Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 dat laatikon säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Larzza
    Bimmer Rookie
    • Dec 2011
    • 147
    • Suo

    e61 dat laatikon säätö

    Tervehdys onnelliset ongelmattomien autojen omistajat.

    Heräsi kiinnostus jälleen oman auton kulutuksen pienentämisestä vaihdelaatikon säätämisellä.

    Mahtaakohan tällainen toimenpide onnistua eli pitäisi saada kiesi menemään suuremmilla vaihteilla esim 30km/h-->3.vaihde** 40-50km/h-->4.vaihde**60-70km/h-->5.vaihde ja 80- 6.vaihde.

    Eli oma laatikon toiminta on suorastaan aika idioottimaista eihän sitä nyt kukaan aja manuaalillakaan helvetin pieni pykälä päällä.

    mahtaa olla vääntökäyrän paras toiminta alue 1500rpm?

    Huomattavasti vähemmän käy lutkutus tankissa kun pitää n.1250 rpm pienissä nopeuksissa.

    Niin 525 dat oli kyse ja ero automaatin ja steptronicin välillä on n.2,2litraa.

    No jos joku viisas vastaa niin kiitoksia etukäteen.
    e61 525 dat
    ex.e36 318ti compact m-sport
  • Mlatvala
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 3553
    • Kuopio

    #2
    Originally posted by Larzza View Post
    Tervehdys onnelliset ongelmattomien autojen omistajat.

    Heräsi kiinnostus jälleen oman auton kulutuksen pienentämisestä vaihdelaatikon säätämisellä.

    Mahtaakohan tällainen toimenpide onnistua eli pitäisi saada kiesi menemään suuremmilla vaihteilla esim 30km/h-->3.vaihde** 40-50km/h-->4.vaihde**60-70km/h-->5.vaihde ja 80- 6.vaihde.

    Eli oma laatikon toiminta on suorastaan aika idioottimaista eihän sitä nyt kukaan aja manuaalillakaan helvetin pieni pykälä päällä.

    mahtaa olla vääntökäyrän paras toiminta alue 1500rpm?

    Huomattavasti vähemmän käy lutkutus tankissa kun pitää n.1250 rpm pienissä nopeuksissa.

    Niin 525 dat oli kyse ja ero automaatin ja steptronicin välillä on n.2,2litraa.

    No jos joku viisas vastaa niin kiitoksia etukäteen.
    Öh, niin mitä se kuluttaa Dllä ja mitä hämmentämällä?

    Kuulostaa jotenkin omituiselta. Miten se sun autos sitten käyttäytyy? Ei tuo isolohko ainakaan taida yli 2000 kierrätellä missään vaiheessa, alle 100 vauhdeissa. (en oo asiaa ajatellu, miks musta tuntuu, että 1500 kohdalla vaihtais aina isompaa pesään..)

    Mut eiks noi ymmärrä sen, jos siihen lisäisit vääntöjä, niin käyttää ne fiksummin, ja kenties vaihtaisikin nopeammin isompaa.
    E61 535d alkuunsa viritetty.

    Comment

    • Larzza
      Bimmer Rookie
      • Dec 2011
      • 147
      • Suo

      #3
      dllä mennessä kuluu tuollainen 8-9 ja vatkatessa saa sen 6,7-7,8.

      Käyppä kokeilee millä vaihteella d menee 30km/h 40km/h 50km/h 60km/h

      joudun itse heittää aina 5 sisään 60km/h tai melkeinpä aina pykälän suuremmaksi kuin d pistää noissa pienemmissä nopeuksissa.

      ajan normisti 60-70km/h vitosella ja 80km/h heitän jo 6 sisään.

      kone on tuo 2,5 ei matala 3

      Niin se tärkein kysymys on että pystyykö laatikon käyttäytymistä säätää jotenkin inpalla tai jollain ilman lastutuksia?

      Originally posted by Mlatvala View Post
      Öh, niin mitä se kuluttaa Dllä ja mitä hämmentämällä?

      Kuulostaa jotenkin omituiselta. Miten se sun autos sitten käyttäytyy? Ei tuo isolohko ainakaan taida yli 2000 kierrätellä missään vaiheessa, alle 100 vauhdeissa. (en oo asiaa ajatellu, miks musta tuntuu, että 1500 kohdalla vaihtais aina isompaa pesään..)

      Mut eiks noi ymmärrä sen, jos siihen lisäisit vääntöjä, niin käyttää ne fiksummin, ja kenties vaihtaisikin nopeammin isompaa.
      Last edited by Larzza; 05-10-2012, 16:51.
      e61 525 dat
      ex.e36 318ti compact m-sport

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        #4
        Originally posted by Larzza View Post
        dllä mennessä kuluu tuollainen 8-9 ja vatkatessa saa sen 6,7-7,8.

