Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530da lci automaatti vaihtaa omituisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Originally posted by ptikkala View Post
    ZF:n korjausmanuaalissakin kyllä lukee että filled with lifetime oil ja alla on sitten rivi An oil change is not necessary before 160 000 km or 10 years. Eli tuolloin lootan ikä lienee ollut tuo 160tkm...

    Tuo siis vuodelta 01. Autovalmistajilla tuota on vaihtoa on tullut huoltoihin mukaan jo monellakin... jakulaari, land rover, ford... lienee kaikille missä tuota on
    ZF on itsessään ihan eri asia kuin BMW, samoin kuin kaikki muutkin BMW:lle alihankintaa suorittavat yritykset.
    Eli ZF itsessään ei toimita laatikoita täysin samoilla spekseillä(siis BMW:n laatikoita) ja samojen speksien öljyillä kuin Bemariin kiinnitetyissä ZF:ssä ja bemarihan ei tällaista 160tkm/10v ohjetta tunne lainkaan, vaan kyse on "life time".
    ZF itse saa ilmoitella omien speksien kokoonpanoilleen ihan mitä haluaa.

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8262
      • Järvikylä (Nakkila)

      #32
      Originally posted by Hemi View Post
      Nimim: Jeibelle tiedoksi, eli tämä yllä oleva EI siis ole oikeasti faktaa, vaan mielipide.
      Sen oikean FAKTAN kuulet BMW Suomelta, eli ko.auton valmistajalta/ Suomen viralliselta maahantuojalta: www.bmw.fi
      samasta osoitteesta kuulee myös FAKTAN että EHJÄ moottori voi kuluttaa 1l/1000km öljyä

      Originally posted by Hemi View Post
      ZF on itsessään ihan eri asia kuin BMW, samoin kuin kaikki muutkin BMW:lle alihankintaa suorittavat yritykset.
      Eli ZF itsessään ei toimita laatikoita täysin samoilla spekseillä(siis BMW:n laatikoita) ja samojen speksien öljyillä kuin Bemariin kiinnitetyissä ZF:ssä ja bemarihan ei tällaista 160tkm/10v ohjetta tunne lainkaan, vaan kyse on "life time".
      ZF itse saa ilmoitella omien speksien kokoonpanoilleen ihan mitä haluaa.
      Ootkos ZF:llä töissä vai mistä tiedät moisia "faktoja"?
      Last edited by peto2; 19-09-2013, 00:07.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Originally posted by peto2 View Post
        Ootkos ZF:llä töissä vai mistä tiedät moisia "faktoja"?
        Siis miten niin? Tämähän nyt on ihan "perushuttua" tässä maailmassa?
        Jos vaikkapa valeo valmistaa valoumpion omalla nimellään "tarvikkeena" tai valmistaa päällisin puolin saman näköisen orggiksena alihankintana jollekkin autonvalmistajalle, ei se sitä tarkoita että ne silti olisivat kaikilta osiltaan identtiset.
        Tällöin valeo antaa omalla nimällään myymälleen umpiolle ihan oman takuunsa(tietäen sen oikeat speksit), kun taas se auton valmistaja vastaa omilla spekseillään tilatusta orggisosasta.
        Eli varmastikkaan ZF:llä ei lasketa esim.kaikkiin ZF laatikoihin samoja öljyjä, vaan jokaisella tilaajalla ja ZF:llä itsellään on omat käyttämänsä öljyt, riippuen halutuista vaatimuksista.
        Eli siitä ZF:n laatikosta ei todellakaan vastaa ZF kuluttajille silloin kun se on valmistettu ja toimitettu BMW:lle, BMW:n antamin speksein/vaatimuksin.
        Se on nimenomaan BMW:n omaisuutta ja osa, vaikka ZF sen valmistaakin.
        Bemarille ei varmasti ole oleellista mitkä ne erot ovat ZF:n itsensä myymiin laatikoihin, vaan se että jos ZF:ltä on tilattu "Life time"/huoltovapaa automaattiaski, tietyllä minimiajosuoritteella ja siitä on ZF:lle maksettu, sen myös sitä pitää oikeasti olla.
        Sillä ei ole merkitystä mitä ZF omille laatikoilleen antaa huoltoväliksi tai käyttöiäksi.
        Se että harrastajat netissä etsivät vertaistukea ja hypetystä öljynvaihtouskolleen vaikkapa ZF:n omien huoltosuositusten kautta, ei liity mitenkään Bemarin itsensä antamiin huoltosuosituksiin näistä laatikoista, koska ne ei 100% varmuudella ole identtiset kaikilta sisäisiltä ja ulkoisilta elementeiltään, eikä testattu tietyissa tarkoissa toimintaympäristöissä.
        BMW Suomi edelleen ilmoittaa huoltotiskillä että ne BMW:ssä olevien ZF laatikoiden tehtaalla asennetut orggisöljyt kestävät täysin riittävän laatuisina koko laatikon maksimaalisenkaan käyttöiän(asennetaan bemarilla, ei ZF:llä).
        Eli tämä on se AINOA FAKTA tästä asiasta ja kaikki muut skenaariot ovat mutua, taikauskoa, nettihypeä ja suoranaista kusetusta.

