Announcement

Collapse
No announcement yet.

ERROR: 93F9 Spannung Energiereserve

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #16
    Omalla kohdalla tämä olikin toistaiseksi pelkkää spekulaatiota, kun ei ole kyseistä purkkia kätösissä. Elkothan ei maksa juuri mitään, niin noi konkat vaihtamalla kokeilussa ei kovin korkealta tipu.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • jartsa02
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 1131
      • Helsinki

      #17
      Eipä tuo elkojen vaihto sillee oo probleema tuossa vaan se että ainakin tuon elkon saatavuus on huono, niitä ei ole hyllyssä oikein missään elektroniikka-kaupassa ja se menee tilaushommiksi jostain kauempaa. Ja nuo ei myöskään oikein ole halpoja konkiksi, kun maksavatkin noin 10€ kappale. Mutta loppupelissä mäkään en ole koskaan tuollaista purkkia tutkinut ihan oikeasti kädessä enkä tarkkaan tiiä sopisiko sinne joku korvaava hyllystä löytyvä konkka tilalle.
      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8262
        • Järvikylä (Nakkila)

        #18
        Originally posted by jartsa02 View Post
        Eipä tuo elkojen vaihto sillee oo probleema tuossa vaan se että ainakin tuon elkon saatavuus on huono, niitä ei ole hyllyssä oikein missään elektroniikka-kaupassa ja se menee tilaushommiksi jostain kauempaa. Ja nuo ei myöskään oikein ole halpoja konkiksi, kun maksavatkin noin 10€ kappale. Mutta loppupelissä mäkään en ole koskaan tuollaista purkkia tutkinut ihan oikeasti kädessä enkä tarkkaan tiiä sopisiko sinne joku korvaava hyllystä löytyvä konkka tilalle.
        Noiden saatavuutta vaikeuttaa ja hintaa nostaa korkea jännitteenkesto. valtaosa elkoista kestää alle 50vdc kun tuo kestää 63vdc. Epäilen vahvasti että tuolta kortilta löytyisi missään tilanteessa yli 15V jännitteitä. Kannattaa tietysti mitata ennen kuin sinne kolvaa kiinni ihan mitä sattuu elkoja. (haisee pahalle kun räjähtävät)

        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • exautisti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 1267
          • oulu

          #19
          No,soittelin kaverille missä oli tämä ropleema ja niinhän siellä bägivalot taulussa loimottaa taas. Eli siinä ois hyvä testialusta tuolle hommalle ja vaihtoehtoina käytetyn koodaaminen,konkkien siirtäminen toimivasta tai uusien hommaaminen.Käytetty purkkikin on jo valmiiksi.Itseasiassa kaikkia vaihtoehtoja haluttas testata mutta vaatisi hiukka välkymmän kaverin winkfp ja tool32 käyttämään,kun ei itsellä ole oikein kokemusta kummastakaan.
          -99 punane passatti

          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

          Tuikun softat
          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

          www.mcars.fi

          Kysy 041-5056506

          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

          Comment

          • mika_z
            Bimmer Rookie
            • Mar 2009
            • 56
            • Kokkola

            #20
            Noita konkkia ei tosiaan meinaa löytää mistään jo tuon fyysisen kokonsa puolesta (leveys ja korkeus 35mm). Lähes kaikki mitä on tullut vastaan on vähintään 40mm korkeita.
            Ja kyllä sen jännitteen keston pitää olla se 63V, koska noilla konkilla pidetään 60V jännitetasoa yllä, jotta bagit voidaan laukaista vielä hetken päästä kun virrat katkeaa.
            Jos googlettaa "e60 ase system overview" niin löytyy PDF josta näkee tarkalleen miten tuo boksi toimii.
            Vikakoodien luku ja nollaus INPA/DIS

            Comment

            • jaki
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2003
              • 2978
              • Uusimaa

              #21
              Originally posted by mika_z View Post
              Noita konkkia ei tosiaan meinaa löytää mistään jo tuon fyysisen kokonsa puolesta (leveys ja korkeus 35mm). Lähes kaikki mitä on tullut vastaan on vähintään 40mm korkeita.
              Ja kyllä sen jännitteen keston pitää olla se 63V, koska noilla konkilla pidetään 60V jännitetasoa yllä, jotta bagit voidaan laukaista vielä hetken päästä kun virrat katkeaa.
              Jos googlettaa "e60 ase system overview" niin löytyy PDF josta näkee tarkalleen miten tuo boksi toimii.
              Tuossa dokussa sanotaan kyllä epäelvästi onko jännite todella 60V. Epäilen vahvasti, koska 63V elkot on liian pienellä toleranssilla, jos tuo ylläpitojännite todella on 60V. vai oletko mitannut jännitteen toimivasta yksiköstä?
              Joka tapauksesa, 50V elkoja en itsekään laittaisi. Sen sijaan vaikea uskoa, että 8200 olisi mikään tiukka arvo. 10000 uF elkoja näyttäiis löytyvän. Saako sen tinattua ja vaikka liimattua jotenkin muuten tuonne yksikköön tukevasti?
              Lämpö tuskin on mikään ongelma tuolla.
              BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

