E61 523iA/2006 vikakoodit p1639 ja p1417

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39touring
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 203
    • Janakkala

    #1

    E61 523iA/2006 vikakoodit p1639 ja p1417

    Tänään aamulla teki auto seuraavan kiusan. Normi käynnistys pakkasesta lämmityspiuhan päästä. Auto käynnistyi normaalisti, mutta pienen matkan n.400m ajon jäkeen heitti vikailmoituksen päälle ISO keltainen moottorivalo. Moottori häiriötilaan ja köröttelin osatehoilla töihin 6km. Töistä lähtiessa auto taas toimi normaalisti, mutta keltainen moottorin pikkukuva oli mittaristossa, mutta kaikki toimi normaalisti!!
    Kotona luin vikakoodit jotka otsikossa (P1639 ja P1417) Liittyvät jotenkin kaasuläppään vai kaasupolkimen antamaan tietoon???

    Onko porukalla kokemusta mikä mättää?? Vika ilmeisesti jatkuva, kun ei kuittausohjelmalla poistu. Moottorin (keltainen pikkukuva) hälytysvalon sain pois mittaristosta, mutta missä vika piilee....??
  • tpalo
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 11
    • Oulu

    #2
    e90 n52b25

    Moro, mulla juuri samanlainen tarina tältä aamulta ja vastauksia olisi kiva kuulla. Autona otsikon mukainen 2005 vuosimallin 325i.

    Comment

    • E39touring
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 203
      • Janakkala

      #3
      Ei taida olla kovin yleinen riesa tämä ongelma, kun ei herätä keskustelua. Omat hälyt kadonneet kun ne kuittasin pois ohjelmalla (Torque) Tuleekin mieleen että olisikohan vaiva kuulunut tuohon : E60/E61 pakkasongelmia ? keskusteluun!!
      Viitenä aamuna jo lähdetty pakkasesta ilman ongelmia!

      Joka tapuksessa tuli netistä ongelmaa pegottua ja törmäsin usein muiden keskustelupalstojen kohdalla aiheeseen: throttle body cleaning bmw e60

      Olisikohan vaivalla yhteyttä likaisuuteen?? Onko kukaan putsaillut kyseistä osaa näissä bensa koneisissa?? http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N52

      Comment

      • Anzafin
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 3749
        • Kajaani

        #4
        Nuo vikakoodien selitykset minkä esim. Torque antaa, ovat hyvin yleisluontoisia, eivät automerkkikohtaisia. Siksi ne voivat joskus johtaa harhaankin. Moottoriin/voimansiirtoon nuo tietenkin liittyvät, koska Torque ei muita moduuleja luekaan, mutta ongelman ratkaisun kannalta vikakoodit pitäisi päästä lukemaan jollain BMW:lle spesifioidulla softalla.

        - Antti -

        Comment

        • tpalo
          Newbiemmer
          • Sep 2010
          • 11
          • Oulu

          #5
          Nimimerkin e39touring kanssa samanlaiset diagnosoinnit ja kuittaukset torque-ohjelmalla ja vika tuntuu pysyneen toistaiseksi pois. Onkohan niitä bmw:n omia softia saatavalla järkevään hintaan jostain?

          Tähän asti torquen vikakoodit on osuneet juuri oikeisiin osiin, mutta merkkikohtainen antanee luotettavammat diagnoosit. Tässä tapauksessa vikakoodit olivat: p1639 ja p1417.

          Comment

          • ihu412
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 263
            • Tampere/Rovaniemi

            #6
            Joskus taistelin itse e32:sen elektronisten kaasuläppien kanssa. Läppien takkuaminen alkoi aina kun pakkasta oli yli -20 astetta. Purin ja putsasin koko läppähässäkän ja vaihdoin notkeammat rasvat kaasuläppien rattaisiin ja ongelma poistui.Läppäakselin rasvasin aseöljyllä koska pysyy notkeana -50 asteeseen asti ja hammasrattaisiin laitoi sellasta notkeaa mutta tahmeaa -30 astetta kestävää voitelu spaytä joka ei valu joka paikkaan.Kaverilla oli vastaavia ongelmia e60:sen kanssa viime viikolla Rovaniemellä kun pakkasta oli - 29 astetta. Inpa herjasi kaasuläppää.. Ongelma poistui pakkasten lauhduttua. Tarkkaan en tiedä tuon e60:sen kaasuläpän rakennetta mut yks vaihtoehto vois olla tuo minkä mainitsin.