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8262
          • Järvikylä (Nakkila)

          #34
          Originally posted by Hemi View Post
          Siis miten niin? Tämähän nyt on ihan "perushuttua" tässä maailmassa?
          Jos vaikkapa valeo valmistaa valoumpion omalla nimellään "tarvikkeena" tai valmistaa päällisin puolin saman näköisen orggiksena alihankintana jollekkin autonvalmistajalle, ei se sitä tarkoita että ne silti olisivat kaikilta osiltaan identtiset.
          Tällöin valeo antaa omalla nimällään myymälleen umpiolle ihan oman takuunsa(tietäen sen oikeat speksit), kun taas se auton valmistaja vastaa omilla spekseillään tilatusta orggisosasta.
          Eli varmastikkaan ZF:llä ei lasketa esim.kaikkiin ZF laatikoihin samoja öljyjä, vaan jokaisella tilaajalla ja ZF:llä itsellään on omat käyttämänsä öljyt, riippuen halutuista vaatimuksista.
          Eli siitä ZF:n laatikosta ei todellakaan vastaa ZF kuluttajille silloin kun se on valmistettu ja toimitettu BMW:lle, BMW:n antamin speksein/vaatimuksin.
          Se on nimenomaan BMW:n omaisuutta ja osa, vaikka ZF sen valmistaakin.
          Bemarille ei varmasti ole oleellista mitkä ne erot ovat ZF:n itsensä myymiin laatikoihin, vaan se että jos ZF:ltä on tilattu "Life time"/huoltovapaa automaattiaski, tietyllä minimiajosuoritteella ja siitä on ZF:lle maksettu, sen myös sitä pitää oikeasti olla.
          Sillä ei ole merkitystä mitä ZF omille laatikoilleen antaa huoltoväliksi tai käyttöiäksi.
          Se että harrastajat netissä etsivät vertaistukea ja hypetystä öljynvaihtouskolleen vaikkapa ZF:n omien huoltosuositusten kautta, ei liity mitenkään Bemarin itsensä antamiin huoltosuosituksiin näistä laatikoista, koska ne ei 100% varmuudella ole identtiset kaikilta sisäisiltä ja ulkoisilta elementeiltään, eikä testattu tietyissa tarkoissa toimintaympäristöissä.
          BMW Suomi edelleen ilmoittaa huoltotiskillä että ne BMW:ssä olevien ZF laatikoiden tehtaalla asennetut orggisöljyt kestävät täysin riittävän laatuisina koko laatikon maksimaalisenkaan käyttöiän(asennetaan bemarilla, ei ZF:llä).
          Eli tämä on se AINOA FAKTA tästä asiasta ja kaikki muut skenaariot ovat mutua, taikauskoa, nettihypeä ja suoranaista kusetusta.
          Niin niin. eli pelkkiä olettamia sulla. ZF huolto-ohjelmaan kuuluu öljynvaihto, eikä ZF erittele ohjeissaan BMW:lle myytyjä ja "tarvikelaatikoita" mitenkään. Eipä tietenkään kun samalta hihnalta tulevat. Perkeleen kalliiksi tulisi rakentaa toinen tuotantolinja "kakkoslaatua" varten.

          Fakta on se että 1l/1000km raja on pelkästään vastuunpakoilua ja ikiöljyt näennäisen huoltotarpeen minimointia (=markkinointi) joka kyllä kostautuu niille viimeisille omistajille.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • mr81
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2010
            • 300
            • PK-seutu

            #35
            Jos jonkun näkökulma asiaan on et BMW Suomi ilmoittaa ettei öljyjä tarvii vaihtaa niin ok. Jokainen voi sit miettiä riittääkö autonvalmistajalta mielenkiintoa yli 150tkm suomiautoihin.

            Perustelen omia näkökulmiani:
            Itse tykkään ajaa automaatilla joka vaihtaa pehmeästi ja ainakin omassa autossani pehmeni vaihto öljynvaihdon jälkeen. Itse en pidä sitä 4-600€ hintaa pahana sijoittaa autoon 100-140tkm välein / kerran auton elinkaaren aikana ja eipä ainakaan rajaa sit seuraavaa auton ostaja ehdokkaita, kun voi näyttää et on tehty vaihdot.

