Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 antennivahvistin, johto poikki ikkunaan..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jaki
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2003
    • 2978
    • Uusimaa

    #31
    Originally posted by ojakola View Post
    Kylmästi kuorin oletettua takaluukun kytkimen maajohtoa, kolvasin pätkän johtoa kylkeen ja liitin lattaliittimeen.

    Tosiaan, jostain syystä kake rupesi toimimaan mutta samalla takalasi ei lähde enää auki

    Oletko satavarma, että johto oli RUSKEA, eikä ruskea/sininen?
    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

    Comment

    • ojakola
      Newbiemmer
      • Aug 2014
      • 12
      • Oulu

      #32
      Originally posted by jaki View Post
      Oletko satavarma, että johto oli RUSKEA, eikä ruskea/sininen?
      Jep, eli olin liittänyt lattakaapelin uuden maavedon lopulta takalasin kytkimen jännitteelliseen kaapeliin, eikä kytkimen maahan. Minua oli jallittanut se, että siellä vahvistinboksissa kytkimen liittimen vasemmalla puolelta ruskea kaapeli on JÄNNITEELLINEN, mutta oikealta eli auton puolelta MAA tulee ruskeasta.
      Last edited by ojakola; 27-08-2016, 17:00.

      Comment

      • Doni666
        Bimmer Rookie
        • Mar 2009
        • 168
        • Kotka

        #33
        Originally posted by Ceeray View Post
        Joo , radio kuuluu. Kaukolukitus ei pelaa metriä edempää edelleenkään. Mutta sai sentään radion takas...

        Pitää ne johtosarjat käydä kunnolla nyt läpi, on paristi jo tinattu mutta nyt menee ne silikonijohdot tilalle. Tod.näk vika siellä, koska uusi antennivahvistin toimii samoin kuin vanha.

        Tai sitten loppui taika avaimista, koska weban kake ottaa 100m päästä.. akut on vaihdettu jo kumpaankin avaimeen.
        Sama täällä. Johtosarjan vaihtojen ja modulin puhdisteluiden jälkeen sai radion takaisin, mutta kauko-ohjaus pelaa vain parin metrin säteellä takalasista.
        1995 E38 740iAL
        1994 E38 740iA
        2004 E61 530d touring
        1989 Nissan 200SX S13
        1981 Datsun Sunny B310

        Comment

        • melli
          Bimmer Rookie
          • May 2015
          • 147
          • Pori

          #34
          Mulla taas toimii avaimesta kaukosäätö, mutta radio ei kuulu käytännössä ollenkaan.

          Uusi antennivahvistin on, johtosarjat korjattu, puuttuva maadoitus vedetty antennivahvistimelle joten epäilys on takalasin antennissa.

          Kävin viime viikolla kyselemässä jos siihen saisi kytkettyä testimielessä toisen antennin muttei taida sopivaa liitintä helposti löytyä. Uutta takalasia kyllä löytyisi mutta siihen on vielä pieni kynnys.

          Antennin resistanssit mittasin, johtimet 1-2 noin 10 ohm, 1-3 110 kOhm, 2-3 110 kOhm. Ilmiesesti toi 110 kOhm on lähellä normaalia arvoa antenneille, muttei ammattilaisetkaan osanneet siitä enempiä sanoa. Miksi sinne menee kolme karvaa, antenni kai yleensä on silmukka... löytyisikö tohon tarkempaa speksia (en ole itse löytänyt mitään ainakaan).
          Last edited by melli; 30-08-2016, 23:59.
          E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

          Comment

          • Doni666
            Bimmer Rookie
            • Mar 2009
            • 168
            • Kotka

            #35
            Originally posted by melli View Post
            Mulla taas toimii avaimesta kaukosäätö, mutta radio ei kuulu käytännössä ollenkaan.

            Uusi antennivahvistin on, johtosarjat korjattu, puuttuva maadoitus vedetty antennivahvistimelle joten epäilys on takalasin antennissa.

            Kävin viime viikolla kyselemässä jos siihen saisi kytkettyä testimielessä toisen antennin muttei taida sopivaa liitintä helposti löytyä. Uutta takalasia kyllä löytyisi mutta siihen on vielä pieni kynnys.

            Antennin resistanssit mittasin, johtimet 1-2 noin 10 ohm, 1-3 110 kOhm, 2-3 110 kOhm. Ilmiesesti toi 110 kOhm on lähellä normaalia arvoa antenneille, muttei ammattilaisetkaan osanneet siitä enempiä sanoa. Miksi sinne menee kolme karvaa, antenni kai yleensä on silmukka... löytyisikö tohon tarkempaa speksia (en ole itse löytänyt mitään ainakaan).
            Tuo antennijohdon jatkoliitos on aika arka paikka tuolle signaalille, onhan se tehty oikein?
            1995 E38 740iAL
            1994 E38 740iA
            2004 E61 530d touring
            1989 Nissan 200SX S13
            1981 Datsun Sunny B310

            Comment

            • melli
              Bimmer Rookie
              • May 2015
              • 147
              • Pori

              #36
              Sen antennivahvistimelta vasemmalle lähtevän antennikaapelin olen tosiaan vaihtanut myös. Parhaan kykyni mukaan tehnyt eikä sillä ollut vaikutusta kuuluvuuteen. Sanoisin että oli ehjä alunperinkin ja tuli turhaan vaihdettua.

