E60/61 jarruputket

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 325E
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1228
    • LAHTI

    #16
    Itse tein silleen, että

    Hieman tarkennusta, itse tein siten ,että otin riittävästi ylimääräistä putkea, tietenkin aloittan vasemmalta taakse ja tein ison lenkin ja pujotin sen vasemman sivusta 90-astetta takaakselin oikealle puolelle. Tämä vaihe siten vaan ,että putki jäi sinne valeeseen suurinpiirtein paikaleen ja aloin ajattaa omiin kiinnikkeisiin vieden lopuksi oikealle perille. Tässä mainittakoon pujotin kutiste sukkaa kuparinikkeli putken päälle ns. kriittisiin kohtiin jotta mekaaninen kulutus ei söisi hyvää kuparinikkeli putkea ja kun pääte ns. juntturit oli väännetty paikoilleen niin lopuksi lämmitin ne kutistesukat paikoilleen. Lisäksi "Takajarrukumi Vinkki" käyttäkää E39 taka-kumiletkuja siinä on jo tehty tuote parannus satulan viennille eli on pitempi metallinen putkimallinen osa, jolloin jarrukumiletkun kulma on jouheampi ja näin kestää paremmin.


    Originally posted by JaskaJokune View Post
    No niin. Eli nyt on kuskinpuoleisen takajarrun putki irroitettu ja juuri uusi haettu paikallisesta varaosaliikkeestä. Myyjän mittaamana antoi 230cm putken tilalle johon tehtiin pallopuristukset molempiin päihin ja auton alla olevaan liitokseen B-liitin M12 kun taas jarruletkuun yhdistyy A-liitin M10.
    Toivotaan että mittasi tarpeeksi lähelle oikeaa mittaa

    Putken reitityksestä sen verran, että molemmat takaputket kulkevat rinnakkain pohjalta eteenpäin kuskinpuolen helman takaa ja takapyöränkotelon pienemmän muovin takaa kunnes nousevat tankin vierustaa taka-akseliston päälle. Siellä haarautuvat kulkemaan omaa reittiä oikealle ja vasemmalle. Putket ovat kuitenkin näkyvillä ja vaikkakin muutama putkenkannatin on hieman hakalassa paikassa ei vaihdon pitäisi olla mahdottomuus vaikkei taka-akselistoa tai tankkia laskekkaan alas.
    Toivottavasti joku saa tästä jotain irti.
    Niin ja autohan on e61 525d 2004 ja vuotopaikaksi varmistui tiukkamutka jarruputkessa pohjamuovin loppuessa ja putken jatkaessa matkaa kohti helman taustaa.

    Comment

    • melli
      Bimmer Rookie
      • May 2015
      • 147
      • Pori

      #17
      Jaha, eipä sinänsä ollut yllätys että moni muukin on samaan ongelmaan jo törmännyt.

      Potilas on sigun 2004 E61, joka eilen alkoi hissukseen tiputella nestettä juuri tuosta samasta kohtaa, eli vasemmalta puolelta kuskin penkin takaa suojamuovin reunasta alas.

      Liitoksen jälkeinen osa oli surkean näköinen, alkupää vähän parempi. Viikonlopun aikana pitää pohtia, mitä kaikkea uusitaan.

      Taisin tossa aiemmin viikolla jonkun viestin jo lopettaakin sanoihin "kohti uusia pettymyksiä". Toki hyvää asiassa oli se, että ongelma ilmenee kotipihassa eikä tien päällä.
      E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

      Comment

      • djs^
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2009
        • 1177
        • Mikkeli

        #18
        Originally posted by melli View Post
        Jaha, eipä sinänsä ollut yllätys että moni muukin on samaan ongelmaan jo törmännyt.

        Potilas on sigun 2004 E61, joka eilen alkoi hissukseen tiputella nestettä juuri tuosta samasta kohtaa, eli vasemmalta puolelta kuskin penkin takaa suojamuovin reunasta alas.

        Liitoksen jälkeinen osa oli surkean näköinen, alkupää vähän parempi. Viikonlopun aikana pitää pohtia, mitä kaikkea uusitaan.

        Taisin tossa aiemmin viikolla jonkun viestin jo lopettaakin sanoihin "kohti uusia pettymyksiä". Toki hyvää asiassa oli se, että ongelma ilmenee kotipihassa eikä tien päällä.
        Mulla tuo ilmeni tien päällä, 250km kotoota tultiin sitten ilman jarruja kotiiin.
        Kuitenkin, otin itsekkin auton ylös heti kotiin päästyä, ja vuoti juurikin tuosta liitos kohdasta. Kysyin marmorilta valmiita jarruputkia, mutta sanoivat että tulevat vain suorina pätkinä, eo taivuteltuina. Kävin ostamassa fixukselta jarruputkea, liittimiä ja eikun töihin. N.2h meni, ja tein sitten molemmille puolille uudet. Ihan en saanut samannäköisiä kun alkuperäiset, mutta jarrut toimivat nyt kuitenkin.
        EX :
        -E36 316
        -E36 325
        -E39 523
        -E39 530dA M-Sportx2
        -E60 525dA M-Sport x2
        -E60 545i Matte white
        -E53 x5
        -E91 3xx

        Comment

        • melli
          Bimmer Rookie
          • May 2015
          • 147
          • Pori

          #19
          Nostan hattua kyllä tuosta suorituksesta, parissa tunnissa sain kyllä hyvinkin purkupuolen hoidettua, huomenna jatkuu kokoonpano.