            Varsinkin tässä viimeiset 3-4talvea on ollut aika kylmiä myös täällä etelässäkin niin kyllä siinä joutuu öljyt koville. Kannattaa muistaa et öljynvaihto on huolto toimenpide ei korjaava toimenpide.
            Last edited by mr81; 19-09-2013, 09:02.
            E65 730d '08 Monaco blue
            Ex: E60 523iA '08

            Comment

            • pudis
              Bimmer Rookie
              • Jan 2010
              • 39
              • Oulu

              #36
              Originally posted by Tapioo View Post
              Omassa teki juurikin samaa, eli vaihdoissa nykäisi välillä rajustikin. -08 LCI. Tämä tapahtui ainoastaan hitaammissa vauhdeissa, jonnekin kolmosvaihteelle asti.
              "Vika" korjaantui DPF:n sekä polttojen disabloimisella. Syynä nykäisylle voisi pitää tuota polttojen päällä oloa, jolloin auto yrittää pitää yllä korkeita kierroksia/lämpöjä.
              Täällä kans sama "ominaisuus" 520dA -08(120tkm) laatikossa. En minäkään usko että vika olisi laatikossa, koska nykäisyä ei esiinny aina. Tutun X1 -10 (n.50tkm)samalla koneella tekee samoin.
              Kävin nollaamassa merkkiliikkeessä adaptaatiot, en juurikaan huomaa eroa. Ehdottivat seuraavaksi öljynvaihtoa huuhtelemalla ja laatikon softan päivitystä jos vielä nykäisee. Taitaa jäädä väliin, hinnaksi sanoivat n.1000€. Niin ja tuota laatikon softaa ei voi pelkästään päivittää, vaan koko auto päivitetään. Siinäkin kuulema omat riskinsä.

              Comment

              • ptikkala
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 1571

                #37
                voi päivittää tuon lootan pelkästään, viime viikolla kävin kissvesalalla limingassa päivityttämässä.

                Comment

                • -rik
                  BTCF Member
                  • Nov 2009
                  • 827
                  • Rovaniemi

                  #38
                  ^^myös viimeisin softa joka päivittää laatikon on tullut -08 vuonna, taisi olla alkuvuodesta. Mulla oli sillon päivitetty auto ja uusin siellä oli jo sisässä. Eli jos on 08 loppuvuodesta tehty auto, niin ainakin varmuudella pitäisi jo olla laatikon viimeisin softa sisässä (jossei lci laatikkoon ole omat softansa??)

                  Kyllä ne öljyt vaihtuu halvemmallakin ku karttaa wetteriä
                  ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Originally posted by mr81 View Post
                    Jos jonkun näkökulma asiaan on et BMW Suomi ilmoittaa ettei öljyjä tarvii vaihtaa niin ok. Jokainen voi sit miettiä riittääkö autonvalmistajalta mielenkiintoa yli 150tkm suomiautoihin.
                    Tämä on joka tapauksessa sinun itsesi mutua=puhdasta taikauskoa, varsinkin kun tiedetään että näillä kyllä mennään takseissakin kevyesti yli 400tkm ilman yhtäkään öljynvaihtoa.
                    Pitäisi olla sinullakin jotakin oikeaa näyttöä=FAKTAA siitä että mikäli niitä öljyjä huoltosuosisusten vastaisesti vaihdellaan, kestää nämä laatikot selvästi enemmän(tuo vaihdosta aiheutuva kustannus on kuitenkin lisättävä käyttöelinkaareen).
                    Eli mistä esim.minä nyt löydän faktaa missä voin oikeasti tutustua tutkimustietoon joka yksiselitteisesti, eli tieteellisesti kertoo sen että öljyjä kannattaa vaihdella koska se pidentää näiden ko.laatikoiden kokonaiselinkaarta ja nimenomaan selvästi enemmän, koska vaihdoista syntyy kuluja joita ei voi kuitata uudessa vaihtolaatikossa?
                    Eli onko kyse ihan puhtaasta taikauskosta, vai onko kuvitelmille/romantiikalle vaihtotarpeesta ihan oikeasti jotakin tutkittua faktaa tueksi?
                    Onko nämä kalliit vaihdot vain joukkohysteriaa/psykoosia joilla itse asiassa vain "manataan" pahoja henkiä laatikoiden sisältä, kuin että niitä tehtäisiin aidosta tarpeesta?
                    Jos ne tosiaan tehdään aidosta tarpeesta, niin kysyn nyt samaa asiaa sadannen kerran....missä minä ja mm.BMW Suomi voi tätä vaihtotarvetta tukevaan tutkimusaineistoon tutustua?
                    Ei muuten, mutta voin minäkin alkaa näitä öljyjä kaikkiin läpi käsieni meneviin bemareihin, kun tyhmyyttäni en sitä vielä ole koskaan tehnyt?

