öljyille.Itse käyttänyt Castrol longlife öljyjä.Mitä te muut kanssa autoilijat?
                          Koitin edellisen kans siirtyä normaaleihin öljyihin longlifen sijaan.Kysyin marmorilta että saisiko sen huolto ohjelman muutettua perus öljyille sopivaksi.Sanoivat ettå ennen oli täysin mahdollista mutta bmw oli modannut ohjelmaansa niin että sitä ei pääse enään muuttamaan longlife huolto ohjelmasta muuksi.Ainut tietty että laskisi sitä itse ja vaihtelisi normi öljyjä useammin.Moni väittää että tuo normaali vähän kankeampi öljy pysyisikin koneessa eikä sitä palaisi niin reippaasti kun Long Life litkua?
                          Kai se on huomenna haettava jostain päin Turkusta litra longlife castrolia että uskaltaa ajaa mansesteriin täältä

                          Edit:Joskus tästä öljynkulutukseta tuli vanhan auton suhtein kirjoiteltua jonkin verran tuonne 3-sarjalaisten osastolle,otsikon" e9x 325i tehoja kateissa" tms. alle..Siinä käytännössä sama moottori mut 2,5 litrainen.N52B25
                          Last edited by kemo81; 08-12-2012, 08:13.
                          e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                          Ex.
                          e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                          e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                          e91 325i 2005 ArktisMetal
                          e46 320ci 2001 TobassBlue
                          e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                          S1000rr 2010 Thunder grey

                          Comment

                          • zanta
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 2908
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by kemo81 View Post
                            Moni väittää että tuo normaali vähän kankeampi öljy pysyisikin koneessa eikä sitä palaisi niin reippaasti kun Long Life litkua?
                            Nii, toi voi pitää paikkansa, nyt toinen N53B30 menossa omassa ajossa, ekalla taisin ajella 20tkm, nykyisellä on kertyny jotain 6tkm, kummatkin on vaan kerran huutanu lisää öljyä ja molemmilla kerroilla laitoin täytteeksi sekaan TWS Motorsporttia(10W60) sitä kun oli jääny vajaa pönikkä hyllyyn.
                            (en kaipaa saarnoja kuinka tämä voi tuhota koneen kun olen sekoittanut 5W30 ja 10W60 öljyä... ei tässä mitään mineraali ja synteettisiä ole sekoitettu, ainoastaan eri viskositeetillä olevia...)
                            Eikä tosiaan oo tää nykynen sen viimesen noin 3-4tkm aikana huutanu lisää ölppää ja tasot on pysyny ns. tapissa, toisaalta yleensä ajelen n. 1500-1800 rpm:llä joten kierroksillakaan en huudattele, jotkut ainakin tuumaavat että siinä syy miksi mulla ei ölppä kulu, nyt menee tosin öljyt vaihtoon kun aika on. Siinä näkee onko jäykemmällä ölpällä vaikutusta, kun vaihdetaan 5W30 longlifet koneeseen koko öljytilavuudelle..
                            LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                            eksälista:
                            E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                            Comment

                            • Vanquish
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2004
                              • 1961
                              • Hki

                              #15
                              wikipediassa näin

                              Moottorin on kulutettava kohtuullinen määrä öljyä, jotta sylinterinseinämät ja venttiilinvarret tulisivat voideltua. Jos öljyä ei kulu, moottori kuluu. Jos ajoneuvolla ajetaan vain lyhyttä matkaa, öljy ei ehdi lämmetä tarpeeksi ja siihen alkaa sekoittua polttoainetta ja kondenssivettä. Öljyn lämmetessä pitkässä ajossa nämä haihtuvat ja vaikuttaa siltä, että öljyä olisi kulunut yhtäkkiä normaalia enemmän.

                              Ja ihan hyvä vaan, että vähän kuluu, niin samalla tulee "vaihdettua" öljyä tuoreempaan.
                              Last edited by Vanquish; 12-12-2012, 23:04.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