Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 antennivahvistin, johto poikki ikkunaan..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    #16
    Originally posted by Safiiri View Post
    Auto on ensimmäisiä, valmistettu 7/2004. FM antennikaapelin paikka on merkitty huonosti tässä räjäytyskuvassa. Onkohan se AM-lattakaapelin vasemmalla puolella oleva lattakaapeli?

    GPS ja BlueTooth toimii OK.

    Miten takaluukun maadoitus on hoidettu? Onko se antennivahvistin boxin vasemmalla puolella olevien kaapeleiden kautta. Ne oli ruosteisia. Pystyisikö tuon testaamaan vetämällä maan akun miinusnavasta takaluukun ruuviinkantaan. Jos radio toimii niin vika on maadoituksessa. Sitten vaan joko putsata ruuvit niin että maadoitus toimii ilman tuota puuttuvaa kaapelia tai fixaa sen kaapelin. Valokuva jäi ottamatta, joten en muista tarkalleen mitä kaapeleita siinä meni, mutta saattoi olla puna-ruskea-musta.
    FM antennin lattakaapeli VASEN ja AM OIKEAn puoleinen (mustaliitin) sekä keskuslukko.
    Puhdista pinnit näistä lattakaapeleista huolellisesti.

    Takaluukun saranoissa on pulttiliitoksella kuparilevyt joiden kautta takaluukku maadoittuu JOS maadoittuu ?!. Näissä versioissa JOISTA puuttuu maadoitus johdin siitä vahvistin modulin OIKEALTA puolelta olevasta mustasta lattaliittimestä maadoitus hoituu vahvistin modulin kiinnitys muttereiden kautta. JOS ei ole hapettumaa YLEENSÄ ON JA REILUSTI !

    Eli tutki musta laattaliitin onko liittimessä puna/valko raitainen + johdin 1 pinnissä F77 /5A sulake peräloosterin oikealla puolen olevassa sulaketaulussa.
    samassa liittimessä 5 pinni RUSKEA johdin jonka pitäisi mennä maadoituspisteeseen.
    ilmeisesti puuttuu ? JOS maadoitus johdin puuttuu niin samassa tilassa antennivahvistimen kanssa on takalasin avauspainikkeen johtimet etsit siitä ruskean johtimen ja teet haaroituksen antennivahvistimen pinniin 5. Tämä takalasin avauksen RUSKEA johdin menee samaan maadoituspisteeseen mihin tuo antennivahvistimelta mahdollisesti puuttuva johdinkin olisi menossa.
    Ohmimittarilla tuon voi nopeasti testata. JOS Ei ole ohmimittaria niin pienellä 5/10W hehkulampulla noiden kahden johtimen väliin (pu/valk - ru) kytkettynä valon pitää syttyä.
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • Safiiri
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 51
      • Leivonmäki

      #17
      Radio ei kuulu. Maadoitusongelma, rasvaa takaluukun saranat

      Originally posted by e46touring View Post
      Takaluukun saranoissa on pulttiliitoksella kuparilevyt joiden kautta takaluukku maadoittuu JOS maadoittuu ?!
      Hyvät ohjeet, noilla se viimeistään ratkeaa. Kiitos.

      Pikahuoltona laitoin CRC:tä takaluukun saranoihin. Luukku muuttui hiukan nopeampi liikkeiseksi ja kevyemmäksi käyttää. Radiokavavia tuli näyttöön heti pihasta lähdön jälkeen ja myös pienemmällä teholla lähetettävät paikallistakanavat tuli näkyviin 10km ajon jälkeen. Tosin ne kuuluvat vielä hiukan kohdisten, joten nähtäväksi maadottuuko riittävästi tuota kautta vai pitääkö lisätä se maadoitusjohto.

      Kiitos avusta ja ideoista.
      Last edited by Safiiri; 05-01-2013, 18:56.

      Comment

      • e46touring
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 1327
        • Tornio

        #18
        Originally posted by Safiiri View Post
        Hyvä ohjeet, noilla se viimeistään ratkeaa. Kiitos.

