Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jälleen keltaista moottorivalo e60 LCI 523iA -2008

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ganes
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 189
    • Lounais-Suomi

    #31
    Sen verran on täällä edistytty, että nyt on öljyntasoanturi motonetistä tilattu. Mahdollisesti jo tällä viikolla vaihdetaan se ja tietenki öljyt siinä samalla. Samalla vaihetaan nuo vanoksen solenoidit päittäin ja katotaan mitä tapahtuu. Eilen ku luettiin vikakoodit, niin koodia tuli pakopuolen vanoksen jumittumisesta. Elikä voi olla jottei tosta solenoidien vaihdosta ole mitään apua mutta kannattanee siltikin koettaa. Jos tähän joutuu vanosrempan teettämään niin lähemmäs puoltatoista tonnia kuulemma homman kustannukset menee. Osat noin 1ke

    No eipä mulla perkele muuta käyttöä rahoilleni oliskaan kun tunkea niitä näihin saatanan autoihin. Pitäsköhä myyä koko paska ja olla iliman autoa pari vuotta. Pärjäisin kyllä, mutta eihän se niin kivaa olis...sorry ot
    e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Originally posted by Ganes View Post
      Mulla tota alaväännön puutetta esiintyy aika harvoin, mut muutaman kerran sen oon selkeesti huomannu. Ja se mun moottorivalo siis syttyy(tosin nykyään palaa jatkuvasti) aina tyhjäkäynnillä, jolloin kierrokset yrittää ensin hieman vajota normi noin 700-->600rpm ja siitä se sit heilauttaa kierrokset nopeasti tonne noin 900rpm ja sitten tasottuu. Muutenhan kone käy suht tasaisesti läpi kierrosalueen.
      Juutuupista katoin ton solenoidinvaihtohomman ja näyttäs olevan niin yksinkertainen homma, että jopa meikäläinen vois siitä yksin suoriutua. Pitää vaan alkaa selvittämään mistä niitä sais muualta kuin marmorilta.
      Imuvuodoltahan tuo kuitenkin kuulostaa(antaa mm.vanos maksimiarvovikakoodit, alhaisen bensanpaineen ja missfireä).

      Comment

      • Ganes
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 189
        • Lounais-Suomi

        #33
        Originally posted by Hemi View Post
        Imuvuodoltahan tuo kuitenkin kuulostaa(antaa mm.vanos maksimiarvovikakoodit, alhaisen bensanpaineen ja missfireä).
        Hmm.. Voihan tossa tietenki sellastaki olla. Kirjotampa vielä tarkemmin tuon häiriövalon syttymistapahtuman. Eli: kun kylmäkäynnistän auton sehän lähtee kuin sen kuulusan Laspalmaksen palmun alta, eli käynnistyvyydessä ei ongelmia.

        Tyhjäkäynti on suht tasasta, aavistuksen ehkä kiekkamittari ns. huojuu mutta siis aivan olemattomasti ja ehkä korvalla just voi erottaa että ihan snadisti ne kiekat huojuu mutta perseeseen ei tunnu niin tasasesti se silti käy.

        Ajossa taas ei tunnu eikä näy tai kuulu minkäänlaista huojuntaa vaan menee ihan tasasesti.

        Ja jos ajelen ihan vaan tässä nurkissa esim töihin kauppaan ja kotiin jolloin vauhti ei nuose koskaan yli 60km/h niin se häiriövalo ei syty ollenkaan. Mutta heti kun ajan pätkänkin kovempaa yli80km/h ja siitä sitte joudun pysähtymään risteykseen tai valoihin siis hiemankin pidemmäksi aikaa tyhjääynnille niin lähes aina tapahtuu tuo kierrosten vajoaminen/heilahdus ja valo syttyy tauluun.