              Comment

              • mika_z
                Bimmer Rookie
                • Mar 2009
                • 56
                • Kokkola

                #22
                Originally posted by jaki View Post
                Tuossa dokussa sanotaan kyllä epäelvästi onko jännite todella 60V. Epäilen vahvasti, koska 63V elkot on liian pienellä toleranssilla, jos tuo ylläpitojännite todella on 60V. vai oletko mitannut jännitteen toimivasta yksiköstä?
                Joka tapauksesa, 50V elkoja en itsekään laittaisi. Sen sijaan vaikea uskoa, että 8200 olisi mikään tiukka arvo. 10000 uF elkoja näyttäiis löytyvän. Saako sen tinattua ja vaikka liimattua jotenkin muuten tuonne yksikköön tukevasti?
                Lämpö tuskin on mikään ongelma tuolla.
                En ole mitannut toimivasta boksista jännitettä. Kyseessä kaverin auto ja se laittoi tilauksiin jo uuden boksin.
                Mulla oli koneella toinenkin dokumentti jossa oli vähän tarkemmin kerrottu tuosta. Laitoin sen tuonne
                Ymmärsin niin, että tämä boksi tarjoaa käyttöjännitteen noille 6:lle eri airbageja laukaisevalle moduulille. Näiden käyttöjännite on 10,2V-10,7V. En sitten tiedä miksi tuolla mainitaan tämä 60V ja millä sitä tarkkaillaan. Vikakoodihan tulee juurikin tästä (93f9 voltage reserve energy U60 n.i.O.). Jostakin tätä jännitettä valvotaan, mutta mistä ja paljonko sen pitäisi olla?

                Boksi on aika matala, joten korkeammat kondensaattorit saattaa saada laitettua ainoastaan vinottain tuonne. Tilaa näytti olevan kuitenkin hyvin rajallisesti.
                Vikakoodien luku ja nollaus INPA/DIS

                Comment

                • jaki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 2978
                  • Uusimaa

                  #23
                  Originally posted by mika_z View Post
                  En ole mitannut toimivasta boksista jännitettä. Kyseessä kaverin auto ja se laittoi tilauksiin jo uuden boksin.
                  Mulla oli koneella toinenkin dokumentti jossa oli vähän tarkemmin kerrottu tuosta. Laitoin sen tuonne
                  Ymmärsin niin, että tämä boksi tarjoaa käyttöjännitteen noille 6:lle eri airbageja laukaisevalle moduulille. Näiden käyttöjännite on 10,2V-10,7V. En sitten tiedä miksi tuolla mainitaan tämä 60V ja millä sitä tarkkaillaan. Vikakoodihan tulee juurikin tästä (93f9 voltage reserve energy U60 n.i.O.). Jostakin tätä jännitettä valvotaan, mutta mistä ja paljonko sen pitäisi olla?

                  Boksi on aika matala, joten korkeammat kondensaattorit saattaa saada laitettua ainoastaan vinottain tuonne. Tilaa näytti olevan kuitenkin hyvin rajallisesti.
                  Koska tuo 60 mainitaan noissa dokumenteissa, tuntuisi oudolta, että se todellisuudessa esim akkujännitekään olisi. Sen sijaan, jos se todella on 60V annan kyllä sillä kuuluisalla insinööriviivaimella suunnittelijan näpeille. Ei noin pienellä toleranssilla saa elkoja koskaan mitoittaa.
                  Tuosta 8200 uF ei kannata olla liian tarkka. Normielkon toleranssi on ainakin +-20%, periaatteessa siihen voisi laittaa 6800 myös, minä en. 10000 ihan turvallisesti voi laittaa, koska latausresistanssi ei niin paljon poikkea, että elkonkan latauspiiri siitä saisi siipeensä. Tai sitten on kyllä todella tiukasti mitoitettu, not.
                  Näissä turvajutuissa kannattaa olla aika tarkkana. Toisaalta tuossa on vahti tuolle jännitteelle, joka helpottaa korjamista = vikakoodi = vika ei korjaantunut.
                  BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9157
                    • Oulu

                    #24
                    Eikö tuossa olis passeli? KLIK Vai pitäisikö olla tiukemmalla toleranssilla?
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • mika_z
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2009
                      • 56
                      • Kokkola

                      #25
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Eikö tuossa olis passeli? KLIK Vai pitäisikö olla tiukemmalla toleranssilla?
                      Muuten kyllä, mutta lämpöarvo liian matala. Pitäis olla 105 astetta. Tosin en tiedä kuinka merkityksellinen se on, mutta voisihan sillä kokeilla.
                      Samasta paikasta löytyisi kyllä 2mm korkeampi joka voisi tuurilla sopia paikalleen
                      Linkki
                      Last edited by mika_z; 12-08-2013, 13:06.
                      Vikakoodien luku ja nollaus INPA/DIS

                      Comment

                      • anvabemu
                        Newbiemmer
                        • Aug 2013
                        • 10
                        • Oulu

                        #26
                        Originally posted by BeamR View Post
                        ko boksi on Security gateway module, ja siellä on konkat jotka on nyt tulleet tiensä päähän.