        Pikahuoltona laitoin CRC.tä takaluukun saranoihin. Luukku muuttui hiukan nopeampi liikkeiseksi ja kevyemmäksi käyttää. Radiokavavia tuli näyttöön heti pihasta lähdön jälkeen ja myös pienemmällä teholla lähetettävät paikallistakanavat tuli näkyviin 10km ajon jälkeen. Tosin ne kuuluvat hiukan kohdisten, joten nähtäväksi maadottuuko riittävästi tuota kautta vai pitääkö lisätä se maadoitusjohto.

        Kiitos avusta ja ideoista.
        Tarkista vielä ne antenneilta tulevat folio "kaapelit" ja niiden pinnit onko kuinka hapettuneet ?
        huolellinen puhdistus ja kasaus. Pitäisi periaatteessa tulla kuntoon koska vahvistin moduli EI ole vielä tuhoutunut ts. vesikylpy saamatta joka yleisin syy antenni vahvistimen tuhoutumiseen.
        __________________________________________________ ____________
        Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

        Comment

        • jaki
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2003
          • 2978
          • Uusimaa

          #19
          Originally posted by Safiiri View Post
          Hyvät ohjeet, noilla se viimeistään ratkeaa. Kiitos.

          Pikahuoltona laitoin CRC.tä takaluukun saranoihin. Luukku muuttui hiukan nopeampi liikkeiseksi ja kevyemmäksi käyttää. Radiokavavia tuli näyttöön heti pihasta lähdön jälkeen ja myös pienemmällä teholla lähetettävät paikallistakanavat tuli näkyviin 10km ajon jälkeen. Tosin ne kuuluvat vielä hiukan kohdisten, joten nähtäväksi maadottuuko riittävästi tuota kautta vai pitääkö lisätä se maadoitusjohto.
          Ei ei, sarana ei todellakaan ole oikea maadoituskeino. Rasvaa lisäämällä, tilanne tulee todennäköisesti vain huononemaan. Nyt sinulla sattui vain säkä.
          Vedä se johto vaan sinne, jos puuttuu.
          PS itsellä 7/2004 ja maadoitusjohto meni antennivahvistimen moninapaliittimeen.
          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

          Comment

          • jaki
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2003
            • 2978
            • Uusimaa

            #20
            Originally posted by e46touring View Post
            Pitäisi periaatteessa tulla kuntoon koska vahvistin moduli EI ole vielä tuhoutunut ts. vesikylpy saamatta joka yleisin syy antenni vahvistimen tuhoutumiseen.
            Minulla ei vahvistin enää herännyt henkiin puhdistamisella (ruiskin elektroniikkasprayta) ja kuivaamalla, olin jo menettää toivoni, mutta:
            Ruiskin seuraavaksi oksidinpoistospray:tä ja hinkutin huolellisesti koko piirilevyn hammasrahjalla ja lopuksi tuota elektroniikkaspray:tä perään. Sen jälkeen on toiminut
            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

            Comment

            • Safiiri
              Bimmer Rookie
              • Jan 2008
              • 51
              • Leivonmäki

              #21
              Originally posted by jaki View Post
              Ei ei, sarana ei todellakaan ole oikea maadoituskeino. Rasvaa lisäämällä, tilanne tulee todennäköisesti vain huononemaan. Nyt sinulla sattui vain säkä.
              Vedä se johto vaan sinne, jos puuttuu.
              PS itsellä 7/2004 ja maadoitusjohto meni antennivahvistimen moninapaliittimeen.
              Juu, täytyy avata se vielä kerran ja katsoa löytyykö maadoituskaapeli tehtaan jäljilta. Heikkoa touhua bemarilta jos asennettavat kaapelisarjat eivät ole suunnitelman mukaisia.

              Mun tapauksessa antennivahvistin ei ole saanut lainkaan vettä. Sisäpuolelta mustan suojarasian kansi oli täysin puhdas, mutta päällä hiekkaa ja likaa oli kyllä riittävästi. Ihmettelin miten hyvin se rakenne olikaan toiminut.