              Kuuluvuus vaihtelee hiukan riippuen takaluukun asennosta (auki/kiinni) ja auton suunnasta, joten veikkaan että siellä se kipu on mutta se selviää jos joskus saa ehjän antennin kokeiltavaksi.
              E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

              Comment

              • ojakola
                Newbiemmer
                • Aug 2014
                • 12
                • Oulu

                #37
                Originally posted by Doni666 View Post
                Tuo antennijohdon jatkoliitos on aika arka paikka tuolle signaalille, onhan se tehty oikein?
                Tätä komppaan.

                Kun sain omassa autossani antennivahvistimelle oikeat jänniteet ja uuden maavedon lattakaapelin pinniin 5, keskuslukituksen kaukosäätö alkoi heti toimimaan mutta radiosta kuului pelkkää suhinaa.

                Antennijohdon liitos uudelleen syyniin ja yritys-erehdys-menetelmällä tuli todettua, että liitoksen laadulla ja pienelläkin muutoksella on iso merkitys signaalin voimakkuuteen radiolle.

                Edelleenkään en saa kuuluviin tiettyjä radiokanavia, joten hyviä neuvoja otetaan vastaan miten tuo liitos voisi tehdä pomminvarmaksi.

                Sen sijaan että käyttäisi noita johtosarjan mukana tulleita liittimiä, voisiko antennijohtojen sydämet juottaa toisiinsa kiinni ja paketoida/suojata liitos mahdollisimman hyvin?

                Comment

                • Doni666
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2009
                  • 168
                  • Kotka

                  #38
                  Originally posted by ojakola View Post
                  Tätä komppaan.


                  Sen sijaan että käyttäisi noita johtosarjan mukana tulleita liittimiä, voisiko antennijohtojen sydämet juottaa toisiinsa kiinni ja paketoida/suojata liitos mahdollisimman hyvin?
                  Ei, antennijohtoa ei voi jatkaa kytkemällä vaan jatkossa on käytettävä antennijohdon impedanssin mukaisia liittimiä. Siis siinä ytimen ja ulkokuoren johtimen välissä pitää olla oikea eristemateriaali, jatkamalla tulee ilmarako.
                  1995 E38 740iAL
                  1994 E38 740iA
                  2004 E61 530d touring
                  1989 Nissan 200SX S13
                  1981 Datsun Sunny B310

                  Comment

                  • ojakola
                    Newbiemmer
                    • Aug 2014
                    • 12
                    • Oulu

                    #39
                    Originally posted by Doni666 View Post
                    Ei, antennijohtoa ei voi jatkaa kytkemällä vaan jatkossa on käytettävä antennijohdon impedanssin mukaisia liittimiä. Siis siinä ytimen ja ulkokuoren johtimen välissä pitää olla oikea eristemateriaali, jatkamalla tulee ilmarako.
                    Löytyyköhän jostain ohjeet kuoritun antennijohdon liittämiseen oikeaoppisesti Fakra-liittimeen?

                    Sencomin johtosarjassa suurin piirtein ainoa paikka missä voi mokata, on juuri se liitin joka laitetaan radion puolelle antennikaapelia sinne kaiutinkoteloon. Toisesta suunnasta eli antennivahvistimelta kaiutinkoteloon tulee muistaakseni valmiilla liittimellä varustettu pää.

                    Edit:
                    Ettei olis tämä:
                    Last edited by ojakola; 13-09-2016, 08:30. Reason: Ohjeen linkki

                    Comment

                    • melli
                      Bimmer Rookie
                      • May 2015
                      • 147
                      • Pori

                      #40
                      Viimeinkin radio kuuluu kohtuullisesti. Pari vuotta tuota laitellessa mennyt ja usko meinannut loppua mutta 0,60 euron jatkopalalla toimii vähintäänkin kelvollisesti.

                      Sanoisin, että alunperin mun ongelma oli antennivahvistimen heikko miinus/maadoitus. Oikeassa päässä olevassa liittimessä ei ollut tuota miinusta (olikohan pinni 5) ja koitin sitä siihen tuoda toisesta miinuksesta mutta huonolla menestyksellä. No sitten meni katkaisemaan sen antennikaapelin -> helkkaristi lisää ongelmia.