        Käyppä kokeilee millä vaihteella d menee 30km/h 40km/h 50km/h 60km/h

        joudun itse heittää aina 5 sisään 60km/h tai melkeinpä aina pykälän suuremmaksi kuin d pistää noissa pienemmissä nopeuksissa.

        ajan normisti 60-70km/h vitosella ja 80km/h heitän jo 6 sisään.

        kone on tuo 2,5 ei matala 3

        Niin se tärkein kysymys on että pystyykö laatikon käyttäytymistä säätää jotenkin inpalla tai jollain ilman lastutuksia?
        Moottorinohjuu taitaa ymmärtää vain kun softaat auton, muuttuneen tehoässä tapauksessa väännön ja laatikko sitä myötä vaihtaa erilailla vaihteita, voi olla millin hienoa se ero, kun en oikein tiedä mitä tuolla konetyypillä tapahtuu.

        Auto vaimolla sunnuntaihin asti.

        Onkos siinä zf6hp mikä laatikko?
        Last edited by Mlatvala; 05-10-2012, 17:34.
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • Larzza
          Bimmer Rookie
          • Dec 2011
          • 147
          • Suo

          #5
          Originally posted by Mlatvala View Post
          Moottorinohjuu taitaa ymmärtää vain kun softaat auton, muuttuneen tehoässä tapauksessa väännön ja laatikko sitä myötä vaihtaa erilailla vaihteita, voi olla millin hienoa se ero, kun en oikein tiedä mitä tuolla konetyypillä tapahtuu.

          Auto vaimolla sunnuntaihin asti.

          Onkos siinä zf6hp mikä laatikko?
          Pakko myöntää että en tiedä tuota laatikon tyyppiä muut tiedot tässä

          General informationProduction year 2004 - -
          Brand BMW
          Model 5er Touring (E61)
          Engine 525 d (177 HP)
          Body Type Wagon
          Doors 5
          Seats 5

          Body FeaturesLength 4843 mm
          Width 1846 mm
          Height 1491 mm
          Wheelbase 2886 mm
          Weight 1750 kg
          Max. Weight 2275 kg

          Engine, transmissionEngine 2497 cm3
          Engine Power kW 130 kW
          Engine Power HP 177 HP
          Torque 400/2000 N*m/rot.
          Fuel supply system Common rail
          Turbine Turbina
          Number of cylinders 6
          Diameter of cylinder 82 mm
          Number of valves per cylinder 4
          Number of gears 6
          Fuel Diesel
          Fuel tank capacity 70 liter 18 gallons

          Running FeaturesMaximum speed 225 (224) km/h 141 MPH
          Acceleration to 100km/h 8.3 (8.5) s
          Fuel consumption (town) 8 (8.3) l/100km
          Fuel consumption (highway) 4.7 (5.4) l/100km
          Average fuel consumption 5.8 (6.6) l/100km
          Average trip with full tank 1400 km or 875 miles

          Suspension, chassisABS +
          Front brakes N/A
          Rear brakes N/A
          Tires 225/55 R16 W
          Wheels 7J X 16
          e61 525 dat
          ex.e36 318ti compact m-sport

          Comment

          • 530daa
            Bimmer Fanatic
            • May 2012
            • 231
            • ks

            #6
            Siis ymmärsinkö oikein, että uutta on 2,5l vielä ei siis ole 3.0l?

            Kaikki aina puhunut että 3.0l uudemmat koneet
            Last edited by 530daa; 05-10-2012, 18:00.

            Comment

            • -rik
              BTCF Member
              • Nov 2009
              • 827
              • Rovaniemi

              #7
              LCI mallissa muuttuu 525 3litraiseksi.
              ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

              Comment

              • 530daa
                Bimmer Fanatic
                • May 2012
                • 231
                • ks

                #8
                Originally posted by -rik View Post
                LCI mallissa muuttuu 525 3litraiseksi.
                Aha,selvä

                Comment

                • Mlatvala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 3553
                  • Kuopio

                  #9
                  Tietäjät, onks näissä joku zf6hp19 laatikko?

                  Ainakin zf5hp19 toki vanhempaa tekniikkaa, on aivan erilainen käytökseltään kun noi zf6hp26/28:sit.

                  Missä Siekkinen on kun sitä eniten kaivataan
                  E61 535d alkuunsa viritetty.

                  Comment

                  • Nettipepe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1341
                    • Kajaani

                    #10
                    Originally posted by Mlatvala View Post
                    Tietäjät, onks näissä joku zf6hp19 laatikko?

                    Ainakin zf5hp19 toki vanhempaa tekniikkaa, on aivan erilainen käytökseltään kun noi zf6hp26/28:sit.

