Tein kuluvalla viikolla autoon jakolaatikon öljynvaihdon. Pistän tähän muutaman vinkin ko. operaatiosta, ettei kukaan lähde suinpäin vaihtamaan niitä esim. parkkipaikalla tunkkien varassa... Oletin itsekin että homma on ns. puolen tunnin keikka. Vaati kuitenkin odotettua enemmän säätämistä, mutta ei kuitenkaan liian paljon että olisi alkanut ketuttamaan. Oikeastaan päinvastoin, kun aloin laskemaan mitä merkkiliike olisi veloittanut samasta jumpasta. Yllättävää oli, että jakolaatikon täyttöproppuun ei ollut käytännössä mitään pääsyä ilman putkiston purkamista paikaltaan ja myös sen yläpuolista suojapeltiä.
Ja vielä yllättävämpää oli vanhojen jakovaihteiston öljyjen kuntoisuus. Olivat nääs niin mustaa mönjää kuin vain pystyvät olemaan. Kuten alempaa löytyvästä kuvasta voitte nähdä. Vanhat peräöljyt olivat taasen täysin kirkasta ja uuden näköistä. Tuon perusteella suosittelen jakolaatikon öljyjen vaihtoa esim. 60.000km välein.
VAIHTO:
1. Varaa käyttöösi nelipistenosturi
2. Irroita pakoputkisto. Se irtoaa yhtenä könttinä helposti. Tähän saatat tarvita kaveria, ellet satu olemaan sairaan vahva jässikkä!
3. Irroita putkiston ja jakolaatikon välissä oleva suojapelti (muutamalla 8mm kannalla olevalla peltiruuvilla).
4. Tämän jälkeen sinulla on pääsy täyttöproppuun jakovaihteiston takakautta. Täyttöproppu sijaitsee siis jakovaihteiston apukuskinpuoleisella sivulla, säätöyksikön mustan kaapelin takana. Huom! jakolaatikon takana olevaa poikittaista tukipalkkia ei tarvitse irroittaa, vaikka ensinäkemältä olisitkin siitä vakuuttunut.
4. Käytössäsi pitää olla ns. katkaistu (n.30mm pituinen) 14mm kuusikoloavain, jonka toiseen päähän saat lenkkiavaimen. Tätä varten saatat siis tarvita 14mm tavallisen kuusiokolohylsyn, sekä rälläkän hylsyn pilkkomista varten.
5. Ennen vanhojen litkujen pudotusta: Varmista että saat täyttöpropun auki. Tila on suht. ahdas ja tarvitset lenkkiavaimen lisäksi jonkin jatkovarren vääntöä varten.
6. Tyhjennysproppua varten tarvitset myös tämän ym. lyhennetyn hylsyn, koska (automaatti)vaihteiston öljypohjan läheisyys estää normaalin 14mm hylsyn asennuksen. Tätä ei kuvistani uskoisi, mutta näin vain on. Ja ei muuta kuin vanhat öljyt pihalle...
7. Koska täyttöproppu on hankalassa paikassa, tarvitset jonkinlaisen käsikäyttöisen tai sähköisen öljypumpun. Itselläni on Bilteman 12V jännitteellä toimiva öljynvaihtopumppu, jolla homma hoitui hienosti. Öljyä meni laatikkoon 0,55 litraa.
Samoilla lämpöisillä pistin myös uudet öljyt etu- ja takaperään. Öljyksi molempiin päihin Castrol Syntrax 75W-140. X-Driven takaperässä ei näyttänyt olevan tyhjennysproppua laisinkaan, joten vanhat öljyt piti imeä täyttöpropun kautta sopivaan muotoon taivutetulla letkulla pois. Tähänkin tarvitset sitä pumppua, ja tässä tapauksessa sähköpumppu on ehdoton työkalu. Uskoakseni sain niistettyä jotakuinkin aika tyhjäksi koko perän.
Etuperän tapauksessa pitää vielä irroittaa alumiininen "pohjapanssari", joka on kuudella pultilla kiinni. Tämän jälkeen pääsy etuperän molempiin proppuihin on selkeä. Täyttämisessä tarvitset jälleen ulkoista pumppua.
MUUTAMA KUVA:
Ja vielä yllättävämpää oli vanhojen jakovaihteiston öljyjen kuntoisuus. Olivat nääs niin mustaa mönjää kuin vain pystyvät olemaan. Kuten alempaa löytyvästä kuvasta voitte nähdä. Vanhat peräöljyt olivat taasen täysin kirkasta ja uuden näköistä. Tuon perusteella suosittelen jakolaatikon öljyjen vaihtoa esim. 60.000km välein.
VAIHTO:
1. Varaa käyttöösi nelipistenosturi
2. Irroita pakoputkisto. Se irtoaa yhtenä könttinä helposti. Tähän saatat tarvita kaveria, ellet satu olemaan sairaan vahva jässikkä!
3. Irroita putkiston ja jakolaatikon välissä oleva suojapelti (muutamalla 8mm kannalla olevalla peltiruuvilla).
4. Tämän jälkeen sinulla on pääsy täyttöproppuun jakovaihteiston takakautta. Täyttöproppu sijaitsee siis jakovaihteiston apukuskinpuoleisella sivulla, säätöyksikön mustan kaapelin takana. Huom! jakolaatikon takana olevaa poikittaista tukipalkkia ei tarvitse irroittaa, vaikka ensinäkemältä olisitkin siitä vakuuttunut.
4. Käytössäsi pitää olla ns. katkaistu (n.30mm pituinen) 14mm kuusikoloavain, jonka toiseen päähän saat lenkkiavaimen. Tätä varten saatat siis tarvita 14mm tavallisen kuusiokolohylsyn, sekä rälläkän hylsyn pilkkomista varten.
5. Ennen vanhojen litkujen pudotusta: Varmista että saat täyttöpropun auki. Tila on suht. ahdas ja tarvitset lenkkiavaimen lisäksi jonkin jatkovarren vääntöä varten.
6. Tyhjennysproppua varten tarvitset myös tämän ym. lyhennetyn hylsyn, koska (automaatti)vaihteiston öljypohjan läheisyys estää normaalin 14mm hylsyn asennuksen. Tätä ei kuvistani uskoisi, mutta näin vain on. Ja ei muuta kuin vanhat öljyt pihalle...
7. Koska täyttöproppu on hankalassa paikassa, tarvitset jonkinlaisen käsikäyttöisen tai sähköisen öljypumpun. Itselläni on Bilteman 12V jännitteellä toimiva öljynvaihtopumppu, jolla homma hoitui hienosti. Öljyä meni laatikkoon 0,55 litraa.
Samoilla lämpöisillä pistin myös uudet öljyt etu- ja takaperään. Öljyksi molempiin päihin Castrol Syntrax 75W-140. X-Driven takaperässä ei näyttänyt olevan tyhjennysproppua laisinkaan, joten vanhat öljyt piti imeä täyttöpropun kautta sopivaan muotoon taivutetulla letkulla pois. Tähänkin tarvitset sitä pumppua, ja tässä tapauksessa sähköpumppu on ehdoton työkalu. Uskoakseni sain niistettyä jotakuinkin aika tyhjäksi koko perän.
Etuperän tapauksessa pitää vielä irroittaa alumiininen "pohjapanssari", joka on kuudella pultilla kiinni. Tämän jälkeen pääsy etuperän molempiin proppuihin on selkeä. Täyttämisessä tarvitset jälleen ulkoista pumppua.
MUUTAMA KUVA:
Comment