                      Tilasin uuden antennivahvistimen, ei muutosta. Vedin suoraan akun miinukselta johdon antennivahvistimen alle; laitoin muutaman prikan, että nousee sen verran että se liitin mahtuu alle ja putsailin pinnat hyvin. Ei muutosta, mutta ehkäpä toi nosto auttaa mahdollisen kosteuden kanssa.

                      No sitten tarkastelin sen antenniliitokseni uudestaan, huolellisesti juotellen parani aivan vähän muttei käytännössä kuulu edelleenkään mitään.

                      Lueskelin aikani taas juttuja ja tuossa ylläkin mainittu "oikea" tapa tehdä liitokset tuli mieleen, laitoin lopputalvesta tilaukseen fakra-liittimet jotka ei vieläkään ole tulleet. Sencomin sarja tuli, siitä uusi johto antennivahvistimelle, mutta oli jo kaiutinkotelossa sen verran lyhyt se vastapää eikä tällä iällä näekään enää mitään -> epäonnistui sen yhden vaaditun pään teko. Mutta testatessa selvisi kuitenkin että selvä vaikutus oli kuuluvuuteen.

                      Kävin siis paikallisessa elektroniikkaliikkeessä kyselemässä vaihtoehtoja, BNC-liittimet olisi löytynyt mutta tilaa tehdä niitä ei enää ole. Myyjä veti ässän hihasta ja sanoi että voisit koittaa tommosta ruuvattavaa versiota.

                      Rimpulan näköinen, valkoiset muovikuoret, joku 75 ohm (kaapeli siis 50 ohm) kikkare jonka sisälle keskijohtimet ja päältä ruuveilla kiinni. Ulkojohdinta varten oli metallinen vaippa tossa johon ne valkoiset kuoret sai kiristettyä päälle.

                      Kokeilu ja lähes uskomaton muutos, All channels näytti heti mitä alueelta löytyy, koskaan mun aikana ei ole näyttänyt käytännössä mitään. Aivan mieletön fiilis, tää on nyppinyt niin helvetisti nää pari vuotta.

                      Liitoksen laadulla on siis ihan pirusti vaikutusta kuuluvuuteen, ennen antennikaapelin katkaisua kannattaa kuitenkin tutkia ainakin tuo miinuspuoli; antennikaapeli on monisäikeistä ja kestänee paljon pitempään kuin muut kouruissa menevät johdot.

                      Asiaa on monessa ketjussa käsitelty, ilman niitä tämäkään olisi tuskin tullut kuntoon joten kiitokset kirjoittajille on paikallaan.
                      E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                      Comment

                      • Telehell
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2016
                        • 330
                        • Joensuu

                        #41
                        Mikähän todennäköisyys on, että tuo antennivahvistin on rikki vaikka elektroniikkaliike on mitannut komponentit läpi ja todennut toimivaksi?
                        Mitsubishi Outlander PHEV
                        Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                        Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                        Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                        Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                        Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                        Ex: Nissan Primera P11 -01
                        Ex: Nissan Sunny -94

                        Comment

                        • jaki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2003
                          • 2978
                          • Uusimaa

                          #42
                          Originally posted by Telehell View Post
                          mitannut komponentit läpi
                          Minuakin kiinnostaisi tietää miten tuo tehdään
                          Sama suomeksi: antennivahvistin on monikerropiirilevy ja useita erilaiisa toimintoja. Sitä on käytännössä mahdoton mitata niin, ellei olisi joku virallinen pestipenkki (tuskin on olemassakaan), että voisi sanoa toimiiko vai ei.
                          Olen tutkinut/vaihtanut noita antennivahvistimia kymmeniä ja joskus laite näyttää täysin kuivalta ja hapettumattomalta, silti ei toimi. Ja sama toisin päin. Yltä päältä hapettumaa ja kaikki toimii
                          BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                          Comment

                          • jaki
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2003
                            • 2978
                            • Uusimaa

                            #43
                            Originally posted by melli View Post
                            antennikaapeli on monisäikeistä ja kestänee paljon pitempään kuin muut kouruissa menevät johdot.
                            Vaikka olen korjannut kymmeniä noita johtosarjoja, antennikaapeli ei ole koskaan ollut lähellekään menossa poikki. Katkokset ovat aina jossakin muualla.
                            BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                            Comment

                            • böntti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2011
                              • 2857
                              • Tampere

                              #44
                              Sellaista on tullut vastaan että oikosulussa olevat johdot rikkovat vahvistimen. Mitään palamisjälkiä jne levyltä ei löydy, mutta esim kaukosäätö ei vaan pelaa.
                              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                              Comment

                              • ptikkala
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2007
                                • 1571

                                #45
                                minä taas olen korjannut useita missä antennikaapeli on poikki, että kyllä noita erilaisilla komboilla tulee vastaan. narut kuntoon, sen jälkeen lisää ihmettelyä onko ehtinyt jo rikkoa antennivahvistimen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