            Ens kerralla jos vielä tekee tuo niin ajatuksena oli yrittää lämmittä tuota kaasuläppää jollain konstilla ja tuodeta johtuuko takkuaminen rasvojen jähmettymisestä.
            Last edited by ihu412; 28-01-2014, 07:12.

            Comment

            • tpalo
              Newbiemmer
              • Sep 2010
              • 11
              • Oulu

              #7
              Kiitus Ihu412 hyvästä vastauksesta. Tämä kuulostaisi loogiselta selitykseltä.

              Comment

              • ihu412
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 263
                • Tampere/Rovaniemi

                #8
                Originally posted by tpalo View Post
                Kiitus Ihu412 hyvästä vastauksesta. Tämä kuulostaisi loogiselta selitykseltä.
                Ollos hyvä

                Comment

                • MSam
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 181
                  • Länsi-Suomi

                  #9
                  Originally posted by E39touring View Post
                  Onko porukalla kokemusta mikä mättää?? Vika ilmeisesti jatkuva, kun ei kuittausohjelmalla poistu. Moottorin (keltainen pikkukuva) hälytysvalon sain pois mittaristosta, mutta missä vika piilee....??
                  Terve,

                  kopioin oman aiemman viestini tuolta E9x puolelta, jossa asiaa märehdittiin juuri tammikuun alussa, kun pakkaset iskivät. Itse kärsin tästä edelliset neljä talvea ja asiaa on pähkäilty...

                  - - - kopioitu osa - - -

                  Loppuvuodesta 2009 saman sitkeän ominaisuuden kanssa taistelleena, vihdoin saavutin voiton. Kokoan tähän lyhyesti (lisää dataa saa pm:llä, jos kiinnostaa) homman juonen:

                  1. Ainakin N52B25 koneessa on ominaisuus, että sen kaasuläppä jäätyy olosuhteissa, jotka ovat karkeasti seuraavat:

                  a) pakkasta -14C tai enemmän
                  b) ja suhteellinen ilmankosteus 80% tai enemmän
                  c) ilmanpaine lähellä 1000 hPa tai enemmän
                  d) kastepiste on lähellä (1-2 asteen päässä ulkolämpötilasta)

                  2. Ongelman poistaminen huollolla tai "marmoritiskin korjauksella" on täysin turhaa. Siellä tarjotaan joko karstan puhdistusta, tai kaasuläppärungon vaihtamista. Ei kannata. Ominaisuus ei sillä katoa.

                  3. Ratkaisu!

                  a) Omassa käytössä oire on tähän asti iskenyt 100% varmuudella aina noin ensimmäisen ajetun kilometrin jälkeen, kun on joutunut risteyksessä hiljentämään ja vaihtamaan alaspäin, jolloin moottori menee tyhjäkäynnille. BLINGBLONG! Engine Fault, reduced power!

                  b) Pitkän seurannan jälkeen olen havainnut, että ongelma on juurikin se, että käynnistyksen ja pienen ajon jälkeen ECU tiputtaa kierrokset alas, jos ei ole veto päällä tai kone on ehtinyt vain vähän lämpeämään.

                  => Ongelmailmaston vallitessa pääsee eteenpäin, kunhan antaa alaspäin vaihtaessa välikaasua ja risteyksiin tultaessa pitää oikeaa jalkaa sekä jarrulla, että kaasulla, kierrokset yli 1000 rpm.

                  Kuluvan viikon tiistaina tämä Scheisse iski tänä talvena ensimmäistä kertaa. Sama toistui iltapäivällä kotiin lähtiessä. Ja vielä keskiviikkona, aamulla. Sen jälkeen otin "välikaasun" ja kohotetut kierrokset käyttöön. Ei mitään ongelmia siitä lähtien, vaikka kaikki arvot (pakkanen, kosteus ja ilmanpaine) ovat olleet selvän lopputuloksen kannalla.

                  Kohotetut kierrokset ovat ratkaisu.

                  Nyt onkin olennaista, mitä me kaikki voimme tehdä - valittaa asiasta ja kertoa siitä eteenpäin. Itse aion tehdä seikkaperäisen ilmoituksen marmorille, että tämä olisi todella helposti korjattavissa (ECU:n) ohjelmoimalla.