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                #22
                Lisää fiksattavaa:
                Itsellä tosiaan pari kertaa meni kaukosäädin pimeäksi ja molemmilla kerroilla näki selvästi mistä vesi oli tuonne vahvistimelle mennyt. En kuitenkaan asiaan oikein reagoinut
                Eli: minulla näki selvästi, että se musta moninapaliitin oli märkä, jopa vettä tippui. Siitä liittimestä (ei vesitiivis) vesi tietysti pääsee sinne vahvistimen sisälle ja se pimenee, kunnes kuivataan. Korjasin vian niin, että laitoin tiivistemassa sen mustan rasian reunoille ja erityisesti siihen johdon läpivientiin. Hölmöyksissäni ei ajatellut tarpeeksi pitkälle.
                Eli: se vesi todennäköisesti EI mene sine rasiaan mistään rasian reunoista tai tuosta johdon läpiviennistä (joka on varsin tiukka), vaan itse kaapelin sisältä! Loogista, koska siellä ulkopuolellahan se kaapeli on eristetty ainoastaan kangasteipillä, joka minun tapauksessa oli vielä osittain purkautunut auki, koska oli tehty niitä johtokorjauksia joskus aikaisemmin.
                Eli se kaapeli pitää eristää ulkopuolelta jollakin vulkanoituvalla teipillä tms huolellisesti, jottei sieltä enää pääse vettä sisään.

                Edit: olisiko mahdollista, että koko antennikosteusongelman juuri olisikin tuossa? Eli, ensin katkeaan luukun johdot -> korjataan ja kuoritaan teipit pois -> vesi alkaa mennä kaapelin sisällä tuonne laatikkoon (joka itsessään on kyllä mielestäni tiivis) -> vastaanotin pimenee
                Last edited by jaki; 06-01-2013, 14:23.
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • Ceeray
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1399
                  • Kuopio

                  #23
                  Päivitetään:

                  Ongelma korjattu. Otin koko lasin irti (vartin homma kun hitaasti tekee), kannoin aurinkoiselle takapihan pöydälle ja aloin tutkimaan ongelmaa. Pesin lasin , kaivelin askarteluveitsen naftaliinista ja kylmästi leikkasin 1cm x 1cm palan kumi/muoviseosta siitä kohti missä johto kulkee. Tietysti varovasti ettei johto katkeaisi uutta kertaa, eli reunoista yli ja keskelle pikkuisen viiltämällä samalla vetäen.

                  Sitten raaputtelin esiin tulleen lattakaapelin metallipinnat näkyviin ja tinasin 10cm jatkojohdot ja alkuperäisen liittimen kanssa kiinni.

                  Sit suojalakka johtimille, sikafleksillä leikattu pala takas paikalleen ja nippuun koko roska. Suurin osa ajasta meni lasin takaisin kohdistamiseen paikalleen. Yhteensä 2h homma, menisi tunnissa jos heti tietäisi mitä tekee.

                  Nyt pelaa taas, joten jos jollain on samaa ongelmaa niin näin hoituu...
                  Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7527
                    • Jyväshyvä

                    #24
                    Originally posted by Ceeray View Post

                    Nyt pelaa taas, joten jos jollain on samaa ongelmaa niin näin hoituu...

                    Mikä pelaa? Radio kuuluu vai?
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1399
                      • Kuopio

                      #25
                      Joo , radio kuuluu. Kaukolukitus ei pelaa metriä edempää edelleenkään. Mutta sai sentään radion takas...

                      Pitää ne johtosarjat käydä kunnolla nyt läpi, on paristi jo tinattu mutta nyt menee ne silikonijohdot tilalle. Tod.näk vika siellä, koska uusi antennivahvistin toimii samoin kuin vanha.

