NOx katalysaattori, vikakoodi 30E9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JaniLap
    replied
    Originally posted by walther91 View Post
    N53 koneeseen liittyen, kannattaisiko sijoittaa noxemiin tässä tilanteessa? Ei mitään vikakoodeja, laihaseosmoodi kytkeytyy päälle inpalla tarkasteltuna.

    Oireita on satunnaisesti tärisevä tyhjäkäynti, vääntöä on joskus todella hyvin alakierroksilla, välillä huonommin. Ajotietokoneen keskikulutus sekalaisessa ajossa ~ 10l/100km. Tyhjäkäynti dieselmäinen (ilmeisesti ominaisuus)

    Eli voisiko nämä olla oireilevan nox anturin aiheuttamia?

    Inpalla tarkasteltuna modet ei siis vaihdu, millä muulla tavalla sen voisi testata ohjelmoidusta autosta? Lambda arvosta?
    NOx-anturista ja NOx-pöntöstä tulee vikakoodia, mikäli toiminta ei vastaa suunniteltua. Lambdoista voi päätellä onko laihaseosmoodi käytössä vai ei.

    Näissä koneissa toimiva kokonaisuus muodostuu, suuttimista, sytytysjärjestelmästä (tulpat ja puolat), lambda-antureista ja NOx-järjestelmästä. Vikaa epäiltäessa kaikki komponentit on käytävä läpi, jotta oikea syy voidaan paikantaa ja muut sulkea pois. Arpomalla korjaaminen on usein huono valinta.

    Leave a comment:


  • Samii-
    replied
    Originally posted by walther91 View Post
    N53 koneeseen liittyen, kannattaisiko sijoittaa noxemiin tässä tilanteessa? Ei mitään vikakoodeja, laihaseosmoodi kytkeytyy päälle inpalla tarkasteltuna.

    Oireita on satunnaisesti tärisevä tyhjäkäynti, vääntöä on joskus todella hyvin alakierroksilla, välillä huonommin. Ajotietokoneen keskikulutus sekalaisessa ajossa ~ 10l/100km. Tyhjäkäynti dieselmäinen (ilmeisesti ominaisuus)

    Eli voisiko nämä olla oireilevan nox anturin aiheuttamia?

    Noxin pois ohjelmointi olisi houkutteleva ratkaisu, kun tehotkin voisi päivittää samalla, mutta onko kellään mustaa valkoisella laihaseosmoodin toiminnan säilymisesta? Ristiriitaista tietoa tästä lukenut. Inpalla tarkasteltuna modet ei siis vaihdu, millä muulla tavalla sen voisi testata ohjelmoidusta autosta? Lambda arvosta?
    Mulla on ollu puolitoista vuotta nox ohjelmoitu ja keskikulutus 8.6l sekalaisessa ajossa. Moottoritiellä menee alle 6l ja ei mitää ongelmia ollu sekä leimalla ei minkäänlaisia ongelmia. Välillä tuntuu kun ajaisi 6 koneen diselillä kun kulutus on samaa luokkaa ja käyttövero puolet halvempi kuin diselissä.

    Leave a comment:


  • walther91
    replied
    N53 koneeseen liittyen, kannattaisiko sijoittaa noxemiin tässä tilanteessa? Ei mitään vikakoodeja, laihaseosmoodi kytkeytyy päälle inpalla tarkasteltuna.

    Oireita on satunnaisesti tärisevä tyhjäkäynti, vääntöä on joskus todella hyvin alakierroksilla, välillä huonommin. Ajotietokoneen keskikulutus sekalaisessa ajossa ~ 10l/100km. Tyhjäkäynti dieselmäinen (ilmeisesti ominaisuus)

    Eli voisiko nämä olla oireilevan nox anturin aiheuttamia?

    Noxin pois ohjelmointi olisi houkutteleva ratkaisu, kun tehotkin voisi päivittää samalla, mutta onko kellään mustaa valkoisella laihaseosmoodin toiminnan säilymisesta? Ristiriitaista tietoa tästä lukenut. Inpalla tarkasteltuna modet ei siis vaihdu, millä muulla tavalla sen voisi testata ohjelmoidusta autosta? Lambda arvosta?
    Last edited by walther91; 23-11-2019, 17:47.