                  Kylmänä kierroksia ei saa päästää alas, siinä se. Hyvin yksinkertaista.

                  Nauti lopputalvesta!

                  - - - kopiotu osa loppuu - - -

                  Osa jäätymisherkkyydestä selittynee karstoittumisella, mutta toisaalta jos kaasuläppää pitäisi puhdistaa kahden viikon välein "oikeissa olosuhteissa", niin olen vahvasti sitä mieltä, että kyseessä on huono testaus/suunnittelu.

                  Mutta, kun keksin kokeilla tuota "välikaasua/korotettuja tyhjäkäyntikierroksia", niin sen koommin ei ole vaiva iskenyt.

                  Äkkiä laskisin, että tiedän nyt ainakin kuusi vastaavan koneen omistajaa, joilla oireet ovat täsmälleen samanlaiset. Vaaditaan vain se sopiva ilma, jolloin ominaisuus iskee.

                  t. Sami

                  ps. Onko kaasuläppärungon puhdistuksesta jollain TIS-pdf:ää?
                  E60 523i

                  E10 kiitos ei.

                  Comment

                  • E39touring
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2004
                    • 203
                    • Janakkala

                    #10
                    Kiitos Msam!!!!
                    Tällaista selvitystä asiasta kaipasinkin ja tuntuu kovasti ilmiö & sää sellaiselta kun vikakoodit omaani tuli. Nyt ei ole vaivannut pariin viikkoon ja myöskin koodit poissa kun Torque ohjelmalla lukee.

                    Comment

                    • ihu412
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 263
                      • Tampere/Rovaniemi

                      #11
                      Hyvä hyvä..

                      Comment

                      • E39touring
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 203
                        • Janakkala

                        #12
                        Jaaha taas on talvi tullu ja tämäkin vaiva tuli kotimatkalla töistä riesaksi. Täytyy vissiin tuo kaasuläppä kaivella esiin ja tarkastella onko likainen tai muuta. Onko kellään päivitetty autoa mitenkään, jos tämä vaiva ollut riesana ja ongelma saatu poistettua?

                        Comment

                        • Ccccc
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2015
                          • 112
                          • Valkeakoski

                          #13
                          Tänää lävähti iso varoitusvalo ja tehot vei valo myös mennessään. Lämmitin sisätilanlämppärilllä kaasuläppää niin jo lähti toimii, mutta edelleen on nuo kaksi vikakoodia ja pieni varotusvalo. Niitä ei ainakaa torquella saa pois. Millä ne saa vai poistuuko itsestään kun keli lämpenee vai mitä tässä ny pitäs tehdä?? Heelpp
                          Työkalut M47 dampperin vaihtoon
                          INPA ISTA

                          Comment

                          • E39touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 203
                            • Janakkala

                            #14
                            Omastani sain torquella kuitattua pienen keltaisen moottorikuvan pois.

                            Koneen kun käyttää pihassa lämpimäksi, niin -25 kelilläkin toimi häriöttä.
                            Kaasuläppä vielä irroittamatta ja tarkistamatta mikä siellä ahdistaa kylmässä.

                            Comment

                            • DDD
                              Newbiemmer
                              • Mar 2014
                              • 27
                              • Finland

                              #15
                              Originally posted by E39touring View Post
                              Omastani sain torquella kuitattua pienen keltaisen moottorikuvan pois.

                              Koneen kun käyttää pihassa lämpimäksi, niin -25 kelilläkin toimi häriöttä.
                              Kaasuläppä vielä irroittamatta ja tarkistamatta mikä siellä ahdistaa kylmässä.
                              Omasta N52B25:sta löytyi nyt -25c kelien aikaan myös tämä ominaisuus. Aina kun starttaa kylmänä yön jälkeen, niin Reduced Power ilmoitus napsahtaa. Muutaman minuutin, kun antaa käydä paikallaan ja uudelleen starttaus, niin ongelma poissa.

                              Vaikuttaa tämä ominaisuus olevan aika yleinen N52:ssa http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=225629

                              Onkohan vain "ominaisuus" 2005 asti? E9x puolellakin mainittu, että 2006 tuli parannus.

                              Comment

                              Working...
                              X