Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 xdrive jakovaihteisto vinkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemmiee39
    Bimmer Rookie
    • Jul 2016
    • 78
    • Oulu

    #31
    Miten eturenkaat lähtee mukaan? Jos tarenkaat pyörii tyhjää ensin? Eikö sen voi käytännössä nosturilla renkaat ilmassa ajaa?

    Comment

    • ekaBMW
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 441
      • Oulu

      #32
      Kytkentä tapahtuu sähköisesti softan ohjaamana.
      Tällöin sutimista ei välttämättä tarvita. Periaatteessa on mahdollista että nelivetoa käytetään aina päällä liikkeelle lähdettäessä.
      Onko joku törmännyt dokumenttiin joka kertoo missä tilanteissa neliveto oikeasti kytketään päälle?
      Itsestä tuntuu että eipä tuo liikkeelle lähtiessä paljon sudi niin kuin 4veto olisi valmiiksi päällä. Tai sutimisenesto on niin herkkä että 4veto ehtii päälle ennen kuin takapään sutimista edes huomaa.
      Takavedossakin sutimisenesto toimi tosi huomaamattomasti. En puhu mistään kaasupohjassa kiihdyttämisestä vaan normi ja hieman reippaammassakin kiihdytyksessä. Jos kaasua oli reilusti liikaa niin sitten moottori hyytyi hetkellisesti.
      Näissähän ei ole mitään lukkoja joten jarrut on kovilla jos pidempään reippaammin kurvailee. Eli jos 3 rengasta on rullien päällä niin 3 rengasta jarrutetaan ja toivotaan että se yksi ei rullalla oleva rengas saa auton liikkeelle. Tällöin useissa automalleissa pitää käyttää reilummin kaasua.
      Menee arvauksella mutta nosturilla ollessa voi olla että yksi rengas välillä pyörähtää. Ei aina sama rengas.
      F11 530d xDrive 09/16
      Ex E60 530d xDrive A 10/08
      Ex E60 520dA 09/08 liisari
      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
      Ex Opel Kadett 1.6 -89

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #33
        En tiedä onko xdrivesta tuollaista dokumenttia, mutta niin olen ymmärtänyt että ainakin jonkin verran nelivedolla lähdetään ja maantiellä ollaan sitten takaveto, se minkä asteisena neliveto missäkin tilanteessa ja nopeudessa on ei varmaan ihan yksiselitteinen?


        Omassa e53 x5 on atc500 ja kilometrejä nyt 407tkm eikä mielestäni mitään äännä. Onko sitten vähän järeämpi tuo.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • Bemmiee39
          Bimmer Rookie
          • Jul 2016
          • 78
          • Oulu

          #34
          Kyllähän kaikki renkaat pyöri nosturilla kun otin dtc:n ja luistoneston pois.

          Comment

          • salmol
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2013
            • 244
            • Helsinki

            #35
            Originally posted by Esal View Post
            En tiedä onko xdrivesta tuollaista dokumenttia, mutta niin olen ymmärtänyt että ainakin jonkin verran nelivedolla lähdetään ja maantiellä ollaan sitten takaveto, se minkä asteisena neliveto missäkin tilanteessa ja nopeudessa on ei varmaan ihan yksiselitteinen?
            Kysyin tuota jo aikanaan merkkiliikkeestä ja sanoivat että xDrive on jatkuva neliveto, eli ei kytkeytyvä ja että se lähtee aina nelivedolla ja että renkaisiin jokaiseen erikseen voidaan syöttää eri määrä voimaa, lähes 0%-100% portaattomasti. Maantieajossa siis myös jatkuvasti neliveto.
            Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

            Comment

            • ekaBMW
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 441
              • Oulu

