Announcement

Collapse
No announcement yet.

E6x akun vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kemo81
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2010
    • 1248
    • ylöjärvi

    E6x akun vaihto

    Koitin etsiä mutten löytänyt juttua aiheesta.

    Elikäs millainen jumppa olisi vaihtaa akku tuollaiseen e61 lci:n?Mitä siinä pitää ottaa huomioon?Pitääkö jotain koodata?Akusta suosituksia?

    Omani varoittelee aina silloin tällöin akun vähäisestä varauksesta.Ajo on aikas lyhyttä nyppyä ja nyt kun alkoi kelit kylmiään niin jo alkoi varoitusta pukkaan.Kai se on paree laittaa akkuvaihtoon.
    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
    Ex.
    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
    e91 325i 2005 ArktisMetal
    e46 320ci 2001 TobassBlue
    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

    S1000rr 2010 Thunder grey
  • Kissvesala
    Moderator
    • Jun 2010
    • 3110
    • Liminka

    #2
    Apuvirtaa koneen pistokkeista autoon, akku vaihtoon ja sen jälkeen akun vaihdon ilmotus autolle ja jos akku tyyppi tai koko muuttuu niin tarvittavat koodaukset myös.
    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
    Kissvesala.fi
    Priva tai o443424479

    Comment

    • kemo81
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2010
      • 1248
      • ylöjärvi

      #3
      Originally posted by Kissvesala View Post
      Apuvirtaa koneen pistokkeista autoon, akku vaihtoon ja sen jälkeen akun vaihdon ilmotus autolle ja jos akku tyyppi tai koko muuttuu niin tarvittavat koodaukset myös.
      Eli laturi konehuoneen pistokkeisiin kiinni,vaihtotöiden ajaksi?
      Milläs autolle ilmoitetaan uudesta akusta?Siis jos akun pitää kokonsapuolesta ennallaan ja koodauksia ei silloin siis kaivata?
      e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
      Ex.
      e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
      e91 325i 2009 lci SaphireBlack
      e91 325i 2005 ArktisMetal
      e46 320ci 2001 TobassBlue
      e39 523i 1996 AlpinWhite 2

      S1000rr 2010 Thunder grey

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        #4
        Eiku siitä huolimatta sille pittää kertoa että sulla on uus akku

        Niin naurettavaa kun se onkin

        Dissillä kait menee..
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • Kissvesala
          Moderator
          • Jun 2010
          • 3110
          • Liminka

          #5
          Jep. Laturi (riittävän tehokas) konehuoneen pistokkeisiin. Akun vaihdon voi ilmottaa sitte joku paikallinen velho tai sit ihan perus korjaamo testerillä. Jos vaihtuu agm --> normaali tai toisinpäin tai jos ampeerit muuttuu niin sitte ei peruspajalla onnistu mutta btcf.n koodarit kyllä hoitaa senki Jobin käjenkäänteessä ja huomattavasti edullisemmin mitä marmoritiski.
          Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
          Kissvesala.fi
          Priva tai o443424479

          Comment

          • Pex
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2010
            • 353
            • Kuusamo

            #6
            3v sitten omaani vaihdettiin loppuun kuluneen orkkis 80 mAh tilalle uusi 100 mAh. Sitä kokoa kun ei pysty noihin koodaamaan niin ei sitten koodattu. Purki akun melko nopeasti tyhjäksi, olisko mennyt kahtakaan viikkoa. Laitettiin uusi 80 mAh tilalle ja toimi taas. Ilman koodausta. Ja toimii edelleen.

            Toissa viikolla vaihtoivat Akkutalossa 80 mAh laina-akun (ilman koodausta) ja ottivat autossani olleen akun tutkintaan, kun epäilin että auton sähköhäröt johtuu siitä. Ajelin melkein 2 vkoa koodaamattomalla laina-akulla, eikä mitään ongelmia ollut. Tänä aamuna pantiin tutkinnassa ollut takaisin, siinä ei ollut mitään vikaa, kaikki häröt johtui takalasin mikrokytkimestä.

            Jututin Akkutalon heppua siinä vaihtotyön lomassa ja hänen mukaansa E6x:ssä ei akun vaihtoa tarvi koskaan koodata. Ei vaikka kapasiteetti muuttuisi. Ovat kuulemma paljon vaihtaneet juurikin näihin autoihin eivätkä koskaan koodaa, eikä asiakkaat ole palanneet valittamaan ongelmista.

            Olen myös täältä lukenu porukan kirjoittavan kahdenlaista juttua, osa ei koodaa ja osa koodaa. Itelläni ainakaan ei homma rokannu kun ei aikoinaan tuota satasta koodattu, joten suosittelen koodausta ainakin silloin jos kapasiteetti muuttuu.

