memebuy23buy

Takalasin lämmitin E61

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teppo_h
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 337
    • Finland

    #16
    Originally posted by MKO View Post
    Johtonippuja ei ole avattu, mittasin vain meneekö johdoista virtaa läpi, eli vastusmittaus. Kontti oli auki kun mittasin johdot.
    Saatko mitattua saman jos kontti on kiinni?

    Oman kokemuksen mukaan, jos siellä on johto poikki, se voi luukun ollessa auki ottaa sen verran kontaktia, että toimii - vääntyy silleen sopivasti sillon ne piuhat siellä.

    Varautuisin kuitenkin henkisesti siihen, että johtonippu pitää aukaista ja katsoa missä kunnossa ne piuhat on. Oma auto on kans -06 ja siihen oon jo tehny johtoremontin kaikkiin nippuihin. Pahimmassa nipussa oli melkeen kaikki piuhat irtipoikki.
    Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
    Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
    EX:
    Chevy Suburban K2500 4x4 -97
    Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
    E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
    E36 320i Coupe, E21 318i
    MB W115 240D

    Comment

    • MKO
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 56

      #17
      Täytyy mitata uudelleen

      Comment

      • rakkuj
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 306
        • Turun seutu

        #18
        Saakos tuon lasin lukon väännettyä käsin auki, jos verhoilua raotettua sen verran , että saa käden lukolle saakka.

        Jos vaikka ei tarvitsisi rikkoa verhoilun yläreunan kiinnikkeitä.
        G31 520xd
        F39

        Comment

        • MKO
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 56

          #19
          Testasin nyt johtoja uudelleen, molemmat johdot toimivat takaluukun asennosta riippumatta. Vääntelin myös johtoja saranoiden alla jos se aiheuttaisi katkoksia, mutta ei muutosta. Hämmästyttävästi nyt lisäksi johtoihin tulee jännite, kun laitoin takalasinlämmittimen päälle. En tosin päässyt testaamaan lämpiääkö takalasi oikeasti, mutta poikki vastukset eivät mittauksen mukaan ainakaan ole.

          Autossa on alkuperäinen akku vuodelta -06, onko mahdollista että E61:ssä on jokin systeemi joka estää takalasin lämmittimen toiminnan, jos muita paljon sähköä vieviä laitteita on päällä joille generaattori ei pysty tuottamaan riittävästi virtaa sekä akku on vanhempi? Omassa tapauksessani turbopuhallus (+lämmityksen sähkövastukset) etulasille oli päällä ensin, jonka jälkeen laitoin takalasinlämmittimen päälle, mutta takalasi pysyi jäässä.

          Comment

          • e46touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1333
            • Tornio

            #20
            Originally posted by MKO View Post
            Testasin nyt johtoja uudelleen, molemmat johdot toimivat takaluukun asennosta riippumatta. Vääntelin myös johtoja saranoiden alla jos se aiheuttaisi katkoksia, mutta ei muutosta. Hämmästyttävästi nyt lisäksi johtoihin tulee jännite, kun laitoin takalasinlämmittimen päälle. En tosin päässyt testaamaan lämpiääkö takalasi oikeasti, mutta poikki vastukset eivät mittauksen mukaan ainakaan ole.

            Autossa on alkuperäinen akku vuodelta -06, onko mahdollista että E61:ssä on jokin systeemi joka estää takalasin lämmittimen toiminnan, jos muita paljon sähköä vieviä laitteita on päällä joille generaattori ei pysty tuottamaan riittävästi virtaa sekä akku on vanhempi? Omassa tapauksessani turbopuhallus (+lämmityksen sähkövastukset) etulasille oli päällä ensin, jonka jälkeen laitoin takalasinlämmittimen päälle, mutta takalasi pysyi jäässä.
            pura takaspoileri takalasin päältä pois ja kurkkaa antennivahvistimen vieressä olevat 2kpl 2,5mm liittimet läpi. JOS näissäkin pisteissä ohmit / jännite Ok niin vika taitaa rajoittua releen kärkien kuormitettavuuteen.
            __________________________________________________ ____________
            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1333
              • Tornio

              #21
              takalasin avaus

              Originally posted by rakkuj View Post
              Saakos tuon lasin lukon väännettyä käsin auki, jos verhoilua raotettua sen verran , että saa käden lukolle saakka.

