Announcement

Collapse
No announcement yet.

takanakit kuluu sisäreunoista.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1399
    • Kuopio

    takanakit kuluu sisäreunoista.

    Elikkäs tässä joutessani herkistelin takajarruja tänään ja totesin siinä samalla että muussa osassa kumpaakin takarengasta on se vajaat neljä milliä kulutuspintaa niin sisänurkat on n.3 cm matkalta kuin laikalla ajetut melkein 45 asteen kulmassa, jo terästäkin pistelee näkyviin.

    Mikähän vikana?

    Ja viime syksynä suunnattiin merkkiliikkeessä ja nyt suunnattiin etuiskareiden vaihdon yhteydessä. Ei kuulemma väljää missään.. joopa joo.

    Auttaako jos narinahelat+integraalilinkit vaihtaa vai pitääkö vielä muutakin?
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    #2
    No narinahelojen välykset eka tarkastukseen mutta paljon sinne taakse nyt säädettiin camberia ja aurausta?
    Ja ennenkaikkea mikä rengaskoko?
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • Ceeray
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1399
      • Kuopio

      #3
      Kävin tsekkauttamassa rengasliikkeessä sekä katselin nuo asetuskulmat paperista. Toleransseissa on... Meinasin että nakkaavat renkaat valsseilta irti ja toisinpäin, mutta näky jo rautaa joten pitänee uudet ostella.

      18" orkkis msport valssit.

      Laittelen kulmat tänne jahka muistan sen paperin autosta ottaa.
      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

      Comment

      • Aski
        Bimmer Rookie
        • Jan 2013
        • 93
        • Finland

        #4
        Lankomies ajaa leveillä kumeilla (335i E92) ja kärsi samasta asiasta. Havaitsi sen lopulta johtuvan teiden urista. Eli vaikka kuvitteli ajavansa urien välissä ns. puhtaalla/hiljasella päällysteellä, niin silti renkaan reuna haukkasi uran "seinämää" ja kulutti sileäksi :think.

        Originally posted by Ceeray View Post
        Kävin tsekkauttamassa rengasliikkeessä sekä katselin nuo asetuskulmat paperista. Toleransseissa on... Meinasin että nakkaavat renkaat valsseilta irti ja toisinpäin, mutta näky jo rautaa joten pitänee uudet ostella.

        18" orkkis msport valssit.

        Laittelen kulmat tänne jahka muistan sen paperin autosta ottaa.

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8262
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          Originally posted by Aski View Post
          Lankomies ajaa leveillä kumeilla (335i E92) ja kärsi samasta asiasta. Havaitsi sen lopulta johtuvan teiden urista. Eli vaikka kuvitteli ajavansa urien välissä ns. puhtaalla/hiljasella päällysteellä, niin silti renkaan reuna haukkasi uran "seinämää" ja kulutti sileäksi :think.
          kyllä siellä on kulmat päin helvettiä... tai ei ainakaan niille leveille/matalille kumeille sopivat kulmat. se että "on toleransseissa" ei todellakaan riitä.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • rakkuj
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2011
            • 306
            • Turun seutu

            #6
            Originally posted by Ceeray View Post
            Elikkäs tässä joutessani herkistelin takajarruja tänään ja totesin siinä samalla että muussa osassa kumpaakin takarengasta on se vajaat neljä milliä kulutuspintaa niin sisänurkat on n.3 cm matkalta kuin laikalla ajetut melkein 45 asteen kulmassa, jo terästäkin pistelee näkyviin.

            Mikähän vikana?

            Ja viime syksynä suunnattiin merkkiliikkeessä ja nyt suunnattiin etuiskareiden vaihdon yhteydessä. Ei kuulemma väljää missään.. joopa joo.

            Auttaako jos narinahelat+integraalilinkit vaihtaa vai pitääkö vielä muutakin?
            Omassa samalla lailla käynyt takarenkaiden kanssa. Kulmia tosin ei ole tarkastettu lähi aikoina.
            Vanteina nyt alla ET35 ja 9,5x18 ja 245/45 renkaat.
            G31 520xd
            F39

            Comment

            • -rik
              BTCF Member
              • Nov 2009
              • 827
              • Rovaniemi

              #7
              Kulmat persellään niinku sanottiin ei riitä että on toleranssissa. Itsellä 275/30 r19 madallettu 35mm ja ajettu n. 15tkm ja pintaa on vielä AINAKIN koko ensikesäksi. Oikeat kulmat löytyy sieltä toleranssialueen toiselta reunalta, eli rattaat niin pystyyn ja suoraan kuin toleranssit antaa myöden.
              ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #8
                Lievä OT; E46:ssa takana 255/40R18 (ulkomuistista tuo profiilin korkeus). Viimeiset kaksi kesää Goodyearin 255-leveät tassut, takacamberia jäänyt per puoli -2,0 ja silti erittäin tasaisesti kuluneet.

                Comment

                • Ceeray
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1399
                  • Kuopio

                  #9
                  Kulmat , säädetty näköjään nyt sitten vakioalustalle, huomasin lapusta.. pitänee taas huomauttaa...