            Sitä en kyllä ymmärrä miksi koodaus pitäisi tehdä jos tilalle vaihdetaan samankokoinen :think

            EDIT:
            Originally posted by Kissvesala View Post
            Apuvirtaa koneen pistokkeista autoon
            apuvirran anto ei liene välttämätöntä. Sen kummempaa häverinkiähän akun irrotuksessa ei tapahtune kuin kellon nollautuminen?
            Last edited by Pex; 25-11-2013, 13:29.
            Nykyään mennään Volkkarilla

            Ex. E61 520dA 2006

            Comment

            • Kissvesala
              Moderator
              • Jun 2010
              • 3110
              • Liminka

              #7
              Jos akun käyttää pois ilman lisävirtaa niin aktiiviohjaus saattaa mennä vikatilaan tai vähintään resetoituu, samoin dsc jne. Testerillähän nuo saa kuitattua pois toki mutta helpompi käyttää laturia apuna. Ja se 100ah akun koodaus ei onnistu mutta varustelistaan laitetaanki tässä tapauksessa 110ah akku jolloin ollaan lähimpänä totuutta ja lataus pysyy oikeana. Ja sanokaa mitä sanotte niin akun keston kannalta se akku PITÄÄ koodata vaihtaessa.
              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
              Kissvesala.fi
              Priva tai o443424479

              Comment

              • Nettipepe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1341
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by Pex View Post

                Sitä en kyllä ymmärrä miksi koodaus pitäisi tehdä jos tilalle vaihdetaan samankokoinen :think
                Jos englanti taittuu niin tuostapa voi vähän päätellä miksi akunvaihto pitää kertoa...


                State of health. laskenta kuulunee niihin

                Voihan olla, että oppiihan se älykäs lataus sitten jossain välissä, mutta luulen että paremmin akkua ladataan alussa jos vaihto on kerrottu järjestelmälle
                F30 320xia
                Ex E90 325da
                Ex E90 320da
                Ex E46 330D

                Comment

                • Mikiis
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2013
                  • 906
                  • Oulu

                  #9
                  Ja tuon apuvirran antamisen, minäkin opin kantapään kautta, kun keväällä akku sanoi, kaput. Irroittelin kaapeleita moneen kertaan, kun latasin sököä akkua navoista suoraan, enkä konehuoneen puolelta. Lopputulos oli, että sitten ajeltiin ratti vinossa, niin kauan kun avulias foorumilainen nollasi aktiiviohjauksen adaptio arvot...

                  Ja toki uusi akku koodailtiin vaihdon yhteydessä
                  F11 530d -11
                  E91 -06 320d
                  x2 Tuikut
                  Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                  Comment

                  • Pex
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2010
                    • 353
                    • Kuusamo

                    #10
                    perusteellinen selvitys IBS:n toiminnasta näyttäisi olevan. Mutta en löytänyt kohtaa, joka olis antanut selityksen miksi saman kapasiteetin omaavan akun vaihto pitäisi kertoa autolle. Tai sitten meni multa ohi...
                    Sen kyllä tajuan, että erikokoisen kun heittää tilalle niin se pitää kertoa, jotta auto lataa akun täyteen joka kerta, eikä akku jää vajaaksi.

                    Eikai tuo IBS voi mitenkään tietää jos lennosta heitetään 80 Ah tilalle toinen 80 Ah kampe. Vai onko se tosiaankin niin älykäs että se jollakin ilveellä voi sen tunnistaa. Selittäiskö joku?

                    Itselläni auton alkuperäinen akku kesti tasan neljä vuotta. 3v sitten siis uusi vastaava 80 Ah tilalle, ilman koodausta. Kävi juuri 5 vrk kestäneessä perusteellisessa kuormitustestauksessa Akkutalossa. Sanoivat, että akku täysin ok ja että kestää varmasti ainakin 3 lisävuotta ellei muuta akkua kuormittavaa ongelmaa autossa sitä ennen ilmene. Eli jos tuo Akkutalon arvio pitää paikkansa niin tämä koodaamaton jälkiasennusakku kestäisi 50% pidempään kuin ensiasennusakku, joka lienee Saksan maalla tehtaalla kuitenkin koodattu.