        Pajan pitäjä jossa vikakoodit luetutin epäili, että juuri tuolloin se vanos jumittaa ja ilmeisesti heittää johonkin safety asentoon vanoksen jolloin myös tuo kone tuntuu puhdittomalta. Esim tänään just oli kone voimattoman tuntunen ja risteyksestä kiihyttelin vapaalle tielle s-asennossa lämä lähes lattiassa niin tommonen saamarin eka sukupolven Avensis pysy ihan hyvin kyydissä. Hiemanko jurppi:(

        Empä tiiä jaksaako tällasia runoja ketään lukea, mutta kirjottelempaha nyt aikani kuluiks
        Last edited by Ganes; 14-08-2013, 16:56.
        e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Originally posted by Ganes View Post

          Pajan pitäjä jossa vikakoodit luetutin epäili, että juuri tuolloin se vanos jumittaa ja ilmeisesti heittää johonkin safety asentoon vanoksen jolloin myös tuo kone tuntuu puhdittomalta. Esim tänään just oli kone voimattoman tuntunen ja risteyksestä kiihyttelin vapaalle tielle s-asennossa lämä lähes lattiassa niin tommonen saamarin eka sukupolven Avensis pysy ihan hyvin kyydissä. Hiemanko jurppi:(

          Empä tiiä jaksaako tällasia runoja ketään lukea, mutta kirjottelempaha nyt aikani kuluiks
          Kaikki oireet ainakin sopivat nimenomaan pieneen imuvuotoon(tai nokan asentotunnistimen ajoittaiseen toimimattomuuteen).
          imuvuototapauksessa sieltä lisäksi nimenomaan tulee mm.vanokselta herja ja nimenomaan sen ääriasentojen saavuttamattomuudesta(=tämä sitten helposti tulkitaan "vanoksen jumittamiseksi"/ ei siis vika vaan oire).
          Imuvuototapauksessa sieltä vain pitää löytyä myös missfire herja joltain pyttyryhmältä. Myös alhaisesta bensanpaineesta voi löytyä herjaa?
          Se että kone alkaa tuntumaan puhdittomalta voi johtua siitä että siellä on tästä kaikesta johtuen "nilkutusmoodi" päällä.
          Toisaalta, onko nokka-akselin asentotunnistimelta vielä tullut herjaa?
          Nimittäin jos puhdin puute on todella konkreettista, johtuu se nokan asentotunnistimen tiltistä, josta syystä voi myös sytyttää vikavaloa, tai sitten ei.

          Comment

          • Ganes
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2008
            • 189
            • Lounais-Suomi

            #35
            No kun tuosta ei ole muita herjoja tullut kuin vanoksen jumikoodi. Ei siis mitään muita herjoja! Tänään tutkiskelin hieman tota haitariputkea enkä ainakaan siitä nopealla vilkasulla löytäny mitään vuotokohtia, tosin olen aika puusilimä tämmösissä hommissa. Mitäs muita kohtia tosta vois tarkastella imuvuotojen suhteen? Siis tällanen uusavutonki.
            Last edited by Ganes; 14-08-2013, 21:24.
            e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

            Comment

            • Ganes
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 189
              • Lounais-Suomi

              #36
              No se motonetin öljyntasoanturi tuli ja eihän se tietenkään ollut sopiva tuohon autooni. Eli merkkiliikkeestä sellanen oli sitten hommattava hintaan 177e. No se on nyt vaihdatettu ja tuntuis lyhyehkön ajon jälkeen pelittävän oikein.

              Samalla vaihettiin ne vanoksen solenoidit päikseen ja vikakoodit nollattiin. Nyt pitäs vaan ajella ja testailla tuleeko uusia vikakoodeja ja just sitä, että siirtykö ne vikakoodit mahdollisesti imupuolelle. Sillonhan meikäläinen pääsis halvemmalla eli pelkällä solenoidin ostolla, eikä tommosta kallista vanosremppaa ainakaan vielä tarviis tehä. No minun tuurin tuntien: ei tapahu!
              Tällä hetkellä vaan joudun täällä töissä istumaan tuplavuoroja, joten ajamaan en pariin päivään kerkeä!!
              Last edited by Ganes; 18-08-2013, 01:34.
              e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #37
                Ei niitä solenoideja kannata heti vaihtaa, brake cleanerilla puhtaaksi sisuskalutkin ja sitten vähän akkujännitteellä naksuttelet niitä ja puhdistelet lisää. Longlife-öljynvaihtovälit ei oikein sovi noiden kanssa yhteen, menee jumiin.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • Ganes
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 189
                  • Lounais-Suomi

                  #38
                  Originally posted by Cell View Post
                  Ei niitä solenoideja kannata heti vaihtaa, brake cleanerilla puhtaaksi sisuskalutkin ja sitten vähän akkujännitteellä naksuttelet niitä ja puhdistelet lisää. Longlife-öljynvaihtovälit ei oikein sovi noiden kanssa yhteen, menee jumiin.
                  Ok! Kiitos vinkistä! Ja tuossa longlifeasiassa olen ihan samaa mieltä. Edellisen omistajan toimesta tätä on huollatettu juurikin tuon longlife systeemin mukaan, eli jopa 30tkm on aina yksillä öljyillä pistelty menemään. Ite aion vaihdattaa 15tkm välein.
                  e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