                  ETU alussa lopussa
                  camber vas -0*44´ -0*47
                  oik -0*11 -0*23

                  auraus vas 1*19 0*05
                  oik 0*08 0*06
                  yht 1*27 0*11

                  TAKA
                  camb vas -1*54 -2*02
                  camb oik -2*04 -2*02
                  auraus vas 0*02 0*11
                  oik 0*05 0*08
                  yht 0*07 0*19
                  kulkukulma 0*01 -0*02

                  tollaset

                  Hemi, mitäs käsken laittaa arvoiksi , jotta saisi luikertelun loppumaan? Vaihdetaan samalla etualatukivarren puslat, jarrulevyt eteen sekä taakse narinahelat sekä integraalilinkit.
                  Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    No kyllähän tuo camberi pitäs lähemmäs astetta saada nykyisen kahden sijaan, ihmekkään jos kuluu.
                    Enkä ihan noin paljoa auraustakaan itse laittaisi taakse.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      #11
                      Siellähän on oikeen tosi säätäjä ollut asialla. Negatiivista camberia vaan lisätty. Pyytää säätämään camberit niin pieneksi kun vaan löytyy varoja. Liian pieneksi sitä ei voi matalille renkaille edes saada ilman isompia muokkauksia.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Ceeray
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 1399
                        • Kuopio

                        #12
                        Ens viikolla menee pajalle jos osat tulee. 4 kesää noilla renkailla ajoin, joten olihan ne jo toki ehtoopuolella muutenkin mutta oishan nuilla vielä syksyn.. saavat säädön tehdä ilmatteeksi uudestaan.
                        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Ceeray View Post
                          Kulmat , säädetty näköjään nyt sitten vakioalustalle, huomasin lapusta.. pitänee taas huomauttaa...

                          ETU alussa lopussa
                          camber vas -0*44´ -0*47
                          oik -0*11 -0*23

                          auraus vas 1*19 0*05
                          oik 0*08 0*06
                          yht 1*27 0*11

                          TAKA
                          camb vas -1*54 -2*02
                          camb oik -2*04 -2*02
                          auraus vas 0*02 0*11
                          oik 0*05 0*08
                          yht 0*07 0*19
                          kulkukulma 0*01 -0*02

                          tollaset

                          Hemi, mitäs käsken laittaa arvoiksi , jotta saisi luikertelun loppumaan? Vaihdetaan samalla etualatukivarren puslat, jarrulevyt eteen sekä taakse narinahelat sekä integraalilinkit.
                          Kyse ei ole väljistä alustaosista jos se on kerran hetki sitten säädetty, koska säätöä ei selkeästi välykselliseen alustaan tehdä.
                          Eli tehdas antaa ainoastaan alueen minkä sisällä cambersäätö pitää tehdä ja näin ollen tuo pari astetta takana on aivan liikaa 18" renkaalle.
                          Tällöin varsinkin alle 3.0bar paineilla syö totaalisesti renkaan sisäkantin ja pahimmassa tapauksessa sisärunko pettää kokonaan.
                          Eli siellä pitäisi olla takana 18" renkaalla negatiivista camberia -1.20"-1.35" astetta.
                          Nyt myös edessä vasemmalla on selkeästi jotakin vialla ja negatiivista sekä keskinäistä eroa aivan liikaa(ajettavuus heikko=uraherkkä ja vasen etu kuluu myös sisäreunastaan nopeammin kuin pitäisi).
                          Etupäässä optimi olisi -0-15"-0.20" niin että keskinäistä eroa ei olisi enempää kuin 0.10 astetta(apukuskin puolella saa olla hieman enemmän ja nyt juuri päinvastoin).

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by Aski View Post
                            Lankomies ajaa leveillä kumeilla (335i E92) ja kärsi samasta asiasta. Havaitsi sen lopulta johtuvan teiden urista. Eli vaikka kuvitteli ajavansa urien välissä ns. puhtaalla/hiljasella päällysteellä, niin silti renkaan reuna haukkasi uran "seinämää" ja kulutti sileäksi :think.
                            No justiinsa...

                            Comment

                            • wilho
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2007
                              • 104

                              #15
                              Originally posted by Aski View Post
                              Lankomies ajaa leveillä kumeilla (335i E92) ja kärsi samasta asiasta. Havaitsi sen lopulta johtuvan teiden urista. Eli vaikka kuvitteli ajavansa urien välissä ns. puhtaalla/hiljasella päällysteellä, niin silti renkaan reuna haukkasi uran "seinämää" ja kulutti sileäksi :think.
                              Originally posted by Hemi View Post
                              No justiinsa...
                              Varmaan tuosta Hemin vastauksesta voi jo päätellä miten homma on, mutta itsellä takarenkaiden sisäkulmien kuluminen loppui kun kulmat säädettiin speksiin - ja takaa camberit mahdollisimman pystyyn.
                              F15 40e M-Sport: 2016 : Alpine Weiss
                              F45 225xe Sport: 2016 : Alpine Weiss
                              E46 316ti : 2004 : Schwarz
                              ex. E46 316ti M-Sport : 2002 : Schwarz Metallic ex. F11 520d xDrive Nordic Edition: 2014 : Schwarzex. E92 335i : 2007 : Titan Silber Metallic / Quaife ex. E46 330Ci : 2001 : Titan Silber Metallic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