                    ...tuolla alussa puhuin milliampeeritunneista, piti olla tietysti ampeeritunteja. Sen siitä saa kun värkkää töissä mA-vehkeitten kanssa samaan aikaan kun kirjoittelee tänne voorumille


                    Originally posted by Kissvesala View Post
                    Jos akun käyttää pois ilman lisävirtaa niin aktiiviohjaus saattaa mennä vikatilaan tai vähintään resetoituu, samoin dsc jne. Testerillähän nuo saa kuitattua pois toki mutta helpompi käyttää laturia apuna.
                    ok, hyvä tietää.
                    Tämä samahan sitten on riskinä jos autoa käyttää virrattomana esim. jonkun rempan yhteydessä. On tullu itellä irroteltua akunkenkiä milloin minkäkin korjuun yhteydessä. Ei tosin ole kyllä ainakaan mitään havaittavia resetointeja tai vikatiloja ilmennyt. Pitänee joskus luetuttaa piuhan nokassa ja tsekata asia
                    Nykyään mennään Volkkarilla

                    Ex. E61 520dA 2006

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8262
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #11
                      Originally posted by Pex View Post
                      perusteellinen selvitys IBS:n toiminnasta näyttäisi olevan. Mutta en löytänyt kohtaa, joka olis antanut selityksen miksi saman kapasiteetin omaavan akun vaihto pitäisi kertoa autolle. Tai sitten meni multa ohi...
                      Sen kyllä tajuan, että erikokoisen kun heittää tilalle niin se pitää kertoa, jotta auto lataa akun täyteen joka kerta, eikä akku jää vajaaksi.

                      Eikai tuo IBS voi mitenkään tietää jos lennosta heitetään 80 Ah tilalle toinen 80 Ah kampe. Vai onko se tosiaankin niin älykäs että se jollakin ilveellä voi sen tunnistaa. Selittäiskö joku?

                      Itselläni auton alkuperäinen akku kesti tasan neljä vuotta. 3v sitten siis uusi vastaava 80 Ah tilalle, ilman koodausta. Kävi juuri 5 vrk kestäneessä perusteellisessa kuormitustestauksessa Akkutalossa. Sanoivat, että akku täysin ok ja että kestää varmasti ainakin 3 lisävuotta ellei muuta akkua kuormittavaa ongelmaa autossa sitä ennen ilmene. Eli jos tuo Akkutalon arvio pitää paikkansa niin tämä koodaamaton jälkiasennusakku kestäisi 50% pidempään kuin ensiasennusakku, joka lienee Saksan maalla tehtaalla kuitenkin koodattu.

                      ...tuolla alussa puhuin milliampeeritunneista, piti olla tietysti ampeeritunteja. Sen siitä saa kun värkkää töissä mA-vehkeitten kanssa samaan aikaan kun kirjoittelee tänne voorumille
                      IBS tietää vanhan akun kunnon, se vanha ja väsynyt 80Ah onkin enää 43Ah, jonka mukaan ibs sitä lataa. Laitat uuden 80Ah akun paikalle ja IBS olettaa edelleen sen olevan se "väsynyt 43Ah jäljellä -akku" ja ei lataa kunnolla.
                      Last edited by peto2; 25-11-2013, 19:28.
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • Pex
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2010
                        • 353
                        • Kuusamo

                        #12
                        Originally posted by peto2 View Post
                        IBS tietää vanhan akun kunnon, se vanha ja väsynyt 80Ah onkin enää 43Ah, jonka mukaan ibs sitä lataa. Laitat uuden 80Ah akun paikalle ja IBS olettaa edelleen sen olevan se "väsynyt 43Ah jäljellä -akku" ja ei lataa kunnolla.
                        okei, kiitti. Ihan järkeenkäypää sinänsä.

                        Eli IBS:n (tai missä se lopullinen äly sitten lieneekään) muistiin jää akussa kulloinkin jäljellä oleva kapasiteetti ja se pitää "resetoida" vaikka samanlainen 80Ah tulee tilalle.

                        En kuitenkaan edelleenkään keksi järkiselitystä sille miksi nykyakulleni ennustetaan 6 vuoden elinikää vaikka autolle ei akun vaihtoa kerrottu :think
                        Onko tuossa IBS-systeemissä sitten jotain itsediagnostiikkaa esim. tyyliin, että yrittää välillä ladata enemmän kuin edellisellä kerralla meni perille. Ja sitten jos huomaa, että akku ottaakin enemmän vastaan niin latailee pidemmälle? Muuta selitystä en maalaisjärjelläni keksi

                        Ilmeisesti piuhan nokassa näkee mikä tuo IBS:n muistissa oleva kapasiteettiasetus on? Olis ihan mielenkiintoista katsoa mihin arvoon se tällä hetkellä latailee.
                        Last edited by Pex; 25-11-2013, 19:42.
                        Nykyään mennään Volkkarilla

                        Ex. E61 520dA 2006

                        Comment

                        • mr81
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2010
                          • 300
                          • PK-seutu

                          #13
                          Originally posted by Pex View Post
                          okei, kiitti. Ihan järkeenkäypää sinänsä.

