Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 X-Drive jakolaatikon öljynvaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JKK
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2318
    • Uusimaa

    E60 X-Drive jakolaatikon öljynvaihto

    Tein kuluvalla viikolla autoon jakolaatikon öljynvaihdon. Pistän tähän muutaman vinkin ko. operaatiosta, ettei kukaan lähde suinpäin vaihtamaan niitä esim. parkkipaikalla tunkkien varassa... Oletin itsekin että homma on ns. puolen tunnin keikka. Vaati kuitenkin odotettua enemmän säätämistä, mutta ei kuitenkaan liian paljon että olisi alkanut ketuttamaan. Oikeastaan päinvastoin, kun aloin laskemaan mitä merkkiliike olisi veloittanut samasta jumpasta. Yllättävää oli, että jakolaatikon täyttöproppuun ei ollut käytännössä mitään pääsyä ilman putkiston purkamista paikaltaan ja myös sen yläpuolista suojapeltiä.

    Ja vielä yllättävämpää oli vanhojen jakovaihteiston öljyjen kuntoisuus. Olivat nääs niin mustaa mönjää kuin vain pystyvät olemaan. Kuten alempaa löytyvästä kuvasta voitte nähdä. Vanhat peräöljyt olivat taasen täysin kirkasta ja uuden näköistä. Tuon perusteella suosittelen jakolaatikon öljyjen vaihtoa esim. 60.000km välein.

    VAIHTO:

    1. Varaa käyttöösi nelipistenosturi
    2. Irroita pakoputkisto. Se irtoaa yhtenä könttinä helposti. Tähän saatat tarvita kaveria, ellet satu olemaan sairaan vahva jässikkä!
    3. Irroita putkiston ja jakolaatikon välissä oleva suojapelti (muutamalla 8mm kannalla olevalla peltiruuvilla).
    4. Tämän jälkeen sinulla on pääsy täyttöproppuun jakovaihteiston takakautta. Täyttöproppu sijaitsee siis jakovaihteiston apukuskinpuoleisella sivulla, säätöyksikön mustan kaapelin takana. Huom! jakolaatikon takana olevaa poikittaista tukipalkkia ei tarvitse irroittaa, vaikka ensinäkemältä olisitkin siitä vakuuttunut.
    4. Käytössäsi pitää olla ns. katkaistu (n.30mm pituinen) 14mm kuusikoloavain, jonka toiseen päähän saat lenkkiavaimen. Tätä varten saatat siis tarvita 14mm tavallisen kuusiokolohylsyn, sekä rälläkän hylsyn pilkkomista varten.
    5. Ennen vanhojen litkujen pudotusta: Varmista että saat täyttöpropun auki. Tila on suht. ahdas ja tarvitset lenkkiavaimen lisäksi jonkin jatkovarren vääntöä varten.
    6. Tyhjennysproppua varten tarvitset myös tämän ym. lyhennetyn hylsyn, koska (automaatti)vaihteiston öljypohjan läheisyys estää normaalin 14mm hylsyn asennuksen. Tätä ei kuvistani uskoisi, mutta näin vain on. Ja ei muuta kuin vanhat öljyt pihalle...
    7. Koska täyttöproppu on hankalassa paikassa, tarvitset jonkinlaisen käsikäyttöisen tai sähköisen öljypumpun. Itselläni on Bilteman 12V jännitteellä toimiva öljynvaihtopumppu, jolla homma hoitui hienosti. Öljyä meni laatikkoon 0,55 litraa.

    Samoilla lämpöisillä pistin myös uudet öljyt etu- ja takaperään. Öljyksi molempiin päihin Castrol Syntrax 75W-140. X-Driven takaperässä ei näyttänyt olevan tyhjennysproppua laisinkaan, joten vanhat öljyt piti imeä täyttöpropun kautta sopivaan muotoon taivutetulla letkulla pois. Tähänkin tarvitset sitä pumppua, ja tässä tapauksessa sähköpumppu on ehdoton työkalu. Uskoakseni sain niistettyä jotakuinkin aika tyhjäksi koko perän.

    Etuperän tapauksessa pitää vielä irroittaa alumiininen "pohjapanssari", joka on kuudella pultilla kiinni. Tämän jälkeen pääsy etuperän molempiin proppuihin on selkeä. Täyttämisessä tarvitset jälleen ulkoista pumppua.

