Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530da lci automaatti vaihtaa omituisesti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pudis
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 39
    • Oulu

    #46
    Originally posted by pudis View Post
    Täällä kans sama "ominaisuus" 520dA -08(120tkm) laatikossa. En minäkään usko että vika olisi laatikossa, koska nykäisyä ei esiinny aina. Tutun X1 -10 (n.50tkm)samalla koneella tekee samoin.
    Kävin nollaamassa merkkiliikkeessä adaptaatiot, en juurikaan huomaa eroa. Ehdottivat seuraavaksi öljynvaihtoa huuhtelemalla ja laatikon softan päivitystä jos vielä nykäisee. Taitaa jäädä väliin, hinnaksi sanoivat n.1000€. Niin ja tuota laatikon softaa ei voi pelkästään päivittää, vaan koko auto päivitetään. Siinäkin kuulema omat riskinsä.
    Hieman päivitystä tähän asiaan.

    Nyt kun ilmat on viilentyneet, on myös nykäisytkin hävinneet. Joko adaptaatioiden nollaus auttoi viiveellä tai nykäisyt johtui lämpimällä ilmalla juuri tuosta polttotapahtumasta.

    Turhaan olisin vaihdattanut laatikonöljyt.

    Comment

    • Ha-Lo
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 40
      • Joensuu

      #47
      Originally posted by pudis View Post
      Hieman päivitystä tähän asiaan.

      Nyt kun ilmat on viilentyneet, on myös nykäisytkin hävinneet. Joko adaptaatioiden nollaus auttoi viiveellä tai nykäisyt johtui lämpimällä ilmalla juuri tuosta polttotapahtumasta.

      Turhaan olisin vaihdattanut laatikonöljyt.
      Joo täällä kans ilmojen viilenemis vaikutus huomattu. Myös talvirenkaat alla tuntus vaihdot sujuvan paremmin. Talvi 17" Kesä 19"
      Current: f11 lci
      ex: f31 320d, f31 318d, e61 530d lci, e91 320d M-sport, Z4 2.5i, e46 320i M-sport II cabrio, e46 330ci M-sport II , e36 328i M-sport cabrio, e36 318i sedan

      Comment

      • Mikiis
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2013
        • 906
        • Oulu

        #48
        No nyt tiedän mitä, joku tarkoitti Hemin mielipidettä laatikon öljynvaihdoista, jossain toisessa threadissa

        Vahva on usko asiaan, mutta jokainen tyylillään, enkä tarkoita pahalla...

        Itse olen edellisiin kikottimiin, kuin myös tuleviinki vaihtanut ölpät askiin, mutta olenkin tämmöinen "luulotautinen".

        Sori offtopic, jatkakaa...

        Ps. vaihdoin juuri peräänki öljyt
        F11 530d -11
        E91 -06 320d
        x2 Tuikut
        Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2324
          • Uusimaa

          #49
          Originally posted by Hemi View Post
          Näihin vain kun se laatikkoöljyn vaihtaminen EI ole huoltamista/huolllattamista, vaan taikauskoista pienten piirien harrastelua.
          Täytyy välihuomautuksena sanoa että olet kyllä juttuinesi täysin hakoteillä. Olet varmaan unohtanut sellaisen perusfaktan, että valmistajan ja maahantuojan vinkkelistä auton "käyttöikä" on n. 200.000km, jonka jälkeen minkään osan ei mielellään edes kuuluisi kestää pidempään - heidän mielestään. Tämä laatikon ikiöljyfantasiakin perustuu puhtaasti tuohon tosiasiaan. Melkein mikä tahansa nykylootahan kestää tuon ajomäärän ilman öljynvaihtoa, ja suuri osa vielä jatkoajalla seuraavat 100.000km. Mutta moniin alkaakin sitten kasaantumaan kaikenlaista epämääräistä oireilua, joka johtuu osittain ehkä rasittavasta ajotyylistä yhdistettynä luonnolliseen kulumiseen, tiivistevuotoihin tms.... Mikään ei nimittäin muuta sitä tosiasiaa, että meikäläisissä oloissa öljyn sekaan alkaa 60 asteen ulkolämpötilaerojen ansiosta kondensoitumaan vettä. Sen lisäksi 10 vuotta helteessä ja pakkasessa jauhaneet öljyt menettää varmuudella osan ominaisuuksistaan, jolloin komponenttien kuluminen alkaa jossain vaiheessa kiihtymään ym. syistä. Tätä kiihtymistä voi hidastaa öljynvaihdolla. esim.120tkm välein. Ominaisuuksien heikkenemisen olen itsekin todennut kolmen eri BMW:n kohdalla, joista (kuumalla kelillä) potkaiseva vaihtotapahtuma on poistunut pelkästään öljynvaihdolla. Siinä ei ole mielestäni millään tavalla kysymys taikauskosta. Eli jossain suhteessa se tuore öljy hoitaa tehtäväänsä paremmin kuin vanha kondensiovedellä sekoitettu öljy. Toisaalta järkikin tuppaa sanomaan niin...

