Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 tasonsäätöä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jusv
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 145
    • Turenki

    e61 tasonsäätöä

    Moro,

    Heitti 2006 e61 keltaisen merkin nuorien kera kun kuormasin pirssin.

    Täällä on paljon juttua mutta jos jollain olis heittää semmoset debuggausohjeet aiheeseen niin vois olla hyvä muutenkin. Kun on relettä, ohjauskorttia(?...onko, missä), venttiiliä ja kompuraa.

    Saatasko semmoset debug jne ohjeet aikaseksi?

    Jussi

    Ps. Onko kellään ylimäärästä kompuraa?
    Last edited by jusv; 16-11-2013, 13:56.
  • Koala
    Bimmer Rookie
    • Nov 2013
    • 85
    • Kouvola

    #2
    Rele löytyy vararenkaan alta. Siinä on kolme relettä ni tais olla se mikä on lähimpänä keulaa.

    Kompura ja magneettiventtiili sijaitsee auton oikeassa takareunassa pohjamuovin alla. Avaat sen pohjamuovin niin pääset kompuraan käsiks. Ja varo sieltä tulee hiekkaan ja mutaa reilusti päälle.

    Kompuran ilmanottoletku ja suodatin on oikean takapyörän kotelon takana/alla.

    Kannattaa katsoa toi ilmanotto ensimmäiseks.

    Jos ilmanottoletku on kunnossa niin ei välttämättä ole mitään huolia, ehkä hetkellinen oire.

    Jos letku on poikki niin alkaa varmasti tulemaan oiretta tiheämmin. Myös kompuran pumppaus ajasta saa selkoa missä kunnossa on.
    W204 220cdi -11
    Ex E61 530d -04

    Comment

    • jusv
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 145
      • Turenki

      #3
      Kiitti

      Osaako joku kertoa millä tuon vararenkaan montun muovin saa heleposti pois? Koitin kerran sitä kirvotella mutta jäi muistaakseni punttaamaan sieltä takareunasta.

      Olen imupuolen letkun vaihtanut 18kk sitten...oli halki joten taitaa olla kompura olla menossa. Kaivan INPA:n esille ja koitan kattella virheitä. Kuulosti tosin siltä, ettei kompura lähtis käyntiin...

      Jussi

      Comment

      • Spetke
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 3451
        • Janakkala

        #4
        Kyllähän kompura on kulutustavaraa noissa, ja varsinkin kun vanhemmissa E61 imuletku murtuu poikki ja imee epäpuhtauksia itseensä.
        Kompurasta on varmastikkin puhti poissa eli mennyt väljäksi ja siitä johtuu vikailmoitukset.
        Tarvittaessa voin lukaista koodit autostasi ym niin siitä selviää jo paljon
        ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

        Comment

        • jusv
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 145
          • Turenki

          #5
          Originally posted by Spetke View Post
          Kyllähän kompura on kulutustavaraa noissa, ja varsinkin kun vanhemmissa E61 imuletku murtuu poikki ja imee epäpuhtauksia itseensä.
          Kompurasta on varmastikkin puhti poissa eli mennyt väljäksi ja siitä johtuu vikailmoitukset.
          Tarvittaessa voin lukaista koodit autostasi ym niin siitä selviää jo paljon
          Moro,

          Pistin lukien. Kompura käy kyllä mutta perä ei nouse.

          Siinä kompuran käydessä olen kuulevinani semmosta pientä pihinää. Taitaa olla joko kompura väsynyt tai sitte siellä on vuoto jossain...mutta missä?

          Mites tuota lähtis tutkimaan? Kompura esille ja letkut syyniin mutta saako tuota ajettua jotenkin sillon kun kompura on esillä?

          Jussi

          Comment

          • buksin-1
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 4592
            • Keski-Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by jusv View Post
            Moro,

            Pistin lukien. Kompura käy kyllä mutta perä ei nouse.

            Siinä kompuran käydessä olen kuulevinani semmosta pientä pihinää. Taitaa olla joko kompura väsynyt tai sitte siellä on vuoto jossain...mutta missä?

            Mites tuota lähtis tutkimaan? Kompura esille ja letkut syyniin mutta saako tuota ajettua jotenkin sillon kun kompura on esillä?

