E60/61 jarruputket

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10123
    • KVLA

    #46
    Originally posted by HTK12 View Post
    Ei ole yhtenäinen putkea edestä taakse, siellä on yhteensä neljä putkea ja jarruletku kun lähdetään abs yksiköltä.
    Juu,näin. Katselin kuvat netistä.

    Comment

    • LongJohn
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2017
      • 269
      • Kuopio

      #47
      Mjop. Viimeisen pätkän oli uusineet ja se oli siellä kelkan päällä / tankin ympärillä. Molemmat haperoa ja molemmat uusiksi. Takapenkin kohdalta eteenpäin muovien alla oikein siistissä kunnossa, maalit pinnassa eikä paskaa (ehjät on muovitkin).

      Comment

      • LongJohn
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2017
        • 269
        • Kuopio

        #48
        Pitäne jälkitarkastuksessa (eri syystä) ajattaa samalla rahalla takajarrudynokin niin näkee ainakin että pääpiirteittäin pelaa.

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10947
          • Joensuu

          #49
          Originally posted by LongJohn View Post
          Se on kanssa mielenkiintoista onko tuohon nyt tehty yhtään liitosta vai yhtä roikkaa koko matka. Tietysti jos kestää niin yksi lysti.
          CuNi putki kestää pidempään kun auto.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • LongJohn
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2017
            • 269
            • Kuopio

            #50
            Originally posted by HTK12 View Post
            CuNi putki kestää pidempään kun auto.
            Näinhän se. En tiedä mitä se tuo oli, kiepiltä näytti tavaraa ja kirkkaan kupariselle näytti. Tosin sekin 14v mitä tuo rautaputki oli kestänyt riittänee tuon vekottimen käyttöiäksi ihan mainiosti.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10947
              • Joensuu

              #51
              Originally posted by LongJohn View Post
              Näinhän se. En tiedä mitä se tuo oli, kiepiltä näytti tavaraa ja kirkkaan kupariselle näytti. Tosin sekin 14v mitä tuo rautaputki oli kestänyt riittänee tuon vekottimen käyttöiäksi ihan mainiosti.
              Kyllä se tuota on ollut, puhdasta kupariputkea en itse vielä ole nähnyt missään myynnissä 4.75mm kokoisena Suomessa. Auto happaneen ympäriltä enemmin kuin tuo putki. Toki joku muu alkuperäinen rautaputki voi pettää seuraavaksi.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #52
                Originally posted by HTK12 View Post
                Kyllä se tuota on ollut, puhdasta kupariputkea en itse vielä ole nähnyt missään myynnissä 4.75mm kokoisena Suomessa. Auto happaneen ympäriltä enemmin kuin tuo putki. Toki joku muu alkuperäinen rautaputki voi pettää seuraavaksi.
                Ihan puhtaan kupariputken ongelma on venyminen kovemmassa paineessa. Yli 200bar venyttää putkea samalla tavalla kuin kasteluletku ylipaineessa ja venyminen alkaa jo alle 100bar. Paljonko jarrulinjastossa on painetta täysjarrutuksella 400-500bar ? Uskoisin siksi olevan seosputkea.
                (Jarrulinjaston paine on täyttä arvausta minulta)

                Kupariputki (puhdas) kestää hajoamatta painetta noin 240bar.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10123
                  • KVLA

                  #53
                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Paljonko jarrulinjastossa on painetta täysjarrutuksella 400-500bar ?
                  Kestääkö satulatkaan tuollaisia paineita? Tuskin. Uskoisin,että alle 200bar liikutaan.
                  Last edited by Heguli 31; 04-05-2019, 09:29.

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10947
                    • Joensuu

                    #54
                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Ihan puhtaan kupariputken ongelma on venyminen kovemmassa paineessa. Yli 200bar venyttää putkea samalla tavalla kuin kasteluletku ylipaineessa ja venyminen alkaa jo alle 100bar. Paljonko jarrulinjastossa on painetta täysjarrutuksella 400-500bar ? Uskoisin siksi olevan seosputkea.
                    (Jarrulinjaston paine on täyttä arvausta minulta)

                    Kupariputki (puhdas) kestää hajoamatta painetta noin 240bar.
                    Pikaisesti vilkaistuna näyttäisi olevan maksimi paineet täysjarrutuksessa ~50-100bar, yli 140bar paineita ei ilmeisesti ole. Ei kestä edes jarrusatulat tuollaisia 400-500bar paineita. Joillakin valmistajilla maksimi käyttöpaineet satuloille on 70bar.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Agee-
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2010
                      • 594
                      • Jns