              Jos vaikka ei tarvitsisi rikkoa verhoilun yläreunan kiinnikkeitä.
              ei taida raottelut onnistua. Pura vasemman puolen saranan vasen johtokouru auki ja etsi kourun johdoista RUSKEA/PUNA raitainen 0,5mm johdin. Syötä tähän johtoon +12V niin takalasin lukko napsahtaa auki. JOS EI niin voi olla että tarvii myös - johdonkin tuolle avaus solenoidille samassa kourussa on RUSKEA 0,5mm johdin avaus solenoidin maadoitusta varten tähän vaikka nuppineulalla/johdon pätkällä akun - navasta kontakti
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              • MKO
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 56

                #22
                Originally posted by e46touring View Post
                pura takaspoileri takalasin päältä pois ja kurkkaa antennivahvistimen vieressä olevat 2kpl 2,5mm liittimet läpi. JOS näissäkin pisteissä ohmit / jännite Ok niin vika taitaa rajoittua releen kärkien kuormitettavuuteen.
                Mittasin johtojen liittimet takaspoilerin alta, ja jännite (liittimet irti) ja vastus on ok.

                Mitä tarkoittaa releen kärkien kuormitettavuus, tuleeko rele vaihtaa.

                Miten se muuten vaihdetaan ja mikä on sen tyyppi. Rele näyttää olevan takaosan sulakeboksin sisällä ritilän takana, jos oikein olen ymmärtänyt, ja siihen ei näytä helposti pääsevän käsiksi.

                Comment

                • tovayryn
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 464
                  • Kajaani

                  #23
                  Tähän väliin pöljä kysymys, mut kuuluuhan sen valon olla punanen siinä napissa kun vastus päällä? Ettei oo niin viisas että on vihree ku toimii ja punainen ku on joku häiriö?

                  kirjoittaa nimim. ensimmäistä talvee.
                  MB W164
                  ex: //DTM535

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1333
                    • Tornio

                    #24
                    rele??

                    Originally posted by MKO View Post
                    Mittasin johtojen liittimet takaspoilerin alta, ja jännite (liittimet irti) ja vastus on ok.

                    Mitä tarkoittaa releen kärkien kuormitettavuus, tuleeko rele vaihtaa.

                    Miten se muuten vaihdetaan ja mikä on sen tyyppi. Rele näyttää olevan takaosan sulakeboksin sisällä ritilän takana, jos oikein olen ymmärtänyt, ja siihen ei näytä helposti pääsevän käsiksi.
                    Releen kärkien kuormitettavuudella tarkoitin että onko kärki kunnossa eli johtaako riittävän hyvin VIRTAA läpi ts. paljon kuormaa niin tuleeko AMPPEERIT LÄPI ?
                    jännite sieltä ainakin on tullut kun olet sen mittarilla todennut.

                    Tässä linkkiä releeseen osa nro 8.http://bmwfans.info/parts/catalog/E6...tribution_box/
                    Käsittääkseni tämä on oikea rele tuohon takalasin lämmitykseen.

                    se muovinen "suoja" ritilän pitäisi irrota kampeamalla pois releen päältä.
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • jusv
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2010
                      • 145
                      • Turenki

                      #25
                      Pari kysymystä...

                      Mikä rele on tuon takalasin lämppärin rele? Siellä on useempi siellä sulakkeiden lähellä. Nappia painellessa ei naksu mikkään. RL1:n kun ottaa irti, valo ei ainakaan syty enää lämmittimen nappulasta kojelautaan. Onko ihan ok, että releen soketin napoihin 1 ja 3 tulee jännite koko ajan (siis ne johon tulee ohjaus).

                      Mistä on helpoin mitata nuo takalasinlämmittimen johdot? Spoilerin alta saa näkyviin toiset päät mutta mistä mitata toisesta päästä?

                      Thanks

                      Jussi

                      Comment

                      • MKO
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2004
                        • 56

                        #26
                        Maajohto on spoilerissa vasemmalla, toisen pään saa tavaratilan lisävirtapistokkeen maasta, spoilerissa oikealla olevan johdon toisen pään saa mitattua kun ottaa sulake/rele/yms. systeemistä liittimen irti, liittimessä pinni 21 menee takalasin lämmittimelle http://wds.spaghetticoder.org/en/svg...3448.svg?m=e60


                        Itse pitkään luulin että rele on viallinen kun mittauksilla johto näytti olevan ehjä, mutta lasi ei lämmennyt. Vikana oli kuitenkin se että maajohto oli poikki saranassa, eli johto sai sen verran kosketusta että vastusmittaus näytti sen olevan ehjä, mutta suurempi virta ei enää kulkenut.