            Jussi
            Kuuntele kummalla puolella pihinää...palje ehkä puhki.
            Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
            Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
            SISUSTAT modaukset

            Comment

            • ptikkala
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 1571

              #7
              inpalla voi ajella kompuraa

              Comment

              • jusv
                Bimmer Rookie
                • Aug 2010
                • 145
                • Turenki

                #8
                Jos palje olis puhki, eikö se toinen puoli olis alempana kun toinen? Nyt ne on aika tarkalleen molemmat -22mm...välillä toinen voi olla karvan erolla mutta molemmat on samoissa lukemissa.

                Solenoidi tai kompura tai molemmat. Ihmettelen vähän kun kompura kuitenkin käy ihan ok eikä tasossa tapahu mittään...luulis, että se ny vähän edes tuottas...

                Muissa threadeissä puhutaan Wabco ja Meissner ja AMK kompuroista...vaan taitaa olla samaa kamaa kaikki?

                Puran tuossa kohtapuolin muoveja niin saa ihmetellä lissää...

                Comment

                • jusv
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2010
                  • 145
                  • Turenki

                  #9
                  Originally posted by ptikkala View Post
                  inpalla voi ajella kompuraa
                  Koitin kuikuilla vaan ei heti auennu, mistä sitä saisi käsin ajeltua?

                  J

                  ....löytyhän se sieltä kun katto vaan..puusilimä.

                  40mm on perse allaalla. Aika kun kompura koittaa käydä tulee muutama milli takkiin...eli sanoisin, että solenoidi pelaa muttei kompura jaksa punkea lisää höttöä. Tuskin siinä mitään takasiniskuventtiiliä on? Vai onko?

                  Jussi
                  Last edited by jusv; 18-11-2013, 12:15. Reason: Tollo

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3451
                    • Janakkala

                    #10
                    Uusi kompura vaan paikalleen.
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • Pex
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2010
                      • 353
                      • Kuusamo

                      #11
                      Originally posted by jusv View Post
                      40mm on perse allaalla. Aika kun kompura koittaa käydä tulee muutama milli takkiin...eli sanoisin, että solenoidi pelaa muttei kompura jaksa punkea lisää höttöä. Tuskin siinä mitään takasiniskuventtiiliä on? Vai onko?
                      Arvaisin että kompura on ihan kunnossa.

                      Luepa tuo


                      Eli olisko sullakin nyt perä juminu jostakin syystä? Itelläni tuo jumitus hellittää kun tunkkailee perää niin korkealle, että renkaat irtoo kunnolla maasta. Joskus tarvii useamman ylös-alas hinkkauksen ennen kuin löysää

                      Originally posted by jusv View Post
                      Tuskin siinä mitään takasiniskuventtiiliä on? Vai onko?
                      on siinä se "päästöventtiili" vai mikälie oikealta nimeltään. Tuon kautta päästelee siis liiat paineet veke. Oletko tuota avannu ja tutkinu onko juminu auki?


                      niin ja tuossa kesällä kun ekaa kertaa avasin kuivaimen ja kaatelin vedet sieltä ja kuivasin silikapallerot niin siihen jäi suurin osa kompuran vioista. Lienet tsekannut jo omastasi onko kuivaimessa kuinka paljon vettä?
                      Last edited by Pex; 18-11-2013, 12:58.
                      Nykyään mennään Volkkarilla

                      Ex. E61 520dA 2006

                      Comment

                      • jusv
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2010
                        • 145
                        • Turenki

                        #12
                        Originally posted by Pex View Post
                        Arvaisin että kompura on ihan kunnossa.

                        Luepa tuo


                        Eli olisko sullakin nyt perä juminu jostakin syystä? Itelläni tuo jumitus hellittää kun tunkkailee perää niin korkealle, että renkaat irtoo kunnolla maasta. Joskus tarvii useamman ylös-alas hinkkauksen ennen kuin löysää

                        on siinä se "päästöventtiili" vai mikälie oikealta nimeltään. Tuon kautta päästelee siis liiat paineet veke. Oletko tuota avannu ja tutkinu onko juminu auki?
                        http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=242
                        Korjatkaa jos olen väärässä mutta siellä on palkeet, joilta tulee kummaltakin letku solenoidille. Solenoidin toisella puolen on kompura sekä tämä "päästö"venttiili. Kun perää lasketaan avataan solenoidi sekä päästöventtiili.

                        Tietysti jos päästöventiili on jumissa...silloinhan se vuotan tuotetun paineen sitä kautta ulos :think jotenka tarttee kyttiä sitä Tuohan ei vuotaisi tietysti muuten kuin silloin kun solenoidi on avannut venttiilit.

                        Osaako joku varmistaa, että kun perää lasketaan aukeaa myös nuo solikat?