    Leave a comment:


  • torppa47523
    replied
    Joopa, N53 koneen sielunelämä ja toiminta ei sitten ole niitä kaikkein helpoimpia asioita ymmärtää saatikka saada kaikki toimimaan niinkuin saksalainen insinööri sen on suunitellut. Mutta vaihdoin itsekin alkukesästä putkeen uuden NOx- anturin, kun systeemi pukkasi jo pitkältä ajalta monenlaista vikakoodia, enimmäkseen "signaali liian heikko". Koodasin uuden anturin järjestelmään ja resetoin sen jälkeen kaikki mahdolliset moottorin adaptaatio- ja viritysarvot. Tämän jälkeen adaptaatio-ajo ja satasen vauhdissa nelonen inee ja jalka vois kaasulta, niin arvot tallentuivat muistiin. Ei tämän vaikeampaa. Nyt kaikki toimii aika hyvin ja kone menee kiltisti laihaseos moodiin (lambda n. 2,5) ajossa ja tyhjäkäynnillä.
    Poltonkin olen pari kertaa nähnyt Lahden motarilla, mutta miten ja milloin se alkaa on sitten aika moinen mysteeri. Vikakoodit on hyvä aina nollata sekä vikamuistissa että historiamuistissa.
    Tässä koko hommassa on muutama pointti, jotka helpottaa asian käsittelyä huomattavasti, eli
    - INPA
    - ISTA Reihngold
    - BimmerProf

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Arppa View Post
    Ja sehän ei tieten Carlyllä onnistu? 😐
    Aivan oikein.

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Se uusi anturi täytyy koodata autoon.
    Ja sehän ei tieten Carlyllä onnistu? 😐

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Arppa View Post
    Nyt on uusi anturi paikallaan ja ei koodeja. Mitä vaatimuksia on että lähtee poltto päälle? Carlyllä kun laittaa pyynnön niin käskee ajaa min 115km/h ja 30min. No ei lähde polttamaan vaikka viikonloppuna useampaan kertaan kokeilin
    Se uusi anturi täytyy koodata autoon.

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Nyt on uusi anturi paikallaan ja ei koodeja. Mitä vaatimuksia on että lähtee poltto päälle? Carlyllä kun laittaa pyynnön niin käskee ajaa min 115km/h ja 30min. No ei lähde polttamaan vaikka viikonloppuna useampaan kertaan kokeilin

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by rizzo View Post
    Ammatinharjoittajana suositteletko tänä päivänä NOXemia vai koko järjestelmän poistoa?

    Noxem,koska Nox järjestelmä ei ohjelmoinnilla toimi.

    Leave a comment:


  • teeaa
    replied
    Noxem asennuksen jälkeen tippui maantiekulutus aikalailla vaikka ei mitään vikailmoituksia ollutkaan. Tampereelta Turun saaristoon ja takaisin, 83keskinopeus, keskikulutus 6,3l/100km. Moottori ja maantietä, pikkuteitä. E61 3.0l automaatti. Aikaisempi keskikulutus ko. reissulla varmasti lähempänä 7,8l..eli laihaseoksella mennään vaffasti

    Leave a comment:


  • rizzo
    replied
    Originally posted by suppari View Post
    Mulla löytyy hyllystä NOXemejä, 130 ja 129 loppuisia.
    Ammatinharjoittajana suositteletko tänä päivänä NOXemia vai koko järjestelmän poistoa?

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Mulla löytyy hyllystä NOXemejä, 130 ja 129 loppuisia.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Arppa View Post
    Myynnissä oleva on N43-moottoriseen...

    Edit. Onko väliä minkä merkkisen anturin ostaa? Mikä on hyvä ja mitä kannattaa välttää
    Niinpä näyttääkin olevan N43-mallisen anturi. Sorry.

    Alkuperäinen eli Continentalin valmistama anturi sinne kannattaa laittaa.

    Leave a comment:


  • Arppa
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Tai mitäpä jos sen korjaisi kuntoon ihan vain NOx-anturin vaihtamalla?

    Tällä hetkellä taitaa Myydään -osastolla olla jopa alkuperäinen anturi edullisesti saatavilla.
    Myynnissä oleva on N43-moottoriseen...

    Onhan se vaihtoehto sekin että ostaa uuden anturin.

    Edit. Onko väliä minkä merkkisen anturin ostaa? Mikä on hyvä ja mitä kannattaa välttää
    Last edited by Arppa; 13-10-2019, 17:32.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by Arppa View Post
    Noxem-emulaattori vai koodaus pois?
    Tai mitäpä jos sen korjaisi kuntoon ihan vain NOx-anturin vaihtamalla?

    Tällä hetkellä taitaa Myydään -osastolla olla jopa alkuperäinen anturi edullisesti saatavilla.

    Leave a comment:

Working...
X