          Olen kyllä siinä mielessä samaa mieltä, että jos tahdasöljyillä ajelee ensimmäiset 200.000km, menee sen alapuolella tehdyt öljynvaihdot useimmissa tapauksissa seuraavan omistajan hyödyksi. Siitä olen myös aivan varma, että jos jokaiseen lootaan kuuluisi pakollinen öljynvaihto esim.120tkm kohdalla, olisi foorumeiden kirjoitukset paljon vähäisempiä koskien laatikoiden epämääräisiä käyttäytymishäiriöitä. Juuri niitä jotka usein alkavat vaivaamaan 200tkm yläpuolella.

          Tätä Hemin analogiaahan voisi soveltaa myös moottorin öljynvaihtoonkin... Mitä niitäkään vaihtamaan kun se auto kestää sen 200tkm jokatapauksessa. Välillä vähän lisäilee vain öljyvalon syttyessä.... Ja eihän sinne oikeasti tarvitse vaihtaa koko olemassaolon aikana kuin ilmanputsari jossain 100tkm kohdalla? Varmasti kestää koko käyttöiän, sen 200.000km. Näin varmaan tekee ne kaikkein valveutuneimmat, eikö?

          Originally posted by Hemi View Post
          Ihan siitä syystä valveutuneemmat kuluttajat ei sitä tee, vaan säästävät tämän "harrastelun" rahat johonkin oikeasti järkevämpään.
          Mitkä ihmeen valveutuneet kuluttajat, häh? Hitto mitä termejä tässä nyt käytetään. Tarkoitatko niitä työsuhdeautoilijoita, ja muita onnellisia, jotka pääsevät ostamaan autonsa uutena? Se on suuri joukko kyllä, jota ei varmasti tällainen "harrastelu" kiinnosta. Tämä sinun valveutunut joukkosi on juuri se suuri porukka, jota ei voisi vähempää kiinnostaa stressata 15tkm ajetun autonsa automaatin kohtalosta 10 vuoden kuluttua, kun auto on jo vaihtunut neljään kertaan uudempaan. Osaa heistä ei jaksa edes kiinnostaa pieni mahdollinen epämääräisyys jonkun vaihteiston toiminnassa, vaan ajavat sillä niin pitkään kun määräaikaishuollon jumalasetä kertoo että kaikki on hyvin. Kyllä minä luulen, että liki jokainen yli 150tkm ajetun arvokkaan auton omistaja pistää jossain vaiheessa listalle tuon laatikon öljynvaihdon. Älä nyt tuollaista soopaa viitti jauhaa, joku saattaa ihan oikeasti uskoakin vielä.
          Last edited by JKK; 07-11-2013, 00:25.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • bmwbmw
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1370
            • Kainuu

            #50
            No nyt tuli JKK:lta asiatekstiä Itse tulen vaihtamaan jokaiseen laatikkoon 60tkm välein öljyt ja myöskin laatikoihin joihin niitä ei ole vielä vaihdettu Toki jos on ajattelutapa että laatikon ikä on 200tkm ja sen jälkeen ostaa uuden laatikon niin omahan tietysti on asiansa Olisi ihmisilläkin sellainen ajattelutapa kenellä on varaa ostaa tuliterä auto että ne automaattilaatikotkin tarvitsee uudet öljyt ja ne määräajoin vaihdetaan siihen. Kun puhutaan näistä "paskashokeista" oljynvaihdon jälkeen jotka voi lähteä liikenteeseen laatikossa, mistä ajattelitte kyseisen moskan sinne kertyvän? Sitten tapaukset joissa pieni määrä öljyn seassa pyörii ohuen ohutta metallihiukkasta, mitä luulette niiden aiheuttavan venttiilikoneistolle joka erityisen tarkka paineistaan on? Ne öljypohjan magneetit eivät kuitenkaan kaikkea talteen ota. esimerkkinä myös, öljyn viskositeetti myös ajanmyötä muuttuu merkittävästi jonka seurauksena voi olla että turbiinilukolle ei saada tarpeeksi painetta ja turbiinin kitkalevyt kuluvat ennätysvauhtia, ja lisää moskaa taas liikenteessä..
            Last edited by bmwbmw; 07-11-2013, 01:14.
            sigpic
            Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

            Comment

            • Mikiis
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2013
              • 906
              • Oulu