                  Comment

                  • Ganes
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2008
                    • 189
                    • Lounais-Suomi

                    #39
                    Joo eihän ne vikakoodit sinne imupuolelle tolla solenoidien päittäinvaihdolla siirtyneet. Eli moottorin vikavalo syttyi jälleen ja ihan samanlaisessa tilanteessa kuin aina ennenkin, eli kovemman vauhdin jälkeen liikennevaloissa seistessä. Ja vikakoodi tuli siis pakopuolen vanoksen jumista.
                    No kai se sitten jumittaa aina sillontällön. Jumittakoon samari! Tällä hetkellä en aio pistää latiakaan tuon korjauttamiseen, koska ajamiseen tuo vaikuttaa loppujenlopuksi kohtalaisen vähän. Pitää vaan ennen katsastusta käyä kuittaamassa vikavalot ja koodit pois.
                    Sellasta aattelin, että hieman ennen seuraavaa öljynvaihtoa (noin vuoden päästä) laittas moottoriin jotaki puhistavaa ainetta, jos se sattus ne maholliset paskat sieltä vanoksesta liuottamaan kiertoon.
                    e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Originally posted by Ganes View Post
                      Joo eihän ne vikakoodit sinne imupuolelle tolla solenoidien päittäinvaihdolla siirtyneet. Eli moottorin vikavalo syttyi jälleen ja ihan samanlaisessa tilanteessa kuin aina ennenkin, eli kovemman vauhdin jälkeen liikennevaloissa seistessä. Ja vikakoodi tuli siis pakopuolen vanoksen jumista.
                      No kai se sitten jumittaa aina sillontällön. Jumittakoon samari! Tällä hetkellä en aio pistää latiakaan tuon korjauttamiseen, koska ajamiseen tuo vaikuttaa loppujenlopuksi kohtalaisen vähän. Pitää vaan ennen katsastusta käyä kuittaamassa vikavalot ja koodit pois.
                      Sellasta aattelin, että hieman ennen seuraavaa öljynvaihtoa (noin vuoden päästä) laittas moottoriin jotaki puhistavaa ainetta, jos se sattus ne maholliset paskat sieltä vanoksesta liuottamaan kiertoon.
                      Usko nyt hyvä mies, että se vanoksen antama herja on vain seurausta, ei itse syy(josta kertoo että herja ei vaihtanut paikkaa vaikka vaihdoit solenoidit).
                      AINA kun siellä on imuvuoto, löytyy yös ko.vanosherja, mutta se pelkkä vanosherja ei sytytä vikavaloa tauluun.
                      Eli 99%:n varmuudella siellä on nyt jossakin imuvuoto.

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        #41
                        Originally posted by Hemi View Post
                        Usko nyt hyvä mies, että se vanoksen antama herja on vain seurausta, ei itse syy(josta kertoo että herja ei vaihtanut paikkaa vaikka vaihdoit solenoidit).
                        AINA kun siellä on imuvuoto, löytyy yös ko.vanosherja, mutta se pelkkä vanosherja ei sytytä vikavaloa tauluun.
                        Eli 99%:n varmuudella siellä on nyt jossakin imuvuoto.
                        Ei se kyllä vaikuta vanoksen mekaaniseen toimintaan mitenkään.
                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Originally posted by Supa View Post
                          Ei se kyllä vaikuta vanoksen mekaaniseen toimintaan mitenkään.
                          No, pääsääntöisesti sieltä löytyy kuitenkin näissä imuvuototapauksissa herja siitä että vanos ei saavuta maksimiarvoja(joka sitten virheellisesti usein tulkitaan vanoksen, vanos solenoidin tai vanoksen tiivisteiden syyksi)?
                          Vaikutusmekanismi on minullekkin tuntematon, mutta "oireet" todellakin kovin tutut ja tässä vuosien saatossa tutuksi tulleet näiden jatkuvien imuvuototapausten kanssa taistellessa.
                          Eli mikähän se vanokselta tuleva herja tässä kohtaa oikeasti on?
                          Last edited by Hemi; 30-08-2013, 14:58.