    MUUTAMA KUVA:

















    BMW G30 530e X-Drive

    Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    #2
    Originally posted by JKK View Post
    Tein kuluvalla viikolla autoon jakolaatikon öljynvaihdon. Pistän tähän muutaman vinkin ko. operaatiosta, ettei kukaan lähde suinpäin vaihtamaan niitä esim. parkkipaikalla tunkkien varassa... Oletin itsekin että homma on ns. puolen tunnin keikka. Vaati kuitenkin odotettua enemmän säätämistä, mutta ei kuitenkaan liian paljon että olisi alkanut ketuttamaan. Oikeastaan päinvastoin, kun aloin laskemaan mitä merkkiliike olisi veloittanut samasta jumpasta. Yllättävää oli, että jakolaatikon täyttöproppuun ei ollut käytännössä mitään pääsyä ilman putkiston purkamista paikaltaan ja myös sen yläpuolista suojapeltiä.

    Ja vielä yllättävämpää oli vanhojen jakovaihteiston öljyjen kuntoisuus. Olivat nääs niin mustaa mönjää kuin vain pystyvät olemaan. Kuten alempaa löytyvästä kuvasta voitte nähdä. Vanhat peräöljyt olivat taasen täysin kirkasta ja uuden näköistä. Tuon perusteella suosittelen jakolaatikon öljyjen vaihtoa esim. 60.000km välein.
    hyvät on ohjeet propsit siitä !!
    saman operaation X5 jakovaihteistoon tehneenä löysin DIS service function alta
    jakovaihteiston öljyn vaihto osion. Ajoin sen läpi niin kuului kuinka jakovaihteiston ohjaus-servo ajoi itsensä äärilaidasta toiseen useamman kerran ja DIS :llä tuli "väliaika" tietoa joka piti kuitata tehdyksi. Kuinkas tämän E60/61 jakovaihteiston kanssa ?
    löytyykö DIS service function osuudesta mitään ?
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2318
      • Uusimaa

      #3
      Originally posted by e46touring View Post
      hyvät on ohjeet propsit siitä !!
      saman operaation X5 jakovaihteistoon tehneenä löysin DIS service function alta
      jakovaihteiston öljyn vaihto osion. Ajoin sen läpi niin kuului kuinka jakovaihteiston ohjaus-servo ajoi itsensä äärilaidasta toiseen useamman kerran ja DIS :llä tuli "väliaika" tietoa joka piti kuitata tehdyksi. Kuinkas tämän E60/61 jakovaihteiston kanssa ?
      löytyykö DIS service function osuudesta mitään ?
      Omasta mielestäni DIS:istä löytyy ko. funktio, kun sitä joitakin viikkoja sitten ihmettelin. En ole vain vielä ehtinyt ajaa sitä läpi. Jos vaikka joulunpyhinä ehtisi. Toisaalta kun järjellä asiaa miettii, niin tuskin se suuresti käytännön tasolla mihinkään vaikuttaa...
      BMW G30 530e X-Drive

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Paarma78
        BTCF Member
        • Jun 2014
        • 291
        • Klaukkala

        #4
        Käytetääs tätä ketjua referenssinä omaan kysymykseen. Pitäisi jakolaatikon etuvetarin stefa uusia (vuotaa hivenen öljyä, noissa ohjeen kuvissa tyhjennyspropun oikealla puolella). Samassa hässäkässä pitää tietty tämä öljynvaihtokin tehdä.

        Eli nämä osat laitetaan vaihtoon öljyjen kera:
        Linkki
        9, 10 ja 11

        Vaikuttais että tuon stefan saisi vaihettua paikallaan ottamalla etuvetarin irti. Onko tästä kenelläkään kokemusta että onnistuuko vai pitääkö jakolaatikko ottaa "pöydälle"? Tarvitaanko stefan vaihtoon mitään erikoistyökaluja?

        P.S. On muuten kuvat meikäläisen autosta
        BMW F31 330xda M-Sport Alpinweiss3
        BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss3
        ex BMW E60 530xda LCI Monacoblau
        ex Yamaha YZF-R1 2008 "race"

        Comment

        • tommipommi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 225
          • sastamala

          #5
          JKK:lle kyllä hatunnostoa ja rispektiä ihan roppakaupalla, onhan selkeät ohjeet ja hyvät kuvat jne.. Harmi vaan ettei täälä etupää raavi, et pääsis paremmin hyödyntää

          Comment

          • slomon
            Bimmer Rookie
            • Nov 2011
            • 97
            • espoo

            #6
            No nyt on omaan e61:een vaihdettu myös jakolaatikon öljyt, etu- ja takaperän öljyt ja samalla vaivalla meni myös vaihteistoöljyt.