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2979
                          • Uusimaa

                          #27
                          Originally posted by MKO View Post
                          Itse pitkään luulin että rele on viallinen kun mittauksilla johto näytti olevan ehjä, mutta lasi ei lämmennyt. Vikana oli kuitenkin se että maajohto oli poikki saranassa, eli johto sai sen verran kosketusta että vastusmittaus näytti sen olevan ehjä, mutta suurempi virta ei enää kulkenut.
                          Kuittaus täältäkin tuolle maajohdolle. Poikki oli, niin kuin takalasin pissapojan letkukin. Se maadoitusjohto on muuten jotain hienosäikeistä, joten on edes yrittäneet tehdä siitä taipuisan...huonolla menestyksellä.
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • jusv
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2010
                            • 145
                            • Turenki

                            #28
                            Allright. Maaletku ainakin on poikki koska juurikin tuolta lisävirtapistokkeelta mittailin. Selvennätkö tyhymälle vielä tuota "kun ottaa sulake/rele/yms. systeemistä liittimen irti"- kohtaa...onks siellä vaan yksi liitin? Semmonen riviliitin siis? Ja siitä nimenomaan liittimen päästä 21:nen?

                            Onkos se oikee rele RL1 siis tuolla? Se ainoo niistä joka on ikäänkuin tyrkyllä siinä...ne muut releet on jonkunlaisen ritilän takana..

                            Kiits



                            [QUOTE=MKO;2892593]Maajohto on spoilerissa vasemmalla, toisen pään saa tavaratilan lisävirtapistokkeen maasta, spoilerissa oikealla olevan johdon toisen pään saa mitattua kun ottaa sulake/rele/yms. systeemistä liittimen irti, liittimessä pinni 21 menee takalasin lämmittimelle http://wds.spaghetticoder.org/en/svg...3448.svg?m=e60


                            Itse pitkään luulin että rele on viallinen kun mittauksilla johto näytti olevan ehjä, mutta lasi ei lämmennyt. Vikana oli kuitenkin se että maajohto oli poikki saranassa, eli johto sai sen verran kosketusta että vastusmittaus näytti sen olevan ehjä, mutta suurempi virta ei enää kulkenut.[/QUO

                            Comment

                            • MKO
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 56

                              #29
                              Siellä on kaksi liitintä, tämä on muistaakseni se leveämpi ja alempana oleva jossa on jonkinlainen vipusysteemi pitämässä sitä kiinni. Siinä liittimessä (eli se jonka otat irti) on toisessa reunassa numero 21, rako on kapea yleismittarin kärjelle, mutta siihen pystyy työntämään johdon pään kontaktin saamiseksi.

                              Relettä en tutkinut tarkemmin kun vika korjaantui maajohdon vaihtamisella. Takalasin lämmittimen rele on mielestäni suojakuoren takana. Maajohto oli tosiaan mennyt poikki siitä kohtaa jossa antennijohto menee muovisen suojakuoren sisään kaapelokourun jälkeen. Kun vaihdoin johdon, niin laitoin tähän kohtaan ylimääräistä sähköteippiä, jos se vaikka auttaisi uudelleen murtumisen estämisessä.

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2979
                                • Uusimaa

                                #30
                                Originally posted by jaki View Post
                                Kuittaus täältäkin tuolle maajohdolle. Poikki oli, niin kuin takalasin pissapojan letkukin. Se maadoitusjohto on muuten jotain hienosäikeistä, joten on edes yrittäneet tehdä siitä taipuisan...huonolla menestyksellä.
                                Kysyin Laakkoselta muiden asioiden lomassa mitä nuo korjaussarjat maksaa nykyään = vajaa 100 eur/puoli (sisältäen siis sekä ikkunaan, että luukkuun tulevat johtosarjat). Ja siihen kerhoalennus päälle. Seuraavalla kerralla en enää ala noita tinaaman. Koska noissa korjaussarjoissa saa samalla uudet liittimet, jotka nekin, ainakin antenniyksikössä, olivat jo hiukan hapettuneet. Eli ei pahan hintaiset.
                                En tiedä miten liittäminen tehdään tuolla katon sisällä, kuvan mukaan noissa korjausjohdoisssa olisi liittimet molemmissa päissä. Mihin ne katossa oikeen tökättäisiin.
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X