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #43
                            Originally posted by Hemi View Post
                            No, pääsääntöisesti sieltä löytyy kuitenkin näissä imuvuototapauksissa herja siitä että vanos ei saavuta maksimiarvoja(joka sitten virheellisesti usein tulkitaan vanoksen, vanos solenoidin tai vanoksen tiivisteiden syyksi)?
                            Vaikutusmekanismi on minullekkin tuntematon, mutta "oireet" todellakin kovin tutut ja tässä vuosien saatossa tutuksi tulleet näiden jatkuvien imuvuototapausten kanssa taistellessa.
                            Eli mikähän se vanokselta tuleva herja tässä kohtaa oikeasti on?
                            Imuvuodoilla on varmasti isompi vaikutus e39 aikakauden vehkeisiin mutta käsittääkseni tässä on puhuttu N sarjan koneista kokoajan kuten topicin kirjoittajalla.
                            Joten mielestäni ei voi kyllä puhua valvetronic koneen kohdalla "jatkuvista imuvuototapauksista" niitä kun aika harvoin tulee vastaan ihan toimintaperjaatteesta johtuen.
                            Vuoto saa olla todella iso jotta vaikuttaa koneen toimintaan radikaalisti, alipainetta kun et normitilanteessa imusarjasta löydä.

                            Ja herjahan oli että pakovanos takertelee. Jos solenoidin vaihto ei auta on vika joko mekaaninen (vanos-yksikössä) taikka nokan anturointi ei toimi.
                            Ensimmäisenä lähtisin diagnostiikan kautta aktivoimaan solenoidia ja katsomaan ihan kädessä että reagoiko kuten kuuluu.
                            Tämän jälkeen DISsitä vanos testin ajo jossa kannattaa tarkailla säätyykö nokka mihinkään ja näyttääkö nokan anturi edes mitenkään järkevää asentoa.
                            Näistä päätellen tekee sitten jatkotoimenpiteitä.
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • Ganes
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2008
                              • 189
                              • Lounais-Suomi

                              #44
                              Originally posted by Supa View Post
                              Ja herjahan oli että pakovanos takertelee. Jos solenoidin vaihto ei auta on vika joko mekaaninen (vanos-yksikössä) taikka nokan anturointi ei toimi.
                              Juuri samanlaista vikaa se NCmotorspotrin pitäjä, jossa vikakoodit luettiin, mulle kertoi. Ja käsittääkseni tässä on tuommonen kuin N52B25A moottori. Ja tässähän kuulemma on tosiaan hieman erilainen tuo vanosyksikkö, kuin e39:n koneissa, joihin on paljon juuri sitä vanoksen tiivisteidenvaihtohommaa tehty. Mutta ite oon kyllä aika pihalla tämmösistä tekniikka-asioista, eli juttelen vaan mitä oon kuullu tai lukenu!!

                              Luulis vaan, että jos tässä olis imuvuotoa niin eikös sen pitäs sitä vikavaloa sytytellä melkeimpä minkälaisessa tilanteessa vaan, kun taas mulla on aina identtinen tuo valonsyttymistapahtuma, jonka oon jo pariin kertaan täällä kertoillu. Voi mennä tosiaan viikko parikin ilman valon syttymistä jos ajelen vain töihin kauppaan ja takasi, jolloin vauhti ei nuose luurikaan yli 60km/h. Sitten kun ajelen 100:sta ja tuun esim risteykseen, jossa joudun pysähtymään niin todella usein valo tärähtää tauluun kierrosten samalla heilahtaessa tyjäkäynnillä. Eli silloin varmaan se vanos on säätynyt kovempaan ajoon ja kun sen pitäis säätyä taas tyhjäkäynnillä hiljasemman ajon asentoon yms. niin pakopuolen vanos jumittaa ja antaa vikakoodin. En tiiä!!

                              Ite onneksi olen kuski sieltä rauhallisemmasta päästä, joten tuo silloin tällöin esiintyvä alaväännönpuute ei maailmaani kaada, vaikka tietenkin hieman harmittaa.

                              Kirjottelen sitten tänne asiaa lisää kun alan tota jossakin vaiheessa kunnolla selvittämään, mutta se aika ei ole juuri nyt, kun on vähä persaus auki ja vaimokin sai juuri fudut duunistaan, kuten kaikki duunarit nykyään saa!!
                              e39 523i manu-96-->e38 740iA-95-->e60 523iA-05:think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