                      #55
                      Noniin tämäpä tuli ajankohtaiseksi itsellekin, kun tänään jarrutellessa tuli punainen varoitusvalo mittaristoon ja poljin painui lattiaan. Kuskin puolelta valuu nesteet pohjamuovia pitkin eli ilmeisesti realoemista katsottuna #4 ja #10. Ymmärsinkö oikein että nuo putket on M12 ja M10 päillä?
                      VW T5 -08
                      XC70 -05
                      Superb -11

                      Comment

                      • LongJohn
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2017
                        • 269
                        • Kuopio

                        #56
                        Originally posted by korhone_ View Post
                        Noniin tämäpä tuli ajankohtaiseksi itsellekin, kun tänään jarrutellessa tuli punainen varoitusvalo mittaristoon ja poljin painui lattiaan. Kuskin puolelta valuu nesteet pohjamuovia pitkin eli ilmeisesti realoemista katsottuna #4 ja #10. Ymmärsinkö oikein että nuo putket on M12 ja M10 päillä?
                        Tuossa omassa uusivat ne takimmat pätkät. Kuskin takapenkin kohdalta eteenpäin muovin alla putket siistissä maalissa ja ehjät. Ehjät kyllä muovitkin.

                        Mullakin se vuosi sieltä muovin välistä mutta se voi sinne valua sieltä taaempaakin.

                        Comment

                        • Agee-
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2010
                          • 594
                          • Jns

                          #57
                          Originally posted by LongJohn View Post
                          Tuossa omassa uusivat ne takimmat pätkät. Kuskin takapenkin kohdalta eteenpäin muovin alla putket siistissä maalissa ja ehjät. Ehjät kyllä muovitkin.

                          Mullakin se vuosi sieltä muovin välistä mutta se voi sinne valua sieltä taaempaakin.
                          Tänään vaihtelin uudet putket, oli tosiaan nuo aikasemmin mainitsemani pätkät murtuneet kiinnikkeiden kohdalta. Takimmaiset pätkät oli jo joku aikaisempi omistaja vaihdattanut.
                          VW T5 -08
                          XC70 -05
                          Superb -11

                          Comment

                          • permanent
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2004
                            • 306

                            #58
                            Originally posted by korhone_ View Post
                            Tänään vaihtelin uudet putket, oli tosiaan nuo aikasemmin mainitsemani pätkät murtuneet kiinnikkeiden kohdalta. Takimmaiset pätkät oli jo joku aikaisempi omistaja vaihdattanut.
                            Eli vaihdoit #4 ja #10 pätkät? Oliko simppeli jobi vai veikö paljon aikaa, mitä piti purkaa?

                            Comment

                            • Agee-
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2010
                              • 594
                              • Jns

                              #59
                              Originally posted by permanent View Post
                              Eli vaihdoit #4 ja #10 pätkät? Oliko simppeli jobi vai veikö paljon aikaa, mitä piti purkaa?
                              Vasemman etupyöräkotelon muovi takareunasta auki ja pienellä väkivallalla taitoin sen jarrusatulan päälle, vasemman puolen pohjamuovi pois ja sitten onkin jo putket näkysällä.

                              Etupään liitokset löytyy pyöräkotelosta ja takapään liitos n.30cm polttoainesuodattimesta taaksepäin.

                              Vaihtona erittäin simppeli, ja kannattaa vaihtaa suosiolla molemmat putket kerralla. Vanhat putket otin lattialle malliksi, karkeasti arvioiden lyhensin uudet putket about oikeaan mittaan. Prässäsin kartion putken etupäähän ja laitoin paikalleen, siitä sitten vain taivuttelemaan kiinnikkeisiin paikalleen. Lopuksi lyhensin takapäästä sopivaksi ja prässäsin pään. Jarrunesteen lisäys ja alipainepumpulla jarrujen ilmaus.

                              Aikaa taisi mennä kaikenkaikkiaan 40min, mutta jos ei ole akku/paineilma koneita ja nosturia käytössä, niin kannattaa varata reilummin aikaa.
                              VW T5 -08
                              XC70 -05
                              Superb -11

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                #60
                                Käytin leimalla äsken e60 ja kun tuttu katsastusmies pyysin että katsotaan normia tarkemmalla silmällä takajarruputket, tutkittiin letkuilta sinne asti mistä ne sukeltaa pohjamuovien alle ja putket kuin uudessa autossa kun puhdisti liat päältä, aivan sileää pintaa.

                                Comment

                                Working...
                                X