              #51
              Originally posted by bmwbmw View Post
              No nyt tuli JKK:lta asiatekstiä Itse tulen vaihtamaan jokaiseen laatikkoon 60tkm välein öljyt ja myöskin laatikoihin joihin niitä ei ole vielä vaihdettu Toki jos on ajattelutapa että laatikon ikä on 200tkm ja sen jälkeen ostaa uuden laatikon niin omahan tietysti on asiansa Olisi ihmisilläkin sellainen ajattelutapa kenellä on varaa ostaa tuliterä auto että ne automaattilaatikotkin tarvitsee uudet öljyt ja ne määräajoin vaihdetaan siihen. Kun puhutaan näistä "paskashokeista" oljynvaihdon jälkeen jotka voi lähteä liikenteeseen laatikossa, mistä ajattelitte kyseisen moskan sinne kertyvän?
              No tarttuhan tuohon joku

              Esimerkkinä voisin heittää emännän velpojan ex. Audi Aakutosen vm-98, jossa on paljon parjattu multitronic, niin siinä ei laatikolle tehty ,mitään muutakuin vaihdettiin öljyt n.60tkm välein, alkaen 180tkm lähtien. Se siirtyi uudelle omistajalle 500tkm jälkeen, ja vielä porskuttaa eteenpäin, samalla laatikolla, ilman remppoja. Ja se ei ollut taksina...

              Mutta kai ne Audin ja Mersun laatikot on sitten, niin eri vehkeitä, kun nämä Bemareiden "ikilaatikot"
              F11 530d -11
              E91 -06 320d
              x2 Tuikut
              Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

              Comment

              • bmwbmw
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1370
                • Kainuu

                #52
                Originally posted by Mikiis View Post
                No tarttuhan tuohon joku

                Esimerkkinä voisin heittää emännän velpojan ex. Audi Aakutosen vm-98, jossa on paljon parjattu multitronic, niin siinä ei laatikolle tehty ,mitään muutakuin vaihdettiin öljyt n.60tkm välein, alkaen 180tkm lähtien. Se siirtyi uudelle omistajalle 500tkm jälkeen, ja vielä porskuttaa eteenpäin, samalla laatikolla, ilman remppoja. Ja se ei ollut taksina...

                Mutta kai ne Audin ja Mersun laatikot on sitten, niin eri vehkeitä, kun nämä Bemareiden "ikilaatikot"
                Tuossa tuli myös ajatus tuosta kun kerroit vaihtaneesi peräöljyt, vähän sama asia siinäkin. Mikäpä niitä öljyjä huonontaa sielläkään kun siellähän on vain muutama hamppiratas pyörimässä
                sigpic
                Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2324
                  • Uusimaa

                  #53
                  Originally posted by Mikiis View Post
                  No tarttuhan tuohon joku

                  Esimerkkinä voisin heittää emännän velpojan ex. Audi Aakutosen vm-98, jossa on paljon parjattu multitronic, niin siinä ei laatikolle tehty ,mitään muutakuin vaihdettiin öljyt n.60tkm välein, alkaen 180tkm lähtien. Se siirtyi uudelle omistajalle 500tkm jälkeen, ja vielä porskuttaa eteenpäin, samalla laatikolla, ilman remppoja. Ja se ei ollut taksina...

                  Mutta kai ne Audin ja Mersun laatikot on sitten, niin eri vehkeitä, kun nämä Bemareiden "ikilaatikot"
                  Tuo Multitronic onkin sitten ihan eri juttu, ja eri tekniikkaa kaikinpuolin. Olen nimittäin yhden sellaisen purkanut ja rempannut entisestä 2,5V6TDi:stäni. Osien saanti oli äärimmäisen vaikeaa, mutta lopulliset kiitokset kuuluvat laatikkomestari Siekkiselle, jonka varaosakokelman avulla laatikko tuli lopulta kuntoon. Niissähän on öljynvaihtoväli 60tkm, ja syystäkin. Sen lootan tapauksessa ei todellakaan kannata alkaa itse viisastelemaan ja sooloilemaan vaihtovälin suhteen. Nykyäänhän ne alkaa jo kestämään, kun levypakka on seitsemän, vai jopa kahdeksanlevyinen. Alkupään viiden levyn pakalla varustetut hajosivat käsiin kuin alkupään DSG:t konsanaan.
                  BMW G30 530e X-Drive