                      Tai sitten loppui taika avaimista, koska weban kake ottaa 100m päästä.. akut on vaihdettu jo kumpaankin avaimeen.
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • melli
                        Bimmer Rookie
                        • May 2015
                        • 147
                        • Pori

                        #26
                        Originally posted by e46touring View Post
                        FM antennin lattakaapeli VASEN ja AM OIKEAn puoleinen (mustaliitin) sekä keskuslukko.
                        Puhdista pinnit näistä lattakaapeleista huolellisesti.

                        Takaluukun saranoissa on pulttiliitoksella kuparilevyt joiden kautta takaluukku maadoittuu JOS maadoittuu ?!. Näissä versioissa JOISTA puuttuu maadoitus johdin siitä vahvistin modulin OIKEALTA puolelta olevasta mustasta lattaliittimestä maadoitus hoituu vahvistin modulin kiinnitys muttereiden kautta. JOS ei ole hapettumaa YLEENSÄ ON JA REILUSTI !

                        Eli tutki musta laattaliitin onko liittimessä puna/valko raitainen + johdin 1 pinnissä F77 /5A sulake peräloosterin oikealla puolen olevassa sulaketaulussa.
                        samassa liittimessä 5 pinni RUSKEA johdin jonka pitäisi mennä maadoituspisteeseen.
                        ilmeisesti puuttuu ? JOS maadoitus johdin puuttuu niin samassa tilassa antennivahvistimen kanssa on takalasin avauspainikkeen johtimet etsit siitä ruskean johtimen ja teet haaroituksen antennivahvistimen pinniin 5. Tämä takalasin avauksen RUSKEA johdin menee samaan maadoituspisteeseen mihin tuo antennivahvistimelta mahdollisesti puuttuva johdinkin olisi menossa.
                        Ohmimittarilla tuon voi nopeasti testata. JOS Ei ole ohmimittaria niin pienellä 5/10W hehkulampulla noiden kahden johtimen väliin (pu/valk - ru) kytkettynä valon pitää syttyä.
                        Jostain syystä minulla on tuo mainittu musta liitin sininen; joka tapauksessa vitospinnissä ei ollut maadoitusta kuten ei tässä SenComin videossakaan: https://www.youtube.com/watch?v=04-6fN_i9GE#t=12m21s). Auto on valmistettu 07.2014. Näköjään löytyi kuva liittimestä, johon se maadoitus menee: http://www.cartronics.co.uk//media/b...poiler-off.jpg.

                        Nyt on suunnilleen kaikki muu paitsi uusi antennivahvistin (ja takalasi) koitettu. Johtosarjat uusittu, lisätty maadoitus tuohon liittimeen ja kaikki kontaktit käsitelty puhdistus- ja suoja-aineilla. Antennijohto vaikutti ehjältä, mutta laitoin senkin vielä illalla uusiksi, ei suurempaa muutosta. Samoin antennivahvistin vaikutti siltä, ettei ole saanut vettä.

                        Noita muutoksia testatessani muuten jokusen kerran myös iDrive käynnistyi välittömästi, useimmiten sillä kestää luokkaa 10-15 sekuntia heräillä.
                        Last edited by melli; 15-08-2015, 09:12.
                        E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                        Comment

                        • melli
                          Bimmer Rookie
                          • May 2015
                          • 147
                          • Pori

                          #27
                          Tänään tuli uusi antennivahvistin, ihan pikkuisen paremmin kuuluu radio muttei kovasti voi kehua vielä kuitenkaan.

                          Inpalla kurkittuna punaisen puolella ollaan signaalivahvuudessa, mutta vähän korkeampi kuin vanhalla laitteella.

                          Pitänee tutkia tuo maadoitus vielä kerran, nyt on suunnilleen kaikki muu vaihdettu.
                          E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                          Comment

                          • ojakola
                            Newbiemmer
                            • Aug 2014
                            • 12
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by e46touring View Post
                            FM antennin lattakaapeli VASEN ja AM OIKEAn puoleinen (mustaliitin) sekä keskuslukko.
                            Puhdista pinnit näistä lattakaapeleista huolellisesti.