                        Comment

                        • jusv
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2010
                          • 145
                          • Turenki

                          #13
                          Jos haluaa koko perseen ilmaan, mistä sitä tohtii tunkata ylös?

                          Comment

                          • Pex
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2010
                            • 353
                            • Kuusamo

                            #14
                            Originally posted by jusv View Post
                            Korjatkaa jos olen väärässä mutta siellä on palkeet, joilta tulee kummaltakin letku solenoidille. Solenoidin toisella puolen on kompura sekä tämä "päästö"venttiili. Kun perää lasketaan avataan solenoidi sekä päästöventtiili.

                            Tietysti jos päästöventiili on jumissa...silloinhan se vuotan tuotetun paineen sitä kautta ulos :think jotenka tarttee kyttiä sitä Tuohan ei vuotaisi tietysti muuten kuin silloin kun solenoidi on avannut venttiilit.

                            Osaako joku varmistaa, että kun perää lasketaan aukeaa myös nuo solikat?
                            kutakuinkin noin olen asian itsekin ymmärtänyt. Perän laskeutuessa on myös solenoidiventtiilin avauduttava, koska se on ainoa poistumistie pusseissa olevalle ilmalle. Ja lopuksihan ilma purkautuu siitä päästöventtiilistä ulos. Siitä tulee se "sihinä" mikä toisinaan kompurasta kuuluu

                            Originally posted by jusv View Post
                            Jos haluaa koko perseen ilmaan, mistä sitä tohtii tunkata ylös?
                            ihan niistä normi tunkkauskohdista helmojen alta.
                            Ja toisinaan kun laskee perän ihan tonttiin eikä mahdu hallitunkki helman alle niin laitan tunkin takakautta ekaksi iskarin alapään alle ja nostelen siitä niin paljon että sopii toinen tunkki helman alle


                            Oletko tsekannut niitä vesiä kuivaimesta? Minulle vesi aiheutti sitä, että perä ei välillä tullut alas eikä toisinaan noussut ylös vaikka kompura kävi iloisesti
                            Last edited by Pex; 18-11-2013, 13:38.
                            Nykyään mennään Volkkarilla

                            Ex. E61 520dA 2006

                            Comment

                            • jusv
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2010
                              • 145
                              • Turenki

                              #15
                              Originally posted by Pex View Post
                              Arvaisin että kompura on ihan kunnossa.

                              Luepa tuo


                              Eli olisko sullakin nyt perä juminu jostakin syystä? Itelläni tuo jumitus hellittää kun tunkkailee perää niin korkealle, että renkaat irtoo kunnolla maasta. Joskus tarvii useamman ylös-alas hinkkauksen ennen kuin löysää



                              on siinä se "päästöventtiili" vai mikälie oikealta nimeltään. Tuon kautta päästelee siis liiat paineet veke. Oletko tuota avannu ja tutkinu onko juminu auki?


                              niin ja tuossa kesällä kun ekaa kertaa avasin kuivaimen ja kaatelin vedet sieltä ja kuivasin silikapallerot niin siihen jäi suurin osa kompuran vioista. Lienet tsekannut jo omastasi onko kuivaimessa kuinka paljon vettä?
                              http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=252
                              Eipä taida olla noita ongelmia ellei tuo kuivurin ongelma sitten aiheuta kompuran paineettomuutta. Tunkkasin perän ylös ja INPA:lla katselin mitä tapahtuu, kun perä hiljalleen laskee alas. Vasen puoli putos vähän nopeemmin ja vähän ennen nollaa tuo tasasi puolet. Ensin avattiin päästöventtiili ja sitten oikean puolen venttiiliä kunnes levelit oli tasan. Eli pelkkää päästöventtiiliä avaamalla ei vuoda muuta kun kompressorin tuottama paine pihalle.

                              Avasin päästöventtiilin ja ja käynnistin kompuran. Jos tuo päästö vuotaisi oletusarvoisesti, pitäsi sieltä pihistä ilmaa pihalle kun kompura käy. En huomannu että olis kuulunu mitään erityistä. Ei kuulu sen puoleen normitilanteessakaan enää. Veikkaan, että tuo aiemmin kuulemani pihinä tuli sieltä kompurasta joka ei jaksa pumpata riittävästi painetta kun solenoidit on auki vaan paineet karkaa palkeista vaikka pumppu on käynnissä.

                              99,735746% varmuudella mun osalta homma on uutta kompuraa vaille.

                              Jos joku on eri mieltä niin mielelläni olen väärässä kunhan on hyvät perusteet

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