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • Mikiis
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2013
                    • 906
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by JKK View Post
                    Tuo Multitronic onkin sitten ihan eri juttu, ja eri tekniikkaa kaikinpuolin. Olen nimittäin yhden sellaisen purkanut ja rempannut entisestä 2,5V6TDi:stäni. Osien saanti oli äärimmäisen vaikeaa, mutta lopulliset kiitokset kuuluvat laatikkomestari Siekkiselle, jonka varaosakokelman avulla laatikko tuli lopulta kuntoon. Niissähän on öljynvaihtoväli 60tkm, ja syystäkin. Sen lootan tapauksessa ei todellakaan kannata alkaa itse viisastelemaan ja sooloilemaan vaihtovälin suhteen. Nykyäänhän ne alkaa jo kestämään, kun levypakka on seitsemän, vai jopa kahdeksanlevyinen. Alkupään viiden levyn pakalla varustetut hajosivat käsiin kuin alkupään DSG:t konsanaan.
                    Juuri tätä hain, että joltakin faktaaki kehiin. Tekniikka tosiaan eriä muilla merkeillä, mutta näistä en tosiaan lähde tinkaamaan kenenkään kanssa, sen verta heikkoa mulla tietämys tekniikasta, tai näin oletan. Pääpointti omissa kommenteissa pienellä provolla toki(jota inhoan täällä) olikin, että miten joku voi väittää huttupäiksi,huuhaaksi, vain omilla mielipiteillä, joille ei ole muuta perustetta, kun valmistajan bisnes ajattelu. Ja toki pitääkin olla erimielipiteitä, eihän maailma muuten kehity. Alkaa vaan kuulostaan suomi 24 keskusteilulta tämmöiset, ja täälläkin on aika paljon ihmisiä, jotka tekniikan parissa koko iän touhunneet. Ja ilmeisesti Hemikin? Mutta minä lopetan oman höpinän tähän
                    F11 530d -11
                    E91 -06 320d
                    x2 Tuikut
                    Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                    Comment

                    • hrajasso
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2008
                      • 213
                      • Järvenpää

                      #55
                      Multitronic taisi tosin tulla markkinoille vasta -00 vuosimalleihin.
                      Last edited by hrajasso; 08-11-2013, 16:27.

                      Comment

                      • Mikiis
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2013
                        • 906
                        • Oulu

                        #56
                        Originally posted by hrajasso View Post
                        Multitronic taisi tosin tulla markkinoille vasta -00 vuosimalleihin.
                        Sori, tarkoitinki tiptroniccia

                        Ei muuta... varsinkaan Audeista
                        F11 530d -11
                        E91 -06 320d
                        x2 Tuikut
                        Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                        Comment

                        • hrajasso
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2008
                          • 213
                          • Järvenpää

                          #57
                          Tiptronic on ihan perinteinen automaattilaatikko ilman isompia suunnitteluvikoja. Ei siis se itsekseen hajoava päältäajettavasta ruohonleikkurista lainattu tekniikka
                          Last edited by hrajasso; 10-11-2013, 00:13.

                          Comment

                          • Tomppaw
                            Newbiemmer
                            • Jun 2019
                            • 12
                            • Kervo

                            #58
                            Originally posted by Jeibe View Post
                            Terve. Auto on 08' e61 530da lci aj.135tkm. Automaatti vaihtaa vaihdetta satunnaisesti liian myöhään. Tasaisella vauhdilla ajettaessa huudattaa sinne n. 2400rpm kunnes vaihtaa seuraavan pykälän voimakkaasti nykäisemällä. Tämä ilmenee vain silloin tällöin. Mutta olen huomannut että usein ylämäen jälkeen temppuilu alkaa. Vai voiko olla kyse vain että painan siinä tilanteessa kaasua liian vähän ja auto ei osaa päättää vaihtaisiko vaihteen vai ei. Tämä on ensimmäinen automaattivaihteinen auto ja aihe on minulle uusi En ole suoranaisesti löytänyt selvää vastausta siihen milloin laatikon öljyt ko. autoon pitäisi vaihtaa. Olisikohan jo noilla kilometreillä aika

                            Noniin herätellääns vanhaa topiccia eloon, elikkä sama auto kyseessä itselläni ja samat oireet, laatikkoölpät vaihdettu huuhtelemalla mutta ei vaikutusta. mitäs seuraavalsi?

                            Comment

                            • escortmk2
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 359
                              • halikko

                              #59
                              Originally posted by Tomppaw View Post
                              Noniin herätellääns vanhaa topiccia eloon, elikkä sama auto kyseessä itselläni ja samat oireet, laatikkoölpät vaihdettu huuhtelemalla mutta ei vaikutusta. mitäs seuraavalsi?
                              Ei olisi dpf poltto päällä? Silloin ainakin vaihtaa ylemmillä kierroksilla/ hieman omituisesti.
                              BMW 740IA 1993
                              BMW 530D E61

                              Comment

                              • walopower
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2012
                                • 294
                                • Espoo

                                #60
                                Kahdesta autosta olen laatikon kaikki kolme adaptaatiota nollannut ja samanlainen nykäisy pysynyt jo monta kuukautta pois molemmista.
                                Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