                    Missä Siekkinen on kun sitä eniten kaivataan
                    RealOEM:han sen kertoo aika selvästi



                    Naputtelee oman auton arvot ja katsoo laatikon.
                    vissiin ko. autossa sitten 6hp26z
                    F30 320xia
                    Ex E90 325da
                    Ex E90 320da
                    Ex E46 330D

                    Comment

                    • Mlatvala
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 3553
                      • Kuopio

                      #11
                      Sit laatikko on huippu eikä auta muu kuin rakentaa siitä tupla ahtimillinen...
                      E61 535d alkuunsa viritetty.

                      Comment

                      • Larzza
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2011
                        • 147
                        • Suo

                        #12
                        rakentaa

                        Originally posted by Mlatvala View Post
                        Sit laatikko on huippu eikä auta muu kuin rakentaa siitä tupla ahtimillinen...
                        Toi on käynyt mielessä että laittais lastua jne mutta tehot ei kasva kuitenkaan kummemmaksi kuin 530 on.

                        Paljonkohan tosta sais tehoa enimmillään sillai et se ei räjähdä tai hajoaisi.


                        Nykyään tuntuu vähän laiskalta meno tuolla kenties dpf tukossa tai jotain muuta yhtä mukavaa.Onhan sillä ajettu jo 212.000km

                        Näihin tietoihin nähden kulutus on liikaa kun vajaat 1000km pääsee tankilla.Mutta missä ois se juttu mitä näissä autoissa ei ole eli se vika?

                        Acceleration to 100km/h 8.3 (8.5) s
                        Fuel consumption (town) 8 (8.3) l/100km
                        Fuel consumption (highway) 4.7 (5.4) l/100km
                        Average fuel consumption 5.8 (6.6) l/100km
                        Average trip with full tank 1400 km or 875 mile

                        mun ajo on 55% matka ajoa --> yli 100km/h loput sekalaista taajama/kaupunki 30-60km/h ja juuri tässä järjestyksessä.

                        Vai mitä mieltä ootte?
                        Last edited by Larzza; 06-10-2012, 13:31.
                        e61 525 dat
                        ex.e36 318ti compact m-sport

                        Comment

                        • veku
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6327
                          • P-Pohjanmaa

                          #13
                          Pitää tyytyväinen olla jo sekakulutus on alle kasin..ex 530da E61 ja tämä nykyinen kuluttanut aika tarkalleen samat n 8-8.5 sekaajossa,yli puolet on aina pitempää matkaa...Molemmissa kunnon ohjelmat ja kestää ja kestää
                          F11 M550D
                          E39 M5
                          F26 3.0 Da M-Sport
                          E61 535D M-Sport

                          Comment

                          • Larzza
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2011
                            • 147
                            • Suo

                            #14
                            hmm

                            Originally posted by veku View Post
                            Pitää tyytyväinen olla jo sekakulutus on alle kasin..ex 530da E61 ja tämä nykyinen kuluttanut aika tarkalleen samat n 8-8.5 sekaajossa,yli puolet on aina pitempää matkaa...Molemmissa kunnon ohjelmat ja kestää ja kestää

                            Niin no on siinä nyt sen verran poikkeamaa kuitenkin valmistajan antamiin lukemiin että ihan mielenkiinnosta spekuloin että mistä kiikastaa.

                            Vai vetääkö bmw ihan hatusta noi arvot?

                            Miten suuttimien kunto?
                            Vaikuttaako se kulutukseen?
                            e61 525 dat
                            ex.e36 318ti compact m-sport

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by Larzza View Post
                              Toi on käynyt mielessä että laittais lastua jne mutta tehot ei kasva kuitenkaan kummemmaksi kuin 530 on.

                              Paljonkohan tosta sais tehoa enimmillään sillai et se ei räjähdä tai hajoaisi.


                              Nykyään tuntuu vähän laiskalta meno tuolla kenties dpf tukossa tai jotain muuta yhtä mukavaa.Onhan sillä ajettu jo 212.000km

                              Näihin tietoihin nähden kulutus on liikaa kun vajaat 1000km pääsee tankilla.Mutta missä ois se juttu mitä näissä autoissa ei ole eli se vika?

                              Acceleration to 100km/h 8.3 (8.5) s
                              Fuel consumption (town) 8 (8.3) l/100km
                              Fuel consumption (highway) 4.7 (5.4) l/100km
                              Average fuel consumption 5.8 (6.6) l/100km
                              Average trip with full tank 1400 km or 875 mile

                              mun ajo on 55% matka ajoa --> yli 100km/h loput sekalaista taajama/kaupunki 30-60km/h ja juuri tässä järjestyksessä.

                              Vai mitä mieltä ootte?
                              En mä tiedä mitä noista saa, mut nuo kulutus arvothan on otettu laboratorio-olosuhteissa, et ei noihin paljon tarvis tuijottaa.

                              Omaa menee matkaa 6,1 ja kaupunkia 11. Keskimäärin kuitenkin yleensä lähempänä kymppiä kuin ysiä..
                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