                        uusi moduli maksaa vitusti (vissiin yli 500€), ja vaatii lisäksi koodauksen autoon.

                        vanhan korjaaminen taas onnistuu ihan konkat vaihtamalla, eikä vaadi koodauksia eikä maksa paljoa. Moduli itsessään on hanskalokeron alla, irrottaminen ei vie montaa minuuttia.

                        nimimerkillä: "viime viikolla korjattiin omasta"
                        Moro!

                        Missä korjautit moduulin? Siellähän se majailee hansikaslokeron alla, 2 piuhaa kiinni. itellä e itaito riitä konkkien vaihtoo, pysyn moottoripuolella!

                        Comment

                        • BeamR
                          BTCF Member
                          • Jul 2007
                          • 13363
                          • Espoon takametsät

                          #27
                          Originally posted by anvabemu View Post
                          Moro!

                          Missä korjautit moduulin? Siellähän se majailee hansikaslokeron alla, 2 piuhaa kiinni. itellä e itaito riitä konkkien vaihtoo, pysyn moottoripuolella!
                          no se ommoro,

                          Autorepair, Nummela, autorepair.fi.

                          mutta olettaisin että lähempääkin sinua löytyy tekijöitä :think
                          F46 Gran Tourer -20
                          Boxster 2.5 -97

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #28
                            Originally posted by exautisti View Post
                            Tässä tapauksessa mikä minulla oli,niin konkat mitattiin ja tultiin siihen tulokseen ettei vika ehkä olekkaan itse konkissa... Mutta ei kyllä sitten vaihdettukkaan niitä, joten siltä osin en tiedä missä vika oli. Hauskinta tässäkin oli se,että vika korjaantui lopulta itsestään.
                            Korjaantuu hetkeksi jos konkat sattuvat riittävästi varausta saamaan ja vika tulee sitten uudelleen jonkin ajan kuluttua. Näyttää siltä että tästä safety and gateway moduulien korjauksesta tulee tälle syksylle aika paljon työtä, sama vika tuntuu olevan melko monessa autossa. Meilläkin on ollut haasteita kondensaattorien saatavuudessa, en suosittele kovin suuria poikkeamia arvojen suhteen kokeilemaan sillä toiminta tositilanteessa on aika ensiarvoisen tärkeää. Suurempikapasiteettisista ei sinänsä haittaa ole jos saa ne boksiin mahtumaan. Mikäli konkat johdottaa tulee johdoissa olla riittävästi vahvuutta. Suosittelen ehdottomasti käyttämään 105C konkkia. Toki jos ei halua itse askarrella meillä näitä korjataan avaimet käteen palveluna 250 € hintaan sisältäen yksikön irroituksen, asennuksen ja vikakoodin nollauksen. Irtoyksikölle pelkkä korjaus 160€.

                            Comment

                            • Kissvesala
                              Moderator
                              • Jun 2010
                              • 3110
                              • Liminka

                              #29
                              Hmmm... Kai tuohon käytetyn modulin saa koodattua winkfp:llä??? vai miks ei sais?
                              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                              Kissvesala.fi
                              Priva tai o443424479

                              Comment

                              • tabasco
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2007
                                • 851
                                • fin

                                #30
                                Originally posted by mika_z View Post
                                Noita konkkia ei tosiaan meinaa löytää mistään jo tuon fyysisen kokonsa puolesta (leveys ja korkeus 35mm). Lähes kaikki mitä on tullut vastaan on vähintään 40mm korkeita.
                                Ja kyllä sen jännitteen keston pitää olla se 63V, koska noilla konkilla pidetään 60V jännitetasoa yllä, jotta bagit voidaan laukaista vielä hetken päästä kun virrat katkeaa.
                                Jos googlettaa "e60 ase system overview" niin löytyy PDF josta näkee tarkalleen miten tuo boksi toimii.
                                Joskushan tilaa on niin, että elkon voi laittaa makuulle levyyn nähden vaikka se ei pystyyn mahtuisikaan, eli taivuttaa jalat ja antaa konkan köllötellä kyljellään. Yleensä myös voi korvata vähän isommalla, kunhan jännitteenkesto on vähintään sama.

                                Sitten on tietysti tulkinnanvarainen juttu, että saako näitä itse askarrella - ainakin kovaa polemiikkia on kuulunut mm. apukuskin penkin tunnistematon ohittamisesta sopivalla kytkennällä, vaikka se lähinnä lisäisikin turvallisuutta aina laukaisemalla apukuskin bägin, oli penkki sitten miehitetty tai ei.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