          Motonetista kävin hakemassa putket, liittimet ja kartiontityökalun, mikä mun mielestä oli kyllä susi ja sen takia siis nyt on hommat seis. Kylmäpuolen kartioliitokset on kyllä tähän asti onnistuneet ihan mainiosti, mutta nämä ei vaan suju.

          4.75-millistä putkea otin ja nuo JaskaJokusen mainitsemat liittimet. Vasen putki oli 2.2 m ja oikea 2.9 m, eikä mulla ainakaan mitään toivoa saada samanlaisia mutkia aikaiseksi, eli sen takia toi oikea voinee olla lyhyempikin.

          Vasemmalta puolelta otin sisälokarin ja iskarin pois, oikealta ei tarvinnut toistaseksi ottaa renkaan lisäksi muuta.

          Huomenna saa tarvikeliike vääntää noi päät ja sitten koitetaan sovitella putket paikalleen.

          Olisin ostanut tällaisen taivutustyökalun, jos jostain olisi löytynyt mutta toistaiseksi ei ole näkynyt: http://www.eastwood.com/ew-brake-forming-tool-pliers.html. No taipuu ne käsinkin vaikkei kovin nätisti.
          E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

          Comment

          • melli
            Bimmer Rookie
            • May 2015
            • 147
            • Pori

            #20
            No niin, nyt on koeajo tehty ja ehkäpä sillä hetken uskaltaa ajaa. Toivottavasti ei tullut tehtyä isoja mokia putkien reitityksessä.

            Ei tämäkään mennyt strömssöön tyyliin, aamupäivällä sentään löysin Motormarketista alle vitosella näppärän putkentaivuttimen (http://www.motormarket.fi/putkentaiv...0742-1011.html) ja Motonetista IKH:n paska putkenlevityssarja vaihtui VATA:n tekeleeseen.

            Kuskin puoli tuli tehtyä ensiksi, apukuskin puoli tarjoilikin pienen yllätyksen: ei ollutkaan samanlaiset päät kuin kuskin puolella. Tuohon meni 2x10 mm kun toiseen 1x10 ja 1x12. Kiivasluontoisempi kaveri olisi saattanut tuosta hermostuakin.

            Onko mitään käsitystä, mitä tuo remontti liikkeessä kunnolla tehtynä (puretaan riittävästi että menee varmasti putket oikein) mahtaisi maksaa?
            E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

            Comment

            • tabasco
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 851
              • fin

              #21
              Originally posted by melli View Post
              Onko mitään käsitystä, mitä tuo remontti liikkeessä kunnolla tehtynä (puretaan riittävästi että menee varmasti putket oikein) mahtaisi maksaa?
              Tätä kyselin tuosta luottopajalta ja arvio oli, että työtä menee n. 7h. Osathan ei sisänsä tässä kokonaisuudessa maksa juuri mitään.

              Comment

              • melli
                Bimmer Rookie
                • May 2015
                • 147
                • Pori

                #22
                Originally posted by tabasco View Post
                Tätä kyselin tuosta luottopajalta ja arvio oli, että työtä menee n. 7h. Osathan ei sisänsä tässä kokonaisuudessa maksa juuri mitään.
                Kiitti, kyllä tuohon tosiaan aikaa menee jos kunnolla tehdään.

                Koitanpa muistaa kysäistä marmorilta kun poikkean seuraavan kerran.
                E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                Comment

                • melli
                  Bimmer Rookie
                  • May 2015
                  • 147
                  • Pori

                  #23
                  Tuntitöinä menee marmorilla, ei ole mitään kiinteätä hintaa ja niitä koitetaan pujotella mahdollisimman vähän purkaen eli kuten itsekin tein. Jos "kunnolla" tehdään niin sitten maksaa oikein kunnolla.

                  Pöydällä oli 3-sarjalalaisesta just lasku samasta hommasta, seitsemän tuntia kirjattuna ja vähän toistasataa on hinta tunnilta.
                  E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                  Comment

                  • Miksu//
                    Newbiemmer
                    • Jan 2012
                    • 6
                    • Seinäjoki

                    #24
                    Jarruputki

                    Onko kellää tiedossa minkäkokoinen jarruputki menee e60? :think
                    Itsellä löytyi vasentakapenkin kohdasta vuoto. Ajattelin hakia metritavarana putkea.. Tietäisi vaan putkenkoon onko se 4,7mm vai 7,6mm?