                          Eli IBS:n (tai missä se lopullinen äly sitten lieneekään) muistiin jää akussa kulloinkin jäljellä oleva kapasiteetti ja se pitää "resetoida" vaikka samanlainen 80Ah tulee tilalle.

                          En kuitenkaan edelleenkään keksi järkiselitystä sille miksi nykyakulleni ennustetaan 6 vuoden elinikää vaikka autolle ei akun vaihtoa kerrottu :think
                          Onko tuossa IBS-systeemissä sitten jotain itsediagnostiikkaa esim. tyyliin, että yrittää välillä ladata enemmän kuin edellisellä kerralla meni perille. Ja sitten jos huomaa, että akku ottaakin enemmän vastaan niin latailee pidemmälle? Muuta selitystä en maalaisjärjelläni keksi

                          Ilmeisesti piuhan nokassa näkee mikä tuo IBS:n muistissa oleva kapasiteettiasetus on? Olis ihan mielenkiintoista katsoa mihin arvoon se tällä hetkellä latailee.
                          Siinä oli vähän kärjistettynä ilmoitettu tuo ja jos on ihan perus 80Ah akku niin tuskin on mitään webastoja sun muita rasittamassa akkua. Eli jos uusi tarvikeakku 80Ah maksaa 80-110€ niin ajaa loppuun ja uutta tilalle.
                          E65 730d '08 Monaco blue
                          Ex: E60 523iA '08

                          Comment

                          • Pex
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2010
                            • 353
                            • Kuusamo

                            #14
                            Originally posted by mr81 View Post
                            Siinä oli vähän kärjistettynä ilmoitettu tuo ja jos on ihan perus 80Ah akku niin tuskin on mitään webastoja sun muita rasittamassa akkua. Eli jos uusi tarvikeakku 80Ah maksaa 80-110€ niin ajaa loppuun ja uutta tilalle.
                            joo, ei oo webastoa mulla
                            Nykyään mennään Volkkarilla

                            Ex. E61 520dA 2006

                            Comment

                            • Nettipepe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1341
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by Pex View Post
                              okei, kiitti. Ihan järkeenkäypää sinänsä.

                              Eli IBS:n (tai missä se lopullinen äly sitten lieneekään) muistiin jää akussa kulloinkin jäljellä oleva kapasiteetti ja se pitää "resetoida" vaikka samanlainen 80Ah tulee tilalle.

                              En kuitenkaan edelleenkään keksi järkiselitystä sille miksi nykyakulleni ennustetaan 6 vuoden elinikää vaikka autolle ei akun vaihtoa kerrottu :think
                              Nythän mennään jo matematiikan puolelle... Järkisyy lienee siinä, että akkutalon logiikka ja laskutapa jäljelläolevasta eliniästä on erilainen kuin ehkäpä bmw älykkään latausjärjestelmän tai jonkun muun...
                              (tuskin pidetty akkua pakkasessa jossa taas auto sen tilaa tarkkailee)
                              Kuten linkissänikin oli hieman sivuttu ei tuo akun kunnon tila ole niin suoraviivainen vaan perustuu matematiikkaan ja joihinkin mitattaviin suureisiin...(lämpötila, virranantokyky, sisäiset vastukset yms).noista voi kaivaa kiinnostuneet googlesta lisätietoa (SOH State Of Health jne) Nythän järjestelmä tarkkailee muunmuassa sitä paljonko lepojännite tippuu kun auto virrattomana tai paljonko on virranantokyky käynnistyksessä ja laskee muunmuassa näistä (ja mistä muusta) akun kunnon... kun uusi akku on asennettu ja ei ole koodattu... huomaahan se pikkuhiljaa, että tämähän akku on paremmassa kunnossa kuin ennen
                              Lienee kuitenkin akun kannalta optimaalisempi, että latausjärjestelmään laitetaan uudet latauskäyrät HETI kuin että viikkojen mittaan lähdetään siirtymään sinne suuntaan

                              Ja lopuksi!

                              Itsekin olen hieman skeptinen BMW:n "älykkään"latauksen suhteen... oma epäilys on, että nyt on polttoaineen säästö viety akun eliniän edelle.
                              suomen pakkasissa siis ladataan akkua liian vähän koska laturi vastustaa niin pirusti ja siinähän palaa polttoainetta!
                              Last edited by Nettipepe; 26-11-2013, 08:46. Reason: typoja korjattu
                              F30 320xia
                              Ex E90 325da
                              Ex E90 320da
                              Ex E46 330D

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