            Mutta minkäslaisia konsteja pitää käyttää että saa nollattua vikakoodeista pois tuon VTG:Oil wear ilmoituksen. Normaalilla koodien poistolla ei lähde

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10031
              • KVLA

              #7
              Originally posted by slomon View Post
              Normaalilla koodien poistolla ei lähde
              Millä laitteella?

              Comment

              • slomon
                Bimmer Rookie
                • Nov 2011
                • 97
                • espoo

                #8
                No toi on joku kiinalainen xtool iobd2 bluetooth pulikka

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by slomon View Post
                  No toi on joku kiinalainen xtool iobd2 bluetooth pulikka
                  Ei se lähdekkään koodien nollauksella oli vaikka ISTA käytössä. Jakolaatikon öljynvaihto pitää kertoa autolle. Luultavasti ei onnistu noilla halpis lukijoilla.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • slomon
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2011
                    • 97
                    • espoo

                    #10
                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Ei se lähdekkään koodien nollauksella oli vaikka ISTA käytössä. Jakolaatikon öljynvaihto pitää kertoa autolle. Luultavasti ei onnistu noilla halpis lukijoilla.
                    Näin arvelinkin. Seuraava kysymys onkin sitten se, että olisiko PK-seudulla joku joka haluaisi opettaa tuota mun autoa jotta se ymmärtää että öljyt on vaihdettu. Kohtuullisella korvauksella tietenkin.

                    On tuossa xtoolissakin joku VTG valikko jossa oli gear oil change, mutta ei se sieltä mitään osannut tehdä. Toinen valikko oli Repair jonka alta löytyi jotain servoon liittyvää ja muutakin mutta enpä uskaltanut lähteä kokeilemaan mitä tekee. Sen verran sieltä löysin että edellisen kerran olisi öljyt vaihdettu 2010.

                    Comment

                    • Kissvesala
                      Moderator
                      • Jun 2010
                      • 3110
                      • Liminka

                      #11
                      Kyllä nuo saa vaihettua ilman putkiston irrotusta. Ahdas paikka se on, mutta onnistuu.
                      Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                      Kissvesala.fi
                      Priva tai o443424479

                      Comment

                      • slomon
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2011
                        • 97
                        • espoo

                        #12
                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Ei se lähdekkään koodien nollauksella oli vaikka ISTA käytössä. Jakolaatikon öljynvaihto pitää kertoa autolle. Luultavasti ei onnistu noilla halpis lukijoilla.
                        Originally posted by slomon View Post
                        Näin arvelinkin. Seuraava kysymys onkin sitten se, että olisiko PK-seudulla joku joka haluaisi opettaa tuota mun autoa jotta se ymmärtää että öljyt on vaihdettu. Kohtuullisella korvauksella tietenkin.
                        Löytyisikö joku seppä jolla olisi vehkeet millä tuon jakolaatikon öljynvaihdon saisi autolle kerrottua

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by slomon View Post
                          Löytyisikö joku seppä jolla olisi vehkeet millä tuon jakolaatikon öljynvaihdon saisi autolle kerrottua
                          Tätä kannattaa kysäistä omalta alueelta eli: Uudenmaan vikakoodinluku / koodaus -topic
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • Bemmiee39
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2016
                            • 78
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by Kissvesala View Post
                            Kyllä nuo saa vaihettua ilman putkiston irrotusta. Ahdas paikka se on, mutta onnistuu.
                            Totta, saa vaihdettua. Kaikista helpoin mielestäni on kun irrottaa sen jakolaatikon kannatin/tuki systeemin edestä. Sitten on tilaa

                            Comment

                            • Purni
                              BTCF Member
                              • May 2007
                              • 915
                              • Vantaa

                              #15
                              Itsellä kans kohta jakolaatikon öljynvaihto edessä, sitten pitää opetella miten tolla istalla se nollataan. Sen verran sekava ohjelma
                              Kesämiina: E39 M5 S/C
                              Talvimiina: E70 X5 530sd

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