              #36
              Originally posted by Bemmiee39 View Post
              Kyllähän kaikki renkaat pyöri nosturilla kun otin dtc:n ja luistoneston pois.
              Mielenkiintoista.
              Äkkiseltään kaikkien pyöriminen kuulostaa oudolta kun ei ole lukkoja (paitsi se jarruttelu).
              Pyörivätkö samaan suuntaankin? Ehkä kaikki renkaat lähtee mukaan kun ei ole vastusta joka estäisi pyörimistä. Voi olla että vetokyky on heikko jos vaikka käsin pitää rengasta paikoillaan.
              Tosi elämässä harva 4veto on oikeasti 4veto kun se vaatisi 3 lukkoa. G-mersu taitaa olla yksi harvoja. Paremminkin ovat 2vetoja (ja 2veto on oikeasti 1veto paitsi jos on lukko).
              F11 530d xDrive 09/16
              Ex E60 530d xDrive A 10/08
              Ex E60 520dA 09/08 liisari
              Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
              Ex Opel Kadett 1.6 -89

              Comment

              • Bemmiee39
                Bimmer Rookie
                • Jul 2016
                • 78
                • Oulu

                #37
                Eturenkaat pyöri samaan suuntaan, jota vähän ihmettelin. Takarenkaita en ajatellut mutta kai ne normaalisti pyörii vastakkaisiin ilmassa.
                Kai se auto kuvittelee että takarenkaat sutii ja käskee eturenkaidenkin pyöriä.
                Ei ollu paljoakaan vastusta kun käsillä jarrutin eturengasta.
                En kuullut nosturilla sitä narinaa jonka kuulee ajossa aina kun hitaassa vauhdissa ajaa ja kun kiihdyttää. Eikö sellainen ole sen jakolaatikon sähkömoottorin oire?

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 441
                  • Oulu

                  #38
                  Originally posted by Bemmiee39 View Post
                  Kai se auto kuvittelee että takarenkaat sutii ja käskee eturenkaidenkin pyöriä.
                  Ei ollu paljoakaan vastusta kun käsillä jarrutin eturengasta.
                  Lähtötilanteessahan jako on 40:60. Taitaakin käydä niin että luulee ettei mikään rengas suttaa kun kaikki pyörivät. Ei tarvi muuttaa jakosuhdetta.
                  Kaikissa renkaissa ei kuitenkaan ole tehoa/momenttia niin paljoa että auto jaksaisi lähteä liikkeelle mutta ilmassa olevaa rengasta jaksaa pyörittää.

                  Se yhden renkaan pysäyttäminen käsin pitäisi saada aikaan jarruttelua tms. Tosin jos DTC yms oli pois päältä niin ei taida tulla tuota jarrutteluakaan.

                  Miten kävi kun DTC yms oli päällä?

                  Itsellä ei ole nosturia niin ei pysty kokeileen.
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • Bemmiee39
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2016
                    • 78
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by ekaBMW View Post
                    Lähtötilanteessahan jako on 40:60. Taitaakin käydä niin että luulee ettei mikään rengas suttaa kun kaikki pyörivät. Ei tarvi muuttaa jakosuhdetta.
                    Kaikissa renkaissa ei kuitenkaan ole tehoa/momenttia niin paljoa että auto jaksaisi lähteä liikkeelle mutta ilmassa olevaa rengasta jaksaa pyörittää.

                    Se yhden renkaan pysäyttäminen käsin pitäisi saada aikaan jarruttelua tms. Tosin jos DTC yms oli pois päältä niin ei taida tulla tuota jarrutteluakaan.

                    Miten kävi kun DTC yms oli päällä?

                    Itsellä ei ole nosturia niin ei pysty kokeileen.
                    Onneksi on mahdollisuus työpaikalla käyttää nosturia omille vehkeille. En kokeillut dtc päällä kun on kokemusta muista merkeistä vajaavetoisina kylläkin. Alkaa kauhea rutina ja jarruttelu kun kaasuttaa renkaat ilmassa Espi ja luistonesto on ihmeissään.
                    Ompa mukava ku just ite tajusin että tuohan bemari vetää heti lähtiessä jo eturenkaillakin. Kulutuskin sen kertoo että on jatkuva neliveto

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