                            Takaluukun saranoissa on pulttiliitoksella kuparilevyt joiden kautta takaluukku maadoittuu JOS maadoittuu ?!. Näissä versioissa JOISTA puuttuu maadoitus johdin siitä vahvistin modulin OIKEALTA puolelta olevasta mustasta lattaliittimestä maadoitus hoituu vahvistin modulin kiinnitys muttereiden kautta. JOS ei ole hapettumaa YLEENSÄ ON JA REILUSTI !

                            Eli tutki musta laattaliitin onko liittimessä puna/valko raitainen + johdin 1 pinnissä F77 /5A sulake peräloosterin oikealla puolen olevassa sulaketaulussa.
                            samassa liittimessä 5 pinni RUSKEA johdin jonka pitäisi mennä maadoituspisteeseen.
                            ilmeisesti puuttuu ? JOS maadoitus johdin puuttuu niin samassa tilassa antennivahvistimen kanssa on takalasin avauspainikkeen johtimet etsit siitä ruskean johtimen ja teet haaroituksen antennivahvistimen pinniin 5. Tämä takalasin avauksen RUSKEA johdin menee samaan maadoituspisteeseen mihin tuo antennivahvistimelta mahdollisesti puuttuva johdinkin olisi menossa.
                            Ohmimittarilla tuon voi nopeasti testata. JOS Ei ole ohmimittaria niin pienellä 5/10W hehkulampulla noiden kahden johtimen väliin (pu/valk - ru) kytkettynä valon pitää syttyä.
                            Minulla oireena kaukosäätimen toimimattomuus ja radion huono kuuluvuus. Viitannee siis vahvistimen ongelmaan.

                            --> Omassa -08 E61:ssä ei tullut maadoitusta lattakaapelin viitospinniin, joten tein yllä olevan ohjeen mukaan haaroituksen takalasin kytkimen ruskeasta johdosta.

                            Lopputulos: Kaukosäädin alkoi toimia, mutta takalasi ei enää aukea. Testasin vielä niin, että irroitin lattakaapelin mutta annoin takalasin kytkimen liittimen olla kiinni, jolloin takalasi taas aukesi.

                            Onko kellään hajua, mitä tein väärin?

                            Comment

                            • Telehell
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2016
                              • 330
                              • Joensuu

                              #29
                              Millaisella liittimellä teit sen liitoksen? Itsekkin tänään innostuin taas tutkimaan radion heikkoa kuuluvuutta ja kaken toimimattomuutta. Ei tuota maadoitusta näy olevan minullakaan, mutta mittasin maadoituspisteiden välisen yhteyden ja näyttää pelaavan. Mittasin myös lattaliittimen piuhojen jännitteet. Kahteen tulee +12v ja yhteen +5v, liekkö oikein vai pitääkö kaikkiin tulla +12v?
                              Last edited by Telehell; 24-07-2016, 18:35.
                              Mitsubishi Outlander PHEV
                              Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                              Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                              Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                              Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                              Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                              Ex: Nissan Primera P11 -01
                              Ex: Nissan Sunny -94

                              Comment

                              • ojakola
                                Newbiemmer
                                • Aug 2014
                                • 12
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by Telehell View Post
                                Millaisella liittimellä teit sen liitoksen? Itsekkin tänään innostuin taas tutkimaan radion heikkoa kuuluvuutta ja kaken toimimattomuutta. Ei tuota maadoitusta näy olevan minullakaan, mutta mittasin maadoituspisteiden välisen yhteyden ja näyttää pelaavan. Mittasin myös lattaliittimen piuhojen jännitteet. Kahteen tulee +12v ja yhteen +5v, liekkö oikein vai pitääkö kaikkiin tulla +12v?
                                Kylmästi kuorin oletettua takaluukun kytkimen maajohtoa, kolvasin pätkän johtoa kylkeen ja liitin lattaliittimeen.

                                Tosiaan, jostain syystä kake rupesi toimimaan mutta samalla takalasi ei lähde enää auki :think

                                En osaa sanoa noista jännitteistä mitään.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