                    Comment

                    • -rik
                      BTCF Member
                      • Nov 2009
                      • 827
                      • Rovaniemi

                      #40
                      Saattaahan se olla että laatikon fyysinen käyttöikä ei pitene, vaihto niitä öljyjä vaikka kerran kuussa, rukoilisi joka ilta ja kumartaisi mekkaan tai hieroisi sitä laatikkoa pyhällä vedellä, mutta sen mä sanon että ne öljyn ominaisuudet loppuu jossain vaiheessa, ennen laatikon fyysistä loppumista. Öljynvaihto parantaa laatikon toimintaa, nimimerkkillä kokemusta 2 x bmw e60 ja 1 x Mb c. Toisen bmw;n kohdalla toiminta parani vaihdon myötä vaikka kilometrejä oli takana alle 130tkm.
                      ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                      Comment

                      • KOMBI7
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2011
                        • 82
                        • Satakunta

                        #41
                        Näyttää taas tämä laatikkoöljykeskustelu valtaamaan palstatilat
                        Omakohtaisia kokemuksia Tampereelta on sen verran, että marmori suositteli laatikon öljyt vaihtamaan huuhtelemalla ja lupasivat sen vielä hoitaa pientä korvausta vastaan Homma suoritettiin seuraavan huollon yhteydessä ja laatikon käytös muuttui niin, että vaihdot tapahtuu pehmeämmin. Muuta muutosta en huomannut enkä niitä öljyjä minkää vian takia vaihdattanut. Ajattelin kuitenkin vielä jälkikäyttäjiä. Jos itse olisin ostamassa kyseistä autoa (E61 525dA LCI 2007 200tkm) ja tarjolla olisi kaksi vaihtoehtoa niin en ostaisi sitä mihin öljyjä ei ole vaihdettu, niin se vaan on ja uskoisin kaltaisiani "vanhan kansan ihmisiä" olevan laumoittain.
                        Jos BMW:llä ei ole ns.virallista huoltokohtaa öljyjen vaihtoon mutta sitä kuitenkin suosittelevat, niin kait siitäkin nyt jotain voi päätellä. Jatkakaahan vänkäilyä, mutta ottakaa kantaa muihinkin asioihin

                        Comment

                        • Salapoliisi
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2013
                          • 25
                          • Tampere

                          #42
                          Ostin omani 189tkm ajettuna ja ensimmäinen asia, minkä tein oli vaihteistoöljyn vaihdattaminen. Ainakaan huoltokirjan mukaan ei kumpikaan aiemmista omistajista ollut vaihdattanut.

                          Hämmästyttävää, miten moni ostaa n. 100k€ uutena maksavan auton ja sitten ei ole varaa / viitseliäisyyttä huollattaa sitä.
                          530xda touring 2007

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #43
                            Originally posted by Salapoliisi View Post
                            Hämmästyttävää, miten moni ostaa n. 100k€ uutena maksavan auton ja sitten ei ole varaa / viitseliäisyyttä huollattaa sitä.
                            Näihin vain kun se laatikkoöljyn vaihtaminen EI ole huoltamista/huolllattamista, vaan taikauskoista pienten piirien harrastelua.
                            Ihan siitä syystä valveutuneemmat kuluttajat ei sitä tee, vaan säästävät tämän "harrastelun" rahat johonkin oikeasti järkevämpään.

                            Comment

                            • Salapoliisi
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2013
                              • 25
                              • Tampere

                              #44
                              Tuohan edellyttäisi että BMW on joko keksinyt laatikon johon ei tarvitse vaihtaa öljyjä tai sitten BMW:n laatikoissa on valmiina niin uraauurtava voiteluaine, että voiteluaineen ominaisuudet eivät muutu ajan saatossa.

                              Kolmas vaihtoehto on toki se, että laatikon tekninen elinikä on lyhyempi kuin voiteluaineen, eli hajalle menee vaikka öljyt vaihtaisikin.

                              Uskokoon jokainen mihin haluaa, mutta ikuisiin öljyihin en itse usko.
                              530xda touring 2007

                              Comment

                              • peto2
                                BTCF Member
                                • Jan 2007
                                • 8262
                                • Järvikylä (Nakkila)

                                #45
                                Originally posted by Hemi View Post
                                Näihin vain kun se laatikkoöljyn vaihtaminen EI ole huoltamista/huolllattamista, vaan taikauskoista pienten piirien harrastelua.
                                Ihan siitä syystä valveutuneemmat kuluttajat ei sitä tee, vaan säästävät tämän "harrastelun" rahat johonkin oikeasti järkevämpään.
                                Sulla on kovin romanttinen kuva noiden laatikoiden kestävyydestä...

                                Mikään öljylaatu kun ei "haihduta" karstahiukkasia sieltä kierrosta..
                                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                                ex:
                                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