                    Comment

                    • melli
                      Bimmer Rookie
                      • May 2015
                      • 147
                      • Pori

                      #25
                      4,75 mm oli lähimpänä alkuperäistä omassa autossa (E61), viiden metrin kieppi riitti takapäähän niistä kuskin penkin alla olevista liitoksista.

                      Tuolla aiemmin olin vähän harmistunut, että ne liitokset olivat siis eri kokoiset, luultavasti syynä on se, etteivät piirit mene sekaisin. Kannattaa olla tarkkana että on kaikki tarpeelliset osat kun alkaa kasailla.
                      E61 530dA 2004 "velipojan (rip) vanha"

                      Comment

                      • 325E
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1228
                        • LAHTI

                        #26
                        Kannataa laittaa "Kuparinikkeli" jarruputkea.

                        Jos pitopeli niin itselle kannattaa laittaa "Kuparinikkeli" jarruputkea on hieman kovempi taivutella ja taas pelkkä kupari on riski kun on pehemää helppo laittaa, mutten em. omaani sellaista laittaisi.



                        Originally posted by melli View Post
                        4,75 mm oli lähimpänä alkuperäistä omassa autossa (E61), viiden metrin kieppi riitti takapäähän niistä kuskin penkin alla olevista liitoksista.

                        Tuolla aiemmin olin vähän harmistunut, että ne liitokset olivat siis eri kokoiset, luultavasti syynä on se, etteivät piirit mene sekaisin. Kannattaa olla tarkkana että on kaikki tarpeelliset osat kun alkaa kasailla.

                        Comment

                        • revolvolution
                          BTCF Member
                          • May 2008
                          • 13
                          • Jyväskylä, Finland

                          #27
                          Tääläpä ois kans yks bingo.

                          2003 käyttöönotettu 530d, eli ihan alkupään e60, ajettu 217000.

                          Tänään oli hieman ongelmaa käyntiinlähdön suhteen ja kun se saatiin pois päiväjärjestyksestä niin avot sitten laski jarrunesteet tonttiin.

                          Onneksi teki sen nyt pihassa eikä tien päällä.. Kuukauden päästä ois leville lähtö ja jyväskylästäkin jokunen kilsa matkaa kertyy.

                          Jonnin verran vaa korpee odottelu, kun näin pakkasten aikaan noi korjaamot tuntuu olevan aika tehokkaasti työllistettyjä.

                          Hetken aikaa jo itekki mietin lähtee korjailee mutta taitaa olla parempi ku karauttaa vaa suosiolla perjantaina korjaamoon.

                          Comment

                          • apche
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2013
                            • 94
                            • Somalia

                            #28
                            Originally posted by revolvolution View Post
                            Tääläpä ois kans yks bingo.

                            2003 käyttöönotettu 530d, eli ihan alkupään e60, ajettu 217000.

                            Tänään oli hieman ongelmaa käyntiinlähdön suhteen ja kun se saatiin pois päiväjärjestyksestä niin avot sitten laski jarrunesteet tonttiin.

                            Onneksi teki sen nyt pihassa eikä tien päällä.. Kuukauden päästä ois leville lähtö ja jyväskylästäkin jokunen kilsa matkaa kertyy.

                            Jonnin verran vaa korpee odottelu, kun näin pakkasten aikaan noi korjaamot tuntuu olevan aika tehokkaasti työllistettyjä.

                            Hetken aikaa jo itekki mietin lähtee korjailee mutta taitaa olla parempi ku karauttaa vaa suosiolla perjantaina korjaamoon.
                            Mitäpä tämä sitten lopulta pajalla tehtynä maksoi?
                            -

                            Comment

                            • Art_Zi
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 170
                              • Kemi

                              #29
                              Melekosta on laatu, jos putket kestää vain n. 10 vuotta...1999 e46:ssa oli rullattu 300tkm ja 17 vuotta, eikä putket ollu vielä edes pahasti ruosteessa...onko tää joku "tyyppivika", eli onko putkien materiaalia vaihdettu jossain kohtaa e60/e61:ssä?
                              E61 525dA preLCI -2007
                              VW Typ2 -1967
                              Ex. E46 328ia touring

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10947
                                • Joensuu

                                #30
                                Originally posted by Art_Zi View Post
                                Melekosta on laatu, jos putket kestää vain n. 10 vuotta...1999 e46:ssa oli rullattu 300tkm ja 17 vuotta, eikä putket ollu vielä edes pahasti ruosteessa...onko tää joku "tyyppivika", eli onko putkien materiaalia vaihdettu jossain kohtaa e60/e61:ssä?
                                Samoin ne ruostuu muissakin.. Ihan siinä e46:ssakin menee jarruputkia, vilkaise vaikka E46 Kysymyksiä ja vastauksia VIII, niin siellä kyseltiin mihin nesteet katosi, siihen yksi lisäsi, että tyypillisesti on itsellä ja kavereilla takaputket hapantuneet.

                                Sanoisin, että se missä autoon kilometrit rullataan vaikuttaa aika paljon. Teräsputki ja suola ei ole hyvä yhdistelmä..
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X